PDA

View Full Version : zelf mini daisy-chain maken (voeding pedalen): serie of parallel solderen? 2 vragen



the sure thing
21 februari 2011, 14:48
Hallo,

Vraag 1
Mijn Boss DD-20 wil 220mA en mijn PP (vodoolab pedal power) levert maar 80-100mA (en 9V) per aansluiting. Nou kan ik toch 2 uitgangen van mijn PP naar mijn DD-20 laten lopen? Moet ik de twee pluggen die van de PP gaan in serie solderen of parallel? Mijn Boss wil 9V (geen 18v!) maar dus wel meer mA.

Vraag 2
Andere pedaaltjes hebben resp. maar 11mA en 41mA nodig (en beiden 9V), dus kan ik die voeden met 1 uitgang van mijn PP. Maar: ik neem aan dat ik de pluggen naar de 2 pedaaltjes parallel soldeer aan de plug die uit mijn PP komt?

(excuses als ik niet volledig techno-correct klink, maar je begrijpt de ik wat ik bedoel).

iWishmaster
21 februari 2011, 15:02
Vraag 1 simpel gezegd:
In serie is voltage optellen.
Parallel is stroom optellen.
In jouw geval moet je dus meerdere parallel gebruiken en dat kan prima: ik zou er voor de zekerheid 3 nemen.

Vraag 2:
Je kunt hier gewoon een daisy-chain gebruiken: meerdere pluggen parallel aan dezelfde output op je pedal power.

kassie
22 februari 2011, 11:16
Heb je niet specifieke uitgangen op je pedal power die meer Ampere leveren? Ik heb de pedalpower 2 plus, daar zitten twee uitgangen op die meer leveren dan de standaard 100MA. Heb jij de eerste versie?

Mr. Dynamite
22 februari 2011, 11:45
Even een kort vraagje van mijn kant, hoe soldeer je zoiets? Een gitaarjack kun je open en dicht schroeven, maar die 9v dingen zijn gewoon van plastic? :dontgeti:

kassie
22 februari 2011, 14:41
Even een kort vraagje van mijn kant, hoe soldeer je zoiets? Een gitaarjack kun je open en dicht schroeven, maar die 9v dingen zijn gewoon van plastic? :dontgeti:

simpel, je stript de kabels af en soldeert de draadjes aan elkaar. Van te voren wel eerst passende krimkous op de kabel. Ik doe zowel op de twee afzonderlijke kabels als één over de hele kabel. Ook van te voren eerst de polariteiten checken met een multimeter. Zorg dat je toch wel zo'n 3 mm aan elkaar gesoldeerd hebt vanwege de trekontlasting (nog steeds niet erg sterke verbinding, maar het volstaat als er niks met de kabel gebeurt). Dit kan met kabels van een daisy chain bv.

De andere manier is om plugjes te kopen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik sloop altijd daisy chains uit elkaar. Of plugjes van oude netvoedingen.

driftkop
23 februari 2011, 01:04
Verkoopt Voodoo Labs geen special kabeltjes daarvoor?

the sure thing
23 februari 2011, 09:11
De PP2 levert maar 80-100mA DC en er zijn 2 uitgangen die met een switch 200mA geven, maar dan wordt het AC en volgens internet geeft dat bij sommige DD-20 apparaten een brom. De PP2+ geeft een hogere mA bij bepaalde uitgangen, maar het blijft dan DC in plaats van AC. De PP2+ is ook speciaal gemaakt vanwege de voeding van de twin-pedalreeks van Boss.

Ik heb van die 9V stekkertjes gekocht bij de lokale electriciteitswinkel. Ik koop dan gelijk de haakse versie, dat neemt minder ruimte in beslag! Als je een heeeel klein beetje kan solderen (zoals ik) en je weet het verschil tussen serie en parallel, dan kan je dus zelf dit soort kabeltjes maken. Ik zal nog foto's posten van mijn baksels :)

Het is in ieder geval gelukt! De DD-20 voed ik nu met 2 pluggen vanuit mijn PP. En vanuit 1 andere uitgang voed ik nu 2 distortionpedalen, die blijkbaar maar weinig mA nodig hebben, dus dat mogen ze dan lekker delen :)