PDA

View Full Version : sg of les paul?



.slash.
20 februari 2011, 15:13
hallo allemaal,

ik ben een onwijs acdc fan dus ik wil wel een sg, maar ik heb al een lp dus mij lijkt het kwa sound eigenlijk een beetje overbodig, een sg erbij maar ik wil het wel zo graag!

wat is jullie mening?

Mitch
20 februari 2011, 15:18
Ik weet niet wat voor LP's en SG's jij wel eens naast elkaar hebt gehad, maar dat lijkt qua klank als het goed is niet echt op elkaar hoor. Om van het verschil in de toegankelijkheid van de hogere frets, het verschil in plaatsing van de hals als de gitaar omhangt, de balans van de gitaar en het gewicht nog maar te zwijgen.

Exi
20 februari 2011, 15:22
SG is een heel ander model en als je er als AC/DC fan heel graag een wilt dan moet je er gewoon voor gaan.
Ik heb hier ook al een Les Paul staan, maar ik zou er ook heel graag een SG bij willen. Gewoon doen. :)

geert1976
20 februari 2011, 15:28
Een SG is een andere gitaar qua LP zoals Mitch terecht opmerkt

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3614.jpg

Thiez
20 februari 2011, 15:41
SG is wat feller vind ik dan een les paul. Les paul is dikkere sound en wat ronder.
Ik prefereer sg voor zowel sound als bespeelbaarheid als gewicht.
Voor blues vind ik een les paul sound wel erg gaaf.

Mitch
20 februari 2011, 16:11
Mijn post komt een tikkie chagrijnig over nu ik het teruglees, maar zo was het niet bedoeld. Je kan er onterecht van uitgaan dat het sterk vergelijkbare gitaren zouden moeten zijn omdat er op allebei twee humbuckers zitten. Niets is minder waar. Waar ik een beetje aan dacht is dat dit idee versterkt kan worden door bijvoorbeeld Epiphones met modderige, ongedefinieerde pickups en onduidelijke houtsoorten. Dan klinkt de LP variant niet zo heel anders dan de SG broeder. Maar niets is minder waar.
Als je alleen al kijkt naar het hout (bij Gibson dus): bij een LP is dat een dikke plak met mahonie, al dan niet met een laag esdoorn erop. Een SG heeft een dunne body van mahonie. Dat geeft al een stuk helderder geluid. Een LP zal normaal gesproken een compacter middengebied hebben en een lomper laag maar uiteraard zijn er verschillen mogelijk, zeker met chambered exemplaren.
Maar dan de bespeelbaarheid. Dat bij een SG de bereikbaarheid van de hogere regionen veel beter voor elkaar is mag duidelijk zijn. Maar daar staat wel tegenover dat door de plaatsing van de hals t.o.v. de body en de strap plug, de hals verder van je af staat bij een SG dan bij andere gitaren. Iets waar je makkelijk aan went, maar niet iedereen houdt ervan.

Hotpepper01
20 februari 2011, 18:36
Ik zou zeggen proberen maar en ervaren of het JOU bevalt. Wat wij er van vinden is bij lange na niet zo belangrijk.....

Ik heb een LP en een paar SG's. :crazyhappy: Ze verschillen onderling behoorlijk veel. Qua feel, gewicht, bespeelbaarheid, halsprofiel, sound, balans. Kortom: ze veschillen behoorlijk. Zelfs de SG's verschillen onderling behoorlijk.

JP074
20 februari 2011, 18:59
Hey,

ik heb beide vele malen bespeeld.

Het zijn echt wel 2 totaal verschillende gitaren.

Ik vind een Les Paul veel stabieler, ze is beter te stemmen en ook meer stemvast ( is mijn ervaring).

Een SG heeft nogal een zwabbernek, iets waarvan ik bepaald niet houd.

Ook viel mij op dat een Les Paul een VEEL langere klankduur heeft, iets waarvan ik dan wel weer erg houd.

Maar goed, het blijft een kwestie van de gitaar goed testen; er zijn genoeg gitaristen die zweren bij een SG.

Ik niet, maar als je als Angus Young wilt klinken ontkom je niet aan een SG.

