PDA

View Full Version : Advies gevraagd: Martin DM



BobvanKempen
20 februari 2011, 19:46
Hallo Allemaal,

Het is weer zover en GAS slaat weer toe in alle hevigheid. De keuze van mijn verslaving is deze keer een Martin DM welke is verschrikkelijk mooi vind in al zijn soberheid. Ik kan deze via het wel bekende MP kopen echter is het best ver rijden (natuurlijk geen probleem) en ik heb eens een rondje in de buurt gebeld om te kijken of deze gitaar ergens hangt om te proberen maar helaas .... dat is dus niet zo.

Nou heb ik een tijd terug een Martin DX1 Tawny Tanglewood gehad en hoewel ik deze gitaar niet slecht vond was het toch ook niet een hele goede gitaar voor het geld (799 euro toen nieuw). Heeft iemand ervaring met een Martin DM en is deze gitaar (overigens is de gitaar ooit gekocht voor gitaarles en daarna nooit meer gebruikt dus zgan) nog wel 550 euro waard?

Alvast weer bedankt voor de imput!

barno
20 februari 2011, 20:17
Heb een DM gehad

gehad dus, dat zegt al iets. alhoewel, het is best wel een degelijke gitaar en ik herinner me dat mijne nieuw een pak duurder was. dus als ze inorde is, is die prijs zeer okee denk ik.

Tamelijk onzinnig om subjectieve klankervaring te beschrijven op een forum maar kom: voor mij was het allemaal wat middelmatig, het is ook geen luide gitaar, de basrespons vond ik niet bijzonder. Ik heb ze niet heel lang gehad, mss dat ze na een tijdje wat openbloeit.

northernlake
20 februari 2011, 20:24
Een DM is een gitaar met gelamineerde zij- en achterkanten en ene solid sitka top. Da's een stapje boven de X-series die je had; die hebben HPL (High Pressure Laminate, een mooie naam voor formica) zij- en achterkanten.

Voor EUR 500-600 zou ik mijn geld beter besteden aan een Blueridge, Eastman of Recording King, die voor die prijs uitstekende massieve op Martin-leest geschoeide kopieen maken.

VanDiekum
20 februari 2011, 21:38
Yep Blueridge all teh way geen twijfel mogelijk een martin is pas goed als het begin met d-28 ;)

barno
20 februari 2011, 21:48
funny,
ik had die DM waarover ik het in post 2 had gekocht nadat ik mijn Blueridge (ik meen 140) had weggedaan. Daar had ik al vlug spijt van. dus idd BR +1
die klonk meer Martin als de Martin DM ...

BobvanKempen
20 februari 2011, 22:02
Ik heb een keer een aantal Blueridge gitaren uitgeprobeerd maar als ik heel eerlijk moet zijn was ik van de goedkopere modellen niet heel erg onder de indruk. De 2 1000+ modellen daarin tegen klonken wel heel erg lekker maar die zie ik nagenoeg nooit 2de hands langskomen. Voor mij is het zeker ook een overweging dat ik weet dat ik op mijn Guild en Martin 000-28 na eigenlijk alles vrij snel weer zat ben en ik ze dan weer verkoop en voor een Martin DM incl koffer heb ik altijd mijn eigen geld weer terug hoop ik.

Fingerpick
20 februari 2011, 22:05
M'n eerste "dure" gitaar was een Martin DM (ong. 900 €) maar die ben ik een week later gaan ruilen voor een wel wat duurdere Larrivee : een wereld van verschil was dat qua klankrijkdom (of was het misschien een maandag-made Martin??)
Voor 500€ zijn er inderdaad interessantere gitaren op de (2dehands)markt.

northernlake
20 februari 2011, 22:40
Ik snap niet zo hoe je met een Guild en een 000-28 nog achter een DM aanzit :) Ik zou die knaken in de zak houden voor een leuke all-solid mahonie gitaar. 000-18 of 000-15S ofzo.

BobvanKempen
22 februari 2011, 13:14
Ik snap niet zo hoe je met een Guild en een 000-28 nog achter een DM aanzit :) Ik zou die knaken in de zak houden voor een leuke all-solid mahonie gitaar. 000-18 of 000-15S ofzo.

Ach, waarom? Gewoon omdat het kan denk ik! Gas heeft bij mij nooit een aanwijsbare reden, het gebeurt gewoon!

kapepper
23 februari 2011, 11:00
Wel, Ik heb zelf een DM en ben er ongelooflijk tevreden mee...Ik vind de prijs trouwens heel goed mee vallen, 550 euro is bijna een koopje denk ik, heb ze zelf nog niet zo goedkoop gezien.

Ik moet ook toegeven dat het ook een beetje een kleine jongens droom was om een Martin te hebben. Ik heb nooit gedroomd van een Blueridge, Eastman of Recording King... ik wou een Martin, en leifst eentje die betaalbaar was, zonder daarom de goedkoopste te hebben!!!

dus je moet zelf eeens analysren uit wat de GAS bestaat....

ThePupD
23 februari 2011, 16:54
Ik had zelf de afgelopen maanden onderzoekhiernaar gedaan. Uiteindelijk een Eastman gekocht (1000 euro) ze hebben ook minder dure. Klinken echt vele malen beter dan de martin's van die prijsklasse (naar mijn mening en smaak)

ook vond ik sommige eastman's echt absurd goed klinken voor het relatief kleine bedrag. Verder Blueridge idd... ook mooi *160a

BobvanKempen
24 februari 2011, 23:04
Mensen ik weet dat dit merkgeil over gaat komen maar .... als er Martin opstaat en er geen X in het model voorkomt wil ik het eigenlijk wel hebben! Waarom? Weet ik niet maar misschien omdat toen ik begon met gitaar spelen iedereen waar ik muziek van speelde op een Martin bezig was (de rest van mijn leeftijdsgenoten waren into G'n'R, Metallica en ga zo maar door maar daar was de lol erg snel vanaf voor mij), en zeg nou zelf: Op die X dingen na is er eigenlijk geen slechte Martin hoewel er ongetwijfeld betere zijn. Niet echt een steekhoudende reden en waarschijnlijk financieel niet erg handig maar ..... it is what it is!!

kapepper
26 februari 2011, 19:12
Je hebt dus de Martin Dm gekocht?

Als je er echt 550 euro voor betaald heb, en ze is nog in een zeer goede staat dan denk ik dat je een koopje gedaan hebt

Nieuw kosten ze toch rond de 1000-11000 euro (althans in Belgie) en tweede hands toch vaak 650-700 euro
plezier ermee!

BobvanKempen
27 februari 2011, 16:23
Ja ik heb hem gekocht en ik moet zeggen nog geen seconde spijt. Kwa geluid is het precies wat ik zocht, net ff iets "bassiger" en meer volume dan mijn 000- en mijn Guild. De gitaar is 3 jaar oud en ik kocht hem van mensen die die gitaar gekocht hadden voor hun zoon maar die wilde bij nader inzien toch liever drummen. Gitaar terug in de koffer en daar heeft hij al die tijd netjes ingezeten. Ik denk i.d.d. dat ik hier rustig kan spreken van een koopje (hoewel ze nieuw overigens nu 950 euro doen nieuw.

BobvanKempen
27 februari 2011, 16:25
Ow ja bijna vergeten, toen ze de gitaar kochten werd ze geadviseerd meteen een element te laten inbouwen in de gitaar en dat hadden deze mensen dus ook trouw gedaan, ik heb dus voor 550 niet alleen een nieuwe Dm + nieuwe koffer maar ook nog een Fishman Matrix erin. Al met al ... goede deal!