PDA

View Full Version : Van majeur/mineur naar pentatonisch



Theroses
17 februari 2011, 14:31
Ik ben de laatste tijd into theorie ( na 2 jaar spelen )
en ben begonnen met de majeur ladder en weet dat deze dezelfde noten heeft als de mineur ( 2 noten lager dan mineur ) maar hoe maak ik van een mineur/majeur toonladder nu een pentatonische, laat ik gewoon noten weg ?
Ik heb al verschillende tutorials gelezen maar wordt steeds een beetje vaag uitgelegd.

aaronstonebeat
17 februari 2011, 17:01
Laat uit de majeur-toonladder de 4 en de 7 weg. C-majeur bijvoorbeeld wordt dan:

c-d-e-g-a

Als je op de a begint, heb je A-mineur pentatonisch:

a-c-d-e-g

Mukkez
17 februari 2011, 17:41
Als je een normale majeur toonladder zonder voortekens hebt (Ionisch), dan heb je dit:
C - D - E - F - G - A - B - C
Een C majeur ladder.

Als je daar nou de 4e toon en de 7e uithaalt, blijft er dus dit over:
C - D- E - G - A - C
Nu heet het een C majeur pentatonische ladder.

Bij mineur pas je het zelfde trucje toe, alleen laat je nu de 2e en 6e toon weg. VB: vanuit A een gewone mineur toonladder zonder voortekens. (Aeolisch).
A - B - C - D - E - F - G - A

En A mineur pentatonisch:
A - C - D - E - G - A

En hoe dan vanuit C?
C - D - Eb - F - G - Ab - Bb - C
C - Eb - F - G - Bb - C

Over van mineur naar majeur en anders om: (parallelle toonladders)

Majeur naar Mineur = kleine terts omlaag
Mineur naar Majeur = kleine terts omhoog
Er moet weer 1 letter tussen passen. VB: C – Am en Dm – F

En de pentatonische regel:

Pentatonisch majeur = majeur – de 4e en 7e noot.
Pentatonisch mineur = mineur – de 2e en 6e noot.

VB: Em = E F# G A B C D E Em Pentatonisch = E G A B D E

Theroses
17 februari 2011, 18:25
thnx iedereen, het is me duidelijk :D
ik zie in hoeveel onnutige dingen mn gitaarleraar me heeft geleerd, niet dat ie me gewoon de majeur toonladder had geleerd en vanuit daar mineur en dan pentatonisch ofzo, :P

nogmaals bedankt !!

terrasbeest
17 februari 2011, 19:42
Een theoretische achtergrond voor Penta"s is misschien niet helemaal nodig,maar het is wel goed om weten dat voor elke majeur penta er een ' relatieve' mineur bestaat, die dezelfde noten bevatten.

Als je een majeur toonladder harmoniseert ( in akkoorden speelt ) krijg je deze akkoorden( drieklanken), voorbeeld is in Cmajeur :
C-Dmin-Emin-F-G-Amin-Bdim (min7b5).


De formule 1-2-3-5-6 kan je toepassen op de Majeur akkoorden( C F G ), dezelfde noten komen voor in de relatief mineur penta's ( respectievelijk Am Dm en Em).
Zo krijg je 6 penta"s die je kan gebruiken over elke progressie in Cmajeur, al is het wel uitkijken met hoe je sommige ladders speelt, sommige noten klinken niet echt goed bij sommige akkoorden : gebruik dus je oren.


.

driftkop
17 februari 2011, 20:49
Als je een majeur toonladder harmoniseert ( in akkoorden speelt ) krijg je deze akkoorden( drieklanken), voorbeeld is in Cmajeur :
C-Dmin-Emin-F-G-A-Bdim (min7b5).

Ik neem aan dat je daar een Am bedoelt? ;)

terrasbeest
17 februari 2011, 21:02
Ik neem aan dat je daar een Am bedoelt? ;)

inderdeed, watson.post aangepast.

Theroses
18 februari 2011, 18:59
haha maakt niks, ik snapte al geen ruk ervan, kijk als noob zijnde wat ik wel snap

Majeur is de basis en elke Majeur heeft een relatieve Mineur met dezelfde noten, elke toonladder heeft een eigen formule van afstanden. Toonladders kun je doorschuiven naar een andere positie ( grondtoon ) in een toonladder zijn nog kleine stukken ( modes zoals mixodilisch etc.). En dan nu weet ik hoe je pentatonisch krijgt, maar ik heb dus nog steeds geen idee welk akkoord ik bij welke toonladder kan spelen enzo..

terrasbeest
18 februari 2011, 20:34
haha maakt niks, ik snapte al geen ruk ervan, kijk als noob zijnde wat ik wel snap

Majeur is de basis en elke Majeur heeft een relatieve Mineur met dezelfde noten, elke toonladder heeft een eigen formule van afstanden. Toonladders kun je doorschuiven naar een andere positie ( grondtoon ) in een toonladder zijn nog kleine stukken ( modes zoals mixodilisch etc.). En dan nu weet ik hoe je pentatonisch krijgt, maar ik heb dus nog steeds geen idee welk akkoord ik bij welke toonladder kan spelen enzo..

Heb je even:seriousf::seriousf:?

Heb je die akkoordprogressie in C majeur wel bekeken? Daar heb je al de keuze tussen 6 Penta's, theoretisch maakt het niet uit welke je speelt,zolang je een nummer hebt in Cmajeur kunnen ze ook alle 6,(maar zoals ik zei : je moet je ' oren' gebruiken om uit te vinden wat best past. Theorie is niet alles:sssh:)

Maak het jezelf gemakkelijk : bekijk niet ' akkoord per akkoord' en wat je daarover zou kunnen spelen.De kans dat een nummer in in één enkele toonaard staat is vrij groot, en dan is het een koud kunstje om er achter te komen welke 6 penta's daarbij horen, en wat je dus kan gaan gebruiken over alle akkoorden van dat nummer.
Alleen, je moet er wel achter komen welke akkoorden bij elke toonaard horen, en daar heb je wat theorie voor nodig;)

Theroses
18 februari 2011, 22:54
Een theoretische achtergrond voor Penta"s is misschien niet helemaal nodig,maar het is wel goed om weten dat voor elke majeur penta er een ' relatieve' mineur bestaat, die dezelfde noten bevatten.

Als je een majeur toonladder harmoniseert ( in akkoorden speelt ) krijg je deze akkoorden( drieklanken), voorbeeld is in Cmajeur :
C-Dmin-Emin-F-G-Amin-Bdim (min7b5).


De formule 1-2-3-5-6 kan je toepassen op de Majeur akkoorden( C F G ), dezelfde noten komen voor in de relatief mineur penta's ( respectievelijk Am Dm en Em).
Zo krijg je 6 penta"s die je kan gebruiken over elke progressie in Cmajeur, al is het wel uitkijken met hoe je sommige ladders speelt, sommige noten klinken niet echt goed bij sommige akkoorden : gebruik dus je oren.


.
duidelijk ja
maar wat bedoelen julie dan met de term harmonizeren ?

alvast bedankt voor de nuttige informatie ;)

aaronstonebeat
18 februari 2011, 22:59
...maar wat bedoelen julie dan met de term harmonizeren ?

Harmoniseren is akkoorden bouwen uit een toonladder; bijvoorbeeld drieklanken uit de ladder c-d-e-f-g-a-b:

I: c-e-g
ii: d-f-a
iii: e-g-b
IV: f-a-c
V: g-b-d
vi: a-c-e
vii: b-d-f

terrasbeest
18 februari 2011, 23:08
Harmoniseren is akkoorden bouwen uit een toonladder; bijvoorbeeld drieklanken uit de ladder c-d-e-f-g-a-b:

I: c-e-g
ii: d-f-a
iii: e-g-b
IV: f-a-c
V: g-b-d
vi: a-c-e
vii: b-d-f

Vandaar mijn stelling dat toonladders en akkoorden steeds samengaan.

(Ik zoek even in m'n oudere posts, en dan copieer ik ze hierheen. )

aaronstonebeat
18 februari 2011, 23:13
Harmoniseren is akkoorden bouwen uit een toonladder; bijvoorbeeld drieklanken uit de ladder c-d-e-f-g-a-b:

I: c-e-g
ii: d-f-a
iii: e-g-b
IV: f-a-c
V: g-b-d
vi: a-c-e
vii: b-d-f

Vandaar mijn stelling dat toonladders en akkoorden steeds samengaan.

(Ik zoek even in m'n oudere posts, en dan copieer ik ze hierheen. )

Toen ik dit doorzag, had ik het gevoel dat ik iets begon te begrijpen. En nadat een boel tijd is verstreken, zeg ik: 'toen begon ik het te begrijpen'.

terrasbeest
18 februari 2011, 23:29
Neem de toonladder in C Majeur :

C D E F G A B die herhaalt zich weer C D E F G A B en nog eens tot je niet verder meer kunt op je gitaar.De MELODIE herken je vast.

Die zelfde toonladder ( dus dezelfde noten ) kan je ook spelen beginnend op eender welke van bovenstaande noten.

Dus D E F G A B C herbegint hoger D E F G A B C enz.*
E F G A B C D E F G A B C D enz
F G A B C D E F G A B C D E enz.
G.........
A ........
B ........ ( de ....... vul je zelf aan ).

Je zal merken dat als je dezelfde toonladder speelt, maar beginnend op een andere toon, je door het spel van de intervallen, een heel andere melodie speelt .

Op elk van die begintonen kan je nu akkoorden gaan bouwen, waardoor je de toonladder C D E F G A B in akkoorden zal kunnen spelen ipv van in enkele noten. Het is zeer belangrijk dat je dit begrijpt , dit is de basis.
Dus kun je bovenstaande oefening ook maken in de andere Majeur toonladders. ( dat zijn er in totaal 12 , elk beginnend op 7 verschillende tonen. ) Op den duur zul je dat vlot kunnen, dus er is geen reden voor paniek.

Probeer bovenstaande oefening bvb met de toonladder van F Majeur.
De intervallen blijven dezelfde (= de melodie die je speelt is dezelfde ) .

Dus :

F G A Bb C D E.
G A Bb C D E F
A Bb C D E F G
Bb C D enz, enz.
Je zal opmerken dat er een verschil is als je begint te spelen op F in te toonladder van F Majeur, dit anders verloopt dan beginnen op F in de toonlader in C Majeur : er zit een andere noot in.

(Ik denk dat je hier éérst even mee aan de slag moet, voor je verder gaat met de rest, de pentatonische toonladders en de akkoorden).


De major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.*

Belangrijk :


Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
1 dominant akkoord : plaats 5
1 min7b5 akkoord * *: plaats 7.

Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
Bvb Cmajeur7.
Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt,opent dit nieuwe mogelijkheden, maar heeft dit tevens beperkingen. Hierover verder.
Hiermee is de directe link gelegd naar het verband tussen Modes/Scales/Akkoorden.
*
Het diatonisch gebruiken van scales, enkel toonladdereigen noten dus, beperkt de mogelijkheden om te soleren omdat deze weinig mogelijkheden hebben om 'spanning' te brengen in een lijn.
Het gebruik van niet-diatonische noten daarentegen verhoogt deze mogelijkheden.

Dat is weer een volgende stap.

Het is dus een hele brok, he.....ben je even mee bezig:)Indien onduidelijk, laat maar weten.
*

*

terrasbeest
18 februari 2011, 23:31
Toen ik dit doorzag, had ik het gevoel dat ik iets begon te begrijpen. En nadat een boel tijd is verstreken, zeg ik: 'toen begon ik het te begrijpen'.

Nu heb ik dit toch wel ècht begrepen, bedoel je toch?

aaronstonebeat
18 februari 2011, 23:44
'Heb ècht begrepen', ik denk het inderdaad. Het zou zo maar passen in mijn onderwerp 'Ontroerende inzichten' in off-topic.

Het is de basis zoals je zegt, toch in ieder geval binnen onze culturele context. Als dit duidelijk is, kun je verder gaan met het gebruiken van de tussenliggende tonen en daar je akkoorden en melodieën mee verrijken (Queen, Muse, Bowie etc.), de 'zwarte toetsen', en het bouwen vierklanken, vijfklanken en zo verder, het stapelen van kwarten, van kwinten.

Misschien nog een toevoeging: als je de I, IV en V uit mijn lijstje neemt, heb je wat ze 'tonica, subdominant en dominant' noemen; de drie akkoorden uit de beroemde drie-akkoordenliedjes. Al onze westerse muziek is erop gebaseerd, de harmonische hoofdfuncties, zoals treffend geïllustreerd in het volgende:


http://www.youtube.com/watch?v=LUaE-Uiy3lY

terrasbeest
19 februari 2011, 08:51
Pentas hebben een beetje de reputatie ' beginnersstuff' te zijn, je kan met heel eenvoudige dingetjes al aan de slag, en in het algemeen blijft men die eenvoudige dingetjes ook maar steeds weer bovenhalen zonder wat verder te kijken naar de mogelijkheden.Het resultaat is dat alle solo's van alle gitaristen op elkaar gaan lijken, al heeft gelukkig iedereen wel zo'n beetje zijn eigen frasering, timing enz.
Penta's worden gebruikt als een soort passe partout, maar als je wil koken bestaat er meer dan zout en peper om eten lekkerder te maken.
In Jazz gebruikt men ook pentas, maar Jazz heeft de reputatie dat eenvoudige dingen er niet thuis in horen. Alhoewel.....ze gebruiken net dezelfde noten als iedereen en spelen op dezelfde instrumenten.

Over die tussentonen : bij pentas heb je geen semi-tones ( tussentonen dus ?) ?????
Dit had ik eerder al een keer gepost :

Pentatonische toonladders ( niet verwarren met de Bluesladder ) komt overeen met de 1+2+3+5+6de noot van de majeurtoonladder of zijn relatiefmineur ( Cmajeur = Amineur).
Er zijn per majeurtoonladder drie modi die we kunnen beschouwen als basis voor pentas :
de I , IV en V.Samen met de relatiefmineur komt dit er op neer dat je zes ( 3x2 ) pentas ter beschikking hebt per ( majeur) toonsoort.
Dit zijn ‘ basis’ ladders : er komen géén toonaardvreemde noten in voor.
Dit is bekend terrein, niks bijzonders aan.

Voorbeeld =voor de C majeurtoonladder, heb je volgende pentas : Cmaj/Amin , Fmaj/Dmin en Gmaj/Emin.Die mag je zonder risico gebruiken binnen akkoordprogressies van Cmajeur, sommige noten vragen wel wat omzichtigheid .Het spreekt vanzelf dat je de noten van elke penta kan gebruiken in de volgorde die je goed vind, en vooral dat je de verschillende pentas gewoon kan combineren,na elkaar gespeeld klinkt het best. Net als bij arpeggios is er geen regel die bepaalt dat je alle noten moet gebruiken.
De eventuele extenties ( 7,9,11,13 ) van een akkoord maken op dit punt niks uit ,evenmin als maj, min of dominant.Gebruik je oren en wees creatief.

Nu, Cmajeur is niet alleen de I van Cmajeur, maar ook de IV in de toonladder van Gmajeur; De Pentas voor Gmajeur zijn G majeur, Cmajeur ( komen beiden ook voor in de toonladder van C majeur ) en Dmajeur...dat is een nieuwe!En die kan je ook spelen over een Cmaj7 akkoord.
Dmaj penta is D E F# A B, die F# geeft aan je Cmajeur7 een Lydisch karakter , en je krijgt er een noot bij die je als semi-tone kan gebruiken om op te lossen naar de G in je Cmaj akkoord:)

Theroses
19 februari 2011, 12:10
Harmoniseren is akkoorden bouwen uit een toonladder; bijvoorbeeld drieklanken uit de ladder c-d-e-f-g-a-b:

I: c-e-g
ii: d-f-a
iii: e-g-b
IV: f-a-c
V: g-b-d
vi: a-c-e
vii: b-d-f

dus eigenlijk kun je hier 7 akkoorden op opbouwen, er zit steeds een hele noot tussen (1) dus dit zijn eigenlijk 7 majeur akoorden op een toonladdder ?

aaronstonebeat
19 februari 2011, 12:41
dus eigenlijk kun je hier 7 akkoorden op opbouwen, er zit steeds een hele noot tussen (1) dus dit zijn eigenlijk 7 majeur akoorden op een toonladdder ?

Bijna. De interne verhouding binnen die akkoorden zijn niet helemaal hetzelfde omdat tussen b en c en tussen e en f maar een halve toon zit. Daardoor zijn I, IV en V majeur-akkoorden (grondtoon-grote terts-kwint),ii, iii en vi mineur-akkoorden (grondtoon-kleine terts-kwint) en vii een zogenaamd dim-akkoord (grondtoon-kleine terts-verminderde kwint).

terrasbeest
19 februari 2011, 12:50
dus eigenlijk kun je hier 7 akkoorden op opbouwen, er zit steeds een hele noot tussen (1) dus dit zijn eigenlijk 7 majeur akoorden op een toonladdder ?

Kijk nog even naar m'n eerste post. Het zijn geen 7 majeur akkoorden.
Het is 1 majeurtoonladder ( er zijn er dus wel 12...) en op elke noot van elke majeurtoonladder kan je akkoorden ' maken' door telkens een noot ' weg te laten'.
Toonladder C D E F G A B
Akkoorden :
C E G B Cmaj 7 ( I)
D F A C Dmin7 (ii)
E G B D Emin7 ( iii)
F A C E Fmaj7 ( IV)
G B D F G7 ( V)
A C E G Amin7 ( vi )
B D F A Bmin7b5. (vii)

Per majeurtoonladder heb je dus 2 Maj7, 3 min7, 1 Dominant7, en 1 min7b5.

Theroses
19 februari 2011, 13:03
o tuurlijk haha ja k dacht al t was te makkelijk maar k was ff vergeten dat tussen BC en EF maar een halve toon zit xD, maar t is wel duidelijk, alleen zijn deze afstanden dus steeds anders en is een questie van uit je hoofd leren ?

-=JEROEN=-
24 februari 2011, 20:52
Waarom legt niemand die jongen even uit wat een terts is?

Akkoorden en penta ladders als stapelingen van tertsen...

terrasbeest
24 februari 2011, 22:04
(Pentas zijn stapelingen van kwinten).

-=JEROEN=-
3 maart 2011, 15:44
Oh ja, das waar ook :seriousf:

C pent = 1 2 3 5 6 = c d e g a

kwinten stapelen: c > g > d > a > e


Maar hoe zit dat ook alweer met mineur penta?

Am pent = 1 b3 4 5 b7= a c d e g

a > e > b???

aaronstonebeat
3 maart 2011, 15:55
Ook kwinten stapelen vanaf c; het is hetzelfde verzamelinkje tonen. Lijkt mij.

terrasbeest
3 maart 2011, 16:45
Lees mijn eerdere postje er even op na.
Je kan per majeurtoonladder DRIE maj penta's 'maken', op de I , IV en V.Daarbij horen dan telkens de relatieve mineur penta's : die worden afgeleid van de majeur penta's, en die hoef je dus niet meer 'apart te berekenen '.

-=JEROEN=-
4 maart 2011, 01:47
C>G>D>A>E = c d e g a = C pent.maj
F>C>G>D>A = f g a c d = F pent.maj
G>D>A>E>B = g a b d e = G pent.maj

Bij elkaar de hele majeur ladder.

Hmm, valt me ineens op dat als je allemaal kwinten stapelt op de IV:
F>C>G>D>A>E>B
dat je dan ook de hele ladder te pakken hebt.

Grappig, nog nooit zo bekeken.

aaronstonebeat
4 maart 2011, 02:06
Toen dat kwartje bij mij viel, was ik ook heel blij (waar een mens dat al niet om kan zijn).

Maar het geldt voor elk interval, behalve de prime en het octaaf; en het maakt niet uit op welke toon je begint.

c-d-e-f-g-a-b (DUH ;))
c-e-g-b-d-f-a
c-f-b-e-a-d-g
c-g-d-a-e-b-f
c-a-f-d-b-g-e
c-b-a-g-f-e-d

EDIT:

Zo is-ie eigenlijk nog leuker, met prime en octaaf erbij en ook de c die op het eind de cirkeltjes rond maakt:

c-c-c-c-c-c-c-c
c-d-e-f-g-a-b-c
c-e-g-b-d-f-a-c
c-f-b-e-a-d-g-c
c-g-d-a-e-b-f-c
c-a-f-d-b-g-e-c
c-b-a-g-f-e-d-c
c-c-c-c-c-c-c-c

Van boven naar beneden en van links naar rechts hetzelfde.
En van beneden naar boven en van rechts naar links :crazyhappy:

aaronstonebeat
4 maart 2011, 02:55
Nu vraag ik me nog één ding af: bestaat er ook een pentatonische ladder voor het dim-akkoord?

Als ik naar de systematiek bij de andere akkoorden kijk:

majeur: 1-2-3-5-6
mineur: 1-3-4-5-7

B-dim is een mineur-akkoord en zou zo als ladder krijgen:
b-d-e-f-a.
Mineur-pentatonisch met een blue note ipv een vijf. Wordt dat weleens gebruikt in de praktijk?

EDIT:

Soms laten kwesties me maar niet los.

Zou de essentie van pentatonische ladders kunnen zitten in het weglaten van de tritonus, het interval f-b? Geen van de andere stamtonen vormen dat interval.
In C- en Am-pentatonisch zit f noch b.
In F- en Dm-pentatonisch zit wel een f maar geen b.
In G- en Em-pentatonisch zit wel een b maar geen f.

Daar gaat mijn eigen theorette over de dim-pentatonische ladder al :seriousf:

Jimi Hendrix
4 maart 2011, 09:06
Zou de essentie van pentatonische ladders kunnen zitten in het weglaten van de tritonus, het interval f-b? Geen van de andere stamtonen vormen dat interval.


De pentatonische ladders zijn veel ouder en 'rudimentairder' zo u wilt, dus 't is eerder andersom: de heptatonische ladders (zeventonig zoals majeur etc) zijn een doorontwikkeling van de pentatonische.
Hoewel die pentatonische ook weer verschillen per cultuur.

terrasbeest
4 maart 2011, 09:59
Dim toonladders zijn zogenaamde ' kunstmatige toonladders', net als whole tone bvb.
IMO kan je enkel penta's bouwen op majeurtoonladders, en bvb nietop melodisch mineur( mss op één trap?) of harmonisch mineur.
Voor mij zit de essentie van Pentas in het feit dat je geen semi-tone intervals hebt.

Ik ben penta's opnieuw aan het ontdekken, dus er duiken soms wel dingen op die ik vroeger nooit had opgemerkt.
Ik heb momenteel absoluut geen tijd meer om ècht gitaar te spelen, penta's leek mij wel geschikt als ' eenvoudige bezigheid', maar het blijkt wel verdomd interessante stuff te zijn;)
' Cool' wordt het als je penta's uit andere toonaarden gaat combineren, ik denk dat ik dat in eerdere posts al aangaf...

Nu, ik heb me nooit iets laten dicteren door modes en toonladder, penta's zijn voor mij niks anders dan een makkelijk te onthouden verzameling noten.

-=JEROEN=-
5 maart 2011, 09:45
Toen dat kwartje bij mij viel, was ik ook heel blij (waar een mens dat al niet om kan zijn).

Maar het geldt voor elk interval, behalve de prime en het octaaf; en het maakt niet uit op welke toon je begint.

c-d-e-f-g-a-b (DUH ;))
c-e-g-b-d-f-a
c-f-b-e-a-d-g
c-g-d-a-e-b-f
c-a-f-d-b-g-e
c-b-a-g-f-e-d

EDIT:

Zo is-ie eigenlijk nog leuker, met prime en octaaf erbij en ook de c die op het eind de cirkeltjes rond maakt:

c-c-c-c-c-c-c-c
c-d-e-f-g-a-b-c
c-e-g-b-d-f-a-c
c-f-b-e-a-d-g-c
c-g-d-a-e-b-f-c
c-a-f-d-b-g-e-c
c-b-a-g-f-e-d-c
c-c-c-c-c-c-c-c

Van boven naar beneden en van links naar rechts hetzelfde.
En van beneden naar boven en van rechts naar links :crazyhappy:

Dus jij maakt totaal geen onderscheidt tussen klein en groot???

Als ik secunden ga stapelen, krijg ik toch echt: c-d-e-fis-gis-ais

terrasbeest
5 maart 2011, 12:37
In C majeur, Jeroen?

aaronstonebeat
6 maart 2011, 02:04
Dus jij maakt totaal geen onderscheidt tussen klein en groot???

Als ik secunden ga stapelen, krijg ik toch echt: c-d-e-fis-gis-ais


In C majeur, Jeroen?

Natuurlijk ken ik het onderscheid tussen klein en groot; maar ik maakte het hier inderdaad niet. Net als bij het stapelen van tertsen om een toonladder te harmoniseren; sommige zijn dan groot en sommige zijn klein. Ik sloeg hier gewoon geen, één, twee, drie, vier, vijf of zes witte toetsen over.

Een afstand van een halve toon is ook een secunde, een kleine.

De kleine secunde komt inderdaad niet voor in de pentatonische ladder, evenmin als de grote septime.
Wel de kleine septime, de grote en de kleine sext, de reine kwint, de reine kwart, de grote en de kleine terts en de grote secunde; en de prime en het octaaf natuurlijk.

-=JEROEN=-
6 maart 2011, 02:52
Ah, op die marinade.

Heb nooit zo aan dat stapelen gedaan. Heb de theorie mezelf aangeleerd en dat stapelen leek me niet praktisch. Zal me er eens in verdiepen.

terrasbeest
6 maart 2011, 10:44
De kleine secunde komt inderdaad niet voor in de pentatonische ladder, evenmin als de grote septime.
Wel de kleine septime, de grote en de kleine sext, de reine kwint, de reine kwart, de grote en de kleine terts en de grote secunde; en de prime en het octaaf natuurlijk.

Kan je me dat even toelichten?

( Penta : 1-2-3-5-6..... , toch?)

terrasbeest
6 maart 2011, 10:45
( De ' zwarte toetsen' = een penta toonladder :) )

aaronstonebeat
6 maart 2011, 13:15
( De ' zwarte toetsen' = een penta toonladder :) )

Verdomd ja, dat is ook zo :)


Kan je me dat even toelichten?

( Penta : 1-2-3-5-6..... , toch?)

Als je over meer dan één octaaf kijkt.

terrasbeest
6 maart 2011, 21:03
Verdomd ja, dat is ook zo :)



Als je over meer dan één octaaf kijkt.

Ik ben niet mee:???:

aaronstonebeat
6 maart 2011, 22:17
Zie het bijvoorbeeld zo:

1-2-3-5-6 - 8-9-10-12-13 etc.

1-2, 2-3, 5-6 etc, grote secunden
1-3 grote terts, 3-5, 6-8 kleine terts
2-5, 5-8, 3-6 kwart
1-5, 2-6, 5-9 kwint
3-8 kleine sext, 1-6 grote sext
2-8, 3-9, 6-13 klein septime
etc

terrasbeest
7 maart 2011, 07:37
OK. Dus niet van op de grondtoon.

Als je omkeringen van akkoorden speelt, is de tertsen-stapeling ook weg, maar ook al speel je een C akkoord als E G C ( kijk naar intervallen ), dan speel je 3-5-1.
Maar ik snap wat je bedoelt, Ik heb dit soort redenering bij Triad pairs.

Theroses
7 maart 2011, 12:04
haha zelf snap ik er als topicstarter geen ruk van xD, jullie zijn heel wat verder in theorie als mij .

EuroCinema
7 maart 2011, 13:11
Van de laatste 4 pagina's ga je ook niet beter spelen hoor, maar het zijn leuke gedachte-experimenten of zo. Terrasbeest heeft wat mij betreft wel de kern van de zaak benoemd. Een penta heeft niet alleen 5 noten, maar mist ook precies de halve stapjes. Daardoor ontstaat een voor het oor heel begrijpelijk systeem van tonen, dat door veel muzikanten met menselijke spraak is vergeleken. Ik ben er ook van overtuigd dat penta's deels zo populair zijn omdat ze op gitaar heel makkelijk te spelen zijn. Dat mag geen reden zijn om ze te gebruiken, maar óók niet om ze te vermijden!

terrasbeest
7 maart 2011, 13:12
haha zelf snap ik er als topicstarter geen ruk van xD, jullie zijn heel wat verder in theorie als mij .

Zou wel kunnen, maar : wàt snap je niet?
Eén vraag per keer.....:???:

terrasbeest
7 maart 2011, 13:24
Van de laatste 4 pagina's ga je ook niet beter spelen hoor, maar het zijn leuke gedachte-experimenten of zo. Terrasbeest heeft wat mij betreft wel de kern van de zaak benoemd. Een penta heeft niet alleen 5 noten, maar mist ook precies de halve stapjes. Daardoor ontstaat een voor het oor heel begrijpelijk systeem van tonen, dat door veel muzikanten met menselijke spraak is vergeleken. Ik ben er ook van overtuigd dat penta's deels zo populair zijn omdat ze op gitaar heel makkelijk te spelen zijn. Dat mag geen reden zijn om ze te gebruiken, maar óók niet om ze te vermijden!

Gedachte-experimenten : men is dat verleerd he....

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110307_hoe_onze_hersenen_internet_nicholas_carr_ social_media_rotterdam/

Ik ben aan het leren er wat filosofischer mee om te gaan, er schijnt dus een wetenschappelijke verklaring te bestaan die als excuus kan dienen om gedachte-experimenten maar links te laten liggen.

Zaak is dat, zelfs al is het iets vrij eenvoudig als penta's, veel mogelijkheden onbenut blijven zonder die experimenten.

aaronstonebeat
8 maart 2011, 02:10
Albert Einstein kwam tot zijn relativiteitstheorie (1905-1916) voornamelijk door het doen van gedachte-experimenten.

Wat mij betreft zou het goed zijn als men weer eens wat meer de tijd nam om in gedachten verzonken te raken; denkend in slaap te vallen en te dromen over de gedachten die de slaap vooraf gingen.

EuroCinema
8 maart 2011, 11:18
True. Tegenwoordig wordt de goegemeente echter al boos bij het idee dat ze na moeten denken. Alsof het een recht is om je hersens niet te gebruiken. Gedachte-experimenten zullen ook wel een linkse hobby zijn. :seriousf:

terrasbeest
8 maart 2011, 12:59
True. Tegenwoordig wordt de goegemeente echter al boos bij het idee dat ze na moeten denken. Alsof het een recht is om je hersens niet te gebruiken. Gedachte-experimenten zullen ook wel een linkse hobby zijn. :seriousf:

A mind is like a parachute. It doesnt work if it's not open.( Frank Zappa ).

-=JEROEN=-
23 maart 2011, 12:17
haha zelf snap ik er als topicstarter geen ruk van xD, jullie zijn heel wat verder in theorie als mij .
Mijn tip aan jou: ga luisteren! leer de intervallen herkennen!

De fout die (te) vaak gemaakt wordt is dat men een a, b, c, enz ziet als een opzichstaand iets, maar dat is geenszins zo. Je weet pas wat die a voor kleur/klank/functie heeft als je ook weet waar en wanneer die a gespeeld wordt. Vergeet dus die letters en ga luisteren hoe ze klinken.

a over Am = grondtoon
a over F = grote terts
a over F# = kleine terts
a over G = secunde of none
enz

Vat je em?