PDA

View Full Version : POD HD500 vs Axe-Fx



tnijland
20 februari 2011, 18:24
Na wat snuffelen over de prijs/kwaliteit van de Line6 kwam ik tot de conclusie dat het dus geen kwaad kon om de Axe-Fx een tijdje te verlaten maar ik wilde wel een vergelijkbaar kastje (liefst met foot-controller) voor de gigs die ik af en toe heb. Tevens vind ik de Fractal Audio foot-controller nogal prijzig. Reden om toch een keertje wat anders te proberen hiervoor is ook wel het feit dat ik mijn pure gitaar sound toch in mijn Groove Tubes Trio / GMajor / Mesa Boogie 295 combinatie heb gevonden.

Na een toevallige marktplaats deal t.b.v. collega heb ik onlangs mijn Axe-Fx Ultra verkocht voor mijn inkoopprijs van 1750 waarbij een nieuwe POD HD500 voor 400 werd terug geruild. En voila, zo kwam dus dit aanbod niet ongelegen...

De POD HD500 heeft zoals de meesten wel zullen weten maar 16 versterker nagebootst in tegenstelling tot de 100+ bij de POD X3. Maar volgens Line6 zijn ze enorm verbeterd t.o.v. de vorige POD generaties. Wel is hij heel uitgebreid qua effecten die allemaal uit de M13 serie komen en is hij het meest uitgebreid in opties (variax aansluiting, fx send/return, microfoon etc.).

Ik heb samen met de gitarist die de POD HD500 inruilde, een hele avond besteed aan een A/B test: Het is wat subjectief maar in de vergelijking met de Axe-Fx komt de POD HD500 best wel ver maar zijn de modellen bij de eerste indruk iets vlakker qua feel. Wel lijken de modellen erg veel op elkaar (ik heb met name de Fender en Marshall, Vox en Hi-gain modellen vergeleken). Voordeel van de Axe-Fx is met name het kunnen tweaken van de eindtrap waardoor je net dat beetje extra karakter kunnen tweaken. Daarnaast heeft de Axe-Fx meer dan 70 amps en Line6 er maar 16. Voorlopig heeft de Axe-Fx dus geen concurrentie...

Qua effecten ben ik eigenlijk positief verrast door Line6. Het zijn er meer dan 100 en ze zijn erg goed. Toch heeft ook hier de Axe-Fx nog steeds de lead en dat komt met name door de variatie in de stomp-boxes (zoals het hebben van de BB-preamp, Rat etc) waar je net ietsje meer mee kunt. Toch is het verschil minimaal en de POD HD had bijvoorbeeld wel heel erg mooie analoge delays met modulaties waar de Axe-Fx extra tweakwerk nodig heeft.

De factory presets van zowel Line6 als de Axe-Fx zijn matig en nodigen niet echt uit tot aanschaf. Line6 gaat helemaal over the top met de presets. Ze gokken waarschijnlijk op een ander publiek.

Ook interessant is het feit dat de HD500 is voorbereid op aansluiting op de 2 kanaals Line6 DT-50 buizen versterker die 4 verschillende soorten buizen topologie kent (american clean, britisch clean, crunch & hi-gain) en een eindtrap klasse A/AB schakelaar heeft. De POD HD500 amps zijn namelijk ook helemaal als aparte preamps geemuleerd en kunnen dan het voorversterker circuit van de DT50 versterker vervangen. Nadeel vind ik dat de DT50 mono is, alleen EL34 buizen heeft en dat je als stereo rack gitarist er dus 2 moet kopen. Je kunt ze wel door-linken via de DT50 link thru aansluiting. Kortom, een interessant concept van Line6. Ik denk er overigens aan om als alternatief de los gesimuleerde HD500 preamps alleen met mijn eigen Mesa Boogie 295 buizen eindtrap set te combineren...

