PDA

View Full Version : (Tafel)lintzaag aanschaffen



Danieldg
20 februari 2011, 14:49
Hallo iedereen,

Sinds ik met gitaarbouw begonnen ben, heb ik steeds meer 'gas' gekregen voor gereedschap. Gelukkig heb ik beschikking tot alle gangbare elektrische gereedschappen zoals een radiaalcirkelzaag, decoupeerzaag, bovenfrees, kolomboormachine, ...

Grotere gereedschappen zoals een vandikte schuur/schaafmachine en tafelzaag heb ik vervangen door de bovenfrees. Echter één gereedschap kan ik niet nauwkeurig benaderen met een opstelling: een lintzaag.

Ik heb een oude en oerdegelijke decoupeerzaag, maar die is niet echt nauwkeurig te noemen bij materialen die dikker zijn dan 2 cm. Vandaar dat ik er over nadenk om een lintzaagje aan te schaffen. Hiermee kan ik bodies, halzen en toetsen veel beter en nauwkeuriger uitzagen, om ze daarna af te werken met de bovenfrees. Ook mijn vader kan handig gebruik maken van de lintzaag voor zijn hobby's.

Nu had ik de volgende lintzaag op het oog:

http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=3&sid=187&pid=5922&detail=true

We hebben wel meerdere spullen van Metabo en doe voelen allemaal degelijk aan. Het probleem is dat hier nergens in de omgeving lintzaagjes verkocht worden; ik kan ze niet naast elkaar zetten en de beste eruit halen (op dit vlak zijn de Amerikanen met hun gereedschapswinkels enorm verwend).

De bovenstaande lintzaag leek me ideaal voor mijn doeleinden. Ik herzaag geen topjes e.d., voor zulke 'grotere' klussen ken ik een meubelbouwer.


Iemand ervaringen/ tips m.b.t. kleinere lintzagen? Zoals gezegd kan ik ze niet uittesten. Ik vertrouw natuurlijk veel meer op de feedback van de gebruikers dan van de uitleg van de fabrikant zelf!


Daniel

wizzie1982
21 februari 2011, 15:27
ik heb voor mijn laatste project diezelfde lintzaag aangeschafd. Kan niet echt zeggen dat ik er al heel veel mee gedaan heb, maar het uitzagen van de body ging perfect. Ik vind hem super werken, heerlijk betaalbaar en als je hem ff niet gebruikt kan ie ook nog in een redelijk klein hoekje staan ;)
heb geen ervaring met andere lintzagen dus ik kan niet vergelijken, maar deze is prima naar mijn mening :)

grizzly
23 februari 2011, 20:07
Ik heb veel werk gedaan met het kleine tafel model Lintzaag met het 1425mm zaagblad. Ik moet zeggen dat deze zaag wel aardig werkt voor kleine stukken hout, maar niet erg nauwkeurig werkt als het hout dikker wordt dan 2 cm.
Ik heb op deze oude tafel lintzaag nu een zaaglint liggen voor het zagen van zachte metaalsoorten en kunststof (geharde tanden) het id natuurlijk nooit ideaal om een hout lintzaag machine hiervoor te gebruiken (beetje te snel) maar ik gebruik hem alleen voor lange stukken Aluminium plaat en blijf dan goed koelen en smeren.

Nu heb ik sinds eind vorig jaar een Gude GBS 315 gekocht. Deze werkt echt uitstekend. (is al goed te koop voor rond de 300Euro, de mijne komt van Buitelaar in Gouda (DUS NIET DIE IN WADDINXVEEN)
In Gouda wordt ik namelijk wel goed en persoonlijk geholpen.
Hij bracht de zaag zelfs 500 meter lopen verderop met een karretje naar mijn auto.

Over de zaag:
Zeer rustige bandloop, (je hoort en voelt bijna niet dat hij aanstaat) en hij zaagt haarfijn. Deze grotere lintzaag is zelfs met twee snelheden.
Voor de amateur houtbewerker is dit een fijne lintzaag.
Het blad is 2240mm en wordt veel beter gekoeld dan het blad van het kleine tafelmodel.

Ik koop mijn bladen trouwens bij Memenco.

Danieldg
25 februari 2011, 18:04
Bedankt voor de reacties!

grizzly, dat ziet er me een interessante lintzaag uit! Een pak meer vermogen dan de Metabo. Het zal dus vermoedelijk deze worden.