Oranjeaap
20 februari 2011, 21:56
Klein beetje afhankelijk van de pickups natuurlijk maar over het algemeen:

SG is meer helder, ietsje meer bite, minder sustain, lichter gewicht (meestal pluspunt), makkelijker te bespelen.
Ik heb alleen maar een keer een SG bespeelt met p-90's, dus over de tone vergelijken met mijn eigen Les Paul gaat niet lukken, maar ik vind ze wel prettig in de hand liggen. Het zwaartepunt ligt meer naar de kop en is beter verdeeld dan een Les Paul, tenzij je een holle les paul hebt. Het voelt een beetje als een strat met een lekkere ronde neck. Dat was tenminste mijn ervaring :)
De strap button zit wel weer op een rare plaats maar daar wen je zo aan.
Als ik een keer een goeie tegen kom dan koop ik er een. Het is inderdaad een hele andere gitaar. De tone komt wel redelijk in de buurt van een Les Paul maar is toch genoeg anders.

guitarkid
20 februari 2011, 22:21
hallo allemaal,

ik ben een onwijs acdc fan dus ik wil wel een sg, maar ik heb al een lp dus mij lijkt het kwa sound eigenlijk een beetje overbodig, een sg erbij maar ik wil het wel zo graag!

wat is jullie mening?

Sinds wanneer is dat een excuus om een gitaar niet te kopen....!!!!:)
Wil jij een SG, kun je je dat permiteren en zie je er één die je bevalt: kopen!

Gr. Coos

HaroldA
20 februari 2011, 22:54
Een SG heeft nogal een zwabbernek, iets waarvan ik bepaald niet houd.

Dan koop je toch een Junior? :ok:

http://www.mylespaul.com/gallery/data/507/sgj1.jpg

Braindead
20 februari 2011, 23:04
Waarom zwabbert die neck van de junior minder?

HaroldA
20 februari 2011, 23:09
Waarom zwabbert die neck van de junior minder?

Zit beter/verder vast in de body omdat er niet een groot gat voor een element achter zit.

HUESSEN
20 februari 2011, 23:21
Zwabbernek?? Heb een SG Special en er totaal geen last van:)

HaroldA
20 februari 2011, 23:25
Zwabbernek?? Heb een SG Special en er totaal geen last van:)

Ik op mijn SG Standard ook niet, maar ik merk wel verschil tussen mijn Junior en de Standard...

JP074
21 februari 2011, 01:33
Zit beter/verder vast in de body omdat er niet een groot gat voor een element achter zit.

Hey,

ik heb pakweg 10 Gibsons SG bespeeld.

Natuurlijk verschilt het per gitaar, maar alle SG's hadden dat.

Het is geen gigantisch probleem, maar ik heb liever een gitaar die dat niet heeft, zoals mijn Fender USA strat of Epi Les Paul.

Kwestie van smaak denk ik.

JP074
21 februari 2011, 01:34
Zwabbernek?? Heb een SG Special en er totaal geen last van:)

Pardon, verkeerde citaat.

zie bovenstaand bericht.

HaroldA
21 februari 2011, 01:34
ik heb pakweg 10 Gibsons SG bespeeld.

Natuurlijk verschilt het per gitaar, maar alle SG's hadden dat.

Ook de juniors?

JP074
21 februari 2011, 01:39
Ook de juniors?

Pardon,

nee, maar ik neem aan dat als topicstarter ACDC wil spelen, hij het beste naar een standard ( of nog beter: signature) kan kijken.

Ik heb Standards en Specials bespeeld. Eerlijk gezegd geen Juniors, nee...

geert1976
21 februari 2011, 01:46
Pardon,

nee, maar ik neem aan dat als topicstarter ACDC wil spelen, hij het beste naar een standard ( of nog beter: signature) kan kijken.

Ik heb Standards en Specials bespeeld. Eerlijk gezegd geen Juniors, nee...

Wat je nu zegt vind ik onzin.
Ik heb zelf een SG faded (verbouwd naar de gitaar van Angus) en dat is een prima gitaar om AC/DC mee te spelen.

Bij mijn faded heb ik geen last van een instabiele neck, trouwens bij mijn andere SG's ook niet.
De SG heeft een dunne body en zit er meer vering in de neck dan bijvoorbeeld een Strat (maar dat vind ik weer een schijtontwerp)

.slash.
21 februari 2011, 14:04
bedankt voor alle reacties!

ik had in m'n eerste bericht even moeten melden dat het om epi's ging aangezien gibbies ver buiten m'n budget liggen.

Zou het dan een mogelijkheid zijn om een 2dehandsje te kopen die al wat ouder is en er dan andere pups in zetten, upgraden?

