PDA

View Full Version : Dikke vette oude Gretsch in huis



Mitch
20 februari 2011, 12:21
Achterstallig nieuwe-gitaar-topic-onderhoud, het kwam er niet van om foto's te maken. Vorig jaar had ik voor een goede prijs een ES335 bemachtigd, zoals sommigen misschien nog weten. Een absoluut plaatje, maar om meerdere redenen voor mij niet ideaal dus hij ging Marktplaats op. Paar ruilvoorstellen gekregen, waaronder één voor een supergrote ouwe Gretsch jazzbak met floating pickup. Prachtig, maar niet mijn ding. De aanbieder had echter nog wel iets anders leuks, een 6130. Beter bekend als de

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5134.jpg

Nooit van gehoord, het bleek om een '68er te gaan. Hij had al een neck-reset gehad (de lijm laat los op een gegeven moment) en de gitaar was beter bespeelbaar gemaakt door een TOMbrug. Ook was hij net iets pittiger dan de gemiddelde Gretsch doordat dit type was uitgerust met Supertrons.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5106.jpg

Het mag duidelijk zijn dat mijn interesse gewekt was :D
Naar toe gegaan, gezellig dagje Amsterdam van gemaakt met het hele gezin en na een inspectie en een kwartiertje spelen door beide partijen was wel duidelijk dat voor ons allebei de deal rond was: ruil met gesloten beurs. Hij zocht juist iets pittigers, ik juist net iets minder stevig. En zo'n ouwe bak is natuurlijk altijd interessant.
Periode-correcte Guild koffer erbij:

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5096.jpg

En helemaal in stijl met de gitaar:

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5098.jpg

Thuisgekomen bleek het na de eerste testronde en bandrepetitie pijnlijk duidelijk: dit is de best klinkende gitaar in mijn bescheiden collectie :eek: Ik was eigenlijk bang dat het traditionele gebrek aan middengebied van een full hollow me parten zou spelen in een pop/rockband, maar dit is geen dikkertje als de 6120. Qua grootte en dikte is hij vergelijkbaar met een ES335 en ik weet niet of het daardoor komt of door de pickups, maar op eender welke stand knalt -ie even hard door de mix. Of beter gezegd: eist -ie een stuk van de mix op, zonder in de weg te gaan zitten bij de bas of de andere gitaar. Ongelofelijk gewoon. Hij is wle moeilijker bespeelbaar dan een ES of een Les Paul, door de hiel en de cutaway maar met een beetje ploeteren kun je overal bij. En dat ploeteren maakt het alleen maar interessanter.

Mitch
20 februari 2011, 12:25
Maar dit schreeuwt natuurlijk om foto's.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5126.jpg
Opvallend is de mix van thumbnails én dots, nooi eerder gezien.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5136.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5108.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5116.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5122.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5128.jpg
Mijn schatjes: de Supertrons. Net zo pittig als een humbucker maar met alle 'spank' en openheid die je van een filtertron verwacht. En een laag dat ze eruit knallen! Geniaal gewoon. En toch niet hinderlijk voor de bas, het is een apart beestje.

Mitch
20 februari 2011, 12:30
Maar wel een oud beestje:

Neck reset:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5129.jpg

Binding rot:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5130.jpg

en een heerlijke groene verkleuring waar het hoort:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5131.jpg

Maar wát een schatje is het toch.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5112.jpg

Saf
20 februari 2011, 12:38
Wow! wat een goddelijke dame!

RUIS
20 februari 2011, 12:39
Netjes! Mooi ook dat er niet zo'n akelig stuk Bigsby op zit.

marc_o
20 februari 2011, 13:06
Tof Mitch!

En ook nog eens uit mijn geboortejaar, nou, dat kan alleen maar mooier worden, lijkt me. :)

Theroses
20 februari 2011, 13:15
supernice !! gefeliciteerd

geert1976
20 februari 2011, 13:18
Mooie Gretsch Mitch!
En ook al een oudje:ok:

Johannes
20 februari 2011, 13:19
Wow wat een stijlvol instrument!

