PDA

View Full Version : extra handvatten op de hook top?



Rick trodat
20 februari 2011, 11:19
Van alle kanten uit mijn omgeving wordt het afgeraden. Maar mijn 30 kg+ hook top vind ik erg zwaar. Nu loop ik al een tijdje met het idee om twee handvatten te monteren aan de buitenkanten van de top. Op deze manier kan ik de top met twee handen tillen en is ie makkelijker te vervoeren.

Maar de nadelen: Niet meer authentiek, Tja

Vandaar de enquete; Doen of niet doen?

Tankman
20 februari 2011, 11:22
Ja, gewoon doen! Je rug is belangrijker dan het authentiek houden van je amp. Ik heb ook nog twee handvatten liggen voor mijn amp, omdat het nu niet te tillen is.

Mr. Dynamite
20 februari 2011, 11:32
Je kunt hem toch gewoon onderaan vast pakken? Dat doe ik wel eens :)

Chiel
20 februari 2011, 11:34
idd, gewoon helemaal vast pakken. Doe ik zelf ook altijd ('t blijft tenslotte ook een beetje mijn schatje :lovelove:).

Rick trodat
20 februari 2011, 11:37
Maar goed echt stevig heb je em dan niet vast. Ik bedoel een klein duwtje en het eerste dat je los laat is de amp.

Chiel
20 februari 2011, 11:38
Dan gewoon dit aanschaffen:
http://www.thomann.de/nl/rockbag_rb23500_ampheadtrolley.htm

Mocht je je Hook ooit weg willen doen dat is de waarde vermindering fors lager als de aanschaf van deze case.

Rutger Molenberghs
20 februari 2011, 11:50
Ik zou het niet doen. Moest je later die top willen verkopen, dan gaan die handvatten een serieuze waardevermindering veroorzaken. Zelf koop ik nooit spullen waar de vorige eigenaar aan geklust heeft. En voor dure spullen, zoals deze Hook, gaan wel meer mensen die mening delen.
Koop dan een flightcase. De top wordt wat zwaarder maar dan heb je twee handvatten. Of koop zo'n trolley, dan kan je hem rondrijden.

cluseau
20 februari 2011, 11:53
Dan gewoon dit aanschaffen:
http://www.thomann.de/nl/rockbag_rb23500_ampheadtrolley.htm


Goed voor 6 cola maar niet voor een buizenamp.

Frans.

Chiel
20 februari 2011, 12:09
Ligt er maar helemaal aan. Je moet hem zo inderdaad niet in de vrachtwagen zetten. Maar ik gebruik zelf ook zo'n case alleen dan van Gator. Vervoer mijn Hook nu al een jaartje of 3 op deze wijze en zolang je hem zelf vervoerd is dit een prima oplossing.

Mr. Dynamite
20 februari 2011, 12:17
Ja of een softcase oid. Ik zou iig geen handvaten monteren.
En het is misschien wel iets minder stabiel maar dan moet je gewoon wat meer opletten ofzo als je de amp tilt ;)

cluseau
20 februari 2011, 12:22
.....zolang je hem zelf vervoerd is dit een prima oplossing.

Zeker weten ? ;)

http://www.kasseien.be/admin/catalogus/beelden/pics/verouderde_porfier.jpg

Rutger Molenberghs
20 februari 2011, 12:41
Zeker weten ? ;)

Amortisseurs* kunnen wonderen verrichten. :soinnocent:

http://www.intraxracing.nl/UserFiles/File/VEREN/verlagings.veren.black.1024.jpg

Het hangt natuurlijk af van hoe je hem wil vervoeren. Als je langere afstanden te voet moet afleggen, zal een trolley niet ideaal zijn. Maar dan wil je die 40 kg ook niet dragen.

(*vering; voor diegenen die zowel het Kempisch als het Frans niet machtig zijn)

Johannes
20 februari 2011, 13:07
Modificaties die door de bouwer van de versterker zelf zijn uitgevoerd, worden minder snel als "zonde" bestempeld, misschien een idee?