HaroldA
21 februari 2011, 14:05
ik had in m'n eerste bericht even moeten melden dat het om epi's ging aangezien gibbies ver buiten m'n budget liggen.

Wat is je budget? Een Epi met nieuwe pups kan al bijna net zo duur zijn als een Gibson.

Bram+
21 februari 2011, 14:14
Een tweede Epiphone kopen omdat je behalve Slash-fan ook AC/DC-fan bent lijkt me totaal overbodig. Ik denk niet dat je veel meer uit die Epi SG gaat halen dan je uit je Les Paul kan halen.

Een tweedehands G400 hoeft niet belachelijk veel te kosten, maar dat geld kun je ook sparen voor iets waarmee je je set echt kan upgraden. Doorsparen voor een leuke tweedehands Gibson SG bijvoorbeeld, of een ander merk en model voor de verandering.

Exi
21 februari 2011, 14:21
Een tweedehands SG Special á 500,- is veel meer waar voor je geld dan een Epiphone. Het is inderdaad zonde om 2 Epiphones te hebben, 2x net niet.

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 14:26
Inderdaad, een 2e epi kopen heeft weinig zin. Ik heb zelf een G400 en die komt qua sound heel dicht bij de sound van een Epi LP standaard van een kameraad.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een 2ehands faded oid. Die kosten niet gek veel en als je een beetje een goed model te pakken hebt is het een zeer mooi gitaartje! ;)

Exi
21 februari 2011, 14:33
En dit vindt je zeker niks?
http://de.woodbrass.com/images/woodbrass/F200BLK.JPG
Hagstrom F200
Het is geen strat en geen SG echt een bijzondere hybride-vorm. Hij heeft wel de specs en het mensuur van een SG. Ik vind hem wel geslaagd.:)

Bram+
21 februari 2011, 15:01
Wat is er eigenlijk Strat aan behalve de jack en dat de bovenste hoorn iets langer is als bij een SG?

HaroldA
21 februari 2011, 15:02
Wat is er eigenlijk Strat aan behalve de jack en dat de bovenste hoorn iets langer is als bij een SG?

Hij is net zo lelijk?

Exi
21 februari 2011, 15:06
:D
Komop, hij heeft toch wel iets weg van een Strat!
Ik zou hem eigenlijk zelf ook niet willen hebben hoor, maar moet je eens kijken op de site van Hagstrom wat je wel niet krijgt (specs) voor <€400,-

.slash.
21 februari 2011, 16:37
tocch vind ik m lelijk

Mitch
21 februari 2011, 17:06
Lees mijn eerdere post nog even over Epi's. Een tweede Epi lijkt me inderdaad vrij nutteloos. Een tweedehands Faded SG heb je al voor 500E. Vanwege de hals alleen al zijn geld meer waard dan om het eender welke Epiphone met welke hardware dan ook.

.slash.
21 februari 2011, 17:49
oke, bedankt voor de tips!

Oranjeaap
21 februari 2011, 17:55
oke, bedankt voor de tips!

Ik heb liever 1 (goede) gibson dan 10 epi's

Maleco
21 februari 2011, 17:58
Ik verkoop liever 10 epi's voor een Gibby en nog een zakje geld :)

.slash.
21 februari 2011, 23:50
ik heb genoeg aan mijn eigen zakje zonder geld:sssh:

heeft een vintage vs6 sg wel de beterenietepiphoneachtige sound

Oranjeaap
21 februari 2011, 23:57
ik heb genoeg aan mijn eigen zakje zonder geld:sssh:

heeft een vintage vs6 sg wel de beterenietepiphoneachtige sound

Eehm volgens mij kun je dan nog beter een epiphone kopen

Bram+
21 februari 2011, 23:59
Eehm volgens mij kun je dan nog beter een epiphone kopen
Da's wel heel erg stellig. Slechte ervaring gehad?

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:02
Geloof ons nou maar. Pers die laatste paar centen nog even uit en koop een Gibson. Een Gibson SG faded krijg je je wel voor 500 euro. Het is gewoon een mijl beter dan Epiphone. Je krijgt er geen spijt van.

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/422208484-gibson-sg-special-faded-nieuw.html?return=eJw1jc0OgjAQBt/FBI7QFgihpDFyIfHqE1RAafjphi0RNb6724i3mW8nWS25fBvJS pSCJ/KAnV6avuydAxnHg4Vujia9DA5GrR1G8xj/kgh6OG6j4mGLytkgOfEgqWAlYAStIfAD7MPoCF6GtMJbi//e7efJd/M6dYtpfL2RClakIvX2JMtEwnNvw4Psbq5o50Bkgl1qGi36hyIE WBULwaJrbNupvEj5uT6Uny%2BWsEVm&df=1&fta=eNpNkc1u3DAMhN/FQPasX1OisOcAPfTSB1jQ%2Btka9a6FyJu4CfLuoYwU6O3DEJy hRoSAHw0dDo%2BX5fJKSxtCQyk9DvtylqfUztuKMtQHipBmDLU yLBu%2BzzW0klqfbSzdKt4ft/wyx7DsqIQ3yoTlL1qlJZjw5w2v89TW%2B5MSv57D2mZUp1ofZ3 Gqa9vimvIZvJE/nnu%2BwaHSNQ9hZvuGGoc5HYcpy4dJbyjZovf/YVIgbAcHHoBBj6CK74rMecwHTER2L1Far7qgvYQydXBWuW6jjY bRHKBMigyKYrTigFHnPlIasukJIhUzyV06MoXEMRJTIWKQRJB5 y3kXM7GPS2oyrjBEvsH1u6SUBcbuAyIa3nIjgemvcUlrKGzIQd KZvgV5BOIscFZHRccncS3bWim1y5Lv1%2B33v7q4ohvtl94gl5 YOTeFAb0P4%2BY2vQyAU%2BPH5%2BQW7wZZK&fta_ind=14&fs=1

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:05
Da's wel heel erg stellig. Slechte ervaring gehad?

Ja de gitaarwinkel waar ik wel eens kom heeft een hele reeks van die dingen staan. Klinkt in ieder geval als brandhout.

Bram+
22 februari 2011, 00:06
Even terug op die Vintage. Je schrijft het wel heel erg makkelijk af, terwijl ik er ook goede verhalen over lees en dan meestal iets beter onderbouwd. De topicstarter heeft serieus advies nodig om te voorkomen dat hij zijn geld uitgeeft aan nog een beginnersgitaar. Wat hij niet nodig heeft zijn allemaal loze niet onderbouwde kreten.

Edit: in de tussentijd heb je je post al proberen te onderbouwen. Voordeel van de twijfel, maar dan wil ik in ieder geval wel kwijt dat er ook positieve verhalen over Vintage zijn. Het is sowieso niet mijn ding, dus ik kan er niet over meepraten, maar wat in ieder geval geen universele waarheid is, is dat je beter een Epiphone dan een Vintage kan hebben.

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:08
Even terug op die Vintage. Je schrijft het wel heel erg makkelijk af, terwijl ik er ook goede verhalen over lees en dan meestal iets beter onderbouwd. De topicstarter heeft serieus advies nodig om te voorkomen dat hij zijn geld uitgeeft aan nog een beginnersgitaar. Wat hij niet nodig heeft zijn allemaal loze niet onderbouwde kreten.

Wat moet ik onderbouwen? Ik heb gezegd dat er een hele reeks staat bij die gitaar winkel en ik vind het niks. Is een Vintage geen beginners gitaar dan?

Bram+
22 februari 2011, 00:10
Ik heb m'n vorige post al aangepast. Dat is ook een optie in plaats van vijf posts in tien minuten :ok:

Zoals je ziet zat er maar een minuut tussen onze twee posts. Ze hadden elkaar gekruist dus. Gebeurt wel vaker als je wat langer op een forum zit.

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:17
Ik heb m'n vorige post al aangepast. Dat is ook een optie in plaats van vijf posts in tien minuten :ok:

Zoals je ziet zat er maar een minuut tussen onze twee posts. Ze hadden elkaar gekruist dus. Gebeurt wel vaker als je wat langer op een forum zit.

Ja ik weet er alles van. Heb al eens een flinke ruzie gehad met iemand op die manier hehehe.

Als je goed leest staat er ook 'volgens mij kun je beter....'

Maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat ie gewoon een 2e hands Gibson moet kopen. Mij ervaring is zolang je een of andere kopie hebt, je altijd blijft gassen naar het echte werk. Uiteindelijk kom je dan toch daar terecht waar ik heen wijs. Het verschil in prijs met een Gibson faded SG en een kopie is relatief erg klein, terwijl de gibson gewoon een stuk beter is.

