PDA

View Full Version : Is dit een goede gitaar?



lyly
19 februari 2011, 22:10
Ik ben van plan om te beginnen met gitaar te leren. Ik zou graag 1 kopen maar heb er geen verstand van. Ik heb eentje op het oog en vroeg me af of dat wel een goede gitaar was, even de link: http://www.keymusic.com/product/Huds...bacco-Sunburst

VanDiekum
19 februari 2011, 23:07
Ik zal maar eerlijk zeggen ik mezelf ben niet zon fan van die shadow bowl of eigenlijke naam roundback gitaren van een welbekend merk .. ik zeg niet dat ze slecht zijn maar ik hou niet van het geluid ;) , maar als 129 euro je budget is kan je misschien beter beter voor 2dehands zoeken naar een Cort of een Ibanez een Cort Earth is denk ik een verstandige keuze ... mogen misschien somber uitziende gitaren zijn maar zijn wel beter als een roundback die hudsun hoe zal ik het zeggen zal niet echt een verstandige keuze wezen als eerste gitaar wat ik aanneem. dit is de link voor een Cort Earth : http://www.thomann.de/nl/cort_earth_70_ns.htm ik heb hem zelf voor iemand besteld bij deze internet shop en hij kwam mooi afgesteld uit de verpakking door de mensen van thomann gedaan ik heb er zelf voor die persoon dunnere snaren opgegooid omdat die net begon met spelen en ik moet eerlijk zeggen ik denk dat ik er ook 1 voor mezelf bestel , gewoon om mee te nemen naar de bouw en beetje te tokkelen onder de pauzes .

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen en ja me zinsopbouw klopt van geen kant ... hep nederlants gehept maar heefd nied gehielpd

LaurentB
19 februari 2011, 23:16
In dat echt lage prijssegment is Cort inderdaad nog helemaal niet slecht gemaakt.

lyly
20 februari 2011, 01:17
Ja ik ben toch overgegaan naar een Ibanez AW40 omdat ik denk dat deze wel vele beter is qua kwaliteit...

VanDiekum
20 februari 2011, 08:16
Ibanez en Cort zijn verstandige keuzes mijn eerste akoestische was ook een Ibanez maar dat was een klassieke gitaar op die gitaar heb ik gitaar leren spelen eerst fingerstyle en later toen ik goed geld had voor een western heb ik een Washburn D10 aangeschaft.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liefst een Martin had of een ander "duur" kwalitatief merk maar ja ik heb nog steeds gene geldboompje op me rug groeien ;)

Maar is zon Ibanez AW40 niet 1 die je kan uitversterken ? Ik zeg niet dat het een slechte gitaar is, maar ik zou je aanraden om eerst gewoon zonder al die meuk een gitaar aan te schaffen.
Niet dat ik zeg dat je er niks meekan maar je levert al snel in op kwaliteit voor dat geld heb je echt een hele goeie Cort of Seagull.
Ik snap het wel er zit misschien zon automatische tuner in maar ik zou jezelf aanleren op gehoor te stemmen je hebt er later veel aan.

Uiteindelijk is het toch je eigen geld , maar je vraagt wel om advies ;)

VanDiekum
20 februari 2011, 08:24
Nog even iets maar dit is gewoon advies, maar ik zou je aanraden om eerst een klassieke te kopen ik snap de meeste mensen wel die hebben zoiets van : "wat kan je inhemelsnaam op een klassieke gitaar voor bekende liedjes spelen? ". maar het heeft meer te maken en niet negatief bedoeld je vingers van je linkerhand of rechterhand waar je ook meer speelt zijn nog niet echt het harde werken gewend wat je op een steelstring moet doen.
Maar aan de andere kant als je net begint is een klassieke gitaar ook wel lastig omdat de hals gewoon een centimeter meestal breder is.

Als je er niet uitkomt zou ik gewoon even van alles proberen en je merkt vanzelf wel of het je ligt ofniet . Sommige goeie muziekzaken willen je nog wel tegemoet komen als je bijvoorbeeld eerst vraagt of je de gitaar een weekend of een weekje mag uitproberen dat je hem altijd nog in kan ruilen als het niks is.

Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben ;)

lyly
20 februari 2011, 10:34
Dus eigenlijk zou ik gewoon een klassieke gitaar moeten kopen en dus niet 1 die je kan uitversterken?

Ik heb al wel eens een paar keer gespeeld op mijn nicht haar gitaar en dat was eentje met stalen snaren.
Ik heb het al door ik kom er niet uit :)

--=HANS=--
20 februari 2011, 11:12
Nog even iets maar dit is gewoon advies, maar ik zou je aanraden om eerst een klassieke te kopen ik snap de meeste mensen wel die hebben zoiets van : "wat kan je inhemelsnaam op een klassieke gitaar voor bekende liedjes spelen? ". maar het heeft meer te maken en niet negatief bedoeld je vingers van je linkerhand of rechterhand waar je ook meer speelt zijn nog niet echt het harde werken gewend wat je op een steelstring moet doen.
Maar aan de andere kant als je net begint is een klassieke gitaar ook wel lastig omdat de hals gewoon een centimeter meestal breder is.

