PDA

View Full Version : Wat als mijn Les Paul Classic een fret job nodig heeft?



Luca P
19 februari 2011, 11:46
Heeft elke type Gibson Les Paul dat die opstaande randjes bij de fret einden?
Als de tijd aangebroken is voor een fretjob wil ik dat zo houden. Wordt dat een dure klus?
Ik neem aan dat de binding los moet worden gemaakt voor de frets eruit kunnen. Het is makkelijker om de frets op de binding te plaatsen maar dat is toch geen pan? Wat gaat zo'n geintje ongeveer kosten?

http://guitarless.com/wp-content/uploads/2010/05/Les-Paul-Neck-Binding-Large.jpg

tomdiedom
19 februari 2011, 11:51
Herfretten met binding zit iets over de 200 euro (westerhaven groningen en rikkers gitaarbouw gechecked). Misschien volstaat het vlakken van de fretten. Dat ligt rond de 100 euro, of een wel willend forumlid wil je misschien uit de brand helpen.

Luca P
19 februari 2011, 12:06
Hij is al een keer gevlakt. Bij Piet Visser. Maar ooit kom de grote dag.

Oranjeaap
19 februari 2011, 23:16
Ik ken mensen die er 400 voor vragen maar dan ziet echt niemand dat de binding er ooit is af geweest. Een refret waarbij de binding weer hersteld word is duurder dan een refret waarbij de frets over de binding gaat ipv de binding over de frets. Het ligt aan jou of het de extra kosten waard is.

Luca P
21 februari 2011, 17:00
...mm...stel dat niemand dat doet.
En ik wel, dan ben ik over 20 jaar de enige met een Les Paul Classic met een originele binding!!
€€$$$
:cheerup:
Ik wil graag mijn gitaar zo origineel houden. Trouwens 3 klussen en ik ben er.
Dan maar geen verjaarskado voor de kinderen.
:sssh:

Orpheo
26 februari 2011, 14:28
ik weet dat richard heeres het kan doen, maar waarom? met de frets over de binding speelt het toch veel prettiger? de hoge E blijft (bij mij) altijd hangen tussen binding en fret.

Luca P
28 februari 2011, 08:05
de hoge E blijft (bij mij) altijd hangen tussen binding en fret.

..dat ligt aan je speelstijl...
:crazyhappy:
Sowieso vibreer ik niet zo erg tijdens het spelen....ahum de snaren dan. En mijn snaren blijven nooit hangen zoals bij jou. Hij is erg goed afgewerkt.
Helaas op gitaar gebied moet geld rollen!!
:cheerup::rockon:
Dus ff sparen en dan over een jaartje of wat moet het gebeuren.

mesaman
2 maart 2011, 00:52
Je kan beter NIET naar rikkers gaan.dat zijn oplichters!Deze mensen hebben me meerdere keren teleurgesteld en voor de gek gehouden!(ik heb dit al eens uitgelegd)
Want er zijn genoeg mensen die wel eerlijk en netjes met je om willen gaan.
Ik heb goede ervaringen met de man die steve vai zn gitaren ook deed.
Dit is een echte vakman met goede prijzen en goede afspraken mee te maken zijn die hij meer dan netjes na komt. Bij wolvega zit ook een goede reparateur.
Maar je moet goed nadenken en een goed gevoel hebben bij iemand die je je kostbare instrument in handen geeft.

sjoerd5
2 maart 2011, 08:38
Deze gaat naar elektrische gitaren.

Orpheo
2 maart 2011, 10:14
..dat ligt aan je speelstijl...
:crazyhappy:
Sowieso vibreer ik niet zo erg tijdens het spelen....ahum de snaren dan. En mijn snaren blijven nooit hangen zoals bij jou. Hij is erg goed afgewerkt.
Helaas op gitaar gebied moet geld rollen!!
:cheerup::rockon:
Dus ff sparen en dan over een jaartje of wat moet het gebeuren.

wellicht zijn mijn vibrato's inderdaad iets te heftig ;) (ala john sykes).

Oranjeaap
2 maart 2011, 11:17
wellicht zijn mijn vibrato's inderdaad iets te heftig ;) (ala john sykes).

Ik heb juist dat als ik te heftig 'vibreer' op een gitaar met de frets over de binding, dat de snaar nog wel eens van het freboard af knalt. Dat klinkt niet best. Als ie blijft hangen op die binding, schiet ie er in iedergeval niet van af.
Maar binding over frets is meer voor de mooiheid dan voor de functie

Orpheo
2 maart 2011, 11:32
Ik heb juist dat als ik te heftig 'vibreer' op een gitaar met de frets over de binding, dat de snaar nog wel eens van het freboard af knalt. Dat klinkt niet best. Als ie blijft hangen op die binding, schiet ie er in iedergeval niet van af.
Maar binding over frets is meer voor de mooiheid dan voor de functie

ik had dat vroeger heel erg, dat de snaar van de hals af floepte, maar dat heb ik ook niet meer. ik vibreer zeg maar vooral richting de lage E (als ik dat dus doe met de hoge snaren). en ik heb zulke brede halzen dat ik ruimte zat heb links en rechts van de snaren.

binding is per definitie voor de mooiigheid, maar als je 't doet, doe 't dan wel zo (imho) dat het het spelen niet belemmert. voor mij is dat dus, binding ONDER de frets door. is nog makkelijker ook met herfretten.

