PDA

View Full Version : Buzz/zoemen snaren bij de nut



iesiediesie74
20 februari 2011, 17:16
Ik heb mijn tele zo goed als klaar.
Nu heb ik de snaren er op gezet en nu zijn er 2 snaren die buzzen/zoemen als ik ze aansla.
Volgens mij heeft het met de nut te maken want als ik op de snaar druk in de nut heb ik het zoemen niet.
Wat kan ik hier aan doen?

barno
20 februari 2011, 17:30
kan ook wat anders zijn hoor. ik zou ook es checken of de tuners niet meerammelen/ de truss rod / zadels : die dingen gaan soms op bepaalde frequentie meetrillen. (en dat verdwijnt ook als je de spanning verhoogt)

als het de nut is: als ie te wijd is gevijld: ofwel een nieuwe vijlen, ofwel met secondenlijm en vijlsel van benen topkam terug opvullen.

edit: zou ook kunnen dat de hoek naar de tuners niet scherp genoeg is. heb je een stringtree gebruikt?

iesiediesie74
20 februari 2011, 20:13
Ik heb voor de hoge E en B een string tee gebruikt, alleen de B zoemt ook.
Ik heb nu 011 snaren erop zitten zou het helpen als ik dikkere snaren gebruik?

barno
20 februari 2011, 20:22
dat kan, maar moet ook zoemloos kunnen met dunne snaren. check es de tuners, de zadels ook. en eventueel truss rod. (je kan es proberen of ie zoemt als je met een hand de headstock onder spanning zet);

aaronstonebeat
21 februari 2011, 14:19
Het zou ook kunnen dat de topkam bij die snaren net iets te diep is. Als je de snaren vlak voorbij de tweede fret indrukt, moeten ze de eerste fret net niet raken.

Kun je de topkam er nog uithalen? Dan zou ik er eens een dun reepje karton of iets dergelijks onder leggen en kijken of dat het probleem oplost. Zo ja: permanent iets eronder leggen, of vullen met het secondenlijm-recept en opnieuw vijlen, of helemaal opnieuw een topkam maken.

Het is in ieder geval redelijk makkelijk te proberen of dat het probleem is.

iesiediesie74
22 februari 2011, 20:09
Kun je de topkam er met een hamer uittikken ?

aaronstonebeat
22 februari 2011, 20:14
Normaal gesproken toch wel. Hals niet zelf gemaakt?

Zet een blokje hout tegen de zijkant (niet tegen de toets, alleen tegen de topkam), geef voorzichtig een tikje en kijk of er beweging in zit.

iesiediesie74
23 februari 2011, 19:21
Nee de hals niet zelf gebouwd, dit was mijn eerste project.
Ik heb de body en hals los gekocht, volgende project is bedoeling alles zelf maken
Van het weekend heb ik mijn snaren en nog wat andere spulletjes compleet en zal ik eens een poging wagen

aaronstonebeat
23 februari 2011, 21:24
Nog eenvoudig om zelf te controleren (Barno gaf het al aan) is de trussrod; gewoon even kijken of die moer niet helemaal los zit, en mocht dat het geval zijn net even vastdraaien. Het zou jammer zijn als dat het probleem is en je gaat de topkam verwijderen.

Er kan vanalles rammelen of trillen en het is wel eens moeilijk te achterhalen wat. Ik heb al eens meegemaakt bij een 's zomers versgebouwde gitaar dat na de winter erop alle moeren van de mechanieken loszaten (en de frets uitstaken, maar da's weer een ander verhaal).

iesiediesie74
6 maart 2011, 21:12
Probleem opgelost
Waren de tuners die los zaten, netjes vastgezet en zoem is weg
Bedankt voor de hulp