PDA

View Full Version : hele HNGD: Rickenbacker 450/6 uit 1974



geert1976
20 februari 2011, 00:09
Vanavond stond er op MP een Rickenbacker te koop, ik kende het model niet, maar de vraagprijs was laag, snel gebeld en als een Duivel er naar toe gereden.

Het betrof een Rickenbacker 450/6 uit 1974, zwart van kleur.
Hij heeft enkele gebruikssporen, maar eigenlijk niet veel voor een dergelijke oude gitaar.

Wil er iemand foto's zien??:)

pasqual
20 februari 2011, 00:17
ach ja, waarom ook niet Geert;)

geert1976
20 februari 2011, 00:19
Ok, zal er even een paar maken.

Mijn vriendin vond het een snoezig en schattig gitaartje en noemt hem Ricky:(
Mag niet meer de deur uit...

The Unforgiven
20 februari 2011, 00:25
Ok, zal er even een paar maken.

Mijn vriendin vond het een snoezig en schattig gitaartje en noemt hem Ricky:(
Mag niet meer de deur uit...

Heeft hij een vriendin die gitaren schattig vind en niet wil dat hij ze verkoopt, hoor je hem nog zeuren. Raar volkje die gitaristen.

geert1976
20 februari 2011, 00:46
foto's...

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3879.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3880.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3881.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3882.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3884.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3886.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3887.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3888.jpg

beruk
20 februari 2011, 00:52
Lekker spartaans! En nijdig klinken zeker?


Prijs je gelukkig met een lief die gitaren snoezig vindt!

geert1976
20 februari 2011, 00:57
Lekker spartaans! En nijdig klinken zeker?


Prijs je gelukkig met een lief die gitaren snoezig vindt!

Thanx!

Ja ik ben zuinig op mijn meisje:lovelove:
Ik heb eigenlijk wel geluk ja, ze moppert nooit over alle gitaren die ik naar binnen sleep.

Ik had gisteren mijn Gibson Marauder en een oud Japans gitaartje verkocht, tegen hele goede bedragen, dus had ik eerst mijzelf getrakteerd op een mooie pedalboard, met voeding etc.

Kom ik thuis, klik MP aan en daar stond de advertentie van deze Rick.
Tja ik twijfelde geen moment:ok:

stikel
20 februari 2011, 02:01
Geert, jouw keuzes zijn meestal niet de mijne (tenzij je er eentje van mij koopt :D ) . Dit echter is wel eh .... een aparte. Maar mijn vraag is eigenlijk of ie niet een enorme zwabber neck heeft.

geert1976
20 februari 2011, 02:37
Geert, jouw keuzes zijn meestal niet de mijne (tenzij je er eentje van mij koopt :D ) . Dit echter is wel eh .... een aparte. Maar mijn vraag is eigenlijk of ie niet een enorme zwabber neck heeft.

Zo voor het eerste gevoel valt het mee, ondanks de dunne body
voelt de neck wel sterk aan.
Als ik mij niet vergis zijn de body en hals van maple, is volgens mij gewoonlijk ook wat stijver dan mahonie.

Het is inderdaad wel een aparte Rick.
Dit type rick was een poging van Rickenbacker om voor een goed model gitaar te leveren voor een gunstige prijs (instapmodel zeg maar).

Het gitaartje komt degelijk over en is prima afgewerkt, wel klein en compact en qua gewicht niet te zwaar.

EDIT: zie deze link: http://www.oliviasvintageguitars.com/rickenbacker/guitars/974/

deze Ricks zijn neckthrough.

Chocola
20 februari 2011, 04:48
Geert, had ik maar zo een vriendin... :D.

En leui gitaartje, niet echt mijn smaak en mijn eerste idee bij de foto's was ook: zwabbert die nek niet alle kanten op? Maar neck-thru is natuurlijk prima.

Hier heb je niet veel voor betaald neem ik aan? En normaal vind ik Rickenbackers al enigszins vreemd, maar deze gaat nog een stapje verder :D. Toch heeft het zijn charmes wel.