Rick trodat
20 februari 2011, 13:23
99 van de 100 verkopers doen hun twin reverb ook weg vanwege het enorme gewicht. En een combo komt daar al snel neer op 50 kg.

Ik heb mijn hook samen met de 2x12 ook vervoerd op een steekkarretje. Maar de boel schokt wel een beetje daardoor.

Lexvandoef
20 februari 2011, 13:56
Serieus, weegtie +30kg?

Volgens mij weegt mijn Captain iets van 23 kg dacht ik. :dontgeti:

Buzzel
20 februari 2011, 14:01
Is de waardedaling door zo'n aanpassing zo groot dan? Je maakt het tillen een stuk makkelijker zo. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het hele maal niks uitmaakt of die versterker nou wel of geen handvatten heeft (ieder geval ik niet).

Je zou natuurlijk ook:
http://www.forkwest.com.au/ProductImages/27_Manitou%20MC%2050PC%201441%20s.JPG

Een vorkheftruckje kunnen kopen. Deze word gebruikt op veel festivals:ok:

TimS
20 februari 2011, 14:31
Is de waardedaling door zo'n aanpassing zo groot dan? Je maakt het tillen een stuk makkelijker zo. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het hele maal niks uitmaakt of die versterker nou wel of geen handvatten heeft (ieder geval ik niet).

Ik heb altijd het idee dat het een beetje een selffulfilling prophecy is, mensen willen er niet veel voor betalen omdat ze bang zijn dat andere mensen er ook minder voor betalen als ze hem weer verkopen.

Mr.Bluesbreaker
20 februari 2011, 14:54
Ik ken het probleem, ik vervoer mijn Captain ook ontzettend vaak en probeer altijd de weg tussen optillen en neerzetten zo kort mogelijk te maken en het liefst met een bandlid erbij. Heb hem in een flightcase die ook de bus in en uit gaat, en ben er erg zuinig op. Het ding is alleen niet meer te tillen (kist weegt al 9+ kilo) op deze manier.

Als ik het alleen moet doen of inval ergens, neem ik het ding zonder case mee en draag ik hem een beetje als een baby zegmaar:) Linkerhand onder de "kont", de zware kant naar beneden en 1 hand op het handvat. Ik weet niet zeker of je met 2 extra handvaten (al la vox AC30 zegmaar?) ook daadwerkelijk meer hebt aan handig tillen....leg het Erik of Leendert eens voor.

TimS
20 februari 2011, 15:05
Wat maakt die Captain eigenlijk zo zwaar? De meeste 100 watt tops komen toch niet boven de 25 kg uit?

Rutger Molenberghs
20 februari 2011, 17:47
Ik heb altijd het idee dat het een beetje een selffulfilling prophecy is, mensen willen er niet veel voor betalen omdat ze bang zijn dat andere mensen er ook minder voor betalen als ze hem weer verkopen.

Ook al maakt het sommige mensen niks uit, het blijft een middel om de prijs naar beneden te krijgen. En zoals je zegt, voor die koper kan de herverkoopwaarde ook een rol spelen.

Geoff
20 februari 2011, 18:51
Niet doen...

30 kg is sowiso te veel om alleen te dragen, laat er een flightcase voor bouwen, die 10 kg extra valt met 2 niet zo op, en is volgens mij ook handiger om een trap op te dragen dan zo'n trolly.

Je kan er eventueel bleu wheels onder zetten om hem op gladdere ondergronden te rollen., maar dan wordt de case een flink stuk groter om te vervoeren.

DaveItUp
20 februari 2011, 19:01
Maar hoever moet je dan lopen met dat ding? Toch gewoon van de auto naar de plek waar je gaat spelen? Dat is toch wel te tillen.

Als wij weten dat we verder parkeren van de plek waar we spelen, dan nemen we een opvouwbaar steekwagentje mee voor de v4(ook een scheepsanker) en mijn amp.

