PDA

View Full Version : 1e keer een gehele band opnemen - tips?



vincent136
18 februari 2011, 11:37
Hoi,

Volgende week vrijdag ga ik voor 't eerst een complete band opnemen. Het is een heel erg goede funk/rock band die nu nog covers speelt. Heb wel vaker dingen opgenomen, maar dat waren altijd eigen dingen of opnames met spullen die net niet goed genoeg waren. Nu is't dan zover dat ik het goed voor elkaar heb. Ik wil graag een portfolio opbouwen en heb geen kosten gerekend voor deze opname. Eerst iets goeds neerzetten, daarmee reclame maken en dan wat geld gaan vragen is mijn idee. Waarmee ga ik opnemen?

Interface: Focusrite Saffire pro 26 met daaraan een Behringer ADA8000. Totaal 16 tegelijk tracks tegelijk.

Ik heb 2 headphones out op mijn interface en nog een 4 kanaals Behringer hoofdtelefoon versterker. Heb 6 hoofdtelefoons, de drummer speelt met zijn eigen in-ear set.

Microfoons (niet allemaal van mezelf, maar wel tot mijn beschikking)

D112
SM57
Beta57a
4x E604
4x Studio Projects C4
1x Studio Projects B3
2x SE 2200a

DI's: IMG stageline (5x)

De band heeft aangegeven de drums en bas tegelijk te willen inspelen. Vandaar mijn keuze om maar 8pre-amps bij te kopen (ada8000). Dan ziet mijn priklijst voor de drums er als volgt uit:

1. kick - d112
2. kick buiten (met een tunnel systeem) - SP B3
3. Snare - beta57a (=hyper nier dus liever dan de sm57)
4. Snare onder: E604 (lekker makkelijk klikken)
5. Hihat (SP C4 cardioid)
5. Tom 1: 604
6. Tom 2: 604
7. OH - SP C4 (cardioid)
8. OH - idem
9. Room L: SE 2200a (cardioid)
10. Room R: idem

---

Ik heb één ruimte waar zowel de afluisterring als de opname inzit. Ik heb nu nog 6 kanaaltjes over. Ik kan er voor kiezen om de toetsen, bas en gitaar (amp buiten op de gang) ook in een keer te laten meespelen. Risico is dat er een fout gemaakt wordt en de rest hier in meegaat en daarmee de opname weer opnieuw moet. Bovendien zijn de pre-amps in de Focusrite ook net iets beter dan die in de ADA8000. Voordeel is het speelplezier dat meespeelt als je het live opneemt. Vocals doe ik sowieso later.

Qua apparatuur en mic's heb ik niets te klagen. De ruimte is ook voldoende, de band speelt goed. We gaan drie nummers opnemen op 1 dag, tenminste, dat is het streven. Minimaal 2.

Waar ik zelf een beetje over twijfel zijn de drums. Als ik het bij 8 kanaaltjes houd kan ik 7 voor de drums gebruiken en 1 voor de bas. Houdt dus in dat ik geen room mic heb, wat ik nogal essentieel vind voor de sound. Maar nu heb ik weer meer microfoons, wat meer tijd kost en wat misschien over the top is voor een opname als deze. Less is more. Maar een goede micing geeft zoveel meer mogelijkheden in de mix.

Tweede punt is een plopfilter voor de vocals. Is dit iets wat essentieel is of kan ik het zonder ook wel af?

Zijn er tips die jullie als ervarings- deskundigen kunnen geven aan mij als engineer? Wat is een goede tijdsverdeling, hoelang kunnen muzikanten goed opnemen, hoe kan ik mij het beste opstellen?

Alvast bedankt!

harrie-beton
18 februari 2011, 12:11
Meningen verschillen maar ik vind het onzin om een kick 2 keer op te nemen. De d112 dicht bij de klopper is vaak voldoende. Een snare mic onder heb ik wel eens gedaan maar je gebruikt hem in de mix nooit. Die laat ik weg.

Hangt van de stijl af maar room mic zou ik doen bij jazz maar niet bij strakke funk.

Waarom laat je de basis niet meespelen. Dat is vaak de beste groove. Dus Basgitaar en gitaar en toetsen tegelijk met drums opnemen.
Een goede band moet dat strak kunnen. Iets riskants zoals een solo kan je wel later doen maar een nummer van 4 minuten heb je er zo meteen op.

Vocals doe ik altijd met grootmembraam mics en altijd een plopfilter. Om de mic te schermen tegen spuug en om tegen de plop geluiden.

Verder is een hoofdtelefoon mix maken een lastige kwestie en veel mensen gaan er slechter van spelen.
Ik zou het zonder proberen.

vincent136
18 februari 2011, 12:28
Meningen verschillen maar ik vind het onzin om een kick 2 keer op te nemen. De d112 dicht bij de klopper is vaak voldoende. Een snare mic onder heb ik wel eens gedaan maar je gebruikt hem in de mix nooit. Die laat ik weg.

Ik heb dingen gelezen dat je dan een dikkere kicksound kunt krijgen, maar het vergt denk ik wel veel tijd om het voor elkaar te krijgen. Ik denk dat ik hem skip.. aangezien ik ongeveer een uur heb om de drums te soundchecken.


Waarom laat je de basis niet meespelen. Dat is vaak de beste groove. Dus Basgitaar en gitaar en toetsen tegelijk met drums opnemen.
Een goede band moet dat strak kunnen. Iets riskants zoals een solo kan je wel later doen maar een nummer van 4 minuten heb je er zo meteen op.

Ja, daar heb je gelijk in. Bovendien kunnen ze allemaal ook goed met clicktrack omgaan, scheelt ook weer.



Verder is een hoofdtelefoon mix maken een lastige kwestie en veel mensen gaan er slechter van spelen.
Ik zou het zonder proberen.


Hoe zou je het zonder willen doen? Dan krijg ik knetterveel overspraak op de drums.. ook niet handig.

harrie-beton
24 februari 2011, 09:12
Als je een band in 1 keer opneemt is overspraak niet erg. De versterkers van de drums af richten en niet keihard scheelt al.

Harald
24 februari 2011, 10:20
Als de band zo veel mogelijk live inspeelt kunnen ze gewoon zonder hoofdtelefoons spelen. Als je de live feel wilt hebben is dat de manier. Overspraak hoeft idd. helemaal geen probleem te zijn. Je kan natuurlijk als je de ruimte hebt ook wat schotten tussen de versterkers en het drumstel zetten. Dat scheelt ook.

Er was hier ergens ooit een link geplaatst naar de opnamemethode voor de drums bij Led Zeppelin, met 4 mics, dat scheelt nogal in de kanalen. Hangt natuurlijk van de kwaliteit van de drummer af of dat kan. Je kunt achteraf minder bijmixen in de balans van het drumstel. Hangt ook af van de sound die je zoekt, en stijl muziek.

guhlenn
24 februari 2011, 15:27
Meningen verschillen maar ik vind het onzin om een kick 2 keer op te nemen. De d112 dicht bij de klopper is vaak voldoende. Een snare mic onder heb ik wel eens gedaan maar je gebruikt hem in de mix nooit. Die laat ik weg.

meningen verschillen idd. ;) Maar als je maar 1 uur hebt om de drums te sound checken lijkt de keuze me simpel.

Han S
24 februari 2011, 22:07
Ik zag afgelopen zondag die docu over de opname van Deep Purple's Machinehead. Die gasten namen gewoon op als band en als iemand een foutje maakte werd er niets gerepareerd, maar werd gewoon het hele nummer opnieuw opgenomen. En zo zou je dat kunnen doen. De band moet zo goed op elkaar zij ingespeeld dat men zich kan richten op de feel inplaats van het foutloos spelen.

En de engineer moet zorgen dat het goed klinkt, dat doe je met je kennis van de microfoons en hun eigenschappen en met je kennis over hoe je ze het best kunt plaatsen. De off axis response van een Beyer M88 of M201 is een stuk mooier dan van een SM57 of 58, dus als overspraak onvermijdelijk is kies je voor de best klinkende microfoon.

Zo heb ik een paar 40+ jaar oude AKG C451's die prachtig klinken als overheads, maar toch kies ik vaak voor een andere micorfoon omdat die minder overspraak oppikt.

Vroeger (jaren 40 en 50) had men geen multitracks en was alles nog mono. En toch maakten ze toen prachtig klinkende orkestopnamen, ondanks al die overspraak.

Pepe
24 februari 2011, 23:02
Vroeger (jaren 40 en 50) had men geen multitracks en was alles nog mono. En toch maakten ze toen prachtig klinkende orkestopnamen, ondanks al die overspraak.