Ijselrobo 07
20 februari 2011, 08:08
Gefeliciteerd! :ok:

waarom heb ik nooit geluk met zo'n dingen :(

Midwolda
20 februari 2011, 08:29
De Marauder verkocht ?!? :???: :confused: :roll: Dat begrijp ik dus niet... :makeup:
maar ja ik heb een flinke tic wat die ouwe meuk betreft, weet ik, ook niet geheel gezond hoor.
Dit jaar wil ik m'n triootje 70's Gibbies weer helemaal 100% op orde maken, met originele onderdelen.
En ook meer spelen dan schroeven, zeg maar.

Deze Rick is wel een aparte, ik kende het model niet. Neckthru = nice!
Is-ie niet kopzwaar?

budje
20 februari 2011, 08:52
goedgekeurd gitaartje!

Lekker Rock 'n' Roll!

Hendriks
20 februari 2011, 09:31
Laat ik het er maar op houden dat ik hem bijzonder vind.
Maar gefeliciteerd met zo'n vriendin.

guitarkid
20 februari 2011, 11:00
Vanavond stond er op MP een Rickenbacker te koop, ik kende het model niet, maar de vraagprijs was laag, snel gebeld en als een Duivel er naar toe gereden.

Het betrof een Rickenbacker 450/6 uit 1974, zwart van kleur.
Hij heeft enkele gebruikssporen, maar eigenlijk niet veel voor een dergelijke oude gitaar.

Wil er iemand foto's zien??:)

Nee, want ik baal er nu al van dat jij die gitaar hebt en ik niet, dus met foto's wordt het alleen maar erger. En onder het motto "Pictures or it didn't happen" moeten we dat dan maar zo laten.....
Zand erover, is niet gebeurd! :)

Gr. Coos.

PS: Of moet ik nog meer foto's van mijn Stratocaster XII posten..... :seriousf:

Nou , ok dan, aparte gitaar, die Rick. Zucht...... :lovelove:
En wat betreft vriendinnen en gitaren: ooit antwoordde Groucho Marx (een zware roker) op de vraag of hij zou kiezen voor sigaretten of zijn vrouw: "Ach, zij en ik kunnen toch vrienden blijven!" Vervang "sigaretten" voor "gitaar"..... :)

budje
20 februari 2011, 11:04
moet ik nog meer foto's van mijn Stratocaster XII posten..... :seriousf:



Ja dat moet! :crazyhappy:

geert1976
20 februari 2011, 11:14
De Marauder verkocht ?!? :???: :confused: :roll: Dat begrijp ik dus niet... :makeup:
maar ja ik heb een flinke tic wat die ouwe meuk betreft, weet ik, ook niet geheel gezond hoor.
Dit jaar wil ik m'n triootje 70's Gibbies weer helemaal 100% op orde maken, met originele onderdelen.
En ook meer spelen dan schroeven, zeg maar.

Deze Rick is wel een aparte, ik kende het model niet. Neckthru = nice!
Is-ie niet kopzwaar?

Ja, de Marauder is weg, ik speelde er nooit op en ik kreeg een heel erg goed bod.
Hij is nu bij een liefhebber:ok:
Maar niet getreurd, ik heb nog 9 Gibby's dus ze zijn zwaar in de meerderheid:seriousf:

De Rick is niet kopzwaar.:supercool:

guitarkid
20 februari 2011, 11:17
Ja dat moet! :crazyhappy:

Nou, ok dan. Maar niet hier.
Wel hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143252-HNGD-Fender-Stratocaster-XII&p=2582141#post2582141

Gr. Coos, die die Rick wel echt mooi vind!!!!

geert1976
20 februari 2011, 11:20
Nee, want ik baal er nu al van dat jij die gitaar hebt en ik niet, dus met foto's wordt het alleen maar erger. En onder het motto "Pictures or it didn't happen" moeten we dat dan maar zo laten.....
Zand erover, is niet gebeurd! :)

Gr. Coos.