Kortom, mijn voorlopige conclusie na een paar dagen prutsen: Als je een tone purist/professional bent maar wel met modeling (vanuit praktisch perspectief) wilt werken, dan is de Axe-Fx de meest perfecte partner. Mocht je een goed pedaal zoeken voor gevarieerd gitaarwerk zoals een top-40 band werk of alleen maar de klassieke sounds zoekt dan is de POD HD500 toch ook een zeer goede keuze. Als de POD HD500 straks veel meer amp modellen gaat uitbrengen, dan gaat de Axe-Fx het zwaar krijgen qua prijs/kwaliteit verhouding.

Squier4ever
20 februari 2011, 22:29
Bedankt voor je goede review! Ik ga binnenkort verhuizen van een vrijstaand huis naar een veel kleiner appartement. Ga wat spul verkopen en van de opbrengst wil ik denk ik een POD HD gaan halen, gewoon om thuis wat te klooien, recorden, loopen enz. Lijkt me een uiterst geschikte unit daarvoor. Sporadisch zou ik hem ook live kunnen gebruik FX-only, of zelfs DI in het mengpaneel. Twijfel wel nog welke versie ik zal kopen, maar time will tell.

LaszloVersteeg
21 februari 2011, 20:54
Ik heb zelf ook een HD500 en ookal heb ik geen vergelijkingsmateriaal met de axe-fx blijft de HD me verbazen van z'n kunnen. Alle presets eraf gegooid behalve 3 of 4 bruikbare dingen, en helemaal opnieuw begonnen met sounds maken. Het kost heel wat tijd, maar als je het eenmaal goed hebt dan klinkt het gewoon tof. Vooral met de DT-50.

tnijland
27 februari 2011, 20:01
Ik heb de Line6 HD500 nu inmiddels een week in mijn bezit en kan nu iets meer zeggen over de kwaliteit van het apparaat.

De Line6 valt helaas wel weer in de haat/liefde partnership ofwel, de sounds zijn heel aardig maar je moet enorm tweaken met effecten en met de EQ om een goed resultaat te bereiken. De effecten zijn zonder meer goed en komen ook aardig in de buurt van de Axe-fx. Aan de andere kant, TC Electronics heeft ook hele goede effecten die direct aanspreken qua preset terwijl je met de Line6 flink aan de slag moet om het een beetje in een acceptabele vorm te krijgen.

Het grappige is dat wanneer het apparaat tegenvalt, je van alles gaat uitproberen om er iets van te maken... De amp modellen variëren van matig tot aardig goed waarbij ik onverwacht de Vox 15/30TB modellen begon te waarderen omdat er een lekkere puntige rafel in zat. Mijn gevoel is ook dat de Fender modellen en de Vox modellen zijn verbeterd terwijl de JTM45, JCM800 en Hi-gain modellen me echt een beetje tegenvallen. Ook de oudere modellen zijn wel aardig maar het lijkt wel allemaal een beetje een soort rafelachtige distortion effect dat bij sommige versterkers goed uitpakt en bij de andere versterkers gewoon wat minder.

Wat er wel behoorlijk verbeterd is, dat is de feel om zowel subtiel als intensief te spelen waarbij de amps reageren op je aanslag. Dit is niet op het niveau van de Axe-Fx maar iets beter uitgevoerd. De Axe-Fx is er overigens ook nog niet helemaal want daar had ik (weliswaar in mindere mate) hetzelfde gevoel. De HD500 komt nog meer klinisch over. Het grootste gemis t.o.v. de Axe-Fx zijn toch de ontbrekende versterker modellen zoals de MB Mark 1, 2C & 4, de Dumbles, SL-100, CAE3+ SE etc.

Zowel de Axe-Fx en de POD HD zijn er nog niet, de modellering van goede buizen versterkers is kennelijk niet eenvoudig en ik ben dan ook blij dat ik m'n Groove Tubes / Mesa Boogie 295 nog steeds ernaast heb gehouden.

