PDA

View Full Version : buizenwissel koch powertone 1?



Orpheo
18 februari 2011, 17:15
Beste forummers,

ik heb, zoals denk ik bekend, een koch powertone. ik vind een hoop er echt te gek aan, maar ik erger me aaneen bepaalde mate van 'fizz'. het hoog is te snerpend, en als ik mids opendraai, krijg ik er aanvankelijk mids bij, maar later komt er ook nog een hoop midhoog bij dat heel lastig te temmen is.

het laag is goed in te sturen, nou ja, de warmte met de basknop, niet eens dus zozeer het laag. er komt pas heel laat laag bij.

ik zit al te denken aan het modificeren van het circuit, maar is het ook mogelijk dat een simpele buizenwissel het geluid beter maakt?

het grootste probleem is dat wanneer ie lekker klinkt qua EQ, het geluid in de kast blijft hangen, om het even welke kast ik gebruik, zelfs frontloaded kasten hebben dit probleem. wanneer ik de mids ver open draai, al dan niet met presence, stuwt ie wel wat meer, en met bas kan ik het nog wat romiger maken, maar het midhoog en tophoog blijft krasserig en snerpend.

ik heb nu een kwartet el34's erin zitten (weet niet zo snel welk merk), maar zou een set (jj) 6l6's, al dan niet met jj 12ax7's dat tophoog kunnen temmen?

verder, de amp heeft echt GRUWELIJK veel gain. ik heb gelezen dat je de mate van gain kunt temmen met andere preampbuizen. 12au7 geloof ik. zou ik daar ook wat mee kunnen?

iWishmaster
18 februari 2011, 18:27
Buizen doen wel wat met je geluid, maar een buizenwissel is niet zaligmakend.

Je kunt ipv el34 in veel amps kt77 gebruiken, die lijkt qua geluid op een 6l6, maar heeft de elektrische eigenschappen van een el34. Vraag even na bij koch of t bij jouw powertone kan, want de kt77 vragen iets meer stroom.
Ik heb het met mn rivera geprobeerd, maar vond dat de kt77 teveel sublaag en teveel hoog gaven. Ik ben op de jj el34L uitgekomen. Tikje strakker en ronder dan el34's en wat meer ballen.

Preamp buizen scheelt ook iets: ik vind jj's fijn omdat ze wat donkerder zijn dan de meeste andere, minder tophoog en fizz dus. Minder gain kan door andere buizen, maar in feite is dat bijna hetzelfde als de gain gewoon lager zetten ... Als t wilt proberen: de 12au7 en 12at7 hebben beide een lagere gain als een 12ax7.

Orpheo
18 februari 2011, 21:01
volgens de handleiding kan je er gewoon 6l6 inzetten, en hoef je alleen maar te biassen. dus dat is redelijk eenvoudig denk ik.

gain lager zetten helpt inderdaad al aanzienlijk, en de EQ werkt ook een stuk beter, en beide kanalen zijn dan beter af te stellen. maar een wat 'smoothere' eindbuis en mildere preampbuis zou me moeten helpen, hoop ik. ik wil juist minder hoog, minder laag, meer mids, en meer 'smooth'. vooral meer smooth, want meer mids kan ik wel doen met de eq.

Brum
19 februari 2011, 10:32
Ik heb ze al 's eerder aangeraden in een ander topic met een soortgelijke vraag, de Groove Tubes 12AX7-C's. Niet uit ervaring, ik ken ze nog niet, maar ze zouden precies dat doen wat jij weg wil halen uit het geluid, volgens Groove Tubes zelf.

http://www.gtrgear.com/GrooveTubes/GT12ax7c-NL.htm

muziekschuur
19 februari 2011, 10:46
Ik heb hier een Peavey Windsor studio gehad. En daarin heb ik de EL34b vervangen voor een 6l6gc en een van de twee voorbuisjes vervangen voor een ECC81 (er zaten twee ECC83 in). Daarmee heb ik het karakter van de am flink aangepast.

Ik vermoed dat dit soort dingen je zullen geven wat je zoekt. Ik heb zelf ook een buizenmatch apparaat. Maar het is wel een wereld vol magie en individuele afwijkingen van buizen onderling.

Het is misschien een idee om op Marktplaats een serie licht gebruikte buizen varierend van ECC81-83 en KT88, 6L6 KT66 en 6v6 in huis te halen, zodat je kan switchen en even kan zoeken wat het voor jou betekent. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.

Heb je trouwens die nieuwe Digitech buizenbak gezien? Die heeft geloof ik 4x KT88's.

Orpheo
19 februari 2011, 11:07
op ebay staan n hoop matched 6l6 kwartetjes voor niet bijzonder veel, ook JJ's, en ik denk dat ik dat ga doen. heb je voor 60 euro all in een nieuwe set eindbuizen. voor 80 heb je ook nieuwe preamppitten erin. tis een gok, maar als 't niet werkt, jammer. dan heb ik in ieder geval een set el34's achter de hand voor mijn rivera :P die klinkt nog super, maar moet tzt ook nieuwe buizen krijgen.

Over die digitech:ja, gezien. maar ik vind 'm spuuglelijk, en is echt totaal niet de richting waar ik naar toe wil.

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2011, 12:35
Mijn ervaring met de Powertone is dat ie inderdaad wel iets van dat "fizz" karakter heeft, in ieder geval al wel minder dan de Multitone en Twintone uit de eerste serie voor mijn gevoel. Een paar JJ's in de voortrap zou misschien al helpen, maar ik moet zeggen dat je met de PT1 op flink volume in de band al een stuk minder daarvan merkt dan wanneer je alleen thuis speelt. E34L (GT) of EL34L hebben nog wat meer onderkant, dat is denk ik niet wat je wilt.als je oa. minder laag wilt.

-ik heb hier net een Studiotone head binnen gekregen, ga ik zo voor het eest aansluiten op mijn cabs, heel benieuwd...-

Orpheo
20 februari 2011, 19:10
ik heb goede settings! jeej! alleen... ik kan t niet snel schakelen. het tweede kanaal klinkt tof in de active input met de damping op hoog. kanaal 3 is tof met damping juist op low en in de passive input. die inputs,das makkelijk opgelost. in de handleiding staat dat je 2 gitaren tegelijk aan kunt sluiten,dus dat doe ik,nou ja,via n ab box dus,zo kan ik schakelen welke demping ik wil,want dat is immers het verschil tussen die inputs,de mate van demping. nu nog de speakerdamping voetschakelbaar maken,en t zo lussen dat ik speakerdamping en input tegelijk wissel,en dan ben ik al n heel eind.

wellicht kan ik zelfs n stereojack gebruiken voor die inputs.scheelt me weer n extra kabel,en met t extra gat in t chassis kan ik n toggle zetten om zo op de amp zelf de inputs te schakelen.

anyway,dit gaat de goede kant op.

oh ja.dat tweede kanaal is ook verdraaid tof met de dampingsettings van t derde kanaal. derde alleen niet met settings van tweede maar ok.