PDA

View Full Version : Sunn MUSTANG by Fender



MatthewB
20 februari 2011, 23:53
Heey, Mijn vraag is wat jullie van de Sunn mustang vinden.

macwilliams
21 februari 2011, 00:19
Het is een mooie gitaar:ok:

Rock Bottom
21 februari 2011, 00:25
Was in die tijd de goedkoopste gitaar uit de fender stal.
Gemaakt in India en China geloof ik en qualitatief nog slechter dan de goedkoopste squiers van nu.

geert1976
21 februari 2011, 01:43
Was in die tijd de goedkoopste gitaar uit de fender stal.
Gemaakt in India en China geloof ik en qualitatief nog slechter dan de goedkoopste squiers van nu.

Yup,

Sunn gitaren werden gemaakt in Korea en zaten qua kwaliteit en prijs, onder de Squiers.
Het is een typisch postorder gitaartje en werden in de USA verkocht via o.a. Postorder bedrijven en de USA Aldi versie "Walmart".

Indien je een dergelijke Sunn wilt aanschaffen, let op, wat je er voor geeft.
Een hele mooie mag je eigenlijk niet meer kosten dan E 100,00 a E 120,00.

BamBuFan1
21 februari 2011, 02:18
De hals van de Sunn Mustang van een maat van me had als bijnaam 'de rasp' omdat hij bij de eerste barré-akkoorden het vel op de vingertoppen van zijn linkerhand in één keer kwijt was.

Echt een legendarisch slechte gitaar. Het ging om een Indonesische versie.

Chocola
21 februari 2011, 06:16
De hals van de Sunn Mustang van een maat van me had als bijnaam 'de rasp' omdat hij bij de eerste barré-akkoorden het vel op de vingertoppen van zijn linkerhand in één keer kwijt was.

Echt een legendarisch slechte gitaar. Het ging om een Indonesische versie.

Whahahahaha "De Rasp", briljant :D.

@TS: Zijn enorm slechte gitaren, zelfs die 100-120 euro zou ik er niet aan uitgeven tenzij je hem echt per se wil om andere redenen.

Als je hem koopt, pas op voor je vingers hé! Straks rasp je ze er nog af :D.

Dirk_Hendrik
21 februari 2011, 08:47
Veel jaar geleden was kwam ik vakantie 3 gitaristen tegen met zo'n ding. Drie tegelijk dus. Alledrie verbazingwekkend slecht en tegen het onbespeelbare aan. Ik zou ze wss gratis nog niet meenemen.

MatthewB
21 februari 2011, 13:06
haha oke ik heb er dus 1
Arme ik :(
Maar ik vind hem niet zo heel slecht spelen:P maar miss ligt dat weer aan me versterker:P

Maar dan heb nog 1 vraag voor de gene die hem wel goed vind.
Waarom vind je hem goed dan?

B0UDEWIJN
21 februari 2011, 13:35
Het ligt aan je versterker dat de gitaar goed speelt? Dat heb ik nog nooit gehoord..

bat
21 februari 2011, 13:57
haha oke ik heb er dus 1
Arme ik :(
Maar ik vind hem niet zo heel slecht spelen:P
Tsja, het is niet onmogelijk dat er, tussen de draken van gitaren die dit sub-sub-merk van Fender op de markt zette, beter dan gemiddelde exemplaren zaten en er kan er zelfs heel zo nu en dan eentje tussen hebben gezeten die best okee was, maar de kans dat jij die net getroffen hebt lijkt me vrij klein. Het zal eerder te maken hebben met "niet beter weten", al vind ik dat wel erg belerend klinken. Prijs je er gelukkig mee, er komt een moment waarop je realiseert dat het niet alleen beter kan maar voor je gevoel ook moet. En dat is het begin van de ellende, de eeuwige zoektocht naar precies het goede gevoel en geluid... ;)

Alle gekheid op een stokje: zolang je er lol van hebt, is het een prima gitaar. Maar ik ben bang dat je er weinig lofzangen op zult vinden...

interessander
21 februari 2011, 14:38
Ik ben eigenlijk nog nooit een goede review van een sunn gitaar tegengekomen, toch wonderlijk dat Fender hiermee de goede naam (op versterkergebied in ieder geval) van Sunn te grabbel heeft gegooid.