Harry
2 maart 2011, 11:56
moeilijke beslissing... bij mijn Les Paul Custom zijn de frets bijna op, dus ik moet er ook een keer aan geloven. Met 'op' bedoel ik dat er bijna geen frets meer opzitten, dus vlakken is bij mij geen optie.
Ik zie het wel, ik speel er toch niet vaak op. Maar als het mijn belangrijkste gitaar was zou ik het zo goed mogelijk laten doen, dus de oude situatie handhaven.

Marc Oblivian
2 maart 2011, 12:58
Mijne moet volgende week naar Piet Visser, maar ik denk dat de frets nog wel een tijdje meekunnen. Als de tijd daar is, wil ik het zo origineel mogelijk laten doen. Dan maar wat meer betalen.

RS-Rik
2 maart 2011, 14:36
Gewoon de fik erin toch? helpt het best tegen doorgesleten frets

Eko
2 maart 2011, 16:16
Een herfret bij een goede gitaar is altijd de moeite waard. Zelfs de waarde van de gitaar is er niet mee gemoeid. Iedereen heeft liever een veel bespeelde gitaar ( dan moet ie wel goed zijn........ toch?) dan eentje die na 10 jaar nog nieuw is. Die zie je als ,,player,, op marktplaats staan. Juist ja.....
Een herfret met binding zal idd een goede cent kosten. Vraag bij meerdere prijs op en referentie. Of ben ik nu deenige die daar aan denkt? Heins in Sneek is zeer goed.

Toaster
2 maart 2011, 16:49
Serieus, hoe krijg je fretwear voor elkaar op een Gibson Classic.

Die frets zijn zo ontzettend hard. Ik heb ze laten afvlakken omdat ze te hoog waren. Degene die heeft staan vlakken heeft staan vloeken en tiren omdat die frets van kryptonite waren gemaakt.

Gewoon nog een keer laten afvlakken als het zo ver is.

mrweird
2 maart 2011, 17:03
Ik heb ooit 's ergens op een forum iets gelezen van een bouwer die van eoa kneedbare kunstof of hars of zo weer nieuwe fret nibs maakte na een herfret.. Aka nieuwe stukjes plastic op de binding plakken. ff zoeken of ik nog weer kan vinden.

nickofzo
2 maart 2011, 18:01
Serieus, hoe krijg je fretwear voor elkaar op een Gibson Classic.

Die frets zijn zo ontzettend hard. Ik heb ze laten afvlakken omdat ze te hoog waren. Degene die heeft staan vlakken heeft staan vloeken en tiren omdat die frets van kryptonite waren gemaakt.

Gewoon nog een keer laten afvlakken als het zo ver is.


ik denk dat het verschilt per exemplaar mijn lp classic (antique) heeft een ongelofelijk zachte toets.

richwoodplayer
2 maart 2011, 18:06
Gewoon de fik erin toch? helpt het best tegen doorgesleten frets

Voor deze optie, informeert u bij macwilliams voor prijzen en service :seriousf:

wietse
2 maart 2011, 18:09
ik denk dat het verschilt per exemplaar mijn lp classic (antique) heeft een ongelofelijk zachte toets.

toets is iets anders dan frets.

nickofzo
2 maart 2011, 18:13
sorry (scheef ingelezen)

barno
2 maart 2011, 18:25
Zo'n toets laten herfretten met nieuwe binding omwille van de nibs:

tja dan ben je veel geld kwijt want da's veel werk en het resultaat is eigenlijk dat ie nog minder origineel is dan met een gewone fretjob met de frets die over de oude binding lopen.

Je hebt dan immers een kakelverse binding lopen langs je oude halsje. zou ik dus niet doen. Hals moet trouwens opnieuw gelakt worden ook nog...

mrweird
2 maart 2011, 18:54
Ik heb ooit 's ergens op een forum iets gelezen van een bouwer die van eoa kneedbare kunstof of hars of zo weer nieuwe fret nibs maakte na een herfret.. Aka nieuwe stukjes plastic op de binding plakken. ff zoeken of ik het nog weer kan vinden.

http://www.myspace.com/bluzboy66/photos/21780913#%7B%22ImageId%22%3A21780730%7D

Les Paul refret plaatje met het repareren van nibs. Het kan dus wel..

http://a3.l3-images.myspacecdn.com/images01/69/386e21590d9f70eb66540f80bd4bcbc1/l.jpg
http://a2.l3-images.myspacecdn.com/images01/104/a732e7a2847555600825800edaa189d0/l.jpg

De V
2 maart 2011, 19:40
Ik wist niet dat het zo ook kon.
Maar nu ik dit zo zie begin ik te vermoeden dat mijn LP ook een fret job heeft gehad in een vorig leven.

Danieldg
3 maart 2011, 00:24
Binding volledig losmaken en nog andere rare handelingen: zo zou ik toch geen toets herfretten die nibs heeft...


Gewoon voorzichtig binding lossnijden van de fret, fret verwijderen, lengte van de fret opmeten, nieuwe fret exact op maat knippen/vijlen, nieuwe fret erin.

Dit neemt natuurlijk wel heel wat tijd in beslag per fret, maar ja.

Zo zou ik het dus doen:
http://a4.l3-images.myspacecdn.com/images01/99/cf20617b16bf127884945cb2075ae573/l.jpg
(zelfde man als bovenstaande foto's, waar hij werd ingeschakeld om een serieus toegetakelde binding te herstellen)