PDA

View Full Version : Nieuwe amp... Fame studio tube 15 head



Geoff
19 februari 2011, 01:10
Vandaag heeft de vriendelijke man van UPS een pakje voor mij afgezet...
Deze versterker

http://www.musicstore.com:80/en_EN/EUR/Fame-Studio-Tube-15-Head-15-Watt-Class-A/art-GIT0017948-000?recId=fd3e6130-0573-4213-9bc0-b394dbafdc08&campaign=EPOQ

De Fame studio tube 15 head.
Hier een eerste indruk.

Leuk gewicht, afmetingen vallen goed mee, hij is maar een beetje kleiner dan men epiphone valve jr., ik had hem kleiner verwacht. Er zit een speakerkabeltje met haakse jacks bijgeleverd, en dat komt altijd van pas.
De afwerking is niet helemaal top, zo zijn er lijmsporen te zien in de ronde hoeken aan het controlepaneel, en voelen de knoppen en hot Fame logo erg goedkoop plastic aan. Het Fame logo zit trouwens ook niet overal even vast.

Het eerste wat ik hoorde nadat ik hem aangesloten had, en ik de gitaar inplugde was het geluid van rinkelend glas (microfonische lampen), ik ben nog aan het twijfelen om hem terug te sturen, maar mss is het sowiso beter om in zo'n goedkope amp nieuwe preamp tubes te steken.

Verder is de sound erg donker, met veel bas. Zelfs met de pressence, en de trebel control helemaal open is het geluid niet echt sprankelend, je krijgt er dan wel voor een studio amp onaanvaardbaar veel ruis bij. Gain is er niet echt op overschot, met de gitaar in de hi input, en de Gain control volledig open, kan je er geen metal mee spelen. Hoe meer je de master openzet, hoe meer bas er uit komt, maar veel meer oversturing krijg je er niet mee. Het geluid was dus algemeen maar zozo te noemen. Maar nadat ik de eerste pedaal die ik vast had had aangesloten (een behringer to100:-)) kreeg ik wel een geluid waar ik tevreden mee was, de controls van de overdrive stonden op: drive 0, tone op hi, en level op de helft. Ik moet de amp mss maar eens proberen met een trebel booster, of met een grafische eq in de loop.

overall geef ik deze aankoop een 6.5 op 10, hij is goedkoop, en de specs lijken erg veelbelovend, maar een echt wauw gevoel heb ik er toch niet van gekregen, en het "lof" van op de site heb ik er ook niet echt in gehoord: low noise? Gain reserve? Dynamic/ transparant ? Zijn woorden die niet bij mij opkomen als ik deze amp hoor...

Aanvullingen, vragen en suggesties zijn welkom.

Ps ik heb op de amp ook meer dan 2 weken moeten wachten. Heeft niets met de amp te maken uiteraard, maar ik wilde het ff kwijt, ik vond dit redelijk lang voor Musicstore.

Geoff

TimS
19 februari 2011, 01:42
Klinkt niet zo best voor een amp van toch bijna 200 euro. Is er niet gewoon iets mis mee?

Geoff
19 februari 2011, 02:59
De microfonische buizen is er sowiso aan, verder had ik er iets anders van verwacht denk ik, qua sound dan.

Het zijn volgens mij ook de goedkope componenten die je hoort, maar alles werkt er wel aan...

grayfink
19 februari 2011, 08:17
Ik pm even mijn rekeningnummer voor het geval je vaker de neiging hebt om geld weg te gooien. :ok:

Geoff
19 februari 2011, 18:33
Kom kom , geld wegsmijten is het volgens mij nie helemaal, of mag ik jou ook eens aan je tanden voelen, en nieuwe buizen in je poep steken als ik geld aan jouw "wegsmijt".

Geoff
19 februari 2011, 20:06
Ik heb net nog iets raar ondervonden aan men nieuwe amp:

Als ik de gitaar in de hi input steek met het volume van de gitaar toe, ik zet de Gain van de amp helemaal open, en de master in de helft, dan hoor ik een hoge fluittoon door de speakers, die van klank verandert als ik aan de presence, en de trebel knop draai. Als ik nu de bas knop open draai komt er een heel lage fluittoon uit ( of u know what i mean) klinkt een beetje als een zelf oscillerende filter.

Iemand een idee hoe dit komt, en of het op te lossen valt?

