PDA

View Full Version : Van het ene naar het andere, bridge pickup coil wire gebroken.



Tele-freak
17 februari 2011, 21:10
Beste mede gitaar fanaten,

Na een geslaagde operatie aan de lak m.b.v. vele tips van mede gitaarnetters ben ik op een geheel ander probleem gestuit:( Na alles weer in mekaar te hebben gezet, dacht ik , kom, laat ik toch maar ff de pickups testen, je weet maar nooit. Nu kan je het al raden, de neckpickup, prima, maar de bridge pickup geen gehoor. Ik schroefde dus ff de bridge eraf, en keek naar m'n pickup waar ik dit vervolgens zag:

http://img831.imageshack.us/img831/3743/img0069sh.jpg (http://img831.imageshack.us/i/img0069sh.jpg/)

Dat draadje daar rechts hoort dus vast te zitten aan dat rechtse soldeerpunt. Nu is mijn vraag, is het voor mij een optie dit te solderen, dit kleine draadje. Of kan ik nu mooi 50 euro minimaal uit gaan geven voor een nieuwe pickup?:(

Alvast hartelijk bedankt (en nu maar hopen dat na dit, alles is opgelost)

piezo
17 februari 2011, 21:42
Bekende schade, vooral bij tele brugelementen, omdat je de schroeven er gemakkelijk scheef in steekt en dan dat draadje kapot maakt.

De oplossing is een fijn prutswerkje en het is bij mij ook wel eens mislukt, maar iets beters weet ik niet:
- Neem 2 stukjes dun montagedraad (met koperdraad, liever geen aludraad)
- Het eerste stukje is om de verbinding opnieuw te leggen, dus op de juiste lengte maken. Strip er aan beide einden ongeveer een cm van kaal en soldeer dat NETJES voor, dus geen dikke klodders, maar wel voldoende soldeer om aan het spoeldraadje te kunnen solderen zonder daar opnieuw soldeertin bij te moeten voegen.
- Plak op het midden van de nieuwe verbindingsdraad een stukje tape. Zonder vastplakken kun je dit klusje niet klaren, tenzij je 4 handen hebt.
- Strip het andere draadje draadje helemaal en neem er 2 of meer koperdraadjes uit
- Maak in beide koperdraadjes een lusje met een diameter van ca. 0,5 cm, met een halve steek (het eenvoudigste knoopje, dat iedereen kent, met die dunne draadjes toch nog wel fijn prutswerk)
- Schuif de lusjes om één kaal uiteinde van de nieuwe verbindingsdraad
- Licht het dunne spoeldraadje voorzichtig op (met een gespleten lucifer of zo) en schuif de lusjes er over
- Zorg dat er wat afstand tussen de lusjes zit en plak de nieuwe verbindingsdraad zo op de flens, dat het gestripte stuk ervan mooi parallel ligt met de spoeldraad.
- Trek de lusjes voorzichtig aan en aan het eind wat steviger. Knip met een schaartje de overlengte van de lusjes af
- Soldeer de boel voorzichtig aan elkaar. De isolatie van het spoeldraadje zal wegbranden en je hebt een nieuwe verbinding
- Soldeer de nieuwe verbindingsdraad vast op het contactpunt

oigun
17 februari 2011, 21:45
Als het draadje aan de buitenkant van de spoel zit kan je hem één wikkeling afwikkelen en vervolgens weer vastsolderen. Anders zul je het draadje moeten verlengen. Doe dit voorzichtig en met een niet te hete bout. Eventueel kan je na het solderen de draadjes vastzetten met wat kaarsvet om te voorkomen dat het je opnieuw gebeurt.

piezo
17 februari 2011, 21:56
@ Oigun. Zo te zien is dit het draadje wat onder de spoel vastgeklemd zit. In dat geval liever niet aan trekken.

oigun
17 februari 2011, 21:59
@ Oigun. Zo te zien is dit het draadje wat onder de spoel vastgeklemd zit. In dat geval liever niet aan trekken.

Ik zie het, meestal is het ook de rechter... Dus HEEL VOORZICHTIG!!

Jeroen_K
17 februari 2011, 22:06
Misschien een domme opmerking hoor, maar kan je niet een stukje kopertape(met geleidende lijm, zoals voor shielden) over het draadje plakken en die, of naar het soldeerpuntje leiden, of daar een koperdraadje onder naar het soldeerpuntje en daar vastsolderen?