PS: Of moet ik nog meer foto's van mijn Stratocaster XII posten..... :seriousf:

Nou , ok dan, aparte gitaar, die Rick. Zucht...... :lovelove:
En wat betreft vriendinnen en gitaren: ooit antwoordde Groucho Marx (een zware roker) op de vraag of hij zou kiezen voor sigaretten of zijn vrouw: "Ach, zij en ik kunnen toch vrienden blijven!" Vervang "sigaretten" voor "gitaar"..... :)

ghe ghe Coos, hij speelt fijn joh! (plaagmodus)

Vanmorgen op mijn gemakje het hele kleine beetje fretwear weggehaald, dus klein beetje gevlakt, effe lekker gecrownd en gepolijst, fretboard lekker schoongemaakt.

Halsje is lekker!!

Op mijn kleine Fender amp aangesloten en Birds all the way.
Straks maar eens even Eight Miles High spelen:soinnocent:

guitarkid
20 februari 2011, 12:20
ghe ghe Coos, hij speelt fijn joh! (plaagmodus)

Vanmorgen op mijn gemakje het hele kleine beetje fretwear weggehaald, dus klein beetje gevlakt, effe lekker gecrownd en gepolijst, fretboard lekker schoongemaakt.

Halsje is lekker!!

Op mijn kleine Fender amp aangesloten en Birds all the way.
Straks maar eens even Eight Miles High spelen:soinnocent:

Byrds op zes snaren...... :???: :) Maar te gek dat hij zo goed uitpakt!

Gr. Coos

geert1976
20 februari 2011, 12:25
Byrds op zes snaren...... :???: :) Maar te gek dat hij zo goed uitpakt!

Gr. Coos

Niet alles ging bij die "vogels" op 12 snaren.

Maar nu je het zegt... ga zo maar eens even wat tabs van Tom Petty opzoeken:) en REM natuurlijk:seriousf:

Mitch
20 februari 2011, 12:35
Hele toffe bak! Geen klassieker qua model, da's duidelijk, maar daardoor dus ook nu nog betaalbaar. Heeft een erg coole uitstraling, gefeliciteerd.

Saf
20 februari 2011, 12:40
heel gave rick! van harte.

sjiek model wat je eens niet zo vaak ziet.

zoon van Piet
20 februari 2011, 17:32
2 dingen..

Het klopt weliswaar dat de 450 een soort goedkopere versie is van de luxe 620 solidbody. Maar die 600 serie is voortgekomen uit de 400 serie, Rickenbacker deed aan opwaardering. De 450 is een aanmerkelijk duurdere gitaar dan de iets latere 430. Het was beslist geen goedkope serie, want die krengen kostten als ik me goed herinner tussen de drie en de vier ruggen (voor jongeren: 3 à 4000 oudhollandse guldens en dat was heel veel geld..).
het is ook een bescheiden klassieker, George Harrison gebruikte een single pu 420 bij hoe heette die groep ook alweer..

Over vrouwen en gitaren...
Jij hebt een prima vriendin, Geert! Dat zag ik al toen jullie hier waren. De complimenten die jij/zij hier krijgt, zijn terecht. Ik moet echter wel even opmerken dat ik ook ooit zo'n lieve vrouw had.. maar het leven gaat verder en ik merk nu nog, tien jaar na haar overlijden, dat de gitaren waarvan zij vond dat ik ze niet weg mocht doen, nog altijd hier staan... die worden nóóit verkocht, want de wet van de vrouw blijft gelden!

geert1976
20 februari 2011, 18:02
2 dingen..

Het klopt weliswaar dat de 450 een soort goedkopere versie is van de luxe 620 solidbody. Maar die 600 serie is voortgekomen uit de 400 serie, Rickenbacker deed aan opwaardering. De 450 is een aanmerkelijk duurdere gitaar dan de iets latere 430. Het was beslist geen goedkope serie, want die krengen kostten als ik me goed herinner tussen de drie en de vier ruggen (voor jongeren: 3 à 4000 oudhollandse guldens en dat was heel veel geld..).
het is ook een bescheiden klassieker, George Harrison gebruikte een single pu 420 bij hoe heette die groep ook alweer..

