PDA

View Full Version : Mesa mark III ruikt naar verbrand plastic



allochthomas
19 februari 2011, 13:48
Na mijn gitaar vorige week en mijn laptop deze week is dit weekend mijn mark III aan de beurt om kuren te gaan vertonen.

Vandaag toen ik mijn versterker aan het opwarmen was viel het mij op dat er een vage geur in mijn kamer hing die me deed denken aan verbrand electronica of plastic en toen ik de amp aanzetten deed mijn lead kanaal het opeens niet meer(klonk als mijn clean kanaal). Versterker gauw uit gezet en de buizen gecontroleerd maar daar was niks mis mee. Net even de versterker uit elkaar gehaald en toen ik de chassis opende kwam mij een zeer bekende lucht van verbrand electronica tegemoet. Bij nadere inspectie heb ik alleen niks kunnen vinden wat zwart is geworden maar de geur is wel degelijk aanwezig. Iemand tips? anders ziet het er naar uit dat het een tripje naar de dokter wordt:makeup:

*edit: Bingo: weerstand is grote dan normaal en volledig zwart aangeslagen.

*edit2: arajan van giablo maar eens een mailtje gestuurd

caliban
19 februari 2011, 14:54
Lijkt me niet slecht om hem helemaal na te laten kijken :). Hopelijk is het enkel de weerstand waar je over spreekt, maar je weet nooit..

allochthomas
19 februari 2011, 14:57
Ik hoop het ook. Hij heeft nooit kuren gehad tot vandaag opeens dus ik vermoed dat de weerstand gewoon oud was.

toneblo
19 februari 2011, 14:59
Thomas has mail!;)

allochthomas
19 februari 2011, 15:50
Versterker wordt vanavond nog opgehaald door arjan, alvast bedank voor de snelle responce en service:ok:

Scopperloit
19 februari 2011, 21:22
Oei.. Toen mijn Mark IV's eindbuis 't n keer begaf toen rook het ook echt smerig.
Niet zo erg als toen ik 'm kocht, een versterker die 2 jaar uit heeft gestaan bij een frequent gebruiker van drugs doet (letterlijk) veel stof opwaaien. Iedere keer als je 'm aanzette kwam de wietlucht je tegemoed.:seriousf:
Hopen dat jouw MK III er weer snel bovenop is.

caliban
19 februari 2011, 22:46
Een versterker van een druggebruiker geweest, zou ik schrik van hebben :nervous:

Mitch
19 februari 2011, 23:04
Versterker wordt vanavond nog opgehaald door arjan, alvast bedank voor de snelle responce en service:ok:

Had je 'm bij hem ook gekocht dan?
Hoop dat het verder niks is, alleen het enkele onderdeel!

allochthomas
19 februari 2011, 23:10
Nee, maar hij leek mij de beste keuze om contact mee op te nemen.

Versterker is al opgehaald en zal aankomende week doorgemeten worden. Het hopen is dat het alleen een weerstand is die kapot is maar alles wordt sowieso doorgemeten om te kijken of iets anders niet de schuldige is en of er niks beschadigd is. Verder wordt meteen de C30 cap aangebracht(iets wat ik al een hele tijd plande)

Mitch
20 februari 2011, 12:39
O, ik dacht: als -ie op zaterdagavond wordt opgehaald, dan moet er wel een connectie zijn. "Ophalen" en "zaterdagavond" is niet echt iets wat ik associeer met een reparateur, zeg maar.

allochthomas
20 februari 2011, 16:58
Arjan bood aan om de amp op te komen halen zodat ik niet door het OV moest met de versterker, anders was ik morgen lang gekomen. Top service natuurlijk:). Ik blijf hopen dat het bij de weerstand betrekt is gebleven maar als er meer aan de hand is kan het nogal een tricky fix worden gezien hoe mesa zijn amps bouwt.

Ik mis de amp nu al:makeup:

toneblo
20 februari 2011, 17:14
Ik houd niet zo van hokjes vakjes denken Mitch, ik snap je gedachte wel..
Echter, ik had al een afspraak in het noorden staan en dus leek het mij wel praktisch om de amp op deze wijze een stukje O.V. mis te laten lopen.
Het was op de route, het maakt mij dan niet uit of het zaterdag is...