Zelf jarenlang een superlead vervoerd met dat ding, in de trein, over keitjes alles, maargoed ik begrijp dat je dat niet doet met een nieuwe amp. Zo'n rockbag ding werkt prima joh als je met de trein moet.

sjaak1990
20 februari 2011, 20:58
af en toe naar de sportschool gaan helpt

Oranjeaap
20 februari 2011, 21:12
Ik heb er wel eens aan gedacht zo'n grote koffer met wieltjes te kopen gewoon voor de stukken waar je niet de trap op hoeft. Gewoon de grootste kopen, dikke laag schuimrubber op de bodem er in en rollen maar. Sommige versterkers zijn gewoon echt niet te tillen.
Verder dan 30 meter krijg ik dat ding van mij niet zonder even te rusten. Komt ook mede door dat lastige handvat wat aan de bovenkant zit waar maar 1 hand in past. Trappen op en af is echt een nachtmerrie.

toneblo
21 februari 2011, 02:55
Tja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

Rick trodat
21 februari 2011, 09:13
Wat em zo zwaar maakt zijn de twee mercury trafo's. Als ik em op de weegschaal zet, komt ie op ong 32 kg.

Van de week moest ik een trap op met dat ding, en na afloop ook weer terug. pff.

Maar hier heerst hetzelfde meningsverschil als in mijn omgeving.

cluseau
21 februari 2011, 09:22
Is het soms interessant om een soort net te maken wat je er omheen kan trekken? Je zou iets kunnen maken van dat spanbanden materiaal. Door dit op een bepaalde manier aan elkaar te stikken met lussen er aan zou je hem zo een passende jas kunnen aantrekken. Het zwaartepunt kun je dan zelf bepalen.

Kim Wilson
21 februari 2011, 09:34
Heeft een Hook nu al een dusdanige verzamelaarswaarde dat extra handvatten plaatsen de verkoopwaarde laat dalen? Ik dacht dat dat alleen bij vintage amps van invloed was.

Ergo, ik zou het gewoon doen. Gemak dient de mens.

cluseau
21 februari 2011, 09:38
Heeft een Hook nu al een dusdanige verzamelaarswaarde dat extra handvatten plaatsen de verkoopwaarde laat dalen?


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/cray.gif Ik schiet vol bij de gedachte in deze amp een paar schroeven te moeten draaien of gaten te zagen. (en ja, ik heb hem gezien)

Kim Wilson
21 februari 2011, 10:03
Als je er een beetje werk van maakt, kun je het er natuurlijk uit laten zien alsof Hook het zelf zo gemaakt heeft. Ik zou er idd geen standaard dikke metalen bouwmarkt-handgrepen opschroeven, maar het kan echt wel op een nette manier.

Rick trodat
21 februari 2011, 10:15
Ik zat zelf ook te denken aan een custom cabinet laten maken ( of zelf maken ) met 2 handvaten. Mocht ik em dus willen verkopen schuif ik em gewoon weer in de hook cab ?

Een steekkar op luchtbanden, stuitert wel een beetje. Minder dan de massieve banden, ik vraag me af, of dit echt kwaad kan?

Mitch
21 februari 2011, 10:18
Wat ik nog niet gelezen heb: als je die twee extra handvatten dwars op de zijkanten hebt gezet, zoals op een AC30, dan zit je met het probleem dat las je 'm ook zo tilt de hele amp voor je knieën hangt en het nog steeds lastig lopen is. Je gaat vanzelf je armen gestrekt houden waardoor het nog steeds zwaar aanvoelt.
Vasthouden als een baby is de enige juiste manier als je het zonder case wil doen, ook vanuit ergonomisch oogpunt.

guitarnijboer
21 februari 2011, 10:28
Gewoon in een kissie en rollen met die handel! Alles boven 20Kg staat bij mij op wielen. Ik begrijp trouwens niet hoe een 100Watt top 32Kg zou kunnen wegen, volgens mij kan dit haast niet of je moet een hele zware hardhouten kast hebben. Mijn Mark 3 combo weegt ook 32Kg, maar daar zit dan ook nog een 12 inch EV speaker in. Deze combo rolt trouwens ook vrolijk door het leven in zijn flightcase, geen enkel probleem hoor.