Over vrouwen en gitaren...
Jij hebt een prima vriendin, Geert! Dat zag ik al toen jullie hier waren. De complimenten die jij/zij hier krijgt, zijn terecht. Ik moet echter wel even opmerken dat ik ook ooit zo'n lieve vrouw had.. maar het leven gaat verder en ik merk nu nog, tien jaar na haar overlijden, dat de gitaren waarvan zij vond dat ik ze niet weg mocht doen, nog altijd hier staan... die worden nóóit verkocht, want de wet van de vrouw blijft gelden!

Aha,

Ik vond die 600 er inderdaad erg hetzelfde uitzien!
Nu weet ik niet of de afmetingen van de body hetzelfde zijn.
Maar tjemig Peer, was de Rick 450 zo'n dure gitaar in die tijd?:???:

Ik ben inderdaad gek op mijn meisje:lovelove: en ze heeft een uitgesproken smaak qua gitaren, ook wat geluid betreft.

Mijn Gibson RD en Marauder vond ze eigenlijk niet mooi, qua uiterlijk en geluid niet, ze zijn nu allebei weg en hebben dus plaats gemaakt voor een aparte getunede Les paul en nu dus deze Rick.

De gitaren die zij mooi vind blijven ook en doe ik niet weg:)

Jammer dat jij geen partner meer hebt om de gitaren mee te delen:(

zoon van Piet
20 februari 2011, 20:52
ach Geert, het leven gaat verder.. en ik heb een zoon waarmee ik gitaren kan delen ;)
( letterlijk, want toen ik naar zijn optreden ging kijken, stond ie op mijn LP jr te spelen.. ;) )

geert1976
20 februari 2011, 20:59
ach Geert, het leven gaat verder.. en ik heb een zoon waarmee ik gitaren kan delen ;)
( letterlijk, want toen ik naar zijn optreden ging kijken, stond ie op mijn LP jr te spelen.. ;) )

Die fijne Junior? (een echte BBQ gitaar)

Zat is effe te googlen op mijn type Rick, maar aan de andere kant van de oceaan vragen nog behoorlijke prijzen voor deze Rick.
Ricks zijn zowieso duur, niet alleen hier, maar ook aan de andere kant..

zoon van Piet
20 februari 2011, 21:21
Ja, die junior... dat ene stuk brandhout dat jij wel zag zitten ;)

Ik heb ergens een folder uit 1978 van de importeur Voerman..kan m alleen niet vinden. 450's zijn echt altijd duur geweest.. niet zo duur als de meer gewilde 330/360, maar zeker niet goedkoop..

Tupelo
20 februari 2011, 23:51
Ik dacht even; 'YES !!', maar toen zag ik de foto's; 't is je weer gelukt Geert. :ok:

geert1976
21 februari 2011, 00:40
Ik dacht even; 'YES !!', maar toen zag ik de foto's; 't is je weer gelukt Geert. :ok:

Laat me raden, je vind hem lelijk:)

Maakt mij niet uit.

Vanavond effe lekker in de Fender Champ geprik.
Mooie heldere sound, in de brug wel eer dun en weinig laag en twangy.
In neckstand bijna akoestische klank.
in middenstand klinkt die op zijn mooist vind ik zelf.

Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat de twee elementen verkeerd om zitten (heb het gevoel dat de neckelement veel meer output heeft, iets wat je meer zou verwachten van een brugelement).
Ga ze dinsdag een wisselen van plek, kijken hoe dan de verhoudingen liggen.
Het wisselen is een makkie, want alle elektra en elementen zitten op de slaplaat.


Met gain erop gaat die ook lekker, vooral op middenstand, lekker rouw en gedefinieerd:rockon:

Kortom heerlijk gitaartje, mooi compact, niet te zwaar, maar wel met een lekker stevige stabiele neck(nee, hij zwabbert niet).

jannest
21 februari 2011, 11:43
wow wat een schoonheid !!!!!
wil ik ook hebben
(vol jaloezie)
gefeliciteerd met deze chickmagnet

episua
21 februari 2011, 16:23
Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat de twee elementen verkeerd om zitten (heb het gevoel dat de neckelement veel meer output heeft, iets wat je meer zou verwachten van een brugelement).
Ga ze dinsdag een wisselen van plek, kijken hoe dan de verhoudingen liggen.
Het wisselen is een makkie, want alle elektra en elementen zitten op de slaplaat.
).