Ferraririk
20 februari 2011, 13:22
Gosh darn! :lovelove:

Mitch
20 februari 2011, 13:30
Tof Mitch!

En ook nog eens uit mijn geboortejaar, nou, dat kan alleen maar mooier worden, lijkt me. :)
Aha, is dát het magische ingrediënt :seriousf:

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit zo heel veel interesse had voor Gretsch en niet zo veel op had met full hollows, gezien ons repertoire. En ook deze vond ik eigenlijk niet zo heel mooi. Maar unplugged had het al iets en ingeplugd was ik héél snel verkocht. En nu ik 'm een tijdje heb ben ik er totaal verliefd op, zowel de looks als de sound.
Ach ja, vroeger had ik ook niks met Vox en daar zou ik inmiddels ook niet meer van zonder willen. Wijsheid komt met de jaren hè? :D

Ace 1.15.19
20 februari 2011, 13:31
Erg chique Mitch! Goede ruil dacht ik zo.

marc_o
20 februari 2011, 13:33
Aha, is dát het magische ingrediënt :seriousf:

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit zo heel veel interesse had voor Gretsch en niet zo veel op had met full hollows, gezien ons repertoire. En ook deze vond ik eigenlijk niet zo heel mooi. Maar unplugged had het al iets en ingeplugd was ik héél snel verkocht. En nu ik 'm een tijdje heb ben ik er totaal verliefd op, zowel de looks als de sound.
Ach ja, vroeger had ik ook niks met Vox en daar zou ik inmiddels ook niet meer van zonder willen. Wijsheid komt met de jaren hè? :D


Nou, met je jaren komt vooral ouderdom :-)

Lexvandoef
20 februari 2011, 13:54
Jeej, eindelijk een topic over dat lekkere ding van je!

Goeie foto's trouwens, maar in het echt klinkt dat ding zo fijn....!!!:cheerup:

Hendriks
20 februari 2011, 14:16
Echt mooi , je ziet aan de pics dat ie ook geweldig moet klinken.

Eko
20 februari 2011, 14:20
Hele mooie dame!! Gretsch heeft een eigen smoel en geluid. Daarom bestaan ze nog , denk ik. Met een band geeft het altijd een aparte dimensie aan het geluid. Ook als ik de 6120 SSU gebruik komen daar reacties op vanuit het publiek.
Speel ze!!

Muchachooo
20 februari 2011, 18:10
één woord: WAUW :D

Mitch
20 februari 2011, 18:11
Jeej, eindelijk een topic over dat lekkere ding van je!

Goeie foto's trouwens, maar in het echt klinkt dat ding zo fijn....!!!:cheerup:
Ja, verdiende al heeeeel lang een topic, maar goed, in de oefenruimte is het moeilijk fotograferen zonder flits en ik neem 'm eigenlijk nooit mee naar huis. Nu dus maar wel een keer ;)


Echt mooi , je ziet aan de pics dat ie ook geweldig moet klinken.
Voor mij meer andersom, nu ik weet hoe goed -ie klinkt ben ik 'm mooi gaan vinden :seriousf:

budje
20 februari 2011, 18:16
*fluit op zijn vingers zoals bouwvakkers dat doen naar leuke blondjes*

macwilliams
20 februari 2011, 18:39
*fluit op zijn vingers zoals bouwvakkers dat doen naar leuke blondjes*

"leunt er naast op de steiger railing en lacht :seriousf:"

Tupelo
20 februari 2011, 19:21
'T is zonder meer een plaatje ! :)

zoon van Piet
20 februari 2011, 21:31
Hoe langer ik naar de plaatjes kijk, hoe meer ik er van overtuigd raak dat ik deze gitaar ooit bijna gekocht heb, rond 1990. En ik bedoel niet zo eentje, maar echt deze...
En ik heb nog steeds spijt!
Want als ie het echt is, dan is het idd een beest van een goeie gitaar...

Mitch
20 februari 2011, 22:45
Da's wel geinig. Als ik het me goed herinner heeft de gozer waar ik 'm in AMsterdam van gekocht heb 'm een paar jaar in zijn bezit gehad en had hij het opknapwerk laten doen (replica slagplaat die kapot was, TOM brug en neck reset). Maar dan is er nog wel een gat van een jaar of wat. Waar kreeg jij 'm te koop aangeboden? Ik vermoed namelijk dat dit de enige in NL is. Sowieso zijn er niet zoveel hier verkocht destijds, maar misschien is er nog wat geïmporteerd de laatste jaren.

Hij begint zijn luchtje trouwens wel een beetje kwijt te raken. In het begin zat er aan zowel de gitaar als de koffer een ontzettende stinklucht. Ik weet niet waar dat ding lang heeft gestaan maar afgaande op de lucht zou je zeggen de schimmelkelder van een bruin café :nervous: Zelfs mijn vingers roken ernaar na een avondje spelen.

oigun
20 februari 2011, 23:02
übervette bak!! Geen last van feedback?

zoon van Piet
20 februari 2011, 23:21
Da's wel geinig. Als ik het me goed herinner heeft de gozer waar ik 'm in AMsterdam van gekocht heb 'm een paar jaar in zijn bezit gehad en had hij het opknapwerk laten doen (replica slagplaat die kapot was, TOM brug en neck reset). Maar dan is er nog wel een gat van een jaar of wat. Waar kreeg jij 'm te koop aangeboden? Ik vermoed namelijk dat dit de enige in NL is. Sowieso zijn er niet zoveel hier verkocht destijds, maar misschien is er nog wat geïmporteerd de laatste jaren.

Hij begint zijn luchtje trouwens wel een beetje kwijt te raken. In het begin zat er aan zowel de gitaar als de koffer een ontzettende stinklucht. Ik weet niet waar dat ding lang heeft gestaan maar afgaande op de lucht zou je zeggen de schimmelkelder van een bruin café :nervous: Zelfs mijn vingers roken ernaar na een avondje spelen.

Ik kreeg m rond 1990 aangeboden door een gitarenreparateur/handelaar in Bergeijk ( niet Theo Sharpach). Hij was goed en goedkoop, maar paste niet ik wat ik toen deed..
Het is zeker niet de enige in .nl, want Erwin Ligte had er destijds ook een. Al was die helemaal verbouwd.

soup
20 februari 2011, 23:33
mooie gitaar mitch

Kim Wilson
21 februari 2011, 08:19
Wauw, wat een mooie bak! Lekker hoor!! :ok:

almarvk
21 februari 2011, 08:54
Inderdaad een gave bak die een al een heel leven achter zich heeft gehad. Gaaf model van Gretsch.

jim__
21 februari 2011, 09:02
Tof ding, gefeliciteerd :lovelove:! Heb je toevallig ergens opnames op youtube o.i.d.? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets klinkt!

Mitch
21 februari 2011, 09:51
übervette bak!! Geen last van feedback?
Da's soms wel een uitdaging, ja. Vooral omdat ik ook afwissel met toetsen en dan de gitaar dus los om laat hangen. Praktisch gezien zou het fijn zijn als ik de gitaar op bijvoorbeeld lead kan laten staan qua drive en volume, zonder 'm te dempen iets op toetsen kan doen en direct weer terug. Dat kan dus niet, maarrr daar heeft Gretsch dan wel weer een handige mute knop. Die gebruik ik dus vrij regelmatig.

Ik kreeg m rond 1990 aangeboden door een gitarenreparateur/handelaar in Bergeijk ( niet Theo Sharpach). Hij was goed en goedkoop, maar paste niet ik wat ik toen deed..
Het is zeker niet de enige in .nl, want Erwin Ligte had er destijds ook een. Al was die helemaal verbouwd.
Ah, tof. Nou, ik hoop dat we elkaar eens zien op een meeting of zo, lijkt me leuk als dit exact de gitaar is die jij ook al eens in handen hebt gehad!


Tof ding, gefeliciteerd :lovelove:! Heb je toevallig ergens opnames op youtube o.i.d.? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets klinkt!
Nope. Heb er wel nu één optreden mee gedaan, maar daar deed ik alleen de eerste set met de Gretsch en juist de tweede set werd opgenomen op video. En een goede videocam heb ik helaas niet zelf, anders had ik wel wat op het net gezet. Maar het is wel typisch zo'n gitaar die je in het echt moet voelen. Dat laag moet je echt tegen je aan voelen kruipen, heerlijk :D

@all: thanx voor de complimenten!

kapepper
21 februari 2011, 11:54
ja, inderdaad, na drie paginas ben ik ook wel benieuwd om een demo te horen

en bovendien prachtige gitaar; een echte old timer

Duhsjaak
21 februari 2011, 13:49
Hi
Van harte.

Anders dan anderen ben ik wel in staat op het eerste gezicht verliefd op een Gretsch te worden.

Ik ben blij dat ook al anderen om een soundbite of youtube ding hebben gevraagd, want natuurlijk is het geluid van zo'n gitaar doorslaggevend.
Als je een aardig gitaartje hebt waarvan je je afvraagt wat je er in godsnaam mee zou moeten doen: Zet er Gretsch elementen op en je doet hem gegarandeerd nooit meer weg.

Vol acoustisch had ik niet op duven gokken op een rumoerig podium, maar met die gitaren blijf je je verbazen. Dat blijkt al weer.

Heel veel plezier er mee!!!
Vriendelijek groet,
Gus

Mitch
21 februari 2011, 18:21
Nee, zeg dat. Afgezien van de feedback had ik er eigenlijk al een hard hoofd in of 't door de mix zou komen. We zitten dan wel niet in de hard rock of metal hoek maar het gaat er toch af en toe vrij stevig aan toe. Juist met veel laag is het dan snel een kwestie van verzuipen, maar als een goede Hammond wurmt -ie zich door de mix heen.
Oefenruimte opnames met de volledige band zijn niet zo interessant, da's met één stereo micje midden in de ruimte, maar misschien vraag ik nog wel eens de HD recorder van onze drummer te leen.
Hollow gretsch + AC30 + 2x12 closed back = pure sex :seriousf:

wireman
21 februari 2011, 20:06
Dus ik had toen de primeur... in de oefenruimte toen had je m net opgehaald toch?... Ik vond de ES ook errug tof, maar dit is toch net ff wat anders.. Sweeet gitaartje vriend!! Fijn dat het een blijvertje is.. Ik heb je al best wat toffe gitaartjes weg zien doen... elke keer met een frons.. blijkt toch... wijsheid komt met de jaren.. nou ik nog!!! :seriousf:

Mitch
21 februari 2011, 23:29
Ja, inderdaad! Toen had ik 'm net de dag ervoor geloof ik opgehaald. De ES had de smoel, maar de Gretsch heeft 'de' sound en een ongelofelijke bak mojo. Ik gebruik het woord zelden, maar hier mag het :D Sommige gitaren heb ik gehad uit nieuwsgierigheid of omdat ik er voor een goede prijs aan kon komen, maar ondanks dat ik met deze de zelfde bedoeling had... moet wel heel raar gaan wil ik deze ooit wegdoen.
Sowieso ben ik qua setup griezelig compleet :chicken:

vinni
21 februari 2011, 23:57
Ik ben jaloers! :)

Gefeliciteerd.....zeker een gitaar met veel mojo. :seriousf:

Aan de nut te zien hebben er wel dikkere snaren opgezeten.
Niet te ruim?

Vinni

hielos
22 februari 2011, 00:43
Vet!!! Jaloers hoor, dit zijn de gitaartjes die je wilt hebben!

Gefeliciteerd!!!

.slash.
22 februari 2011, 11:15
wat een beauty!
sehr schön