@ Thomas: Hij jou ook!!:makeup:

allochthomas
20 februari 2011, 17:33
Hij is in goeie handen:)

Was vergeten te zeggen: mijn versterker eheft de presence mod al van de fabriek uit gekregen. De C515 0.01 microfarat cap is vervangen door een 0.005 microfarat cap wat dus afwijkt van het normale schema.

toneblo
20 februari 2011, 17:49
Hij is in goeie handen:)

Was vergeten te zeggen: mijn versterker eheft de presence mod al van de fabriek uit gekregen. De C515 0.01 microfarat cap is vervangen door een 0.005 microfarat cap wat dus afwijkt van het normale schema.

thanx!:ok:

guitarnijboer
21 februari 2011, 09:27
Arjan bood aan om de amp op te komen halen zodat ik niet door het OV moest met de versterker, anders was ik morgen lang gekomen. Top service natuurlijk:). Ik blijf hopen dat het bij de weerstand betrekt is gebleven maar als er meer aan de hand is kan het nogal een tricky fix worden gezien hoe mesa zijn amps bouwt.



Daar heb je helemaal gelijk in! Die multilayer print soldeerd lastiger dan je zou denken. Ik heb in de mijne (85W simulclass) 4 nieuwe buisvoeten gezet. Daar heb je echt een dagtaak aan! En ze zitten niet eens op de print.

allochthomas
27 februari 2011, 16:32
De diagnose is binnen en het ziet er niet goed uit. Voeding van de optische relais is uitgefikt wat zeer waarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat andere onderdelen ook zijn doorgefikt. Printplaat moet er uit en de brandschade hersteld worden. Verder moeten de uitgefikte onderdelen vervangen worden en misschien een nieuwe printplaat voor de voeding afhankelijk van hoe erg die beschadigd is. Iemand nog tips, want anders ziet het er naar uit dat het droog brood en water wordt deze maand:makeup:

caliban
27 februari 2011, 17:37
De diagnose is binnen en het ziet er niet goed uit. Voeding van de optische relais is uitgefikt wat zeer waarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat andere onderdelen ook zijn doorgefikt. Printplaat moet er uit en de brandschade hersteld worden. Verder moeten de uitgefikte onderdelen vervangen worden en misschien een nieuwe printplaat voor de voeding afhankelijk van hoe erg die beschadigd is. Iemand nog tips, want anders ziet het er naar uit dat het droog brood en water wordt deze maand:makeup:

Dat is echt kut... Ik heb weinig tips vrees ik.

guitarnijboer
28 februari 2011, 02:53
De diagnose is binnen en het ziet er niet goed uit. Voeding van de optische relais is uitgefikt wat zeer waarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat andere onderdelen ook zijn doorgefikt. Printplaat moet er uit en de brandschade hersteld worden. Verder moeten de uitgefikte onderdelen vervangen worden en misschien een nieuwe printplaat voor de voeding afhankelijk van hoe erg die beschadigd is. Iemand nog tips, want anders ziet het er naar uit dat het droog brood en water wordt deze maand:makeup:

Ik heb bij de mijne wat onderdelen vervangen zonder de print te verwijderen, maar ik weet natuurlijk niet hoe erg de schade is.

Een nieuwe print voor de voeding begrijp ik niet helemaal trouwens: alles zit zit gewoon op het zelfde board in de versterker. De hele voeding voor de optocouplers bestaat uit 1 diode, 1 weerstand, 1 zenerdiode en 1 elko. Een defecte elko of zener zou de weerstand in de voeding kunnen verbranden maar verder niets. Als de zener niet kortsluit maar open is, wordt de spanning op de rest van de componenten te hoog wat wel verdere schade zou kunnen veroorzaken. Het hangt dus een beetje af van wat er precies kapot is. Een apparte print voor de eerder genoemde 4 onderdelen lijkt me wat onnodig en van een verbrande weerstand (1W) gaat geen enkele print kapot.

De transformator winding kan niet kapot gebrand zijn want deze zelfde winding wordt ook gebruikt voor de bias spanning en de voeding voor de EQ. Gezien je er nog wel op kon spelen (zij het alleen clean) heb je dus nog een bias spanning present en is de trafowinding dus nog goed.

Al met al valt het dus reuze mee. Als het alleen de 4 componenten van de voeding zijn die vervangen moeten worden dan zou de print er niet eens uit hoeven. De brandplekken zitten immers alleen aan componentzijde van de print en dat is toevallig aan de bovenkant in deze amp. Even afpoetsen en klaar is kees.

Orpheo
28 februari 2011, 08:42
Ik heb bij de mijne wat onderdelen vervangen zonder de print te verwijderen, maar ik weet natuurlijk niet hoe erg de schade is.