Rock Bottom
21 februari 2011, 15:04
Bedenk me net dat een van mijn eerste versterkertjes een sunn 15 watt geval was.
Dat ding was ook 10x niets.

SunnMustang
21 februari 2011, 17:14
<--------------- Zie mijn naam.

Het was mn eerste gitaar uberhaupt, en hoeveel ik ook op mn fender usa speel. Zo af en toe realiseer ik me dat de Sunn zo slecht nog niet is, de pickups zijn wel echt ruk, maar daar hielt dan ook wel mee op. Ik vindt t een fijn gitaartje en speelt zeker lekker. Jammer dat ie zo hard gebashed wordt eigenlijk...:makeup:

Orgasmocaster
21 februari 2011, 17:28
Postorder bedrijven en de USA Aldi versie "Walmart".


De USA Aldi is..........de Aldi!! :D:D

je ziet ze bijna nooit te koop, en al helemaal niet in pawn stores, craigslist, rommel markten, etc...

dus blijkbaar hebben ze de jaren 80 en 90 niet overleefd!!

MatthewB
22 februari 2011, 19:41
Het ook pas mijn eerste electrische gitaar dus dat kan wel:)
Maar ik ben blijkbaar niet de enige die hem fijn vind spelen
Maar je heb gelijk ik blijf gewoon lkk door spelen en op een dag vind ik het geluid dat helemaal bij mij pas

Braindead
22 februari 2011, 22:47
Laat ik mijn ervaring dan ook maar even geven, met een (letterlijk 1, geteste) Sunn strat that is. Ik kan iedereen hier de hand schudden. De gitaar was slecht, slechte pickups tuners etc maarrr de bespeelbaarheid vond ik verrassend meevallen. Je kunt je wel afvragen wat je aan een goede bespeelbaarheid hebt als de gitaar verder niet veel voorsteld maar dit terzijde.

BamBuFan1
23 februari 2011, 00:06
Laat ik mijn ervaring dan ook maar even geven, met een (letterlijk 1, geteste) Sunn strat that is. Ik kan iedereen hier de hand schudden. De gitaar was slecht, slechte pickups tuners etc maarrr de bespeelbaarheid vond ik verrassend meevallen. Je kunt je wel afvragen wat je aan een goede bespeelbaarheid hebt als de gitaar verder niet veel voorsteld maar dit terzijde.

Het model zal vast niet uitsluitend bij één gitaarfabriek gebouwd zijn, dus het lijkt me zonder meer mogelijk dat mensen een niet-raspende Mustang hebben. Maar het waren wel de absolute instappers in de gitaarwereld destijds.

kapepper
23 februari 2011, 07:43
de rasp hehehe mooi koosnaampje voor een gitaar :)

ach ik denk als je een beginner bent dat zoiets wel voldoende is. ik denk dat de meesten hier niet begonnen zijn met een fender customshop, maar met een heel eenvoudig gitaartje

guitarkid
23 februari 2011, 08:45
de rasp hehehe mooi koosnaampje voor een gitaar :)

ach ik denk als je een beginner bent dat zoiets wel voldoende is. ik denk dat de meesten hier niet begonnen zijn met een fender customshop, maar met een heel eenvoudig gitaartje

En toch zit er iets tegenstrijdigs in deze (op zich begrijpelijke) stelling. Immers, juist een beginnend gitarist is gebaat bij een gitaar die beter is afgesteld (of dat kan worden) en die fatsoenlijk op stemming blijft en zou daarom juist op een iets betere gitaar moeten beginnen m.n. om het plezier en motivatie te behouden.
Een ervaren gitarist kan van een relatief goedkope gitaar nog best wat maken. Voorbeelden genoeg hier op dit forum van gitaristen met (gepimpte etc.) J&D's, LC's en noem maar op, die ze gebruiken naast de "serieuzere" gitaren.
Aan de ander kant: een beginner hoort misschien niet altijd dat een gitaar (lichtelijk) vals is etc... ;)
Hoe dan ook: een gitaar is er voor de gitarist en niet andersom en daarom heb ik de pest aan mensen die het belachelijk vinden dat een beginnend en/of matig gitarist op een dure gitaar speelt. Als ze dat willen moeten ze dat doen! 't Wordt er nooit minder van!
En zoals Jan (Stikel) al opmerkte in een andere thread: wat is een beginnersgitaar? Nou de gitaar waar je op begint, duur of niet! :)

