PDA

View Full Version : Guitar Rig 4 opnemen in Audacity



RoelSmoel
21 februari 2011, 14:03
Ben dit weekend maar weer eens aan de slag gegaan om via de pc op te gaan nemen, nu heb ik Guitar Rig 4, en ik wilde graag over een backing heen spelen in Audacity.
Opgenomen is het, alleen niet met de oversturing en de rest van Guitar Rig, enkel clean.
Iemand enig idee hoe ik dit geregeld krijg?

LesPas89
22 februari 2011, 22:58
Heb hetzelfde probleem, maar dan met Reaper.

Met POD Farm 2 werk het allemaal prima. Ik heb het idee dat het iets met ASIO te maken heeft, aangezien ik in Reaper icm Guitar Rig 4 ander ASIO instellingen moet gebruiken.

Als iemand het weet hoor ook ik het graag.

TimS
22 februari 2011, 23:03
Heeft er waarschijnlijk mee te maken at je als input in je opnameprogramma niet de input van je audio interface moet nemen maar de output van Guitar Rig. Kan je dat niet ergens instellen?

Eric van Esch
22 februari 2011, 23:56
Meestal moet het programma (Audicity) de andere software (Guitarrig0 herkennen als plug in. Dit kan je waarschijnlijk in de setting aanpassen.
(zo werkt in ieder geval mijn Line 6 POD Farm met mijn Samplitude studio).

jannest
23 februari 2011, 00:35
http://audacityteam.org/vst/

something like this maybe ?

Steven Otto
23 februari 2011, 00:37
Ben dit weekend maar weer eens aan de slag gegaan om via de pc op te gaan nemen, nu heb ik Guitar Rig 4, en ik wilde graag over een backing heen spelen in Audacity.
Opgenomen is het, alleen niet met de oversturing en de rest van Guitar Rig, enkel clean.
Iemand enig idee hoe ik dit geregeld krijg?
Wat je hoort is je DI (oftewel, Direct Input). Deze opname staat op een nieuw spoor. Nu wil je Guitar Rig 4 als effect op je spoor. Als het goed is kan je bij dat spoor op 'fx' of iets dergelijks klikken. Je kan nu een effect kiezen. Zoek naar Guitar Rig 4. Deze staat aangeduid als een VST.

Hopelijk kan je zo even verder.

LesPas89
23 februari 2011, 14:06
Wat je hoort is je DI (oftewel, Direct Input). Deze opname staat op een nieuw spoor. Nu wil je Guitar Rig 4 als effect op je spoor. Als het goed is kan je bij dat spoor op 'fx' of iets dergelijks klikken. Je kan nu een effect kiezen. Zoek naar Guitar Rig 4. Deze staat aangeduid als een VST.

Hopelijk kan je zo even verder.

Als ik het goed begrijp, ga je dus je signaal 'bewerken' na het inspelen? Kan het niet à la Pod Farm in een keer?

Overigens staat bij mij Guitar Rig 4 niet in de fx-lijst.

Steven Otto
23 februari 2011, 14:41
Als ik het goed begrijp, ga je dus je signaal 'bewerken' na het inspelen? Kan het niet à la Pod Farm in een keer?

Overigens staat bij mij Guitar Rig 4 niet in de fx-lijst.
Ja, dat kan.

Wat je moet doen is dat spoor op 'active monitoring' zetten. Je hoort dan meteen de 'bewerking' van je signaal; à la Pod Farm dus.
Om dit te doen moet je wel Audio Interface hebben. Anders krijg je last van latency, oftewel vertraging.

LesPas89
23 februari 2011, 19:55
Thanks so far. Weet je toevallig ook hoe dat in Reaper moet? Ik gebruik het programma nog niet zo lang, vandaar.

RoelSmoel
23 februari 2011, 22:22
Thanks iedereen!
Ik ga morgen kijken.. Zit erg krap met de tijd vandaag..

niekrhcpniek
25 februari 2011, 10:02
Ik ben nu tegen dit zelfde probleem aangelopen sinds ik een nieuwe pc heb. Voorheen nam hij meteen het geluid goed op (het geluid afkomstig van guitar rig of pod farm). Ik heb nooit iets als VST hoeven gebruiken, zowel bij audacity als bij bijvoorbeeld adobe audition.

fuchs
6 juni 2011, 22:37
Hier dus hetzelfde probleem.
Ik heb de Behringer Guitar Link gekocht en hier zit standaard een uitgeklede versie van Guitar Combos bij van Native Instruments.
http://www.dv247.com/assets/products/27452_l.jpg
Hiermee kan ik prima over backings spelen en het klinkt ook goed, alleen in Audacity kan ik het geluid niet opnemen. Ik kan wel opnemen alleen bij afspelen hoor ik alleen de cleane opname en Audacity herkent Guitar Combos niet als effect. (Als ik het voorgaande enigszins begrepen zou dit wel de bedoeling moeten zijn...)

Ik wil dus het volgende doen:
-Backingtrack inladen/opnemen in Audacity
-Eigen spel/impro via Guitar Combos over de backingtrack inspelen en met dit geluid opnemen.
Echter dit lukt niet. Waarschijnlijk doe ik ergens iets fout maar wat? Wie o wie heeft de gouden tip?

PS Roel is het jou al gelukt?

MaxVMH
6 juni 2011, 23:49
Zucht ...

DAW's (opnameprogramma's) werken met effecten. Zelf effecten toevoegen doe je door middel van plug-in's. Meest voorkomende plug-in formaten: VST (Windows & Mac OS), AUi's (Mac OS) en RTAS (ProTools).

Je moet Guitar Rig dus installeren als VST en openen als effect in je DAW (net zoals vb. reverb of compressie). Alleen kan Audacity niet goed overweg met VST's. Probeer iets als Reaper (www.reaper.fm), Cubase, ...

fuchs
7 juni 2011, 07:11
Waarom die zucht?
Ik heb er nu eenmaal niet zoveel verstand van, maar bij de usb-interface zit een cd-rom geleverd waarop naast Guitar Combos ook Audacity staat. Mijn boerenverstand zegt me dus dat het zou moeten werken anders leveren ze het er niet bij. (En ik weet dat Audacity gratis is, voordat er weer gezucht wordt...)

Excuses voor deze geprikkelde reactie, maar mijns inziens heb ik een doodnormale vraag waar ook doodnormaal op geantwoord kan worden, zonder een zucht.

-Martijn-
7 juni 2011, 09:33
Is een hele normale vraag fuchs. Het moet inderdaad gewoon werken, maar je zou natuurlijk best even kunnen proberen met Reaper.
Max zucht trouwens wel vaker, gewoon niet te veel op letten. ;)

MaxVMH
7 juni 2011, 11:48
Met deze plug-in kan je proberen VST's werkende te krijgen in Audacity: http://web.audacityteam.org/vst/ . Werkt niet altijd even goed, maar je kan maar proberen ;)

fuchs
7 juni 2011, 11:55
Ik zal het eens proberen, bedankt voor de hulp.

Zuchtje terug ;)