PDA

View Full Version : Twijfel over 2e gitaar weg doen voor buizenversterker...



spijkie
21 februari 2011, 14:39
Een paar weken geleden heb ik een 2e gitaar erbij gekocht, betreft een Ibanez sa260qm met H+S+S.
Doordat ik graag een humbucker wilde hebben omdat dat deze niet op mijn fender zit heb ik de Ibanez erbij gekocht, alleen vanaf het eerste moment was ik zo verkocht aan deze gitaar dat ik mijn fender al een paar weken niet meer aangeraakt heb terwijl dit toch een veel duurdere gitaar is (zegt dus ook niet altijd wat).
Ik vind persoonlijk het geluid en de speelbaarheid erg goed van die Ibanez en sta nu een beetje in twijfel of ik mijn fender zal verkopen en voor dat geld een buizenbak kopen, is toch nog een wens voor mij.
Ik vind het persoonlijk zonde om zo'n duure gitaar alleen voor de sier aan de wand te hangen terwijl ik daar ook een leuke buizenbak van kan kopen.
Ik moet wel zeggen dat van die fender in amerika 250 stuks uitgebracht zijn en in de rest van de wereld 500, betreft een the Ventures uitvoering made in Japan eind jaren 90.

Wat zouden jullie doen?

Maleco
21 februari 2011, 15:01
Ik zou even wachten,

misschien trek je later toch weer naar je fender als de nieuwigheid eraf is.

Dealer
21 februari 2011, 15:02
Test eerst de buizenbakken met beide gitaren:) maybe klinkt je fender daarop wel weer beter dan je iba...

Als je een buizenbak gevonden hebt dan pas deze plannen maken...

nja zo zou ik het doen

lollol
21 februari 2011, 15:03
Ik zou even wachten,

misschien trek je later toch weer naar je fender als de nieuwigheid eraf is.

Dat dus...

Exi
21 februari 2011, 15:07
Wacht eerst even tot de wittebroodsweken voorbij zijn. Uiteindelijk ga je weer naar je Fender pakken en het zou zonde zijn als dat niet meer zou kunnen.
Zoals Maleco zegt: Even wachten dus.
Ook een goede tip om je eerst te oriënteren op een buizenversterker.

Hendriks
21 februari 2011, 15:11
Neem je beide gitaren mee naar een muziekzaak en probeer ze beide op een buizenbak ,

Oranjeaap
21 februari 2011, 15:20
Neem je beide gitaren mee naar een muziekzaak en probeer ze beide op een buizenbak ,

Je bent me net voor ;)

marco v
21 februari 2011, 18:02
Bij twijfel niet doen.
Die fender pak je na een tijdje echt wel weer op en tegen die tijd heb je ook misschien voldoende centjes voor een buizenbak, lijkt mij.

caliban
21 februari 2011, 19:01
Wat voor een versterker heb je nu juist?

Dealer
21 februari 2011, 19:36
In zijn profiel staat:

Gear
Fender stratocaster the Ventures uitvoering made in Japan.
Ibanez SA260QM.
Marshall VS265 versterk

Fireburst
21 februari 2011, 19:58
In zijn profiel staat:

Gear
Fender stratocaster the Ventures uitvoering made in Japan.
Ibanez SA260QM.
Marshall VS265 versterker

Geen topspul, maar toch best OK ? Ketterij, ik weet het wel, maar voor thuis op laag volume is zo'n valvestate zo slecht nog niet.
Allebei houden en spelen maar.

richwoodplayer
22 februari 2011, 00:03
heb zelf ook de valvestate 265, en die is eeecht niet slecht!
vind hem erug lekker klinken, al komt hij bij mij thuis nog niet eens boven de 1 uit op volume...

maar ja, toch eerst beide uitproberen op een buizenbak denk ik

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:24
Valvestate vind ik best goed klinken. Prima clean en best goede OD/distortion

hielos
22 februari 2011, 00:39
Denk dat je inderdaad even moet wachten tot de nieuwigheid van je ibanez af is... In ieder geval niet zo snel je fender wegdoen, je ontdekt de charme van die gitaar vanzelf wel weer. Zorg niet dat je spijt krijgt!

spijkie
22 februari 2011, 08:00
De valvestate is op zich geen verkeerde versterker misschien maar ik vind de overdrive niet echt lekker, ik gebruik een boss gt10 en daar haal ik de cleane geluiden uit en die zijn oke maar een echte lekkere overdrive sound haal ik niet uit mijn gt10 of valvestate...kan ook aan mij liggen natuurlijk;)
Afgelopen zaterdag hebben we een optreden gehad met een bevriende band en die gitarist heeft dezelfde ibanez als mij en gebruikte een blackstar 5 watt buizenversterker over een pa, die blackstar heeft ondanks de 5 watt een hele mooie overdrive geluid, ik was daar wel van onder de indruk alleen denk ik dat die 5 watter iets te iel klinkt maar dat is op zich niet vreemd denk ik.
Wat betreft mijn fender, die zal ik ook niet zo maar weg doen, niet op stel en sprong in ieder geval want ik wil daar geen spijt van krijgen, zoals ik al zei, ik vind het op den duur wel zonde om deze gitaar voor de sier aan de muur te laten hangen, als dan blijkt over een tijd dat dit het geval is kan ik voor dat geld beter een buizenversterker kopen, daar heb je dan in ieder geval wat aan.

Liquid_Metal
22 februari 2011, 09:01
Ik heb jaren met een Fender Highway 1 strat gespeeld, maar toen ik een Ibanez kocht stond 'ie al snel stof te vangen. Dat was voornamelijk omdat ik van stijl gewisseld was, maar ik heb toch even gewacht voordat de gitaar in de verkoop ging. Uiteindelijk heb ik hem geruild en ik heb de gitaar nog niet gemist (2,5 jaar geleden). Ik zou dus wat geduld hebben: tot de nieuwigheid van de nieuwe gitaar af is.

RS-Rik
22 februari 2011, 10:01
je had ook n stacked humbucker in je fend0r kunnen knallen. Die zijn zo'n 80 euro, stuk goedkoper dan een hele ibanez....

BTW, die blackstar ht5 heb ik ook. Tip, eerst goed uitproberen. De line uit uit de speakeruitgang is okee, maar de koptelefoonuitgang klinkt tock echt anders (minder). En er zit geen reverb op. Ik zie dat je een geetar van de Ventures hebt.. Als ik hieruit kan concluderen dat je daar fan van bent zou ik ginnen HT5 halen maar zo'n nieuw klein Fender versterkertje.

johanh
22 februari 2011, 10:12
De trend is dus wachten met de verkoop.

Maar wat we niet weten is speel je ook in een band, is het antwoord ja, dan kan een buizen bak dus een goede investering zijn, speel je echter alleen in de *kamer dan zou het wel eens zonde kunnen zijn.

Wat speel je? speel je metal, dan is een fender nou niet echt een scheurbeest, (rustig maar ik weet dat je met een fender ook kan scheuren :D ) en ga je dat ding waarschijnlijk echt nooit meer oppakken.

En mocht je voor de buizenbak gaan, dan inderdaad met beide gitaren naar de winkel en proberen, misschien bevalt het geluid van de fender je inderdaad beter dan de Ibanez over een buizenbak.
Misschien is er zelfs ruimte voor de humbucker optie.

Altijd lastig dit soort vragen :D

spijkie
22 februari 2011, 11:10
Toen ik mijn fender kocht speelde ik niet in een band maar sinds vorig jaar zijn we een rockcoverband begonnen en toen kwam ik erachter dat de sound van die fender niet helemaal mijn ding was, komt misschien ook omdat hardrock en metal toch wel mijn muziek is, niet dat ik dat dan ook wil spelen maar toch die sound van die scheurende gitaren :rockon:
Ik weet niet hoe ik het precies uit moet leggen maar die ibanez speelt in iedergeval net zo lekker (licht) als die fender maar ik vind het geluid strakker klinken en met die humbucker erbij klinkt het net even wat lekkerder als je speelt met overdrive.
Die fender heeft weer lace sensor elementen en een actieve mid boost, clean klinkt dat toch iets beter dan die ibanez alleen live zal dat verschil met het repetoire wat wij spelen niet echt hoorbaar zijn, ik speel dan ook niet heel veel helemaal clean. Met die actieve midboost kan je heel mooi van clean naar overdrive gaan, zet je hem op nul dan is ie mooi clean en hoe meer je hem open draait hoe meer gain erbij komt.

De reden dat ik geen humbucker in mijn fender wil hebben is omdat ik hem origineel wil houden.
En nee, the ventures is niet helemaal mijn muziek al zijn sommige nummers wel oke.

caliban
22 februari 2011, 23:21
Ik heb jaren met een Fender Highway 1 strat gespeeld, maar toen ik een Ibanez kocht stond 'ie al snel stof te vangen.

Zoals je zegt heel erg afhankelijk van wat je speelt. Voor veel mensen gaat zo een strat veel meer mojo hebben dan een iba, en gaan ze er dus liever over spelen, maar een metalhead/hc-kid/whoever gaat er niet zo veel aan hebben.

sjaak1990
23 februari 2011, 12:56
Je gebruikt de ibz meer omdat die een brug humbucker heeft lijkt me, gewoon een humbucker in single coil formaat in de fender zetten en gaan...

even
23 februari 2011, 18:06
Versterkers zijn onpersoonlijke dingen, gitaren niet. Als mijn versterker morgen kapot gaat kan ik 'm vevangen voor een andere. Van gitaren weg doen krijg je spijt, geloof me ik kan het weten. Er komt ook weer een tijd dat je het finacieel wat beter hebt, en dan krijg je spijt van de gitaren die je hebt verkocht.

caliban
23 februari 2011, 22:14
Versterkers zijn onpersoonlijke dingen, gitaren niet. Als mijn versterker morgen kapot gaat kan ik 'm vevangen voor een andere. Van gitaren weg doen krijg je spijt, geloof me ik kan het weten. Er komt ook weer een tijd dat je het finacieel wat beter hebt, en dan krijg je spijt van de gitaren die je hebt verkocht.

Afhankelijk van welke versterker/gitaar dan toch!

Maleco
23 februari 2011, 22:35
Ik ben net zo gehecht aan m'n versterker dan aan m'n gitaar hoor :dontgeti:

Bijl
24 februari 2011, 13:21
Als je een buizenbak wil verkoop je toch gewoon die Valvestate, je geeft zelf al aan dat je die niet optimaal vind klinken.

Je gitaren kan je beter niet wegdoen als je ze fijn vind spelen. Een van mijn gitaren heeft thuis 3 jaar lang stof staan vangen en nu is het mijn favoriet.

Tankman
24 februari 2011, 13:27
Als je een buizenbak wil verkoop je toch gewoon die Valvestate, je geeft zelf al aan dat je die niet optimaal vind klinken.

Je gitaren kan je beter niet wegdoen als je ze fijn vind spelen. Een van mijn gitaren heeft thuis 3 jaar lang stof staan vangen en nu is het mijn favoriet.

+1

Mijn Schecter en mijn PRS hebben ook heel lang stof staan vangen. Toen ik een andere speaker in mijn versterker bouwde kwamen ze ineens weer tot leven. Nu speel ik weer voornamelijk op mijn Schecter. Mijn PRS kreeg ook wat aandacht maar die ligt nu samen met mijn Peavey op de werkbank. PRS moet ff goed afgesteld en bij de Peavey wacht ik op onderdeeltjes voor de Floyd Rose.

Bram+
24 februari 2011, 14:39
Zoals je zegt heel erg afhankelijk van wat je speelt. Voor veel mensen gaat zo een strat veel meer mojo hebben dan een iba, en gaan ze er dus liever over spelen, maar een metalhead/hc-kid/whoever gaat er niet zo veel aan hebben.
Niet dat die SA260FM zo'n ontzettend scheurbeest is overigens, dat zijn best belegen plankjes voor mensen die iets meer dan een normale Strat willen hebben, bijvoorbeeld een volledige humbucker en mahonie body. Gewoon goede allround planken voor in het pop/rock-segment en in die zin snap ik ook wel waarom de topicstarter er graag over speelt. Als je echt keiharde metal of hardcore wil spelen, zul je toch iets verder moeten kijken.