Gr. Coos

Nitefly7
23 februari 2011, 09:41
hals was een rasp (fretuiteinden althans), maar body was -in mijn geval- geen waaibomenhout, maar gewoon goed;

nieuwe hals (fender MIJ, die niet helemaal paste :P) en jaren '80 MIJ-pickups en er kwam een heerlijk stratty-geluid uit..!

met nieuwe hals, pickups en tremolo vond ik't te vergelijken met squires en london city's in het laag/midden-segment..

... maar die hals.....

guitarkid
23 februari 2011, 10:01
hals was een rasp (fretuiteinden althans), maar body was -in mijn geval- geen waaibomenhout, maar gewoon goed;

nieuwe hals (fender MIJ, die niet helemaal paste :P) en jaren '80 MIJ-pickups en er kwam een heerlijk stratty-geluid uit..!

met nieuwe hals, pickups en tremolo vond ik't te vergelijken met squires en london city's in het laag/midden-segment..

... maar die hals.....

Maar met al die aanpassingen kun je beter direct een LC of Squier kopen....
Scheelt je een hoop werk (en ook geld), lijkt me.

Nitefly7
23 februari 2011, 10:13
je weet hoe 't gaat; 1e gitaartje, emotioneel bla-bla;
dus verbouwen, eerst als HSH met Dimarzio's en Wilkinson-trem, daarna vintage'y met MIJ 80s pickups en 6-punts brug..
...daarna verkopen in onderdelen ..

MatthewB
23 februari 2011, 20:28
Ik heb nog een vraag!:P

Worden de sunn mustangs nog gemaakt?
en als ze niet meer gemaakt worden wanneer zijn ze met het maken gestopt?

Braindead
23 februari 2011, 20:38
Geen idee maar zelfs als ze al jaren niet meer gemaakt worden, een zwaar begeerde collectable zal het niet gaan worden vrees ik. ;)

De V
23 februari 2011, 20:41
Waarom zou Fender zijn naam binden aan zulke gitaren?
Waar is de clue:???:

MatthewB
23 februari 2011, 21:07
oke maar het hoeft voor mij ook geen collectus item te worden.
het lijkt me gewoon leuk om te weten hoe oud me gitaarongeveer is.

en ik weet niet waarom fender zijn naam aan sun heeft gekoppeld maar ze zullen hun redennen er wel voor gehad hebben.

Bram+
23 februari 2011, 21:31
Waarom zou Fender zijn naam binden aan zulke gitaren?
Waar is de clue:???:

Misschien is Fender geen filantropische instelling en willen ze gewoon geld verdienen met de verkoop van hun producten. Om ook in het budgetsegment gitaren te kunnen verkopen, produceren ze dus goedkope gitaren. Dan moet er dus ergens op bezuinigd worden, bijvoorbeeld op de gebruikte materialen, kwaliteitscontrole, afwerking, (arbeidsloon), etc. Ik wil niet zeggen dat de mensen bij Fender geen hart voor het merk hebben, maar ze zijn ook geen idealisten.

Om de merknaam te beschermen, gebruiken ze ook submerken zoals dus Sunn, Squier, Starcaster by Fender, etc. Die hebben dus wel de link met Fender, maar iedereen begrijpt dat er een verschil is tussen zo'n submerk en het 'hoofdmerk'.

DaveItUp
24 februari 2011, 14:04
Fender heeft zich niet aan Sunn "gekoppeld", ze hebben de naam van een roemruchte versterkerfabrikant gekocht en de goede naam te grabbel gegooid. Afgezien van de reissue Model T, die overigens totaal niet lijkt op 't origineel, en een 300w buizen bassamp, hebben ze enkel troep uitgebracht onder die naam. Een schande.

Dat ze nu, met de oplevende populariteit van het merk en in het bijzonder de Model T, daar niet op inspelen is me een raadsel.