Een nieuwe print voor de voeding begrijp ik niet helemaal trouwens: alles zit zit gewoon op het zelfde board in de versterker. De hele voeding voor de optocouplers bestaat uit 1 diode, 1 weerstand, 1 zenerdiode en 1 elko. Een defecte elko of zener zou de weerstand in de voeding kunnen verbranden maar verder niets. Als de zener niet kortsluit maar open is, wordt de spanning op de rest van de componenten te hoog wat wel verdere schade zou kunnen veroorzaken. Het hangt dus een beetje af van wat er precies kapot is. Een apparte print voor de eerder genoemde 4 onderdelen lijkt me wat onnodig en van een verbrande weerstand (1W) gaat geen enkele print kapot.

De transformator winding kan niet kapot gebrand zijn want deze zelfde winding wordt ook gebruikt voor de bias spanning en de voeding voor de EQ. Gezien je er nog wel op kon spelen (zij het alleen clean) heb je dus nog een bias spanning present en is de trafowinding dus nog goed.

Al met al valt het dus reuze mee. Als het alleen de 4 componenten van de voeding zijn die vervangen moeten worden dan zou de print er niet eens uit hoeven. De brandplekken zitten immers alleen aan componentzijde van de print en dat is toevallig aan de bovenkant in deze amp. Even afpoetsen en klaar is kees.

fijn dat je het zo kunt relativeren, ondebouwd nog wel. Ik klink misschien sarcastisch, maar ben het zeker niet. :ok:

nico verduin
28 februari 2011, 11:42
Niets ten nadele van maar ik was de onderzoeker. Qua onderdelen gaat het inderdaad om niets. Maar de 1W weerstand is zo goed als letterlijk verpulverd. Een draad van die weerstand is zo heet geworden dat hij helemaal los is gesprongen en het bijbehorende soldeersel is volledig gesmolten.
De zener (of de elco geeft sluiting). in ieder geval is dat de oorzaak geweest dat de weerstand is uitgefikt. Als ik het goed heb is de de tap een onderdeel van de hoogspannings wikkeling dus die kan wel rustig een paar honderd mA leveren. Dus dat zal de oorzaak zijn geweest dat die weerstand echt op zijn donder heeft gehad. Of hij daarmee de elco heeft meegenomen is niet duidelijk.
De bias weerstanden zijn wel bruin geworden. Vermoedelijk door de verbranding
De blakering van de print heb ik verder nog niet onderzocht, maar een ding is duidelijk. Die printsporen zijn loeiheet geworden. Grote kans dat als je daar aan gaat prutsen dat de sporen gaan loslaten. Dat was de reden om evt. een klein printje te maken waar die voeding op zit (en er gelijk een zekering op).

En op een print aan een kant solderen, geloof ik niet in. Die fout heb ik een keer ooit eens gemaakt. En werd de 2e reparatie duurder en voor mijn rekening.....

Daarnaast is en blijft het de vraag waarom die zener het heeft begeven.... Metingen op de vactrols, lijken goed. Maar ik heb eerst een voeding nodig die goed is.

Maar goed het staat de klant vrij om te kiezen bij wie hij hem laat repareren. 't is een hoop geld, maar arbeidsloon is nu eenmaal duur. Of hij zoekt een hobbyist.....

allochthomas
28 februari 2011, 15:23
Om eventuele misvattingen te voorkomen: het laatste waar ik opzoek naar ben is een hobbyist. Het is een hoop geld en zeker door het falen van andere hardware zoals mijn laptop was het toch wel even slikken en ik ben niet het type dat meteen ja zegt zonder even goed na te denken.

Waar het op neer komt is dat de versterker me dierbaar is en dat ik gewoon wil dat hij goed gemaakt wordt. Ik heb de schade gezien en het was niet echt prettig om aan te zien. Ik had gehoopt dat het mee zou vallen maar ik wist ook dat als er iets mis zou zijn het ook meteen goed mis zou zijn mede dankzij de manier waarop mesa zijn versterkers bouwt. Arjan heeft groen licht gekregen om met de reparatie te beginnen dus nu is het duimen dat er niet verdere narigheid omhoog komt.

