PDA

View Full Version : Pijn rechterschouder tijdens gitaarspelen



OmarM
19 februari 2011, 16:52
Hallo

Ik speel nu al een tijdje gitaar. Maar de laatste paar maanden heb ik erg veel last van me rechterschouder tijdens het gitaarspelen. De pijn zit aan de zijkant van me rechterschouder (de kop van me schouder dus). Het maakt niet uit wat voor gitaar, of ik met plectrum of zonder speel het doet gewoon zeer. Het begint al na 1/2 minuten spelen en dan moet ik gewoon echt stoppen, kortom erg frustrerend.

Heeft iemand tips voor mij?

Hartelijk dank!

Bazzey
19 februari 2011, 17:21
Werk je toevallig ook veel met een computermuis?
Dan kan het zomaar een muisarm/tennisarm zijn.
Ik loop hier zelf nu ook al weer twee maanden te !@#$%*& met mijn rechter elleboog omdat ik nu voor mijn werk ineens veel met een muis moet werken......en dan ´s avonds gitaarspelen ipv rusten werkt ook niet in mn voordeel.
Dus ja,het zou zomaar overbelasting kunnen zijn.

Mitch
19 februari 2011, 17:44
Een tennisarm en schouderpijn :???:
In het subforum Elektrische gitaren staat een sticky met nuttige links. Daar staat ook een link naar een topic over schouder- en armproblemen. Het blijft altijd een erg algemeen verhaal natuurlijk, je zal echt naar je schouder en eventueel speelhouding moeten laten kijken door een expert.
Even de moeite nemen om je woonplaats in je profiel te vermelden kan dan met een beetje geluk leiden tot gerichte adviezen :ok:

aaronstonebeat
19 februari 2011, 19:05
Ik zie regelmatig bij mensen die nog niet zo lang spelen dat ze hun rechterarm aanspannen; soms tot achter de oren, bij wijze van spreken. Alles moet zo ontspannen mogelijk zijn, behalve de spieren die je gebruikt om rechtop te zitten en te ademen.

Wat ik ook vaak zie is dat mensen in het begin de gitaar plat tegen hun buik houden; daardoor moet de rechter arm op een onprettige manier naar voor gedraaid worden, en de linker te ver naar achter. Als 12 uur recht naar voor is, kijken mijn gitaren altijd richting half 2 als ik ze bespeel, staand of zittend; dan hoef ik mijn armen niet vreemd te verdraaien om mijn handen daar te krijgen waar ik ze wil hebben.

Veel mensen hebben ook de neiging één of beide schouders omhoog te trekken; niet alleen bij gitaar spelen, maar bij alles, de hele tijd. Ongezond.

De stereotype puber die bij mij op les komt, zit op zijn onderrug in plaats van op zijn kont, de rug helemaal krom, de gitaar ligt meer op schoot dan dat ze rechtop op het been staat en de hals hangt lusteloos schuin naar de vloer te wijzen. En dan vindt men het vreemd dat het nog niet zo lukt met het gitaarspelen ;)

Ik heb geen idee wat jouw gewoontes in deze zijn; het zijn mijn observaties en ik doe ze keer op keer weer. Maar misschien heb je er iets aan.

Duhsjaak
23 februari 2011, 04:04
Hi
Het wordt een beetje eentonig, maar het verhaal van A. klopt. Dat doet het eigenlijk altijd. Vandaar die eentonigheid.

Ik wil er toch nog een kleine aanvulling op doen.

In het algemeen gaan mensen bij een klein pijntje verzitten of op een andere manier bewegen om dat pijntje te ontwijken. Het gevolg is dat dat ongemerkt een beetje krampachtige houding oplevert die het eerste pijntje weliswaar opheft, maar gaandeweg het probleem steeds erger maakt.

Probeer goed te kijken naar welke houding of beweging de pijn vermindert of verergert. Ga bij een goede fysiotherapeut langs. Deze gasten kunnen verzuurde of verkrampte zones weer los maken. Meestal ben je dan ook van je pijn af.

Voorlopig kun je onder de douche (net even langer dan normaal het warme water erop op die schouder) de 'onbelaste beweging' toepassen. Je arm laten hangen en met iets van ongeveer een halve kilo in je hand heel kleine cirkels draaien. Neem geen gitaar van een halve kilo want die kunnen doorgaans niet zo goed tegen de douche. Die warme straal zorgt voor een betere doorbloeding en het afvoeren van afvalstoffen.
Bovendien ontlast die beweging een eventuele zwelling van het kapsel dat voor de smering van je schouder zorgt.

Niet te lang doorkloten! Gun de fysio de kans voordat alles muur en muur vast komt te zitten. Ook van belang voor het geval je schouder echt ontstoken blijkt te zijn.

Succes. Vriendelijke groet, Gus