Bram+
24 februari 2011, 14:07
Hoezo niet gekoppeld? Het moederbedrijf Fender heeft Sunn gekocht toch?

bat
24 februari 2011, 14:39
Hoezo niet gekoppeld? Het moederbedrijf Fender heeft Sunn gekocht toch?
Nouja, dat koppelen suggereert een beetje dat Sunn al bekend stond als producten van gitaren van bedenkelijke kwaliteit en dat Fender zijn naam daar dan aan heeft gekoppeld. De praktijk is natuurlijk andersom: Fender wilde juist goedkope gitaren op de markt brengen, wilde dar niet haar eigen naam direct aan verbinden en heeft daarom vervolgens het merk Sunn dat ze nog ergens hadden liggen erop geplakt.

Tsja, dat is het lot van roemrijke merken die niet meer zelfstandig verder kunnen/willen en de boel verkopen aan een concurrent: je hebt geen zeggenschap meer over wat er vervolgens met die naam gebeurt (als je dat tenminste niet ergens vast laat leggen) en dan kan het zijn dat je naam ineens prijkt op producten waarmee je in je actieve periode op geen manier mee verbonden hand willen zijn.

Ik vraag me wel af of Fender dat nu ook nog had gedaan, ze zijn toch wat meer van het op bedrijfseconomisch gezonde manier in stand houden van de reputatie van een merk dat ze overnemen.

Bram+
24 februari 2011, 14:47
Op die manier. Ik had even over het bericht van MatthewB heen gelezen.

MatthewB
24 februari 2011, 21:36
Maar wat daviTup en bat zeggen
Dat bedoelde ik ook ik wist alleen niet waarom fender dat deed.
Ik denk dat "gekoppeld" misschien een beetje vaag was ik zal de volgende keer wel duidelijker zijn.
Maar dus niemand die weet van welk jaar die sun mustangs zijn?

BamBuFan1
25 februari 2011, 02:56
Maar dus niemand die weet van welk jaar die sun mustangs zijn?

Heel ruim genomen herinner ik me de Sunn Mustang vanaf het eind van de jaren 80 en rond het midden van de jaren '90 hingen ze volgens mij niet (nieuw) meer in de winkel. Ze werden destijds voor lagere prijzen verkocht dan bv Squiers.

Het merk Sunn is trouwens veel ouder dan deze gitaren. In de jaren 60 en 70 speelden talloze beroemde namen op Sunn versterkers (http://en.wikipedia.org/wiki/Sunn). Fender kocht de naam Sunn rond 1985 en gebruikte haar als budgetmerk voor gitaren en versterkers.

Even grasduinen op de Sunn Discussion page (http://sunn.ampage.org/sdp/index.php) levert op dat deze gitaren aan het eind van de jaren 80 werden gemaakt in India en China voor de Aziatische en Europese markt (iemand noemt daar ook Korea en als dat waar is dan zou ik voor je Sunn-verzameling op zoek gaan naar zo'n Mustang aangezien er in die tijd in Korea al goede kopieën gemaakt werden).

MatthewB
26 februari 2011, 01:48
Die van mij komt uit china dus dan is die ongeveer 20jaar oud.
Maar ik verzamel trouwens geem sunn's hoor.
Het is mijn eertse electrische gitaar en ik was gewoon nieuwsierig waarmee ik nou eigenlijk speel.

geert1976
17 april 2011, 12:28
Nou ik heb hier een Sunn Mustang staan voor reparatie.

Tijdens het repareren weet ik gelijk waarom ik niet van deze gitaren houdt.

De mechanieken heb ik gewisseld voor goede Gotoh's, de oude kon je geen mechanieken noemen, de gitaar ontstemde al als je er naar keek.

De actie was zo hoog dat je hij goed bruikbaar was als boog om pijlen mee te schieten, ik heb de neckpocket moeten aanpassen, want dat leek ook helemaal nergens op.

De frets fungeerde perfect als rasp, hele boeltje bij moeten vijlen.

pffff wat een werk, maar het wordt nu weer een redelijk bespeelbaar gitaartje

BamBuFan1
17 april 2011, 18:17
Nou ik heb hier een Sunn Mustang staan voor reparatie.
Tijdens het repareren weet ik gelijk waarom ik niet van deze gitaren houdt.