Het blijft dus toch een beetje een markt voor mensen die veel sounds zoeken in een klein kastje en daarbij accepteren dat de totaal kwaliteit minder is dan het origineel.

LaszloVersteeg
28 februari 2011, 01:34
Het blijft dus toch een beetje een markt voor mensen die veel sounds zoeken in een klein kastje en daarbij accepteren dat de totaal kwaliteit minder is dan het origineel.

Wat ook erg meespeelt is de prijs, vergeet dat niet.
Voor mij was het de veelzijdigheid, de mogelijkheid om 512 verschillende geluiden te kunnen hebben. Iets wat ik dus echt nodig heb voor mijn spel(ik probeer alles te spelen, van pop tot klasiek tot snoeiharde metal).

En ik zie de HD500 voor mij als een tussenstap tussen semi-gevorderd en gevorderd. Als ik weer wat verder ben komt er 'echt' profesioneel spul, buizen amps, goede effecten, alles midi gestuurd etc etc.

SloeGin
28 februari 2011, 07:44
Ik vraag me af waar Eleven Rack blijft in dit verhaal?
De kwaliteit van de amp models is beter dan de POD HD500 en hoeft niet onder te doen voor axe-fx ... wel minder effecten dat wel ...

tnijland
28 februari 2011, 22:29
Je hebt wel een punt en hebt me ook wel een beetje aan het denken gezet.

De Rack Eleven zou alleen al in ons wensenlijstje moeten staan vanwege het goede merk Digidesign en de perfecte integratie met ProTools. Je krijgt er gegarandeerd een goede kwaliteit voor als je kijkt naar de mooie opbouw het hardware rack en de bijbehorende software. Daar kan Line6 niet tegenop. Qua hardware vind ik het zeker vergelijkbaar met de Axe-Fx en qua integratie t.b.v. recording is het met zekerheid beter.

Of de amp modeling vergelijkbaar is weet ik helaas niet maar ik verwacht wel dat het minimaal vergelijkbaar is met de POD HD serie. Ik koop dit soort apparaten meestal vanwege hun veelzijdigheid qua klanken en de live toepasbaarheid binnen een band.

Helaas ken ik de Rack Eleven qua niet goed maar misschien moet ik het gewoon maar eens een keertje uitproberen...

Jammin J
1 maart 2011, 09:23
Wat ook erg meespeelt is de prijs, vergeet dat niet.
Voor mij was het de veelzijdigheid, de mogelijkheid om 512 verschillende geluiden te kunnen hebben. Iets wat ik dus echt nodig heb voor mijn spel(ik probeer alles te spelen, van pop tot klasiek tot snoeiharde metal).

En ik zie de HD500 voor mij als een tussenstap tussen semi-gevorderd en gevorderd. Als ik weer wat verder ben komt er 'echt' profesioneel spul, buizen amps, goede effecten, alles midi gestuurd etc etc.

Dit vind ik erg herkenbaar. Ik heb de HD300 in combinatie met een Fender Blues Junior en dat is voor mij op dit moment een goede combi, ben ook gevorderd maar zeker geen pro. Ik kan er de meeste geluiden uithalen die ik wil. De versterkermodeling gebruik ik nog weinig omdat ik (nog) niet veel opneem en ook liever het geluid van mijn Blues Junior uitbuit. Met name interessent aan de POD HD vind ik de combinatie van goede effecten (die gebruik ik wél veel), een looper die ik heel veel gebruik, opnamemogelijkheid én mogelijkheid voor een koptelefoon.

caliban
12 maart 2011, 22:08
http://www.youtube.com/watch?v=YmcHJq5hqHA&feature=channel_video_title
Is misschien wel relevant

Liquid_Metal
12 maart 2011, 22:45
http://www.youtube.com/watch?v=YmcHJq5hqHA&feature=channel_video_title
Is misschien wel relevant

Ik vind ze allemaal nogal slecht klinken :soinnocent:.