Mitch
22 februari 2011, 00:25
De Vintages die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad vond ik ook niet spectaculair. Vooral de eeuwige "er zit Wilkinson hardware op dus het moet wel goed zijn" halleluja vind ik echt een luchtbel. Modderige pickups, matige pots. Nou, joepie.
Uit frustratie heb ik er destijds een compleet topic aan gewijd, want op een middag testen was de Faded SG de ENIGE gitaar die normaal werkende volume- en toonpots had. Voor een budget uitvoering van een gevestigd merk vond ik dat vrij schokkend, zeker afgezet tegen bijvoorbeeld de Fender Mex Roadworns die E300 duurder waren en totaal waardeloos werkende pots hadden.

.slash.
22 februari 2011, 00:25
nou, dan toch maar doorsparen, maar ik wil toch ook graag wat meer weten over die vintage?!

(sorry dat het lijkt alof ik de comments over sparen en Gibbys niet serieus neem, sparen is niet echt mijn ding)

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:35
nou, dan toch maar doorsparen, maar ik wil toch ook graag wat meer weten over die vintage?!

(sorry dat het lijkt alof ik de comments over sparen en Gibbys niet serieus neem, sparen is niet echt mijn ding)

Tja als je echt geen geld wilt uitgeven of even wat opsparen moet je gewoon voor de Vintage or Epiphone gaan. Het zijn beide prima beginners gitaren.

Oranjeaap
22 februari 2011, 00:49
Ik zou zeggen, hou een tijdje marktplaats en de duitse Ebay in de gaten.

.slash.
22 februari 2011, 12:18
dat zal ik wél doen!

stikel
22 februari 2011, 13:37
Tja als je echt geen geld wilt uitgeven of even wat opsparen moet je gewoon voor de Vintage or Epiphone gaan. Het zijn beide prima beginners gitaren.

Wat zijn "beginnersgitaren". Ik vermoed dat je daarmee een goedkoop lel bedoelt. Als mijn eerste gitaar euro 3000 kost is dat voor mij, mijn begiinersgitaar.

guitarkid
22 februari 2011, 14:18
Wat zijn "beginnersgitaren". Ik vermoed dat je daarmee een goedkoop lel bedoelt. Als mijn eerste gitaar euro 3000 kost is dat voor mij, mijn begiinersgitaar.

:) :) :)
Maar ik ben bang dat daar inderdaad een wat goedkopere gitaar mee bedoeld wordt. Is overigens niets mis mee, zolang het geen meuk van de Aldi is! Oeps, sorry Stikel..... ;)
Een Vintage en Epi zijn beide dan toereikend. De SG-400 van mijn zoon is echter ook nie zo betrouwbaar gebleken. Spontane kleine crack bij de hals/body verbinding: niet veel te zien, maar amper meer bespeelbaar... Vaag!
Ik ken ook de Vintage SG's niet. Kortom, zoals gezegd: proberen dus!

stikel
22 februari 2011, 23:09
:) :) :)
Maar ik ben bang dat daar inderdaad een wat goedkopere gitaar mee bedoeld wordt. Is overigens niets mis mee, zolang het geen meuk van de Aldi is! Oeps, sorry Stikel..... ;)
Een Vintage en Epi zijn beide dan toereikend. De SG-400 van mijn zoon is echter ook nie zo betrouwbaar gebleken. Spontane kleine crack bij de hals/body verbinding: niet veel te zien, maar amper meer bespeelbaar... Vaag!
Ik ken ook de Vintage SG's niet. Kortom, zoals gezegd: proberen dus!

Och Coos, ik vind dat altijd wat raar klinken om een goedkopere gitaar een beginnersgitaar te noemen. De een heeft nu eenmaal budget dan de ander. Het gaat erom dat je er lol mee hebt. En sinds het Aldi verhaal mag je gewoon Jan zeggen hoor. :D

guitarkid
22 februari 2011, 23:35
Och Coos, ik vind dat altijd wat raar klinken om een goedkopere gitaar een beginnersgitaar te noemen. De een heeft nu eenmaal budget dan de ander. Het gaat erom dat je er lol mee hebt. En sinds het Aldi verhaal mag je gewoon Jan zeggen hoor. :D

Dat ben ik wel met je eens, alleen is dat nou eenmaal zo gegroeid...
Maar als je op een CS Strat begint is dat inderdaad ook een beginnersgitaar!
BTW, wist niet helemaal zeker of jij ook altijd "Jan" gebruikte als ondertekening, vandaar! Ik houd het tegenwoordig ook op "Coos:" i.p.v. C.

Groeten.