Heeft dat ding eigenlijk een massieve body? Die van m'n kameraad was destijds van multiplex met een bath tub-routing.

geert1976
17 april 2011, 20:39
Heeft dat ding eigenlijk een massieve body? Die van m'n kameraad was destijds van multiplex met een bath tub-routing.

Multiplex, maar deze heeft geen badkuip routing.

Mitch
17 april 2011, 20:52
Meer een zwembad? :D

geert1976
17 april 2011, 21:01
Meer een zwembad? :D

nope, zowaar had deze gewoon een keurig nette H-S-S routing:ok:

Sunn kan er wat van, maar ik ben nu een Dano DC 59 modified aan het aanpassen, nu weet ik waarom ik Chinese gitaren niet geweldig vind.
Prutsers die Chinezen.

Nondeju, dat Danootje is pas 2 maanden oud (en kost nieuw ook nog eens E 345,00 nieuw bij onze Duitse grossier) en nu heb ik hem helemaal uit elkaar gedraaid om alles te goed te fixen, aan te passen en te monteren.

Dus dat gelul dat die Chinezen prima kunnen bouwen, kan wel achterwege worden gelaten:soinnocent:

Venlonaer
17 april 2011, 21:19
Geert. Gewoon een vraag. Waarom pak je deze gitaar eigenlijk aan? Tis niet dat je er een super gitaar van kunt maken toch? Is het gewoon om lekker te knutselen o.i.d.?

Ik ben namelijk mijn JD stratje onder handen aant nemen. Maar dat doe ik puur voor de fun om lekker wat aan te kloten zegmaar.

geert1976
17 april 2011, 21:23
Geert. Gewoon een vraag. Waarom pak je deze gitaar eigenlijk aan? Tis niet dat je er een super gitaar van kunt maken toch? Is het gewoon om lekker te knutselen o.i.d.?

Ik ben namelijk mijn JD stratje onder handen aant nemen. Maar dat doe ik puur voor de fun om lekker wat aan te kloten zegmaar.

De Sunn is van een goede bekende van mij en die vroeg of ik hem wilde fixen, tja dan zeg je niet gauw nee.

Het wordt al met al weer een heel redelijk gitaartje, maar dat kost wel veel moeite.

De Dano heb ik voor mij zelf gekocht, het is namelijk exact dezelfde uitvoering als die van Page, dus die wilde ik nog echt hebben:makeup:

Mitch
18 april 2011, 00:13
Sunn kan er wat van, maar ik ben nu een Dano DC 59 modified aan het aanpassen, nu weet ik waarom ik Chinese gitaren niet geweldig vind.
Prutsers die Chinezen.

Nondeju, dat Danootje is pas 2 maanden oud (en kost nieuw ook nog eens E 345,00 nieuw bij onze Duitse grossier) en nu heb ik hem helemaal uit elkaar gedraaid om alles te goed te fixen, aan te passen en te monteren.

Dus dat gelul dat die Chinezen prima kunnen bouwen, kan wel achterwege worden gelaten:soinnocent:

Je bedoelt te zeggen dat de huidige nieuw productie van Danelectro onder de maat en overpriced is?

geert1976
18 april 2011, 00:37
Je bedoelt te zeggen dat de huidige nieuw productie van Danelectro onder de maat en overpriced is?

Ja, die mening ben ik toegedaan.

Ik heb vanavond ook maar een nieuwe 3 standen schakelaar gemonteerd.
De schakelaar die erin zat had zoveel speling, dat het meer een joystick leek.

Topkam ook rampzalig slecht, de studs van de brug zaten gewoon compleet los, doordat de boring te ruim was.
busjes van de mechanieken zaten er niet volledig in, ook dit moeten herstellen.
de trusrod zat verstopt achter een dikke prop lak, et. etc.

