PDA

View Full Version : Cigar box amp



ernieman
17 februari 2011, 20:15
Hey,

Ik heb laatst een cigar box amp gebouwd. Nu ja, bouwen. Het was meer het overzetten van een "danelectro hodad" in een oude cigarendoos.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een schema of kit voor zelf een klein versterkertje in elkaar te solderen.
Ik ben geen electronica wonder, kan enkel solderen, dus het moet echt iets bestaand zijn.
Het volgende moet er toch op/in zitten:
-werkend op 9v batterij
-max 5 watt
-max 4" speaker (2,5 is leuker/handiger)
-volume, gain (voor overdrive) en 1 tone pot.
-ledje dat ie aan staat.
-ingang voor gitaar plug (duh!)

Iemand tips?
Merci!

G.G.
17 februari 2011, 20:29
Kijk eens bij runoffgroove naar de "Ruby" (of Little Gem wordt ie ook wel genoemd als ik het me goed herinner).

nico verduin
17 februari 2011, 20:33
Hoe lang moet die versterker het doen op een 9V batterij?
5W op een 4 ohm speakertje betekent dat je al gauw iets van 1A nodig heb aan energie uit de batterij (klasse D). Denk niet dat een 9V het lang gaat volhouden.

ernieman
17 februari 2011, 21:26
oh, ja die 5 watt... die 1,5 watt danelectro houdt het schijnbaar zeer lang uit (enkele dagen?).
Het moet ook niet superlang meegaan, gewoon zeg maar een uurtje of 10? 2 weekjes iedere avond een uurtje jammen.
Ik had gewoon 5 watt maximaal gezet omdat het geen "echte" versterker moet worden, meer een klein oefen-apparaatje voor erbij. Een gadget zeg maar.

Die ruby heb ik gezien, maar kan niet goed wijs uit de site. En is ook enkel maar met volume en tone toch?

Nogmaals, ik ken niks van electronica. Solderen kan ik wel, maar kom niet af met moeilijke woorden :chicken:

lollol
17 februari 2011, 21:43
De Little Gem is de Ruby, maar dan met tonepot:ok:

ernieman
17 februari 2011, 21:51
Ok,

Ik denk dat ik ongeveer mee ben, en het lijkt erop dat dit dingetje wel is wat ik zoek.
Wat kost zoiets aan onderdelen (ongeveer)?
En er staat ook dat je het best een 9v adapter gebruikt, maar hoe lang zou ie het doen op een 9volt batterij?

Het is namelijk de bedoeling om iets "draagbaars" te maken.

stel je sluit er 2 batterijen op aan, geeft dat meer juice? of ben ik nu iets heel doms aan het denken?

cluseau
17 februari 2011, 23:47
......hoe lang zou ie het doen op een 9volt batterij?


Hier hoef je geen elektronica knobbel voor te hebben. Het uitgangsvermogen bij 9V voeding en 4 Ohm speaker is redelijk te bepalen. De toptop waarde van het uitgangssignaal zal echt niet meer dan 8V~ bedragen. De effectieve waarde (Ueff) van het uitgangssignaal kun je berekenen met Utop/√2 ofwel 4/1.41. Het vermogen bereken je met Ueff²/R, dus (4/√2)²/4. Je komt dan uit op max 2W. Met een beetje warmteontwikkeling ontstaat natuurlijk ook wat rendementsverlies waardoor het opgenomen vermogen iets hoger uitkomt. Ik weet dat het vemogen van sommige oplaadbare 9V blokjes wel 3W/h kunnen leveren. Daarmee schat ik de tijd dat je op max volume kan draaien op een klein uurtje maar dat is dan al ruim genomen. Er zijn ook kleine gel accu's in de handel, misschien is dat een betere optie.......

Frans.

ernieman
18 februari 2011, 23:35
De Little Gem is de Ruby, maar dan met tonepot:ok:
Nou, dat vind ik dus nergens terug. Alles builds die ik van dit schema vind zijn zonder tonepot...

nico verduin
19 februari 2011, 07:15
Wel een hele uitgebreide...
http://i101.photobucket.com/albums/m72/kyoungsteadt/SuperLittleGemMk2.png

lollol
19 februari 2011, 11:32
http://www.beavisaudio.com/Projects/NoisyCricket/MarkII/NoisyCricketMarkII_RadioShack_Rev2.pdf

Dit is die met tone control;)

ernieman
20 februari 2011, 20:28
Dus het gaat gewoon toch een "little gem" worden.
Nu ben ik wat aan het zoeken voor onderdelen. Alleen vind ik geen 25 Ohm potmeter. Het laagste wat ik vind is 50 Ohm, en die is dan nog eens erg duur. Heb wat Engelse en Belgische sites bekeken, want radioshack lijkt me een beetje onzinnig.
Iemand een idee? of is die 25 Ohm te vervangen door iets anders?

cluseau
20 februari 2011, 20:37
Alleen vind ik geen 25 Ohm potmeter.