Gefeliciteerd Geert. Ik ben bang dat bovenstaande oplossing geen zin heeft. Beide pickups van rickenbacker hebben dezelfde output. Iets wat andere merken compenseren door de brugpickup meer output te geven. Heel simpel, het volume (akoestisch) is richting neck op elke gitaar luider dan bij de brug.
Wat rickenbacker op andere modellen zoals de 330, 360 en 620 doet is een extra klein 5e blend knopje toevoegen die de balans van het neckelement regelt.
Daarnaast hebben hun hi-gain pickups vanaf 2007 regelbare polepieces gekregen. Op deze oudere hi-gain pickups zitten ze dus nog vast en moet je ze absoluut niet proberen los te draaien.
Kan je al wat aan het halsje wennen? Daar zeuren de meeste over. Ik kon er bij mijn 330 vrij snel aan wennen wat wel als gevolg had dat ik daarna mijn gitaren met bredere halzen minder lekker vond spelen.
Oh ja, lekker luid op een klasse A versterker klinken ze toch het allerbeste!
Veel plezier ermee i.i.g!

macwilliams
21 februari 2011, 16:42
Het is best wel een geinig ding Geert. Maar ik weet niet of ik hem mooi vind of juist lelijk. Apart wel, dat is zeker.

muziekschuur
21 februari 2011, 16:48
Die hals lijkt me juist het mooiste aan deze gitaar.

Wat is trouwens het geheim van de Rickenbackerlook van de hals. Is die gelakt? En waarom ziet zo'n hals er eigenlijk altijd wat roder uit dan een vergelijkbare Tele of Strat?

geert1976
21 februari 2011, 18:34
Gefeliciteerd Geert. Ik ben bang dat bovenstaande oplossing geen zin heeft. Beide pickups van rickenbacker hebben dezelfde output. Iets wat andere merken compenseren door de brugpickup meer output te geven. Heel simpel, het volume (akoestisch) is richting neck op elke gitaar luider dan bij de brug.
Wat rickenbacker op andere modellen zoals de 330, 360 en 620 doet is een extra klein 5e blend knopje toevoegen die de balans van het neckelement regelt.
Daarnaast hebben hun hi-gain pickups vanaf 2007 regelbare polepieces gekregen. Op deze oudere hi-gain pickups zitten ze dus nog vast en moet je ze absoluut niet proberen los te draaien.
Kan je al wat aan het halsje wennen? Daar zeuren de meeste over. Ik kon er bij mijn 330 vrij snel aan wennen wat wel als gevolg had dat ik daarna mijn gitaren met bredere halzen minder lekker vond spelen.
Oh ja, lekker luid op een klasse A versterker klinken ze toch het allerbeste!
Veel plezier ermee i.i.g!

Kwestie van mee leren leven dus:)
Ach middenstandje klinkt het lekkerst.

Ik heb hem gisteren bespeeld over mijn Fender Champ uit 1976 (is een klasse A geloof ik).
Hij klinkt inderdaad erg lekker.

De hals is anders dan die van mijn Gibsons, maar wel prima ik wende er vrij snel aan:ok:

Ik ben erg blij met de gitaar, ik wilde altijd al een Rick hebben, voor het geluid en ook voor de eigenwijze looks:supercool:

geert1976
21 februari 2011, 18:39
Die hals lijkt me juist het mooiste aan deze gitaar.

Wat is trouwens het geheim van de Rickenbackerlook van de hals. Is die gelakt? En waarom ziet zo'n hals er eigenlijk altijd wat roder uit dan een vergelijkbare Tele of Strat?

Toets is inderdaad gelakt (is wel rosewood)

Thunders1988
21 februari 2011, 20:05
Oké. Jij wint. Ik vind Rickenbackers altijd lelijk, die hollowbodies enzo vooral.
Maar naast de 4003 is deze wel een mooi ding!
Congrats. :cheerup:

puntdroad
21 februari 2011, 20:09
hehe, ik wíst dat ik er eens één gezien had...

Hier volgens mij net zo één in volle actie!

http://www.youtube.com/watch?v=iNkXELznW-4