Met alle respect, maar dit soort dingen mogen niet gebeuren bij een gitaar die rond de E 350,0 euri moet kosten

Wabbie
18 april 2011, 10:49
Ik heb ooit eens een Sunn mustang op de kop getikt voor 60 euro om eens aan te sleutelen. De mijne heeft een normale HSS routing en een massive body. Klinkt ook nog wel ergers naar voor zover ik het me kan herinneren, de gitaar ligt al een tijd uit elkaar.

Mitch
18 april 2011, 11:26
Met alle respect, maar dit soort dingen mogen niet gebeuren bij een gitaar die rond de E 350,0 euri moet kosten

Nee, 't is dat je die gitaar per se wil hebben, maar onder normale omstandigheden stuur je zoiets terug naar de grootgrutter. De waslijst aan gebreken is belachelijk. Zelfs die flutgitaartjes die ze hadden voor ronde de 100E hadden nog minder problemen dan dit. Zit hier dus een erg ruime marge op, misschien als compensatie voor het feit dat Dano's wat minder hard zullen gaan dan Tele-instap-modelletjes. Maar netjes is het dan nog steeds niet.

bat
18 april 2011, 13:01
Nondeju, dat Danootje is pas 2 maanden oud (en kost nieuw ook nog eens E 345,00 nieuw bij onze Duitse grossier) en nu heb ik hem helemaal uit elkaar gedraaid om alles te goed te fixen, aan te passen en te monteren.

Dus dat gelul dat die Chinezen prima kunnen bouwen, kan wel achterwege worden gelaten:soinnocent:
Dat kunnen ze ook best, maar dan moeten wel de juiste eisen worden gesteld en het cirkeltje worden gesloten met een goede kwaliteitscontrole. Heb het idee dat wel meer merken vooral aandacht hebben voor de goedkope productie.

geert1976
18 april 2011, 13:42
Dat kunnen ze ook best, maar dan moeten wel de juiste eisen worden gesteld en het cirkeltje worden gesloten met een goede kwaliteitscontrole. Heb het idee dat wel meer merken vooral aandacht hebben voor de goedkope productie.

Tja dat kan wel zo zijn, maar de waslijst die ik heb gerepareerd/aangepast, vind ik toch wel buiten proporties, gezien de nieuwprijs van deze gitaren.

Het is geen prijspakkertje van een paar tientjes of starterspakketgitaartje.
En ik heb ook al her en der klachten gehoord over andere gitaren in de prijsklasse can E 200,00 a E 350,00 die niet allemaal even goed deugen.

De Chinezen blijven gewoon wispelturig produceren en ik durf rustig te stellen dat ongezien een gitaar bestellen van Chinese makelij een risico met zich meebrengt, vooral als je beginnend gitarist bent.

Dan begrijp je niet dat bijvoorbeeld de ronduit slechte topkam de kwade genius is, achter het constant ontstemmen van je gitaar

peter_l
18 april 2011, 17:20
Ik ben het wel eens met Bat. Als je bij de Chinees een gitaar besteld die 25 euro mag kosten aan produktie, dan zal-ie 'm tussen twee bakken thee inelkaar proppen. Dat de Europese grootgrutter er vervolgens een heel fijn prijskaartje aanhangt die duidelijk maakt dat-ie graag meermalen per jaar op vakantie gaat, daar kan die Chinees niks aan doen, die weet dat niet eens.

Overigens produceerden ook de Japanners in een grijs verleden wispelturig. Aan de ene kant al de topmodellen van Ibanez, aan de andere kant nog steeds de multiplexprut die dan voor 110 gulden in de winkel hing, onder de slogan: 'Geslaagd? Vraag een gitaar!' maar dan wel met verwijzing naar die sunburst roeispaan. Ook daar een kwestie van budget van de opdrachtgevende partij.

geert1976
18 april 2011, 18:55
Ik ben het wel eens met Bat. Als je bij de Chinees een gitaar besteld die 25 euro mag kosten aan produktie, dan zal-ie 'm tussen twee bakken thee inelkaar proppen. Dat de Europese grootgrutter er vervolgens een heel fijn prijskaartje aanhangt die duidelijk maakt dat-ie graag meermalen per jaar op vakantie gaat, daar kan die Chinees niks aan doen, die weet dat niet eens.