Waar zie jij die dan in het schema ?

ernieman
20 februari 2011, 23:17
http://www.runoffgroove.com/littlegem.png
Bij master volume staat toch duidelijk 25 Ohm (logaritmisch?)... en de Gain is een 5k lineair.

Klopt deze onderdelen lijst voor bovenstaand schema?:
-1x 25 Ohm (log) pot voor volume.
-1x 5k (lin) pot voor gain.
-1x 386 amp.
-1x 100µF
-1x 220µF (of hoger voor meer bas: bvb 500µF?)
-1x 0,047µF
-1x 0,01µF
-1x 10 Ohm weerstand.

en dan nog eventueel een ledje, schakelaar en 9v batterijconnector.

nico verduin
21 februari 2011, 06:23
Ik zou de aller aller aller goedkoopste potmeter nemen die je kan krijgen met een nogal laag ohmage. 50 ohm of 100 ohm is ook prima. Er komt ongeveer 300mW uit max. Dus dat is te verwaarlozen. Zeker geen rheostat.

cluseau
21 februari 2011, 07:58
Bij master volume staat toch duidelijk 25 Ohm (logaritmisch?).
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven maar ik ben uitgegaan van het schema in post#9.

Goed, kijk eens in een auto accessoire toko, zoek dan naar fader regelaar. Ander alternatief is een meerstanden schakelaar met losse weerstanden. Kun je zelfs een logaritmisch verloop maken naar eigen smaak.

edit
22 Ohm 2W is leverbaar maar kost net zoveel als de hele schakeling. Wat Nico zegt kun je ook proberen, het vermogen zal idd niet groot zijn maar of een simpel potje van 100 Ohm het volhoud? Twijfelachtig.
/edit

ernieman
21 februari 2011, 09:19
Klopt deze onderdelen lijst voor bovenstaand schema?:
-1x 25 Ohm (log) pot voor volume.
-1x 5k (lin) pot voor gain.
-1x 386 amp.
-1x 100µF
-1x 220µF (of hoger voor meer bas: bvb 500µF?)
-1x 0,047µF
-1x 0,01µF
-1x 10 Ohm weerstand.

en dan nog eventueel een ledje, schakelaar en 9v batterijconnector.

Dus als ik de 25Ohm verveng door een hogere, dan is de lijst verder in orde?
ook qua logaritmisch of lineair?

ernieman
27 februari 2011, 13:50
Afgelopen week wat onderdelen besteld via Bitsbox. Die verkochten zelf ook een 1 watt amp-kitje.
Nog gehoord dat ik de 9 volt batterij beter kan vervangen door 8x1.5v (of 1.2 oplaadbaar) om meer juice te krijgen. Een 9 volt gaat anders te snel leeg gaan.
Waarschijnlijk ook nog een velleman-kit van 3 watt proberen, maar das met een andere chip en enkel volume uitgang. Misschien dat ik daar zelf een gain op kan vastmaken?

Ik laat wel weten hoe het gegaan is.

ernieman
4 maart 2011, 23:03
http://www.beavisaudio.com/Projects/NoisyCricket/MarkII/NoisyCricketMarkII_RadioShack_Rev2.pdf

Dit is die met tone control;)

Wat doet de "grit"-mod precies?

ernieman
15 maart 2011, 20:15
Ik heb nog een vraagje ivm speakers.
Kun je met deze 0,5 watter (of 1 watt volgens sommigen) een 10 watt 4ohm speaker in beweging krijgen?
Op de site van "Little Gem" spreken ze dat ze een groot 16ohm kabinet ermee aan de praat krijgen.
Ik zou deze speaker willen kopen:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4741

Merci voor de hulp!

ernieman
28 april 2011, 11:40
Het is gelukt!

Na wat pogingen met solderen en een kitje van bitsbox toch maar besloten om zelf iets ineen te frutselen.
Smokey amp met een paar aanpassingen.
Volume regeling, gain boost switch en een fijn geluidje als resultaat.
Voorlopig deze nog met een klein 2,5" speakertje, maar een betere speaker zit al in het volgend model ingebouwd.
een filmpje om het te vervolledigen. "Smoking String Box" bouwer Jos Maesen showt direct zijn kunsten.

http://www.facebook.com/v/10150176424908069