PDA

View Full Version : Pedalboard bouw vraagjes



Mr. Dynamite
17 februari 2011, 16:15
Hey,

Aanstaande week heb ik vakantie en dan zou ik graag mijn pedalboard afmaken. En dan gaat het vooral om een patchbay maken en de voeding in orde maken :)

Nou had ik een board van forumlid Fragadellic gezien. Zoiets wil ik ook gaan maken maar dan met 4 inputs.
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Pedalboard/Pedalboardpatch2.jpg

Nou vroeg ik me af, is het slim om dan meteen lock inputs te monteren of toch gewone jacks? Deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=1040) vond ik en die zijn een stuk goedkoper dan die van Neutrik, do or don't?

Over de voeding, ik dacht zelf aan een Powercon aansluiting. Maar ik twijfel wel of het slim is, wat zouden jullie doen? Enige wat mij eigenlijk tegenhoud is dat het duur is en als je je kabel vergeet ben je screwed.


Dan nog een laatste vraagje, mijn vorige patchbay heb ik gemaakt in een standaard B behuizing. Die locking tuners zijn een beetje te groot hiervoor dus dat zal lastig gaan. Is het een must om een kooi van faraday om de inputs en de voeding te maken i.v.m. brom?


Alvast bedankt! ;)

the sure thing
17 februari 2011, 17:06
Als je wilt bezuinigen, zou ik geen locked inputs nemen ,maar gewone.

Ikzelf ben een zeer grote fan van de kooi van Faraday, of in ieder geval afscherming. Ik gebruik hiervoor blik: buigzaam, met een hobbyschaar is het te knippen (dus op maat te maken) en "isoleert" stukken beter dan aluminium.

Fragedallic
17 februari 2011, 17:29
heej das lang geleden die foto :)



........
Nou vroeg ik me af, is het slim om dan meteen lock inputs te monteren of toch gewone jacks? Deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=1040) vond ik en die zijn een stuk goedkoper dan die van Neutrik, do or don't?


ga dan anders voor de DAP (http://www.n-joymusic.nl/nl/dap-audio-jack-f-locking_chassis-nickel-housing-hig-jfc102n.html)versie. kwalitatief ietsje onder Neutrik en de helft goedkoper. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Neutrik versie ook duur vindt ware het niet dat ik ze met geluk goedkoop op de kop getikt heb.



Over de voeding, ik dacht zelf aan een Powercon aansluiting. Maar ik twijfel wel of het slim is, wat zouden jullie doen? Enige wat mij eigenlijk tegenhoud is dat het duur is en als je je kabel vergeet ben je screwed.


precies de reden dat ik het niet gedaan heb. Dat het duur is kom je wel overheen.
echter is het volgens mij wel de enige manier om alles gelocked te hebben op je patchbay. Als dat is wat je wil dan zeg ik "Powercon"

Mr. Dynamite
17 februari 2011, 17:59
Hey Fragadellic
DAP had ik helemaal niet aan gedacht! Thanks.

Powercon lijkt mij wel de mooiste oplossing maar zoiets heeft niet iedereen zomaar liggen, een IEC stekker heeft zowat iedereen wel liggen wat natuurlijk wel prettig is als je zonder stroom staat :)

Nog een vraagje, ik meende dat je die patchbay nog steeds gebruikte.
Kun je misschien een fototje posten van de binnenkant? Als ik heel lief kijk? http://www.tenerifeforum.com/images/smilies/tenerife-forum-angel3-smiley.gif

Comfortably Daniel
18 februari 2011, 10:23
Ook IEC is tegenwoordig als locking versie te koop in verschillende uitvoeringen en van diverse merken ;)

Zoiets bijvoorbeeld...
http://www.volex.com/images/stories/new_products/VAC13KS_blue_small.jpg

Guitarleon
18 februari 2011, 10:40
die van mij zit gewoon op powercon, maar het kan inderdaad een probleem zijn als je je voedingssnoer vergeet mee te nemen.. als noodoplossing kan ik altijd nog een IEC kabel in mijn PP2 stoppen, die onder de verdieping in het bord zit.

als ik je een tip mag geven: ik zou toch echt voor locking jackpluggen van Neutrik gaan, bespaar daar niet op!! het kan een behoorlijke investering zijn, maar op de lange termijn scheelt het veel gedoe! ze zijn gewoon de beste! DAP en alle anderen blijft imitatie, en dat merk je aan stevigheid en gemak met solderen.

Kim Wilson
18 februari 2011, 11:07
Ik weet niet hoor, maar vier jack-chassisdelen en een Powercon-aansluiting is bij elkaar niet echt kostenbepalend. Ik bedoel, hoeveel zou je erop kunnen besparen? 15 euro? 20 misschien? Op een case die minimaal 80 euro gaat kosten. En vergeleken met de rest van je setup is het al helemaal een schijntje. Zorg dan dat je het zo goed mogelijk voor elkaar maakt. Zoiets maak je als het goed is voor een hele lange tijd, doe het dan ook gelijk goed. Niks is zo ergerlijk als slechte aansluitingen. Dus gewoon Neutrik en Powercon.

Henri H
18 februari 2011, 11:09
Ook IEC is tegenwoordig als locking versie te koop in verschillende uitvoeringen en van diverse merken ;)

Zoiets bijvoorbeeld...
http://www.volex.com/images/stories/new_products/VAC13KS_blue_small.jpgDit lijkt mij ideaal.

Als je echter alleen een 1Spot o.i.d. gebruikt, kun je ook overwegen om een 9V aansluiting te monteren, net zoiets als de aansluiting op een standaard BOSS-pedaal. Zoiets dus:

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cddc21x.jpg

Ikzelf gebruik gewoon de DC-chain als aansluiting, en ligt los onder de achterste rij pedalen:

https://lh3.googleusercontent.com/_tg2m_JiG_wQ/TBtowodloGI/AAAAAAAAACA/DGhk4bMWXHA/s1024/P1030855.JPG

Je kunt evt. een simpele trek-ontlasting maken: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?101960-Pedalboard-tips-n-tricks&p=2213482#post2213482

De afstand tussen adapter en pedalboard kun je simpel overbruggen door zelf een verlengsnoertje te solderen.
Voordeel hiervan is dat je meer ruimte overhoudt op je board, plus dat je geen 230V voor je hebt liggen.
Vooral in feesttenten en kroegjes kan dat best opluchten.

Mr. Dynamite
18 februari 2011, 14:05
Thanks voor de reacties mannen :ok:

Over de achterkant was ik eigenlijk al uit, gewoon Neutrik Powercon + locking.
Om het feit dat Kim Wilson ook aanstreept, gewoon meteen goed. Een speakerkabel kun je ook vergeten, zelfde verhaal.

Nou zit ik alleen nog met een vraag, moet alles in een alu/metalen kooi worden gemonteerd? Mij lijkt het een stuk beter maar is wel wat lastiger te verwezelijken. :dontgeti:

Muchachooo
18 februari 2011, 14:55
Kun je misschien een fototje posten van de binnenkant? Als ik heel lief kijk? http://www.tenerifeforum.com/images/smilies/tenerife-forum-angel3-smiley.gif

Hier ben ik ook wel in geinteresseerd :soinnocent:

Buzzel
18 februari 2011, 15:26
je kunt toch ook een houten kistje maken beplakt met alu folie? Zit alles stevig aan vast.

Fragedallic
18 februari 2011, 17:53
Hey Fragadellic
DAP had ik helemaal niet aan gedacht! Thanks.

Powercon lijkt mij wel de mooiste oplossing maar zoiets heeft niet iedereen zomaar liggen, een IEC stekker heeft zowat iedereen wel liggen wat natuurlijk wel prettig is als je zonder stroom staat :)

Nog een vraagje, ik meende dat je die patchbay nog steeds gebruikte.
Kun je misschien een fototje posten van de binnenkant? Als ik heel lief kijk? http://www.tenerifeforum.com/images/smilies/tenerife-forum-angel3-smiley.gif


Hier ben ik ook wel in geinteresseerd :soinnocent:


ja dat doe ik graag. maar vanaf morgen kan dat pas. Moet zo optreden in Harderwijk en hou de boel nog even closed. Je kan namelijk niet 1,2,3 onder the hood kijken. dat is tot dan nog even een minpuntje.

Mr. Dynamite
18 februari 2011, 17:54
Oke helemaal top! :ok:

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 12:13
Subtiel schopje, Fragedallic al fototje gemaakt? :)

Fragedallic
21 februari 2011, 14:03
Subtiel schopje, Fragedallic al fototje gemaakt? :)

vanavond gaat ie los. Had er in het weekend geen tijd voor gemaakt. :makeup:
als ie open ligt ga ik gelijk aan de slag om voortaan makkelijker onder de ombouw te kunnen. nu verdient het gewoon niet de schoonheidsprijs ( not that I really care :) )

Maar als ie open ligt maak ik gelijk ff een foto!

Riky
21 februari 2011, 14:19
ooeh daar ben ik ook wel benieuwd naar! Stiekem vind ik namelijk het bord van Fragedallic een van de mooiere van het forum:)

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 14:33
Oke super!
Misschien een tip, ik zelf wilde de ombouwdingbakje achterin zo maken dat je de bovenkant open kunt maken dmv van een simpel klepje met een stel schaniertjes. :)



ooeh daar ben ik ook wel benieuwd naar! Stiekem vind ik namelijk het bord van Fragedallic een van de mooiere van het forum:)

Ik ook, dat was mijn inspiratie om ook zo'n board te maken. :satisfie:

Fragedallic
21 februari 2011, 15:37
Oke super!
Misschien een tip, ik zelf wilde de ombouwdingbakje achterin zo maken dat je de bovenkant open kunt maken dmv van een simpel klepje met een stel schaniertjes. :)



yep iets met scharniertjes is zeker een optie. Wellicht iets op een Paul Lenders achtige afwerking.

http://www.paullenders.com/galleries/2010_jean_hofman/large/01.jpg

Of gewoon een systeem alsof je een pedaal aan de onderkant openschroeft.
Ik heb 'm nu namelijk gewoon dicht gespijkerd! :seriousf:
Nu kan ik via de locking jack nog wel bij de soldeerpunten als ik ze los zou schroeven. ook kan ik gewoon bij de one-spot, die ligt onder de verhoogde pedalen rij.
Wil ik alles vervangen dan moet de hele boven kap los.
Maar dat doe ik dus voor de foto en dan ga ik gelijk aan de slag met een aanpassing



Ik ook, dat was mijn inspiratie om ook zo'n board te maken. :satisfie:

glad to be of some help!

Fragedallic
21 februari 2011, 22:44
ok, zoals beloofd.....een foto van de binnenkant. Het zat uiterst stevig vast dus de schade is zichtbaar :seriousf:

roept wellicht heel wat vragen op, maar schiet gerust. en ja, buitenkant is beduidend beter afgewerkt dan de binnenkant.

https://lh3.googleusercontent.com/_NdGijKG1skw/TWLadPPk-RI/AAAAAAAAAKw/RL05wFMCPfU/s1600/pedalboardguts.jpg
(klik op de balk voor 1600x1200 weergave )

//edit//
kleine toelichting:
links achter zie je een stuk van de platte contra stekker, waar de 1-spot in zit.
Deze komt van de stekkerdoos rechtboven af ( meest linker contact van stekkerdoos )
in het midden van de stekkerdoos zit een boss/ibanez style adapter voor evt een pedaal op het board
De rest is vrij zodat de 2 neutrik inputs rechtboven voor de guitar(s) genoeg vrij ruimte hadden om
gesoldeerd te kunnen worden.

ook maar even een globaal paintje van hoe de stroom voorziening loopt, aangezien ik te veel moet slopen om het allemaal in reallife te kunnen tonen.

https://lh3.googleusercontent.com/_NdGijKG1skw/TVp80mMKCYI/AAAAAAAAAKU/cXPOUYer58c/pedalpowering.jpg

Muchachooo
21 februari 2011, 23:55
Weet ik in ieder geval dat tegen de tijd dat ik aan mijn pedalboard begin ik in ieder geval moet zorgen dat de boel makkelijk open en dicht kan :seriousf:

Wat betreft die Neutriks, heb je daar gewoon kabeltjes met een jackplug aan gezet of zitten er onder je bovenste rij pedalen ook weer aansluitingen voor jacks?

Riky
22 februari 2011, 01:00
Ik vind het een goed doordacht bord. Geen materiaal dat geen functie heeft. Het ziet er eigenlijk vrij simpel uit, maar dat is met veel dingen die goed zijn;)

Knap gedaan!

Mr. Dynamite
22 februari 2011, 11:43
Okee! Toch een paar vraagjes:
Een on/off schakelaar, ik zit zelf te twijfelen om het te doen, waarom heb jij hem wel geplaatst?
En waar dienen jou 7 jacks voor? 2 gitaar in, naar amp, send en return. Zover kom ik :dontgeti:

En raad je mij aan om ook gewoon kabeltjes te solderen aan de inputs of een patchbay te maken? Ik zelf neig meer naar het laatste omdat je dan wat flexibeler bent met de lengte maar aan de andere kant zou dit ook prima kunnen werken, en het scheelt ruimte. :)

En dan tot slot, wat ga je er aan veranderen? Wat waren de 'bugs' in je systeem? ;)

Fragedallic
22 februari 2011, 12:06
Weet ik in ieder geval dat tegen de tijd dat ik aan mijn pedalboard begin ik in ieder geval moet zorgen dat de boel makkelijk open en dicht kan :seriousf:

Wat betreft die Neutriks, heb je daar gewoon kabeltjes met een jackplug aan gezet of zitten er onder je bovenste rij pedalen ook weer aansluitingen voor jacks?

geen extra aansluitingen voor nog meer jacks. vanaf de neutrik meteen de george l kabels ( stereo draad voor de channel switch input ) gesoldeerd en aan het einde gewoon een haakse George L plug, behalve weer voor de stereo kabel, daar zit een stereo plug op voor de koch channel switch. De kabels zijn lang genoeg om overal ingezet te kunnen worden.


Ik vind het een goed doordacht bord. Geen materiaal dat geen functie heeft. Het ziet er eigenlijk vrij simpel uit, maar dat is met veel dingen die goed zijn;)

Knap gedaan!

TNX! veel denken dat het heel ingewikkeld is maar dat valt reuze mee. foto's helpen in dat geval altijd bij de beeldvorming en eigen creativiteit.


Okee! Toch een paar vraagjes:
Een on/off schakelaar, ik zit zelf te twijfelen om het te doen, waarom heb jij hem wel geplaatst?
En waar dienen jou 7 jacks voor? 2 gitaar in, naar amp, send en return. Zover kom ik :dontgeti:

En raad je mij aan om ook gewoon kabeltjes te solderen aan de inputs of een patchbay te maken? Ik zelf neig meer naar het laatste omdat je dan wat flexibeler bent met de lengte maar aan de andere kant zou dit ook prima kunnen werken, en het scheelt ruimte. :)

En dan tot slot, wat ga je er aan veranderen? Wat waren de 'bugs' in je systeem? ;)

Ik heb de on/off switch geplaatst eigenlijk voor wanneer ie aan moet (duh). dan heb ik nog een stap ertussen waar ik wel controle over heb.
het pedalboard gaat namelijk toch uit als de stroom kabel eruit gaat en/of als je de switch gebruikt. Gewoon hetzelfde als elk ander apparaat in je huis. Stroom kabel erin en pas aan als de on/off switch gebruikt.

7 neutrik jacks:
-2 x gitaar in
-2 x amp out
-2 x voor fxloop/send en return
-1 x stereo voor amp channel switch

de amp out kan ik ook gebruiken voor een patchkabel naar de send en vervolgens de return naar mijn amp input zodat ik alle pedalen achter elkaar zet in de chain zonder gebruik van fx loop. ( bv. voor amps zonder fx loop )
de 2de amp out is voor stereo setup doeleinde dat ik heel sporadisch gebruik.

wbt een patchbay ja of nee. Als je de kabels vanaf de neutriks lang genoeg laat voor maximale reik wijdte op het board dan hoef je niet persé een patchbay/inputs aan de binnenkant te hebben. Scheelt inderdaad ruimte en scheelt weer een extra soldeer punt.

De enige " bug " voor mij is dat dit alles niet 1,2,3 toegankelijk is....althans wel 1,2,3....**kraaaak-sloop-demolish** maar het mag wat netter.
Voor de rest is het allemaal uiterst betrouwbaar en tot op heden never failing. Het laatste wat ik heb gedaan is het plaatsen van labels op het klepje achterin om zo te weten waar welke neutrik nou voor diende. :)

Muchachooo
22 februari 2011, 12:57
komt nog bij dat er een aantal pedalen bij zijn die LEDs bevatten die altijd aan staan als het pedaal ingeprikt is (zoals mijn DLS kloon, die heeft een footswitch voor rock/rawk stand + tweekleurenled) en als je geen zin hebt om elke keer de stekker erin en eruit te moeten halen voor en na het spelen is zo'n aan-uitknop dus wel makkelijk.

Of je moet houden van discolampjes in je huis. Maar ook met het oog op levensduur van die dingetjes (al weet ik niet hoelang dat is :seriousf: )

Mr. Dynamite
23 februari 2011, 12:59
Ik ga waarschijnlijk het spul wel in een aluminium behuizing bouwen, is het dan verstandig om geïsoleerde jacks aan de andere kant te monteren? Of zouden gewone jacks het ook wel doen? :)

EDIT: De locking jacks zijn wel geïsoleerd.

Fragedallic
23 februari 2011, 13:29
Ik ga waarschijnlijk het spul wel in een aluminium behuizing bouwen, is het dan verstandig om geïsoleerde jacks aan de andere kant te monteren? Of zouden gewone jacks het ook wel doen? :)

EDIT: De locking jacks zijn wel geïsoleerd.


een aluminium (pedaal) behuizing is een hele mooie oplossing zoals onderstaande voorbeeld. Als je een showmaster 48 case hebt dan zou je een grote/breedere alu-behuizing kunnen kiezen. Zelfde benadering als pedalen als het gaat om het wel of niet gebruik van geïsoleerde jacks.

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/96/l_15a23d99bd5f4ca9accd6d41651c61da.jpg

Mr. Dynamite
23 februari 2011, 19:02
Zelfde benadering als pedalen als het gaat om het wel of niet gebruik van geïsoleerde jacks.


Pardon? :dontgeti:

Muchachooo
23 februari 2011, 22:20
Dat je de vraag 'heb ik geisoleerde jacks nodig' hetzelfde moet benaderen als wanneer je een pedaal zou bouwen en dat zou vragen ;)

Fragedallic
24 februari 2011, 09:30
Pardon? :dontgeti:


Dat je de vraag 'heb ik geisoleerde jacks nodig' hetzelfde moet benaderen als wanneer je een pedaal zou bouwen en dat zou vragen ;)

sorry, was niet m'n bedoeling om zo onduidelijk over te komen :)
Muchachooo legt het beter voor :)
Mooi van hout gebruiken was de flexibiliteit in het maken van de ombouw. En het is stevig zat.

Mr. Dynamite
24 februari 2011, 11:22
Ja over een pedaal bouwen, iets zegt me dat het hier wat anders licht.

Je hebt hier zometeen 5 lijntjes liggen, gitaar in, uit, send, return en nog een footswitch. Ik ben hier geen expert in maar krijg je dan geen ground loops? :dontgeti:

Bij een effectje heb je maar 1 lijntje liggen dus dan denk ik dat je daar sowieso geen last mee hebt.

Henri H
24 februari 2011, 15:52
Je kunt de pedalen eerst aansluiten op de manier die je voor ogen hebt, en met de voeding(en) die je gaat gebruiken.
Als je dan last van groundloops hebt, kan het helpen om de pedalen die in de FX-loop staan te voeden met een aparte voeding, of een aparte aansluiting van b.v. een Pedalpower.
Het ligt vaak niet zozeer aan de signaalkabels.

Hallie
9 september 2011, 18:53
even een bump..

Eindelijk is het zover!!
Ik ben ook bezig met een pedalboard(showmaster 48.).. en heb hier en daar al veel info en inspiratie opgedaan.

Maar...

Wat ik me afvroeg;
Buigt de bodem van de showmaster nog steeds door als je er een plank in maakt? Zoja, wat kan ik daar tegen doen?
en waar moet ik op letten? (dikte plank/materiaal)
En hoe hebben jullie de plank bevestigt in de case?

well, dat waren de dringende vragen, de rest heb ik wel gevonden op 't forum!

thanks!

Henri H
9 september 2011, 19:43
Zo, da's ff geleden. :)

Je kunt de bodem ook verstevigen met (vuren)houten latjes. Dat weegt een stuk minder dan een multiplex plaat.
Ook kun je bij de bouwmarkt van die rubber dopjes kopen die je aan de onderkant kunt bevestigen. Deze dopjes (rood/bruin) hebben precies de goeie hoogte, en zorgen ervoor dat de case niet doorbuigt.
Het beste is dan om die dopjes op de plek van die latjes te schroeven, zodat je genoeg "vlees" hebt.

Buzzel
10 september 2011, 17:08
volgens mij heb ik daar 1,1 cm mdf liggen :seriousf: stevig is het wel. Wat boutjes er door met dopjes er onder zodat je koffer daar op steunt :ok:

Fragedallic
11 september 2011, 14:29
volgens mij heb ik daar 1,1 cm mdf liggen :seriousf: stevig is het wel. Wat boutjes er door met dopjes er onder zodat je koffer daar op steunt :ok:

same here: stevig maar zwaar :) brede poten eronder...gaat geen kant op!