Overigens produceerden ook de Japanners in een grijs verleden wispelturig. Aan de ene kant al de topmodellen van Ibanez, aan de andere kant nog steeds de multiplexprut die dan voor 110 gulden in de winkel hing, onder de slogan: 'Geslaagd? Vraag een gitaar!' maar dan wel met verwijzing naar die sunburst roeispaan. Ook daar een kwestie van budget van de opdrachtgevende partij.

Niet eens,

Indien een gitaar tussen de E 250,00 a E 350,00 kost mag je op zijn minst een goed functionerend instrument verwachten.
De Chinezen krijgen maar niet voor elkaar om constant te produceren.

Japanse en Koreaanse gitaren die waren van ultra goedkoop en bedenkelijk, maar de budgetgitaren van Japanse en Koreaanse afkomst waren gewoon ok en constant.

peter_l
18 april 2011, 19:06
Tuurlijk mag je voor 300 euro een goed funktionerende gitaar verwachten, maar dat ligt aan de verkopende partij die de prijs vaststelt. De Chinees in kwestie heeft denk ik opdracht gehad te bezuinigen op van alles en nogwat, de verkoper was er blijkbaar van overtuigd dat de gitaar in kwestie toch wel verkocht zou worden, vanwege het wat zeldzamer karakter ofzo.
Ik denk dat de Chinezen prima in staat zijn om constant te produceren, maar ook daar kunnen ze prima rekenen; wie had ook alweer het telraam uitgevonden? Als je binnen één en dezelfde serie fikse kwaliteitsverschillen aantreft, dán zou je die negatieve conclusie mogen trekken.

De Japse en Koreaanse budgetgitaren viel ook nog wel wat aan te sleutelen hoor. Ben je Hondo, Columbus, Kingston en dergelijke vergeten? Laat staan alle merkloze varianten. En nu worden er dan ineens redelijke bedragen voor neergeteld, maar 30 jaar terug was je helemaal niet zo blij met een Morris, en die waren destijds toch wel tussen de 300 en 500 gulden.

geert1976
18 april 2011, 19:11
Tuurlijk mag je voor 300 euro een goed funktionerende gitaar verwachten, maar dat ligt aan de verkopende partij die de prijs vaststelt. De Chinees in kwestie heeft denk ik opdracht gehad te bezuinigen op van alles en nogwat, de verkoper was er blijkbaar van overtuigd dat de gitaar in kwestie toch wel verkocht zou worden, vanwege het wat zeldzamer karakter ofzo.
Ik denk dat de Chinezen prima in staat zijn om constant te produceren, maar ook daar kunnen ze prima rekenen; wie had ook alweer het telraam uitgevonden? Als je binnen één en dezelfde serie fikse kwaliteitsverschillen aantreft, dán zou je die negatieve conclusie mogen trekken.

De Japse en Koreaanse budgetgitaren viel ook nog wel wat aan te sleutelen hoor. Ben je Hondo, Columbus, Kingston en dergelijke vergeten? Laat staan alle merkloze varianten. En nu worden er dan ineens redelijke bedragen voor neergeteld, maar 30 jaar terug was je helemaal niet zo blij met een Morris, en die waren destijds toch wel tussen de 300 en 500 gulden.

Ook nu weer niet met je eens.

Als je een normale Jappaner kocht, zoals Custom, Ibanez, Fenix, Japanse en Koreaanse Squiers kocht, kreeg je een fatsoenlijk gitaar.
Niets mis mee.

Maar als ik nu kijk naar de Chinese gitaren in de klasse tussen de E 250,00 a E 500,00 zie ik er veel misbaksels tussen zitten.
Je kunt praten als brugman, maar voor die prijs, mag je gewoon een fatsoenlijk in elkaar gezette gitaar verwachten.
Het hoeft geen top off the bill te zijn, maar wel, dat die fatsoenlijk in elkaar zit.

peter_l
18 april 2011, 19:19
Ik zég immers ook dat je voor dat geld een goeie gitaar mag verwachten, maar die Chinees kan daar weinig aan doen, die levert volgens zijn opdracht. En anders moet je gewoon teruggaan naar de winkel en een ander (en goed) exemplaar eisen, da's beter dan alle Chinezen gemakshalve over één kam scheren.

geert1976
18 april 2011, 19:26
Ik zég immers ook dat je voor dat geld een goeie gitaar mag verwachten, maar die Chinees kan daar weinig aan doen, die levert volgens zijn opdracht. En anders moet je gewoon teruggaan naar de winkel en een ander (en goed) exemplaar eisen, da's beter dan alle Chinezen gemakshalve over één kam scheren.