Geoff

Mitch
19 februari 2011, 20:12
Microfonische buizen doen wel meer dan alleen maar rinkelen: dit dus, wat je net beschrijft.
Maar goed, conclusie: je krijgt waar je voor betaalt. Eerlijk gzegd wel verfrissend om eens een kritisch geluid te horen over een goedkoop product, want meestal wordt goedkope troep de hemel ingeprezen als het ook maar een beetje acceptabel geluid produceert. De dooddoener "voor het geld is het een..." doet het ook altijd goed in dat soort budget-halleluja verhalen.
Maar wel jammer voor je dat het niet zo'n tof ampje is. Ik zou 'm lekker terugsturen als ik jou was.

stikel
19 februari 2011, 20:54
Ik zou 'm ook terug sturen er 70 tientjes bijdoen voor een Blackheart. (welke links in beeld verschijnt als je de link in je openingspost gebruikt). Heb ooit het vijf/zeven watt kleine broertje gehad. Probleemloos en aan de achterkant van de Fame te zien aardig netter/degelijker opgebouwd.

Geoff
19 februari 2011, 22:33
@mitch: bedankt man, ik heb het gevoel dat je mijn openingspost helemaal begrepen hebt... Ik heb nog een aantal 12ax7 tubes liggen, mss eerst ff proberen of het dan beter is.

@Stikel: die Vandamme devil wilde ik eigenlijk eerst kopen, lange tijd geleden, maar het duurde verschrikkelijk lang voor hij leverbaar was bij de Duitsers. Ik had toen van mijn spaargeld al iets anders gekocht. Nu ik deze zag met betere specs (hi input, 3 lampen in de preamp en fx loop) en nog eens meer dan 30% goedkoper vond ik het wel het proberen waard.

70 euro bijleggen is trouwens ook niet echt een optie in mijn geval, ik wil nog zoveel...

Jimwoud
20 februari 2011, 11:31
Op de foto's zie je ook dat de afscherming van de buizen niet helemaal optimaal is. De buizen zitten op de print en een stuk lager dan het chassis. maar die afschermkapjes beginnen op het chassis, een deel van de buis is dus niet goed afgeschermd, weet niet of dit erg is btw, maar viel me op.

Geoff
21 februari 2011, 11:41
Man, man, nu gaan jullie lachen...

Blijkbaar kwam de wel erg donkere sound omdat de tone knop van mijn gitaar toe was gedraaid, ik doe dit zelf eigenlijk nooit, maar er was iemand pedaaltjes komen testen de dag voordien, en ik had er niet meer naar gekeken. Plots was het geluid veel meer wat ik ervan had verwacht.

Ik heb trouwens ook de eerste preamp buis vervangen, en het rinkelen is nu ook verdwenen. De hoge piep bij extreme trebel en pressence settings is er nog wel, maar zo ver moet je hem nu niet meer open draaien om een sprankelend geluid te krijgen, de lage piep bij de Bas controle is ook weg.

Wat de afscherming betreft, dit klopt, maar ik denk niet dat dit echt een probleem is, volgens min dient deze voornamelijk om de buizen op hun plaats te houden, zodat ze niet kunnen lostrillen. Dat de lampen dieper in het chassis liggen maakt ze natuurlijk wel iets moeilijker te vervangen.

Voilà, laat het hoon gelach maar beginnen, maar niet te lang hè...

Rinze
21 februari 2011, 11:45
Mwuhahahahaa!!






Hargh.

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 11:58
http://urbanterror.it/wp-content/forum-smileys/facepalm.gif

Nouja dan in ieder geval fijn dat het niet aan de amp lach :seriousf:

Rooker
21 februari 2011, 14:50
Haha ja,, dat is dom. Ik heb dit wel eens een half optreden gehad. En maar denken, wat is er met me geluid gebeurt :???::seriousf:.

Ga je nu dan vertellen dat deze amp the best bang for the buck is en dat hij op kan tegen alle A merken van 2x de prijs?







Of niet.....

MarkV
21 februari 2011, 16:32
Goed verhaal! :seriousf:

Jimwoud
21 februari 2011, 16:40
Dan ben je een van de weinige gitaristen die niet continu aan het draaien is of je volume en tone knop niet voledig open staan.

Nu wel een nieuwe review schrijven he!

Geoff
21 februari 2011, 19:09
Bang for the Buck niet helemaal, ik hoop wel dat be kwalitescontrole op de duurdere merken hoger ligt, vooral wate de lampen betreft.

Als je de prijs van allemaal nieuwe lampen erbij telt zit je ver over de prijs van de handsome devil.

Voor mij is het geluid nu wat ik ervan verwachte, maar ik zou de amp aan niemand echt aanbevelen.

We zullen het nu op een 7,6 houden.

grayfink
21 februari 2011, 19:17
Doet me denken aan een optreden 3 weken geleden. Ik kreeg eerst alleen maar een vreselijk schel piepend geluid uit mijn gear. Alle knoppen van gitaar en versterker gedraaid, hielp allemaal weinig.
Toen toch maar de wah uitgezet die per ongeluk aanstond...:chicken:

refused199
21 februari 2011, 19:44
Dat soort grappen heeft iedereen denk ik wel, alleen is het lulliger wanneer het tijdens optredens gebeurd! Dit doet mij dan weer denken aan momenten dat je denkt, he wat gek ik heb geen geluid?! Dat je dan alles na gaat en het lijkt te kloppen en er dan vervolgens achter komt, na alles gecheckt te hebben, dat je killswitch op de gitaar nog om staat... Gelukkig was dit gewoon eenzaam in m'n muziekkamertje:soinnocent:

Waarom zou je overigens deze versterker niemand aanraden, maar vind je hem zelf nog wel een voldoende waard?

Geoff
21 februari 2011, 20:34
Ok dan,

Ik zou hem aanraden aan iemand die de allergoedkoopste 15 watt buizenamp zoekt, met bedenkelijke compenenten, die er minder fraai uitziet, en die nog een stel lampen thuis heeft liggen, en ze ook onmiddellijk wil vervangen. Eerlijk gezegd ken ik zo geen gitaristen. Ik ben zelf dan ook niet echt een gitarist, meer iemand die een beetje gitaar speelt.

muziekschuur
22 maart 2011, 18:41
Inmiddels nog aan geprutst?

Geoff
23 maart 2011, 13:27
Aan geprutst niet meer, wel nog op gespeeld.

Het geluid valt wel mee, voor mij zit er nu ook wel voldoende Gain in, wat het opzet eigelijk was (geen pedaal meer nodig). Maar hij klinkt niet zo romig als de valve jr. Head.

Ziltoid
23 maart 2011, 22:36
Ik zit er ook aan te denken deze amp te kopen, dat de buisjes niet veel soeps zijn maakt me niet veel uit, denk dat er veel mensen zijn die de buisjes toch sowieso vervangen of ermee experimenteren of het nu goedkope buisjes zijn of 'betere' A-merk buisjes.

Wat ik zo op internet hoor en de filmpjes van de Fame Studio Tube 15 of de Wangs VT-15 (originele naam, musicstore rebrands ze naar Fame) lijkt me het een goed klinkende amp met het juiste cabinet.

http://www.youtube.com/watch?v=emSvO6Gt_0s


http://www.youtube.com/watch?v=Zx9iovMyux4

http://www.musikmachen.de/Tests/Fame-Studio-Tube-15-Head-GN212

Ben er nog niet helemaal uit maar het lijkt me een leuke aanvulling qua geluid op mijn Egnater Tweaker head.

Ziltoid
30 maart 2011, 19:54
Ik heb em nu een dagje en ben er best tevreden mee.
Er zat geen handleiding bij, dus was even uitvogelen welk buisje wat deed.
Van rechts naar links is V1 V2 V3,
V1 first pre-amp buis, V2 lijkt me 2de gain stage voor Hot input en V3 de phasedraaier/driver.

Ik heb de buisjes in V1 en V2 vervangen door wat meer qualiteits buisjes en als ik het geluid vergelijk doet ie het heel redelijk naast mijn Tweaker 15 Head.

De Tweaker is wel beter afgewerkt en heeft degelijker switches etc en heeft meer opties om te tweaken.

Kortom voor 179,- aan huis bezorgt vind ik het een heel redelijke amp,

Ik heb deze amp met name gekocht om via een Boss GT10 samen met de tweaker te kunnen werken in stereo ben beniuewt hoe dit gaat in de oefenruimte.

het Cleane kanaal heb ik nog nauwlijks gebruikt moet ik zeggen, maar het Hot kanaal is lekker sensitive dwz soft picking naar het cleane harder picken komt de scheur erin.

WillBX
25 februari 2014, 18:27
Hier ook nog eens een vraagje...ook een erg onervaren vraag: kun je de pre-amp buizen zonder verder gedoe omwisselen?
En klopt het dat je de eindbuizen ook kunt vervangen zolang het maar een "matched pair" is?

En ben verder benieuwd welke buizen er nu in zitten.