PDA

View Full Version : Hardrock elementen voor strat?



Thiez
17 februari 2011, 11:34
Ik ben zoals sommige misschien weten zelf een stratje aan het bouwen. Het wordt een beetje classic- meets powerstrat. Ik speel in een hardrock band en ben zoekende naar een paar gave pickups.
Waar moeten ze aan voldoen?
Het hoeft GEEN humbucker copie te zijn, ik heb al 2 humbucker gitaren en wil dus eens een gitaar met een wat andere sound. Het mag wel dik zijn en hoeft niet persee dat hele twangy strat gedoe te hebben. Om een voorbeeld artiest te noemen denk aan Axel Rudi Pell, blackmore, yngwie, etc. Het moet overigens wel een lekker element zijn voor ritme te spelen ook. Niet alleen maar lead. En neck moet wel een lekkere strat clean/bleusy tone hebben.
Ze moeten een beetje hot output hebben, dat ze wel enigzins meekunnen met mijn humbucker gitaren.

De humbuckers die ik zelf al had gevonden zijn:
- Van Zandt rock set
- Fender Hot-noiseless
- Seymour duncan SSL5, SSL3, STK, etc etc
- Dimarzio pro track

Alle voorstellen zijn welkom en natuurlijk ook graag een bevinding erbij waarom dat DE pickup zou zijn voor mijn rockstratje ;)

Exi
17 februari 2011, 12:27
Krijgt hij alleen single-coils? Misschien is een 'lil '59 in de brug wel lekker.

Herman
17 februari 2011, 12:32
Inderdaad wel handig of je singlecoils of humbuckers wilt?

Maar ik zie in je rijtje dat er een setje Van Zands tussen staat en een setje Fender Noiseless. Je mag de Noiseless dan wel al weg strepen want de Van Zands zijn een heel stuk beter (ook duurder waarschijnlijk). Ik heb zelf mijn noiseless (fender) PU's vervangen door een setje Van Zands, en dat het klinkt echt beter. Ik ben behoorlijk wat vervelend hoog kwijt, en de elementen reageren veel beter op je spel. Warmere sounds in het algemeen ook. :)

Thiez
17 februari 2011, 13:01
Ik wil geen humbucker. Alleen single coils, omdat ik al twee humbucker gitaren heb en eens wat anders wilt.
Ik wil een vette single coil set voor een smerige hardrock sound.

Tankman
17 februari 2011, 13:24
Ik zou in de brug wel een hot rail(achtige) gooien en de rest lekker single coil houden. Op gebied van single coils weet ik even iets minder dan bij humbuckers, maar ik weet wel dat je even naar een paar goede Joe Bardens moet kijken. Bij echte interesse moet je maar even een PM sturen. Echt te gekke pickups!

Jeroen_K
17 februari 2011, 14:07
P90 misschien?

ER!K
17 februari 2011, 15:56
Misschien is een Bareknuckle The Sinner (http://www.bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=strats&sub=contemporary&pickup=the_sinner) wat voor je, ze zijn wel prijzig maar hebben meer output dan welke humbucker dan ook :seriousf:

Orgasmocaster
17 februari 2011, 16:21
Rio Grande Muy Grande!

Thiez
17 februari 2011, 16:37
Die bareknuckle ziet er interessant uit. En die rio grande ga ik ook zeker meenemen in mijn lijstje.
Bedankt voor de tips! Misschien zijn er mensen die wat meer uitleg kunnen geven over de tone van de pickups?
Bare knuckle staat op de site wel een soundclip maar die rio grande?

@demension: P90 is als ik me niet vergis ook gewoon een high output single coil? alleen in een groter jasje.
Ik wil wel graag in de single coil afmetingen blijven.

Orgasmocaster
17 februari 2011, 17:53
Rio Grande sound clips:

http://www.riograndepickups.com/sounds.htm

de Muy Grande is een hete single coil
en De Dirty Harry is een P90 verkleed als een single coil!

Stratman70
17 februari 2011, 18:50
Je noemt Blackmore in je post en Blackmore heeft natuurlijk een geweldige rocksound, zowel lead als ritme. Hij zweert bij de Lace Sensor Gold elementen en ik weet ook waarom. Ik heb ze zelf ook en wil nooit meer anders. Kijk eens op youtube naar Blackmore CHOHW Anya live, of Rainbow Ariel en je hoort wat een geweldige sound die man heeft, o.a. door die elementen dus.

Herman
17 februari 2011, 19:03
Ohjah, BareKnuckle is misschien wel interessant.