En dan weer een prutbak meekrijgen?, nee dank je dat fixen doe ik zelf wel.
Ik scheer ze inderdaad over één kam.
Bami bakken doen ze prima, maar gitaren in elkaar zetten, althans met enige continuïteit, daar hebben ze een broertje dood aan.

peter_l
18 april 2011, 20:30
Wat jij wil joh..

bat
18 april 2011, 21:18
Bami bakken doen ze prima, maar gitaren in elkaar zetten, althans met enige continuïteit, daar hebben ze een broertje dood aan.
Chinezen kunnen fantastische en consistente kwaliteit leveren, en dan nog steeds goedkoper dan in veel andere landen. De meeste grote (en lang niet altijd goedkoopste) electronicamerken kunnen je er alles over vertellen - alhoewel je niet al teveel door moet vragen naar arbeidsomstandigheden.

Ze zijn echter ook heel erg goed in consistent bagger produceren, als je ze geen drol betaalt en ook niet de moeite neemt om je eigen kwaliteitscontrole in de fabriek aanwezig te hebben.

Volgens mij zijn er ook wel een paar gitaarmerken die bewijzen dat je ook prima consistente kwaliteit uit China kunt laten komen (helaas, ook Epiphone hoort daar niet bij), maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin meer om het op te zoeken.

Het is Danelectro die bewijst geen flikker om hun klanten te geven. Er zijn altijd wel gekken die er in tuinen en de boel als het tegen valt zelf wel fixen... ;)

peter_l
18 april 2011, 21:38
Het is Danelectro die bewijst geen flikker om hun klanten te geven. Er zijn altijd wel gekken die er in tuinen en de boel als het tegen valt zelf wel fixen... ;)
Die conclusie wilde ik nou niet alvast trekken...:soinnocent:

Maar stond Danelectro vroeger al niet bekend als - letterlijk - pulp? Dat was toch het merk van de papiermaché bodies en de dunne flutelementjes?

Mitch
18 april 2011, 23:32
Ja, eigenlijk blijven ze ontzettend dicht bij hun roots :seriousf:
Maar hoe dan ook, het blijft een beetje raar om de gehele Chinese gitaarproductie af te doen als inferieur op basis van dit misbaksel. Je zal ongetwijfeld wel meer Chinese wanproducten hebben gezien, maar dan nog: waarom dan meteen roepen dat de hele industrie niet deugt? Volgens mij word je er ook altijd pissig van als bepaalde personen op dezelfde manier losgaan op Gibson als jij nu doet op heel China als gitaarproducerend land. Beetje krom.

Even een heel andere vraag: waarom hier uitgebreid klagen over je nieuwe, veel te dure DC? Heb je contact opgenomen met de verkoper of importeur met je bevindingen?

Hendriks
18 april 2011, 23:44
Tja , uit China komen vast ook wel goede gitaren , net zoals er uit Japan ook prut is gekomen , ook zijn zijn er vast slechte Gibsons en zijn niet alle Fenders ruk.
Etc,etc,etc.

peter_l
19 april 2011, 00:21
....ook zijn zijn er vast slechte Gibsons.....
Ik heb wel eens een Les Paul Custom uit '76 gekocht bij een veilinghuis. Ikke blij enzo, je kent dat wel; mijn eerste echte Gipsun, en dan nog een Custom ook! Maar allee, na twee jaar kon ik constateren dat ik het ding maar driemaal kort had beroerd. Loeizwaar, scheurtjes over het midden van de beruchte sandwichbody, en qua geluid kon het maar één kant uit: neuzig, het ding 'wilde' niet. Gelukkig waren de Firebird, de RD Artist en de The Paul weer letterlijk en figuurlijk uit een ander stuk hout gesneden ;-).

Hoe zijn die Chinese Gibsons eigenlijk?