Als je er niet uitkomt zou ik gewoon even van alles proberen en je merkt vanzelf wel of het je ligt ofniet . Sommige goeie muziekzaken willen je nog wel tegemoet komen als je bijvoorbeeld eerst vraagt of je de gitaar een weekend of een weekje mag uitproberen dat je hem altijd nog in kan ruilen als het niks is.

Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben ;)

Mwah, ik snap wat je bedoelt maar ik zou het niet op die manier adviseren. Een steelstring of een klassieke gitaar zijn twee totaal verschillende instrumenten en afhankelijk van de muziek die je wil gaan spelen zou ik voor de een of de ander kiezen. Mocht het bij een steelstring in het begin te hard werken zijn dan kan TS altijd nog overwegen om eens een setje 0.11 of zelfs 0.10 te proberen. Als je gewend bent aan een nylonsnarige is de overstap naar een staalsnarige waarschijnlijk net zo lastig als er meteen mee beginnen en eelt op je vingers kweken moet je toch.

Brewskie
20 februari 2011, 11:13
Ik begon ook op een goedkope western. Slecht afgesteld, hoge actie (hoge snaren, dus veel kracht nodig om in te drukken.) Na een half uur spelen, moet je de gitaar wegzetten, want anders gaan je vingers stuk. Ik ben daarna overgestapt op nylon snaren. Speelt veel prettiger voor een onderontwikkelde hand. Qua kracht, maar ook qua eelt op de vingertoppen. Hiermee kun je goed de akkoorden leren en daarna kun je altijd overstappen naar stalen snaren.:noob:

Midiguru
20 februari 2011, 11:22
Stap eens een winkel binnen met een breed assortiment en ga gewoon eens een paar uurtjes zitten pielen.... Volgens mij heb je daar nog het meeste aan.

lyly
21 februari 2011, 20:16
Dat is wel een probleem als ik (nog) niets kan spelen.

Ik ga gewoon voor een goede beginnersgitaar gaan denk ik.

LaurentB
21 februari 2011, 22:09
Ik ben het wel met Hans eens. je moet de gitaar kopen die het best past bij de soort muziek die je wilt spelen. Als dat niet klassiek, specifiek spaanse of latin muziek is, is dat meestal een staalsnarige. Lichte snaren en een goed afstelling maakt die gitaren wel bespeelbaar.

--=HANS=--
21 februari 2011, 23:04
Dat is wel een probleem als ik (nog) niets kan spelen.

Ik ga gewoon voor een goede beginnersgitaar gaan denk ik.

Je zou iemand mee kunnen nemen die wel al wel kan spelen zodat je hoort hoe het op termijn gaat klinken. Ook al kan je zelf nog geen noot spelen, door verschillende gitaren eens op schoot te nemen kun je in ieder geval het verschil in maatvoering van de diverse modellen ervaren. Misschien klinkt een grote dreadnought fantastisch maar als je hem omdat je klein van stuk bent niet prettig vast kan houden kun je beter op zoek gaan naar een wat kleiner, slanker model.

Scrumptious
24 februari 2011, 13:10
Ik ben ook net een week begonnen met spelen en heb meteen een staalsnarige westerngitaar (dreadnought) gekocht. De sound van klassieke gitaren heeft niet mijn voorkeur en past ook niet bij de muziek die ik wil spelen. Ik zou je niet laten tegenhouden door de pijn in je vingers, dat eelt komt er toch wel! Pak je gitaar gewoon meerdere keren per dag kort, in plaats van 1 keer per dag een uur achter elkaar. Dan leer je ook nog meer doordat je het vaker herhaald.

MeneerJoost
25 februari 2011, 20:00
Hiermee kun je goed de akkoorden leren en daarna kun je altijd overstappen naar stalen snaren.:noob:

Hier ben ik het 100% mee eens, als je de akkoorden op een klassieke gitaar kan pakken gaat je dat ook 100% zeker lukken op een smallere western hals, maarja aan de andere kant gaat dat moment komen dat je een steelstring wilt ivm langere hals eventuele cut-away etc etc en dan kan je denk ik beter met een steelstring beginnen..

Ach ik blijf blij dat ik op een spaanse gitaar begonnen ben, aardig stukje 'vinger spreiding' daardoor geleerd

VanDiekum
25 februari 2011, 22:06
Ik heb ook gitaar leren spelen op een klassieke gitaar je kunt misschien wel geen pop nummers spelen je kan ze wel spelen alleen klinkt het net iets anders.
Probeer gewoon wat uit een staal snarige kan ook best makkelijk bespelen te wezen maar meeste standaard instrument die je in een winkel vindt komen een beetje standaard afgesteld uit de fabriek.
De verkoper kan hem vast voor je afstellen en misschien lichtere snaren er op zetten als je een gitaar echt bevalt.

In ieder geval succes ermee en speel ze :rockon:

The Unforgiven
25 februari 2011, 23:26
...

Cool, ik sta in een sig :).

Ontopic, neem iemand die al een tijdje gitaar speelt mee, die kan het een en andere voor je spelen, en kan je laten horen hoe de gitaar klinkt.