Midwolda
28 februari 2011, 15:51
Succes, mannen.

guitarnijboer
28 februari 2011, 16:09
Succes in ieder geval! Deze 'hobbyist' zal zich er verder niet meer mee bemoeien.

caliban
28 februari 2011, 20:03
Klinkt echt wel kut, maar hem gewoon stuk laten heb je ook niks aan...

interessander
28 februari 2011, 20:32
Ai da's jammer inderdaad, hoop voor je dat het goed op te lossen is, enig idee wat het nu getriggerd heeft?

allochthomas
28 februari 2011, 21:54
Ik heb echt geen idee, hopelijk komt dat snel aan het licht. Wat me wel opviel de laatste keer dat ik er meer repeteerde was dat ik de amp veel harder kom zetten dan normaal sinds ik NOS philips/miniwatt buizen in V1 en V2 had zitten. Ik stond met de master op 5 de beuken maar dat kan ook komen dat de miniwatt buizen het hoog flinkt getemt had. De sound was de beste sound die ik ooit had gehad. maar hij draaide wel een tijdje prima met die buizen. Kan ook gewoon puur toeval zijn geweest

Mitch
28 februari 2011, 23:07
Succes in ieder geval! Deze 'hobbyist' zal zich er verder niet meer mee bemoeien.
Ja foei, in je hok :seriousf:
Maar begrijp ik nu goed dat de amp 's avonds in het weekend wordt opgehaald door toneblo van Giablo en dat de diagnose later gesteld wordt bij nico van Verelec? Het forum heeft onder de professionals wondere wegen maar de draad ben ik inmiddels wel kwijt.
Afijn Thomas, succes met je amp.

toneblo
1 maart 2011, 06:25
Ja foei, in je hok :seriousf:
Maar begrijp ik nu goed dat de amp 's avonds in het weekend wordt opgehaald door toneblo van Giablo en dat de diagnose later gesteld wordt bij nico van Verelec? Het forum heeft onder de professionals wondere wegen maar de draad ben ik inmiddels wel kwijt.
Afijn Thomas, succes met je amp.

Zal je verlichten:
Tomas mailde om reparatie, antwoord: ja kan.
Ingelicht dat ik wellicht dit klusje door Nico zou laten bezien, mijn andere klanten moeten ook geholpen en kan ik niet zomaar on hold zetten.
Zo gezegd, zo gedaan.
In het algemeen, ik werk graag samen met Nico, schat aan ervaring en zeer proifi man.
Duidelijker?

interessander
10 maart 2011, 17:10
Ik heb echt geen idee, hopelijk komt dat snel aan het licht. Wat me wel opviel de laatste keer dat ik er meer repeteerde was dat ik de amp veel harder kom zetten dan normaal sinds ik NOS philips/miniwatt buizen in V1 en V2 had zitten. Ik stond met de master op 5 de beuken maar dat kan ook komen dat de miniwatt buizen het hoog flinkt getemt had. De sound was de beste sound die ik ooit had gehad. maar hij draaide wel een tijdje prima met die buizen. Kan ook gewoon puur toeval zijn geweest

Weet je nu al meer?

Nog even over je vraag, de master op 5 is echt belachelijk hard! En ik denk niet dat die buizen zo weinig gain hebben dat je je eindtrap opeens half open kan draaien.

Ik had toen ik de mijne kocht ook een oud NOS setje (zowel voor- als eind) in mijn versterker. Na een buizenswap (high gain tung-sol V1, de rest JJ) is deze wel iets luider geworden, maar met de master op 5 had alsnog lang niet gekund, dus dat lijkt me alsnog wel een aanwijzing dat er iets niet helemaal goed zat.

Buzzel
10 maart 2011, 17:21
Weet je nu al meer?

Nog even over je vraag, de master op 5 is echt belachelijk hard! En ik denk niet dat die buizen zo weinig gain hebben dat je je eindtrap opeens half open kan draaien.

Ik had toen ik de mijne kocht ook een oud NOS setje (zowel voor- als eind) in mijn versterker. Na een buizenswap (high gain tung-sol V1, de rest JJ) is deze wel iets luider geworden, maar met de master op 5 had alsnog lang niet gekund, dus dat lijkt me alsnog wel een aanwijzing dat er iets niet helemaal goed zat.

Maar als je het leven van je preamp op 0,0001 hebt staan kan je je amp ook wel op 11 zetten of zo. Dan wil het ook niet erg hard gaan.

Maar dat zal vast wel niet het geval zijn.

allochthomas
10 maart 2011, 18:17
Weet je nu al meer?

Nog even over je vraag, de master op 5 is echt belachelijk hard! En ik denk niet dat die buizen zo weinig gain hebben dat je je eindtrap opeens half open kan draaien.

