PDA

View Full Version : serienummers ! ( database maken ? )



Theroses
17 februari 2011, 21:27
Ik had een ideetje, er zijn initiatieven geweest van de politie om zelf serienummers bij te houden van gestolen goederen,maar nooit iets geworden, misschien kunnen wij gewoon een lijst maken.stel dat iemand op marktplaats iets koopt dat ie dan eerst even die lijst doorgaat met gestolen goederen.

Ik hoop dat een moderator hier iets mee kan

The Unforgiven
18 februari 2011, 09:15
Mooi initiatief, maar wie gaat die lijst maken? Dat is werkelijk dagen lang werk!

Theroses
18 februari 2011, 19:30
Ik dacht eraan gewoon een topic te maken waarin iedereen zijn bericht kan zetten, ik weet niet of we met deze site gewoon een link kunnen maken. soort wikipediapagina, waarbij gebruikers alles kunnen toevoegen.

Theroses
20 februari 2011, 20:24
als ik een stukje webruimte mog gebruiken zou ik best een soort online tabel willen bijhouden van serienummers...

Pepe
20 februari 2011, 21:09
Van alle kanten een belabberd idee.
Ik kan me geen situatie voorstellen hoe dat werkt.

Theroses
20 februari 2011, 21:24
Van alle kanten een belabberd idee.
Ik kan me geen situatie voorstellen hoe dat werkt.

als iemand het onderhoud ( ik ) zie ik het probleem niet en levert het alleen voordelen op. maar het was maar een idee eh, als mods t er niet mee eens zijn houd t op.

Pepe
20 februari 2011, 23:53
Hoe werkt het dan?

ThaBluesBreaker
21 februari 2011, 00:03
Men maakt een programma dat nrs op volgorde zet, verschillende categorieën op basis van type gitaar bijvoorbeeld.

Een zoek functie erin klaar.

Pepe
21 februari 2011, 00:10
Ik bedoel, je hebt een lijst met nummers. En dan? Die moet je raadplegen voordat je een gitaar koopt? En is er een match dat laat je de gitaar links liggen wegens besmet verleden? Of roep je de politie erbij? En ga je controleren of mag iedereen zomaar wat inbrengen?
Dat soort dingen.

Theroses
21 februari 2011, 19:20
Men maakt een programma dat nrs op volgorde zet, verschillende categorieën op basis van type gitaar bijvoorbeeld.

Een zoek functie erin klaar.

klopt, maar zie het gewoon als een functie die je even snel kan doorlopen voordat je een gitaar koopt, omdat heling strafbaar is, en omdat we toch proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen die zijn spullen kwijt is ( toch ?) deze hebben dan een grotere kans teruggevonden te worden.

Pepe
21 februari 2011, 21:28
Het zou voor mij een reden zijn mijn serienummers niet te geven in ads, een lolbroek pleurt hem in de database en dat is om meerdere redenen onhandig voor mij en de volgende koper.

Ik heb van nature iets tegen databases die gerund worden door goedwillende amateurs die nergens op aan te spreken zijn, de boel niet controleren en zichzelf al helemaal niet.

Theroses
21 februari 2011, 21:39
Het zou voor mij een reden zijn mijn serienummers niet te geven in ads, een lolbroek pleurt hem in de database en dat is om meerdere redenen onhandig voor mij en de volgende koper.

Ik heb van nature iets tegen databases die gerund worden door goedwillende amateurs die nergens op aan te spreken zijn, de boel niet controleren en zichzelf al helemaal niet.

dat vind ik erg zwakke argumenten om het niet te doen, ten eerste als je een gitaar koopt kun je toch vragen naar een serienumers en anders zie je zelf toch ook wel in dat er iets mis is. het hele systeem is een kwestie van vertrouwen, maar dit forum toch ook. misbruik kan ook op dit forum voorkomen.

Ik zie niet in waarom niet, als je het niet wil gebruiken oke, maar ik heb inmiddels al contact gehad met gitaarnet die mij wel een kans wou geven ervoor en de html sample is er al.

Pepe
21 februari 2011, 21:52
Nou, leuk! Toestemming, zet hem op!

Theroses
21 februari 2011, 22:11
Nou, leuk! Toestemming, zet hem op!

Thnx ik ga mn best doen om er iets moois van te maken.
Je zal nog verbaasd zijn ; )

TimS
21 februari 2011, 22:22
Als ik m'n gitaar nog een keer verkoop zet ik het serienummer er ook niet bij, je hoeft maar 1 persoon te hebben die denkt dat het een neppe gitaar is en je serienummer even in de database zet om je te dwarsbomen...

Theroses
21 februari 2011, 22:36
Als ik m'n gitaar nog een keer verkoop zet ik het serienummer er ook niet bij, je hoeft maar 1 persoon te hebben die denkt dat het een neppe gitaar is en je serienummer even in de database zet om je te dwarsbomen...

het gaat zich nogaltijd om de members van gitaarnet die iets kwijt zijn, dus geen verdenkingen van marktplaats/ebay of dergelijken, zoals gezegd een kwestie van vertrouwen. En stel dat het nummer in de database staat, dan hoeft het inderdaad niet zo te zijn maar kun je het beter nachecken.
Het doel is gewoon gestolen gitaren terugvinden, je weet pas hoe belangrijk zon database is als een gitaar van je wordt gestolen..

TimS
21 februari 2011, 22:44
Je vergeet nu alleen dat mensen niet alles gebruiken voor het doel wat de makers in gedachte hebben. Een situatie als die ik hierboven postte kan zomaar voorkomen.

Daarnaast is het maar de vraag of je hiermee veel gitaren gaat terugvinden, degene die de gitaar verliest moet maar net van het bestaan van de database afweten. Als je je bedenkt dat gestolen gitaren ook over de grens verkocht worden is de kans dat je hier iets mee voor elkaar krijgt nog kleiner.

Theroses
21 februari 2011, 22:46
Je vergeet nu alleen dat mensen niet alles gebruiken voor het doel wat de makers in gedachte hebben. Een situatie als die ik hierboven postte kan zomaar voorkomen.

Daarnaast is het maar de vraag of je hiermee veel gitaren gaat terugvinden, degene die de gitaar verliest moet maar net van het bestaan van de database afweten. Als je je bedenkt dat gestolen gitaren ook over de grens verkocht worden is de kans dat je hier iets mee voor elkaar krijgt nog kleiner.

beter dan niks toch ?
(en tuurlijk zijn er mensen die het proberen te verpesten voor anderen/misbruik van maken, maar dat is gewoon een eindeloze discussie. Ik snap je punt echt wel hoor maar het is gewoon een overzicht van dit forum)

TimS
21 februari 2011, 22:48
beter dan niks toch ?
Die reactie verwachte ik al :seriousf:

Als je tijd over hebt, ga vooral je gang :)

Theroses
21 februari 2011, 22:53
Die reactie verwachte ik al :seriousf:

Als je tijd over hebt, ga vooral je gang :)

haha ja moet toch iets eh, mn doel is gewoon er zo veel mogelijk mensen mee te helpen, stel er wordt teveel misbruik gemaakt dan is de database ook net zo snel weer weg ;P

Dootch
22 februari 2011, 13:30
Is er geen risico dat vervalsers hier dan echte serienummers komen oogsten?

Theroses
22 februari 2011, 15:39
Is er geen risico dat vervalsers hier dan echte serienummers komen oogsten?

dat is het domste dat je als vervalser kan doen. omdat dit meer een 'blacklist is voor serienummers'

Fenderfan
28 mei 2011, 23:36
ALs de datatbase klaar is , en het gaat lopen via gitaarnet, dan meld ik mijn gitaren ook aan.

Het is een heel goed idee, waar ik ook al langer mee loop. Er zijn alleen 2 punten van moeilijkheid. Zodra een geregistreerde gitaar verkocht word moet de vorige eigenaar de gegevens van de nieuwe eigenaar doorgegeven. Net als bij een auto.

Wat ook heel belangrijk is, is dat alle gitaarwinkels in Nederland ook met dit systeem gaan werken. zodra er een inruilertje aangeboden wordt moeten die m meteen checken. Die zouden dan ook de politie moeten verwittigen.

Maar zet hem op.

SantaX
5 juni 2011, 07:19
Tís geen slecht idee vind ik zelf. Zou mijn serienummer ook wel aanmelden, maar ik denk dat het verstandig is de gebruiker te laten kiezen of zijn serienummer zichtbaar is. In het geval van diefstal kan de gebruiker dan kiezen om het openbaar te maken. Verder zou ik iedereen sowieso de tip willen geven, maak foto's van je gitaar en stuur dat naar je inboedel- of instrumentenverzekeraar. Sta je altijd sterker als je ooit in de situatie komt dat je spul echt weg is. En neem geen adresgegevens op in de publieke database. Databases kunnen gekraakt worden, het laatste dat je wil is een inbreker met een lijst van adressen waar goed spul te halen valt.

INOXROX
18 juni 2011, 15:18
Verder zou ik iedereen sowieso de tip willen geven, maak foto's van je gitaar en stuur dat naar je inboedel- of instrumentenverzekeraar. Sta je altijd sterker als je ooit in de situatie komt dat je spul echt weg is. En neem geen adresgegevens op in de publieke database. Databases kunnen gekraakt worden, het laatste dat je wil is een inbreker met een lijst van adressen waar goed spul te halen valt.

wijze raad , lijkt mij ..

>edit : en die database ? Is ie er nou ?

mickvdv
24 juni 2011, 15:47
Ik wil best helpen met het maken van de database. Ik heb best wat programmeer ervaring (PHP, C#) en heb ook wel wat databases ontworpen.

PM / zeg maar als mijn hulp nodig / gewenst is.