Het verbaast me elke keer weer als ik iets van Gene Vincent of een pakweg Frank Sinatra uit eind vijftig opzet... wat klinkt dat toch goed. Een muziekant die zijn apparatuur kent, een technicus met goeie oren en een mooie microfoon, meer heb je niet nodig blijkbaar.

vincent136
1 maart 2011, 15:18
De opnames zijn gemaakt en de 1e mix van een nummer is klaar. Heb uiteindelijk alleen met mijn Focusrite 8kanaals interface opgenomen. Zou een ADA8000 er bij hebben maar dat ging toch niet door. De band wilde drums en bas tegelijk inspelen, dus 7kanalen voor de drums en 1 voor bas. Heb met een 2 kanaals Toneport UX2 op een andere laptop nog de twee room mics opgenomen en die later onder de rest geplakt. Leverde een goed resultaat op. Daarna gitaar en toetsen tegelijk, daarna de vocals. Twee nummers op 1 dag opgenomen naar tevredenheid.

Ik heb tijdens de drumopnames de rest van de band ook laten meespelen (zanger op de gang, gitarist ff via een line6 pod) en dat zorgde er voor dat de drums er mooi opkwamen.. leverde een beetje die live feel op.

Microfoons die ik heb gebruikt:

Kick: D112
Snare: sm57
Hihat en OH's: Studio projects C4 (klein membraan, cardioid)
Tom 1/2: Sennheiser E604
Room mics: 2x SE 2200a (groot membraan)

Gitaar: sm57 en SE2200a
Bas/keys: DI

Zang: Studio Projects B3 (groot membraan)

Hier een linkje: http://dl.dropbox.com/u/5613744/Export v3 don't let me down.mp3

Hoe vinden jullie 't?

guhlenn
1 maart 2011, 16:48
Dat klinkt erg goed. Niet in de laatste plaats door die fokking goeie zanger, die je zeer terecht knalhard in de mix hebt gezet. De drums mogen wel wat strakker naar mijn smaak. Toms zijn wat dun, en de kick is wat flabby. Gitaren zou ik dubben en stereo zetten. Zat er een bass in? Die heb ik niet opgemerkt, ook niet gemist :).

Erg goed hoor.

vincent136
1 maart 2011, 18:44
Dat klinkt erg goed. Niet in de laatste plaats door die fokking goeie zanger, die je zeer terecht knalhard in de mix hebt gezet. De drums mogen wel wat strakker naar mijn smaak. Toms zijn wat dun, en de kick is wat flabby. Gitaren zou ik dubben en stereo zetten. Zat er een bass in? Die heb ik niet opgemerkt, ook niet gemist :).

Erg goed hoor.

Thanks! Ja, die zanger is prettig om naar te luisteren. Ze hebben ook No one knows ingetikt en dat ging ook prettig. Vanaf 38seconden begint 't coupletje en als het goed is moet je daar de bas wel goed kunnen horen. Althans, ik hoor hem wel. Ben zelf bassist en hoor vaak dat de bas te dik/hard staat in dingen die ik mix of live mix. Vandaar dat 'ie wat naar de achtergrond staat.. vind het zelf niet zo erg eigenlijk, wat jij ook zegt.

De drums klinken inderdaad niet heel dik, nu ik het jou ook zo hoor zeggen. Ik heb de room mic's veel de overhand gegeven, die hoor je ook voor 't grootste gedeelte. Als ik die uitzet, gaat het wel wat warmer/dikker klinken.. daar zou ik inderdaad aan kunnen werken.
Met strakker bedoel je dus de sound en niet de feel?

Die gitaren ga ik even naar kijken, nog niet aan gedacht om dat hier te doen. Maar bedankt in ieder geval!

Han S
2 maart 2011, 22:40
Ik kan de bas prima horen en volgen, goede band en de mix kan idd beter. Ik luister via Cambridge PC speakers en weet hoe die vertalen. Ik weet niet precies hoe ik het zo aardig mogelijk moet zeggen, maar het klinkt nu teveel als losse bij elkaar gebrachte elementen en te weinig als een band.

De lead vocals zijn idd te hard en niet in balans met de backing vocals. De gitaren mogen wat prominenter en de prima drummer mag wat meer in het totaalbeeld worden opgenomen. Het is nu alsof hij helemaal vooraan op het podium zit te knallen. Het orgel mag ietsje meer hebben en probeer dat een breder stereo te geven, zo'n helemaal overal om je heen geluid. Hij wordt dan ook wat harder, maar verdwijnt wel weer meer naar achteren.

Uiteraard mag je het totaal oneens met me zijn, want ik heb het natuurlijk ook over mijn persoonlijke smaak.

Maar....I won't let you down anyway. :D

toneblo
2 maart 2011, 22:44
... ik krijg je linkje niet open...!!

vincent136
2 maart 2011, 22:46
ff copy-pasten, maar kan ook zo:

klik klik klik (http://dl.dropbox.com/u/5613744/Export%20v3%20don%27t%20let%20me%20down.mp3)

toneblo
2 maart 2011, 23:25
... wel eens met Han over orgel en gitaren, zang mag i.d.d. iets zachter..
Wel mooie muzikale band!

vincent136
3 maart 2011, 00:29
Ik ga zaterdmorgen weer een ochtend mixen en dan neem ik alle bovenstaande mee en kijk ik waarmee ik iets kan en waarmee niet. Herken me minder in de zang, die vind ik prima, drums en een minder samenhangend geheel ben ik het mee eens, misschien moet de zang dan toch wat zachter om meer samenhang te krijgen.. ga er mee stoeien. tot nu toe allemaal bedankt voor de feedback

guhlenn
3 maart 2011, 09:27
Prima band, ik had het over de sound. Tis een beetje wat je perspectief is: ik dacht als volgt: je hebt de eerste keer een band opgenomen. Nou, dan is het resultaat geweldig. Voor een CD moet de mix beter, maar goed, dat is gewoon stoeien.

vincent136
8 maart 2011, 09:04
Nog allemaal bedankt voor de tips. Ik heb het nummer nu af en hij klinkt na nog wat uurtjes prutsen zo:

http://dl.dropbox.com/u/5613744/That%27s%20what%20she%20said%20-%20don%27t%20let%20me%20down%20master%20v.1.wav

hoeplah
8 maart 2011, 10:05
Ik kan jouw tweede versie niet beluisteren, ook niet met copy paste.

De eerste versie: Mooi. Ik vind het heel moeilijk om zoiets te beoordelen. Ten eerste is het een gekend nummer en ten tweede kan een indruk variëren na meer luisterbeurten maar ik neig om Han hier en daar bij te treden. Wat me vooral opviel is dat de drummer inderdaad wat los van de rest klinkt. Vanaf 'I'm in love for the first time', voelde ik alles min of meer op zijn plaats vallen, kwam ik in de flow van het nummer. Niet dat wat daarvoor kwam slecht was, gewoon ergens een gemis waar ik niet meteen de vinger op kon leggen, de drums misschien dus maar ben niet zeker. Ik moet wel zeggen dat ik ze op mijn creative computerspeakers van 50 euro beluisterde. Ik zal ze speciaal voor jou eens op mijn hifi beluisteren (advance acoustic met indiana line speakers).

hoeplah
8 maart 2011, 10:11
Toch de tweede versie kunnen beluisteren. Nam me meteen mee. Klinkt beter hoor. Orgel leek wat meer op de voorgrond en bas sprong er meer uit of zijn dat mijn gedachten?

skabouter
8 maart 2011, 17:29
tot nu toe is mijn ervaring dat voor een goeie "live" opname de band zelf het belangrijkst is. Je kan mic-placen en mierenneuken wat je wilt (vanuit een stabiele functionele basis), maar de band moet zelf zijn sounds op orde hebben, goed op elkaar afgesteld zijn. En het belangrijkste: SPEL! Ze moeten gewoon lekker en stabiel kunnen spelen, vaak komen ze er ineens achter dat er een zwakke schakel in de band zit (of het is de band zelf), en dat er ontelbare fouten in takes zitten of dat het totaal niet strak is. Dat doet nog het meest af aan een goed klinkende opname!

Ik heb liever een wat minder goede opname van een band die heerlijk speelt, dan de topsound van een stel prutsers...

Han S
8 maart 2011, 19:20
Zo is ie veel beter vriend, nu luistert het lekker. Meningen zullen altijd verschillen, maar wat mij betreft: ik ben trots op je. :makeup:

vincent136
9 maart 2011, 13:15
@ HanS: Dank! @Skabouter: eens.