Ik had toen ik de mijne kocht ook een oud NOS setje (zowel voor- als eind) in mijn versterker. Na een buizenswap (high gain tung-sol V1, de rest JJ) is deze wel iets luider geworden, maar met de master op 5 had alsnog lang niet gekund, dus dat lijkt me alsnog wel een aanwijzing dat er iets niet helemaal goed zat.
wat er nou precies is misgegaan heb ik nog niet van nico vernomen dus dara kan ik helaas nog niets over zeggen. De mesa is klaar maar er was wat onduidelijkheid over de aanpassing die ik wou laten maken aan de c30 cap dus dat wordt dit weekend bekeken. Waarschijnlijk is de versterker weer volgend weekend in mijn bezit, misschien iets eerder.

nico verduin
10 maart 2011, 22:03
Wat de oorzaak is geweest is niet duidelijk. Bijgaand de foto van het verbrande gebied.
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/gebied%20dat%20verbrand%20was.jpg

De bovenste elco lijkt sluiting gemaakt te hebben. De afstand van die weerstand lijkt mij veel te ver. Wel was de grote weerstand verkoold, maakte de zener sluiting. Het soldeereiland van de weerstand onder die draadboom was helemaal weg. Heb er een eyelet ingezet (toch nog een beetje vintage :seriousf:). Verder zekerheidshalve alle omringende zwart geblakerde weerstanden en diodes vervangen voor de zekerheid. Idem voor de omringende elco's. En de print verder schoon gemaakt (lang leve de dremel).
Meeste werk zit in het in- en uitbouwen van de print (meeste draden langs de randen los maken en markeren), print eruit, repareren en daarna weer alles inbouwen en vast solderen.
De amp stond op 220V (nu op 230V). Mogelijk is die verbrande koolweerstand de oorzaak (driften?). Nu zit er een 3W Metaaloxide in. Dus die is gelijk een stuk stabieler.

cluseau
10 maart 2011, 22:32
Ha, had vandaag precies zo'n klusje maar had iets minder geluk met de draadboom. Deze was lekker mee gaan fikken en de isolatie was helemaal in elkaar gesmolten. Kon ik ook nog ff de draadjes vervangen en al die k*t tyewraps vervangen. De bedrading ging meerdere kanten op dus de draadboom moest helemaal opengeknipt worden. En dat alleen door een overbelast weerstandje. Soms zit het mee.........

Frans.

allochthomas
13 maart 2011, 21:59
Versterker is klaar en zal donderdag weer bij me zijn. De c30 cap is aangepast dus ik zal ook meteen even mijn eerste ervaring met de mod mee delen zodra ik er weer op heb gespeeld. Kosten waren niet zo hoog als verwacht maar het blijft een bom duiten.

Alvast bedankt Arjan en Nico voor de uitstekende service!

Bolder
14 maart 2011, 10:30
mooi! veel succes ermee!

interessander
14 maart 2011, 10:52
De aanpassing aan C30 is een mod om hem een wat meer "smooth" lead kanaal te geven als ik het goed begrijp, meer richting de IIC+ ?

allochthomas
14 maart 2011, 11:19
De aanpassing van de C30 cap maakt de lead inderdaad iets smoother wat de specs wat meer richting de IIC+ brengt

toneblo
14 maart 2011, 16:09
Versterker is klaar en zal donderdag weer bij me zijn. De c30 cap is aangepast dus ik zal ook meteen even mijn eerste ervaring met de mod mee delen zodra ik er weer op heb gespeeld. Kosten waren niet zo hoog als verwacht maar het blijft een bom duiten.

Alvast bedankt Arjan en Nico voor de uitstekende service!

Graag gedaan, tot zaterdag!

allochthomas
17 maart 2011, 15:42
De mark III is weer in mijn bezit:crazyhappy:. Alles draait weer zoals het hoort en dat zal ook zo blijven de komende jaren. Mijn dank is groot Nico en Arjan!

Over de C30 mod: het hoog is inderdaad getemd, meestal had ik mijn 2200 en 6600 hz sliders onder de middellijn maar nu zitten ze er boven. De gain is iets minder geworden maar hij scheurt nog steeds als je de boel opentrekt. Verder heeft hij wel een bak met bottom end erbij gekregen, niet normaal meer. Kortom: i'm a happy man:D

toneblo
17 maart 2011, 15:55
De mark III is weer in mijn bezit:crazyhappy:. Alles draait weer zoals het hoort en dat zal ook zo blijven de komende jaren. Mijn dank is groot Nico en Arjan!

Over de C30 mod: het hoog is inderdaad getemd, meestal had ik mijn 2200 en 6600 hz sliders onder de middellijn maar nu zitten ze er boven. De gain is iets minder geworden maar hij scheurt nog steeds als je de boel opentrekt. Verder heeft hij wel een bak met bottom end erbij gekregen, niet normaal meer. Kortom: i'm a happy man:D


Tof om te vernemen dat je happy bent!
Zie ik je zaterdag nog?

allochthomas
17 maart 2011, 16:20
Ik ben er zaterdag zeker bij:ok: