PDA

View Full Version : super champ xd gebruik van line out zonder speaker mogelijk?



arcane
17 februari 2011, 11:55
Ik zou graag willen weten of ik de speaker kan unpluggen als ik de line out wil gebruiken. Ik weet dat dit bij een solid state amp geen probleem is en dat je dit bij een buizen amp zeker niet moet doen. Toch zijn er buizen amps waarbij dit wel mogelijk is.
Echter vind ik in de manual niets over het gebruik van de line out.

Ik heb al gezocht op verschillende fora, en de meningen zijn verdeeld, de één zegt dat het mag, en de ander zegt van niet (maar dit zijn over het algemeen gitaristen die de amp zelf niet hebben).

Wie heeft deze amp ook en kan mij vertellen of het mogelijk is?

Rick trodat
17 februari 2011, 14:34
Ik heb ook een xd. En voorzover ik weet mag je de line out alleen in combinatie met de speaker gebruiken. Maar ik heb het zelf ook nog nooit geprobeerd.

Baker
17 februari 2011, 15:32
Bij mijn Marshall JVM kan het wel. maar daar staat het ook expliciet in de handleiding. Ik pas dat ook wel eens toe, met name voor recording e.d. Het is wel redelijk uniek. Bij de meeste amps kan dat niet.

Ik dacht, misschien moet je even een mailtje sturen naar de support afde;ing van Fender, maar dat adres kan ik nergens vinden voor je....

Succes!

arcane
17 februari 2011, 16:10
Ik dacht, misschien moet je even een mailtje sturen naar de support afde;ing van Fender, maar dat adres kan ik nergens vinden voor je....

Succes!

Ja op de Fender site kon ik ook geen mail adres vinden :(

ErikE
17 februari 2011, 16:24
De line out is een preamp-output. De eindtrap mag je niet zonder weerstand/speaker gebruiken.

Amps waarbij dit wel kan hebben doorgaans een ingebouwde powersoak/attenuator.

arcane
17 februari 2011, 16:57
De line out is een preamp-output. De eindtrap mag je niet zonder weerstand/speaker gebruiken.

Amps waarbij dit wel kan hebben doorgaans een ingebouwde powersoak/attenuator.

Ja, dat weet ik dus, maar ik wil dus met zekerheid weten of de superchamp deze voorziening wel of niet heeft.

Hier een link naar het schema van de amp, ikzelf snap er de ballen van.
http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Super-Champ_XD_schematic.pdf

cluseau
17 februari 2011, 22:19
..... ik wil dus met zekerheid weten of de superchamp deze voorziening wel of niet heeft.

Jouw amp heeft geen ingebouwde powersoak. Zonder speakerjack wordt de uitgang wel kortgesloten om de uitgangstrafo te beschermen tegen overspanning maar ik denk niet dat je eindbuizen daar blij van worden. Mijn conclusie zou zijn "niet doen zonder aangesloten load".

Frans.

arcane
17 februari 2011, 22:24
Jouw amp heeft geen ingebouwde powersoak. Zonder speakerjack wordt de uitgang wel kortgesloten om de uitgangstrafo te beschermen tegen overspanning maar ik denk niet dat je eindbuizen daar blij van worden. Mijn conclusie zou zijn "niet doen zonder aangesloten load".

Frans.

ok, duidelijk :)
Wel jammer, je moet de amp nog op een aardig volume zetten om het signaal hard genoeg uit te sturen via de line out. Dan moeten de buren maar meegenieten of ik moet blijven opnemen met de toneport, waar ik altijd wel tevreden over ben geweest.

cluseau
17 februari 2011, 22:29
Wel jammer, je moet de amp nog op een aardig volume zetten om het signaal hard genoeg uit te sturen via de line out.


Daar is wat aan te doen hoor, gewoon zorgen dat die ingebouwde powersoak er komt. Klein kunstje......

Frans.

arcane
17 februari 2011, 22:34
Daar is wat aan te doen hoor, gewoon zorgen dat die ingebouwde powersoak er komt. Klein kunstje......

Frans.

hehe, ja voor jou, maar niet voor mij, de laatste keer dat ik een soldeerbout heb gebruikt was op de basisschool, en toen gebruikten we de bout om in hout te branden haha.

cluseau
17 februari 2011, 22:38
Tja, ik zit te ver weg voor jouw maar er zijn vast wel mensen in jouw omgeving die dat voor je willen doen. Ennehhh; hout plakt niet, soldeer wel :soinnocent:

arcane
17 februari 2011, 22:43
Ennehhh; hout plakt niet, soldeer wel :soinnocent:

Ah, dus dat was het, ik zal het proberen te onthouden;)