Zie hier een filmpje met een telecaster in actie. :D

http://www.youtube.com/watch?v=yCK7oHgmv7M&feature=related

Thiez
19 februari 2011, 16:14
Die bareknuckle klinken idd wel vet. Rio grande is jammer dat er niet echt rock of hardere samples op staan maar ook wel interessant.

Ik wil nog een kleine toevoeging doen. Mijn zelfbouw strat wordt gemaakt van esdoorn/maple hals met een lindenhout body (maar de elementen en brug is necktrough constructie van esdoorn).
De gitaar zal dus erg bright en helder klinken dus de elementen moeten wel lekker dik klinken en niet te schel hoog hebben.

jerome
19 februari 2011, 18:54
Mijn ervaring is dat een single coil element met een hoge output in de brugpositie vaak schreeuwerig klinken en de echte ballen en laag mist.
Je kan voor de brug positie en voor hardrock imho beter een high output humbucker in single coil formaat kiezen. Ziet eruit als een single coil maar het is toch een humbucker.
Bijvoorbeeld de Dimarzio Fast Track 2; die heb ik in een van mijn Stratjes.
Vet, vol, redelijk warm, dynamisch en reageerd goed op de volumepot van de gitaar.
Of de Super Distortion S; ook een humbucker in single coil formaat klinkt ook lekker. Geeft nog meer lekker laag

Thiez
19 februari 2011, 19:38
en hoe combineerd dat met de single's van de mid en neck wat betreft volume en klank?

jerome
19 februari 2011, 23:04
Prima. Weinig/nauwelijks volume verschil, de humbucker in single coil formaat geeft een heavier sound maar is niet eens zo veel harder als de single coils in neck en mid positie. In de neck en mid positie vind ik juist een single coil mooier klinken dan een humbucker.
Ook de klankleuren combineren prima.

aaronstonebeat
19 februari 2011, 23:36
Je noemt Blackmore in je post en Blackmore heeft natuurlijk een geweldige rocksound, zowel lead als ritme. Hij zweert bij de Lace Sensor Gold elementen en ik weet ook waarom. Ik heb ze zelf ook en wil nooit meer anders. Kijk eens op youtube naar Blackmore CHOHW Anya live, of Rainbow Ariel en je hoort wat een geweldige sound die man heeft, o.a. door die elementen dus.

Hij zal die elementen zeker niet voor niets zo graag gebruiken maar lang voordat die bestonden, klonk hij natuurlijk al geweldig op elke gitaar die hij vasthield.

Thiez
20 februari 2011, 09:41
Ik wil het liefste single coils omdat ik misschien het brug en midden element in serie wil kunnen zetten tot een soort humbucker. In de stijl van brian may zeg maar. Daarom leek mij een matchend setje opzich ook wel goed voor zoiets.
Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben?

aaronstonebeat
20 februari 2011, 12:25
Heb ik ervaring mee, en positieve! Wat ik in dat geval ook een absolute toevoeging vind, is de optie om ze uit fase te kunnen zetten (dit in tegenstelling tot parallel geschakelde elementen).

marc_o
20 februari 2011, 13:11
Je zou ook kunnen gaan voor de Dimarzio HS-3, ziet er als een singlecoil uit en gaat flink tekeer. Yngwie had ze altijd in z'n strats zitten.
Ik heb er jarenlang eentje gehad en was er zeer tevreden over, en het blijft wel gewoon een (dikke) stratsound, maar gaat goed om met een drivesound.
Hij is dacht ik wel wat dieper dan een normale singlecoil.

Thiez
20 februari 2011, 14:45
Klinkt idd wel vet marc. Ik hoor ook veel goede dingen over Seymour duncan SSL-5, dit schijnt ook de ballen van een P90 te hebben maar toch de stratsound in zich.

@Aaron: Ik wilde idd een mooie schakeling gaan ontwerpen met push pull knops. Er zitten 3 knoppen op strat, dus 1 knop om bridge en mid in serie te zetten, 1 knop om mid en neck in serie te zetten, en 1 knop om de fase van de mid om te draaien zodat ik beide serie en paralel schakeling in en uit serie kan spelen.
Is zoiets een verstandige opzet aaron of heb jij eventueel een verbeter tip nog daarin?

aaronstonebeat
20 februari 2011, 16:14
@Aaron: Ik wilde idd een mooie schakeling gaan ontwerpen met push pull knops. Er zitten 3 knoppen op strat, dus 1 knop om bridge en mid in serie te zetten, 1 knop om mid en neck in serie te zetten, en 1 knop om de fase van de mid om te draaien zodat ik beide serie en paralel schakeling in en uit serie kan spelen.
Is zoiets een verstandige opzet aaron of heb jij eventueel een verbeter tip nog daarin?

Het kan prima. Maar de normale 5-standenschakelaar gaat zich wel anders gedragen afhankelijk van de stand van de serieschakelaars.

Stel de normale situatie:
1: B
2: B+M
3: M
4: M+N
5: N

Met B en M in serie krijg je:

1: -
2: B+M
3: B+M
4: B+M in serie en dat parallel met N
5: N

Met M en N in serie:

1: B
2: B
3: -
4: M+N
5: M+N

Met beide schakelaars in de serie-stand:

1: -
2: -
3: -
4: B+M+N
5: B+M+N

Ik zou het verwarrend vinden. In mijn dromen zie ik wel eens een 2-standenschakelaar met voldoende polen om in één keer de hele bedrading van parallel naar serie om te gooien.

Het probleem met serie en parallel is dat de bedrading totaal anders is. Op de gitaar die ik voor mijn zoon bouw, zitten de elementen in serie en schakel ik met een gewone stratschakelaar B+M - B - B+N - M - M+N; dat wil dan weer wel.

Thiez
20 februari 2011, 16:35
pffff blijft altijd lastig die schakelingen. Ik had het in gedachte om 5 standen schakelaar hetzelfde te laten. en dat alleen wanneer ik dus de stand van B+M of N+M heb dat ik ze in serie of parallel kan switchen.

Ik gaat er binnenkort nog maar eens op mijn gemakje voor zitten om een een leuke schakeling te ontwerpen met paar mooie mogelijkheden. Iets in de trant van brian may maar dan met minder schakelaars ;)

aaronstonebeat
20 februari 2011, 17:18
Tja, serie-parallel is nogal een bitch ;)

Bij Brian May staan de elementen trouwens ook in serie; wellicht wist je dat al. Dit is een leuk artikeltje (http://www.treblebooster.com/brian_may_pickup_mod.htm) over de schakeling en wat varianten erop.

Thiez
20 februari 2011, 19:18
haha dat is idd lastig in schakelingen. Ik moet mezelf nog eens goed verdiepen in dat spul.
Ik moet ook nog eens goed kijken naar 5way switch en push-pull knobs. Ik heb bij mijn vorige strat een schakeling gemaakt met gewoon 6 mini switches.
Dat artikeltje had ik idd al gevonden, erg leuk om te lezen.
Wat voor elementen heb jij gebruikt voor die schakeling in serie te zetten en phase? Moet ik dan letten dat ze ongeveer zelfde output en impedantie hebben of niet?

aaronstonebeat
20 februari 2011, 19:32
Bij serieschakeling maakt verschil in impedantie niet uit; parallel zal het element met de lagere impedantie overheersen (als het verschil groot genoeg is) maar in serie tel je gewoon alles bij elkaar op.

Als je elementen uit fase zet is het leuk als ze flink verschillen omdat juist het verschil overblijft; wat gelijk is, heft elkaar op.

Op de gitaar voor mijn zoon komen twee humbuckers (9,5 en 6 kOhm) en er tussenin een single coil (9 kOhm).

Thiez
25 februari 2011, 18:51
Nog even een vraagje over het in serie schakelen. Ik moet er wel op letten misschien dat ik niet te high output elementen pak al. Stel ik pak singles van 10k impedantie. Wanneer ik ze dan in serie zet krijg ik dus al 20K toch?

aaronstonebeat
25 februari 2011, 19:03
Nog even een vraagje over het in serie schakelen. Ik moet er wel op letten misschien dat ik niet te high output elementen pak al. Stel ik pak singles van 10k impedantie. Wanneer ik ze dan in serie zet krijg ik dus al 20K toch?

Klopt helemaal. Weerstand, impedantie, inductie, uitgangsvoltage, je kunt ze allemaal gewoon bij elkaar optellen.

Thiez
25 februari 2011, 19:09
dus om zelfde output te krijgen als een 14k humbucker zou ik rond de 7k single coil moeten gaan zitten. Dan het ik zelfde principe als 14k humbucker alleen liggen de polen verder uit elkaar?

aaronstonebeat
25 februari 2011, 19:13
Correctomundo.

Thiez
25 februari 2011, 19:27
oke nice! ben nog steeds flink aan het twijfelen tussen pickups.

Lace sensor gold lijken me toch wel erg vet, uiteraard blackmore zijn sound.
Fender hot noiseless setje (jeff beck) lijken me ook erg gaaf.
Van zandt rock set (maar die zijn wel weer 100 euro duurder voor een setje...)
Seymour duncan SSL5, SSL2, SSL2 setje