PDA

View Full Version : beginnen met (tube)amp bouwen



Theroses
19 februari 2011, 12:57
hallo, omdat k de komende tijd veel vrij heb wil ik eens iets anders gaan doen, en niks gaat uit boven een vintage amp, nu zou ik wel eens willen weten of ik er zelf een kan bouwen uit een kit ofzo, en wat ik moet kunnen om dat te doen. En kan ik beter beginnen met een transistor of buizenversterker (top)

thnx

caliban
19 februari 2011, 14:58
hallo, omdat k de komende tijd veel vrij heb wil ik eens iets anders gaan doen, en niks gaat uit boven een vintage amp, nu zou ik wel eens willen weten of ik er zelf een kan bouwen uit een kit ofzo, en wat ik moet kunnen om dat te doen. En kan ik beter beginnen met een transistor of buizenversterker (top)

thnx

Kits voor transistor amps heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Op online sites als musikding staan er kits. Vaak wordt aangeraden om eerst een pedaaltje ofzo te maken, maar ik ben voor ik ooit gesoldeerd had ook begonnen met een buizen preamp. Dat gaat dan met vallen en opstaan :). Gewoon goed opletten met de hoogspanning die er binnen in zo een amp zit, en ook niet té moeilijk beginnen. Kan je solderen enz?

Thiez
19 februari 2011, 15:40
Kunnen solderen is wel een vereiste. En weten dat je goed uit moet kijken met de spanningen.
Of je buizen of transistor pakt maakt weinig uit. Wat bouwen betreft is het toch een hoop soldeerwerk. Transistor werkt alleen volgens mij met lagere spanningen.
Als het gaat om een amp bouwen is een kitje heel leuk. Als je wilt leren begrijpen wat er gebeurd in de amp enzo en het hele buizengebeuren wilt gaan snappen zou ik aanraden een project als de P1 van AX84.com te pakken. Dan kun je je schema en onderdelen naar eigen hand aan passen. Dit heb ik zelf ook gedaan en daar leer je veel meer van volgens mij dan exact een pakketje bouwen volgens een beschrijving wat gelijk in een keer werkt.

Theroses
19 februari 2011, 16:41
solderen is goed te doen, we moesten op school altijd vanalles solderen, gedaan tot in den treure.. maar ik ga es jullie links af en kijken. mn budget ligt nu ongeveer op 200 euro ( exclusief gereedschap )

Thiez
19 februari 2011, 17:01
Dat is niet heel veel. Dan zou ik zowizo van scrap bouwen. AX84.com zoeken voor een basis schema.
Dan op marktplaats kijken naar een paar mooie trafo's. Ik heb mijn PT voor 15 euro van marktplaats gehaald.
Dat drukt de kosten heel erg want trafo's zijn het duurste. Je krijgt alleen wel een andere voedingspanning dan in het schema staat. Dus je moet misschien even je bias van de pre en eindbuizen wat aanpassen.

Theroses
19 februari 2011, 17:30
Dat is niet heel veel. Dan zou ik zowizo van scrap bouwen. AX84.com zoeken voor een basis schema.
Dan op marktplaats kijken naar een paar mooie trafo's. Ik heb mijn PT voor 15 euro van marktplaats gehaald.
Dat drukt de kosten heel erg want trafo's zijn het duurste. Je krijgt alleen wel een andere voedingspanning dan in het schema staat. Dus je moet misschien even je bias van de pre en eindbuizen wat aanpassen.

haha kijk dat bedoel ik , ik heb denk ik te weinig verstand van onderdelen , ik weet dat een trafo netspanning omzet naar lager spanning, maar ik zou niet weten hoe ik een bias moet aanpassen.. is er iets van een beginnerssite met uitleg enzo ?

caliban
19 februari 2011, 17:45
Hoeveel watt amp zou je graag willen bouwen? Op musikding staat er een 2 (oid) watt ampje kit. Die is vrij snel gebouwd en klinkt ook wel leuk, en kost 100 euro dacht ik.

Theroses
19 februari 2011, 18:17
Hoeveel watt amp zou je graag willen bouwen? Op musikding staat er een 2 (oid) watt ampje kit. Die is vrij snel gebouwd en klinkt ook wel leuk, en kost 100 euro dacht ik.

ik wou toevallig net vragen of het iets was, om mee te beginnen leek het me wel een geinig ding ja, maar hoe staat watt in verband met decibel als er speakers aanhangen ( t is maar voor op mn kamer maar toch )

Grtzz

Thiez
19 februari 2011, 18:18
Ergens op het forum hier staat een uitleg van nico verduin over een triode gainstage. Die uitleg is heel duidelijk vond ik zelf. Verder kun je altijd een boek kopen over buizen audio.

Dit is het topic van mijn eerste zelfbouw. Heel erg geholpen door cluseau en nico verduin, dus staat een bron van informatie in.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134558-AX84-amp-project

Mr. Dynamite
19 februari 2011, 19:34
Misschien iets van ceriatone? Die hebben ook wel kleiner spul :)

G.G.
19 februari 2011, 19:43
Ampmaker 5 watterje is goed te doen en low budget.

caliban
19 februari 2011, 22:47
valvewizard is goeie uitleg als je de theorie wil kennen. Watts en dB hangen wel samen, maar niet recht evenredig.

Theroses
20 februari 2011, 12:26
Ampmaker 5 watterje is goed te doen en low budget.

heeft iemand een link van een nederlandse importeur ?

Edit: haha k wist niet dat t een site was anyways, dan ga ik voor de SE-5A 5w British Overdrive
en dan pak ik de time saver met valves £172.00 ( incl verzenden) X 1,19 is het 205 euro, vind ik toch wel zeer netjes.

Theroses
20 februari 2011, 13:03
dan kan ik netzogoed een cabinet bouwen erbij, ik heb nog 2 celestions liggen uit een randall rg200, deze kan ik toch gewoon aan elkaar aansluiten en dan een uitgang aan de achterkant, een cabinet heeft niet perse stroom nodig toch ?

refused199
20 februari 2011, 13:35
die SE-5A is een prima aanrader om mee te beginnen, heb ik ook gedaan!
klinkt niet helemaal geweldig, soms wat korrelig, maar met een pedaaltje was dat prima op te lossen. Prima kit voor dat geld.

G.G.
20 februari 2011, 13:51
Die SE 5 watter is best leuk van Ampmaker. Heb hem zelf gebouwd, maar dan met trafo´s uit oude radios, wat de kosten nog wat meer drukt. Scheur is niet heel erg lekker, maar het clean wel... en voor scheur heb je pedaaltjes.

driftkop
20 februari 2011, 15:04
Lees dit draadje ook maar eens goed door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143093-Bouwverslag-5W-combo

Theroses
21 februari 2011, 18:52
Lees dit draadje ook maar eens goed door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143093-Bouwverslag-5W-combo

thnx heel behulpzaam :D