Rick trodat
21 februari 2011, 10:29
Wat ik nog niet gelezen heb: als je die twee extra handvatten dwars op de zijkanten hebt gezet, zoals op een AC30, dan zit je met het probleem dat las je 'm ook zo tilt de hele amp voor je knieën hangt en het nog steeds lastig lopen is. Je gaat vanzelf je armen gestrekt houden waardoor het nog steeds zwaar aanvoelt.
Vasthouden als een baby is de enige juiste manier als je het zonder case wil doen, ook vanuit ergonomisch oogpunt.

Ik weet niet of je daar bij een top last van heb, aangezien ie maar 30 cm hoog is. Bij een combo heb je absoluut gelijk.

Nielsje
21 februari 2011, 10:32
Wat een rare ideeën allemaal.
Het ding weegt gewoon veel, een extra handvat maakt hem niet lichter!

Als je geen flightcase heb, zorg dan dat je hem vasthoudt met twee armen, onderlangs. Zo heb je de versterker dicht bij je massazwaartepunt, en dat maakt het tillen het 'makkelijkste'. Je hebt dan minder de neiging om om te vallen.

In geval van een flightcase: gewoon twee handvaten eraan zetten, en dan samen met een bandgenoot tillen. Wielen is wel een van de slechtste ideeën mbt buizenamps... (tenzij je luchtbandjes hebt.)

Zonder flightcase en toch met twee man tillen? Kijk eens naar een AC30.
Als je daar ook twee 'mooie' handvatten op zet, dan zal een toekomstige koper daar vast niet zo moeilijk over doen.

Verder is de discussie 'hoe kan een 100 watt amp 32 kg wegen' een nondiscussie. Dat ding weegt nou eenmaal zoveel, daarover zeuren gaat de TS niet helpen.

Kim Wilson
21 februari 2011, 10:40
Goeie trafo's wegen nu eenmaal veel. Hook heeft blijkbaar hele goeie trafo's.

Dat ding in een andere behuizing schuiven, die snap ik dan weer helemaal niet. Dan heb je een mooie Hook top, en omdat die er zo mooi uitziet, gebruik je een zelfgemaakte behuizing om hem te sparen? :???:

Rick trodat
21 februari 2011, 10:55
Goeie trafo's wegen nu eenmaal veel. Hook heeft blijkbaar hele goeie trafo's.

Dat ding in een andere behuizing schuiven, die snap ik dan weer helemaal niet. Dan heb je een mooie Hook top, en omdat die er zo mooi uitziet, gebruik je een zelfgemaakte behuizing om hem te sparen? :???:

Tja, gek idee misschien inderdaad.

Wat ik me dan wel afvraag; Ik snap dat je versterker in een flightcase tegen stoten ed is beschermd, echter krijgen de buizen dan toch zoiezo een klap als je met wieltjes rijdt. Ook al zit er schuim in ? Ik zie daar dan niet echt een voordeel in tegenover een steekkar. Of zie ik dat verkeerd?

( Als je trouwens denkt: Wat een zeikerd, dan heb je gelijk! Ik ben inderdaad een zeikerd wat tillen betreft. Echter zoals de meeste gitaristen heb ik 3 gitaren, een groot pedalboard, ik zing ook dus alle statieven en microfoons meetillen )

muziekschuur
21 februari 2011, 10:58
Deze top verkopen en een 20 watt top aanschaffen?

In 1900 werd kunstmest en andere goederen nog in 100KG zakken verscheept. En door 1 man de kademuur opgedragen... Hoezee.

DaveItUp
21 februari 2011, 11:38
Je bent inderdaad, sorry dat ik het zeg, nogal een zeikerd. Gooi gewoon die handvaten erop dan.

Hoever rijd je nu met een flightcase, als je dat voorzichtig doet is er niets aan de hand. Zoals gezegd ik heb jaren met een superlead gezeult. Nooit een probleem.

Kim Wilson
21 februari 2011, 11:43
Een flightcase kun je met twee man dragen, da's al één groot voordeel. Dus als de ondergrond al te ruw is, kun je hem gewoon even tillen. Zo deed ik dat ook met mijn amp. En schuim absorbeert nog behoorlijk veel schokken.

Maar goed, je hebt inmiddels behoorlijk wat adviezen gehad waarvan er eigenlijk geen één goedgekeurd is. Weet je zeker dat je wel met je amp wil slepen? Kun je niet beter je Hook thuis laten en een ouwe versleten amp kopen voor optredens?

guitarnijboer
21 februari 2011, 11:43
Wat een rare ideeën allemaal.
Het ding weegt gewoon veel, een extra handvat maakt hem niet lichter!

In geval van een flightcase: gewoon twee handvaten eraan zetten, en dan samen met een bandgenoot tillen. Wielen is wel een van de slechtste ideeën mbt buizenamps... (tenzij je luchtbandjes hebt.)

Verder is de discussie 'hoe kan een 100 watt amp 32 kg wegen' een nondiscussie. Dat ding weegt nou eenmaal zoveel, daarover zeuren gaat de TS niet helpen.

Das niet echt een discussie, maar meer het uiten van mijn verbazing.

En over wieltjes: ga eens bij een beetje band kijken hoe die de spullen vervoeren. Speakerkasten, top versterkers en combo's allemaal op wieltjes en als er geen wieltjes onder zitten gaat het op een kist die dat wel heeft. Moet jij eens gaan vragen of ze hem misschien voor je willen tillen i.p.v. rijden...

Ik begrijp best dat je voorzichtig omgaat met je dure versterker, maar in een goeie kist met voldoende schuim gebeurt er echt niets. Hoe hard denk je dat een versterker trilt als ie op de kast en met vol vermogen staat te beuken? Bij ons dreunt het hele podium van de drums en bas. En dan na afloop weer in een dekentje en onder de arm?

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 12:01
Ik zou er gewoon een mooie case voor halen, is hij mooi beschermt en dat is denk ik niet geheel onzin als je zo'n dure amp hebt. Ook is dat bij eventuele verkoop meer een plus lijkt me.

Als je het goedkoop wilt oplossen, zelf een case in elkaar timmeren (wel beetje fatsoenlijk natuurlijk) en daar een paar handvaten op maken. :ok:

Rick trodat
21 februari 2011, 12:26
Das niet echt een discussie, maar meer het uiten van mijn verbazing.

En over wieltjes: ga eens bij een beetje band kijken hoe die de spullen vervoeren. Speakerkasten, top versterkers en combo's allemaal op wieltjes en als er geen wieltjes onder zitten gaat het op een kist die dat wel heeft. Moet jij eens gaan vragen of ze hem misschien voor je willen tillen i.p.v. rijden...

Ik begrijp best dat je voorzichtig omgaat met je dure versterker, maar in een goeie kist met voldoende schuim gebeurt er echt niets. Hoe hard denk je dat een versterker trilt als ie op de kast en met vol vermogen staat te beuken? Bij ons dreunt het hele podium van de drums en bas. En dan na afloop weer in een dekentje en onder de arm?

Dat is bij ons ook het geval. De boel trilt inderdaad behoorlijk. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik vaak buizen wissel + het feit dat ik em op een steekkarretje vervoer ( zonder luchtbanden ). Maar goed de trap op ed, blijft lastig.

Verder denk ik dat ik het wel weet. Bedankt voor de adviezen!

- Ik zet er geen extra handvaten op
- Ik stop em in een stevige hoes ( of maak zelf een case )
- Ik koop een steekkarretje met luchtbanden

Buzzel
21 februari 2011, 12:51
Ik zou er gewoon een mooie case voor halen, is hij mooi beschermt en dat is denk ik niet geheel onzin als je zo'n dure amp hebt. Ook is dat bij eventuele verkoop meer een plus lijkt me.

Als je het goedkoop wilt oplossen, zelf een case in elkaar timmeren (wel beetje fatsoenlijk natuurlijk) en daar een paar handvaten op maken. :ok:

Zo word de hele handel nog zwaarder dan dat het al is.

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 13:28
Zo word de hele handel nog zwaarder dan dat het al is.

Maar je kunt het wel met 2 handen vast pakken en zo heel zwaar is een case ook weer niet. :)