PDA

View Full Version : Gitaar (Ak.) gezocht, prijsklasse 500 - 800 euro



FunkyFlamenco
16 mei 2003, 10:46
Ik ga binnenkort mijn eerste staalsnaar gitaar aanschaffen. Van nijlon weet ik genoeg, maar wat staalsnarigen betreft ben ik een beetje een leek :smile:

Wat zoek ik?

- Ak. gitaar, staalsnaar
- het liefst met cutaway
- met voorversterker

Iemand tips? En zijn de gitaren in deze prijsklasse al goede gitaren?

gerjo1980
16 mei 2003, 14:14
Denk eens aan de crafter je-24. Heb hem zelf ook en de kwaliteit die je voor de prijs krijgt is gewoon goed te noemen. Zowel acoustisch als versterkt klinkt deze erg mooi en het uiterlijk is ook niet verkeerd.

op http://www.crafterguitars.com staan de specificaties.

FunkyFlamenco
16 mei 2003, 14:47
Ziet er idd goed uit! Ik zal deze zeker ook proberen.

Dan neem ik aan dat er nog een versterker bij moet, wat kosten die dingen ongeveer?
En zou je op zo'n gitaar een octaver kunnen aansluiten?

telecastermaster
16 mei 2003, 16:54
Hallo Funky.

Het is zo dat je voorversterkers eigenlijk wel in elke acoustische gitaar kunt inbouwen en daar een goed geluid mee kunt krijgen. Kies daarom in ieder geval voor een gitaar die acoustisch goed klinkt. Met een goeie voorversterker kun je dan ook wel een goed versterkt geluid krijgen.

Ja, je kunt er een octaver op aansluiten maar ik zie er de zin niet helmaal van in.

groeten,

peter

Brianmayrulezzz
17 mei 2003, 22:00
yamaha cpx-8? Dacht dat die wel rond die prijs te koop is...

bert k
17 mei 2003, 23:26
Hoi,

Kijk ook ff naar Seagull, Furch, en Simon&Patrick. Dat zijn allemaal merken die hele goeie gitaren in jouw prijsklasse maken.

Bert K

Hempo
19 mei 2003, 15:46
Wat dacht je van een akoestische Cort. de S7 serie bijvoorbeeld.

fishman elektronica drop. bevalt mij uitstekend.
succes ermee.

John P
19 mei 2003, 17:19
Crafter heeft ook een mooie versterker voor dit werk voor weinig geld ( ik geloof ± 400 euro). Kijk eens op http://www.weerts.org, die verkopen ze. De versterker kreeg een erg goede test bij de Gitarist.

bert k
19 mei 2003, 17:34
Ja, maar die gast zoekt dus een gitaar... :smile:

FunkyFlamenco
19 mei 2003, 18:29
Op 2003-05-19 17:34, schreef bert k:
Ja, maar die gast zoekt dus een gitaar... :smile:


eehmm.... een gastin dan :wink:

bert k
19 mei 2003, 18:57
Oeps..my mistake, SPIJTSPIJTSPIJT!!! :grin: Maar weet je het nou al?

FunkyFlamenco
19 mei 2003, 19:53
Nee ik ga binnenkort de winkels af!

Maar ik ga zeker naar de Crafters kijken!

bert k
21 mei 2003, 00:31
Hoi, ik heb net ff naar je mp3tje zitten luisteren. Je kunt dus echt wel wat op die gitaar. Dus (vind ik) doe jezelf een lol en spaar nog even door en koop een Lakewood. Heb ik ook, en is VEEL beter dan alle merken die we hier tot nog toe gezien hebben. http://www.lakewood.de
(of http://www.bertk.tomaatnet.nl/bertmuziek.htm )

Joost Assink
21 mei 2003, 09:15
Ik zal jullie dan ook maar even lastig vallen met mijn mening. Zoals ik op dit forum tot ieders verveling al vaker heb laten weten zijn er voor mij 2 merken waar ik mee wegloop. De eerste is (ja daar issie weer) de Cort Custom serie (NTL CE Custom heeft cutaway en een goede fishman preamp) en die is dus goed vanwege zijn goede prijs/kwaliteitverhouding.
Maar ik ben het helemaal eens met het idee door te sparen voor DE gitaar als je al echt bedreven bent. Dan zou ik gaan voor een Taylor. Ik heb recentelijk ook de overstap gemaakt van een goedkoop staalsnarig gitaartje naar een high-end gitaar en kwam na vele winkels en gitaren in aanraking met Taylor en voor mij was er geen enkele twijfel meer toen ik die had gehoord.
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk zult kopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Assink op 2003-05-21 09:21 ]</font>

Matthijs Hajonides
21 mei 2003, 10:52
Hoi, niet echt on-topic maar ik vind wel dat je een hele mooie site hebt.
Ziet er ontzettend professioneel uit, en leuk ook die mp3-tjes en je speelt echt heel goed. Ik zou doen want Bert K zegt gewoon sparen voor een duurdere gitaar.

christian
21 mei 2003, 15:18
Op 2003-05-21 00:31, schreef bert k:
Hoi, ik heb net ff naar je mp3tje zitten luisteren. Je kunt dus echt wel wat op die gitaar. Dus (vind ik) doe jezelf een lol en spaar nog even door en koop een Lakewood. Heb ik ook, en is VEEL beter dan alle merken die we hier tot nog toe gezien hebben. http://www.lakewood.de
(of http://www.bertk.tomaatnet.nl/bertmuziek.htm )

zo te horen speel je al een tijdje klinkt echt heel goed! heb je er eigenlijk ook tablatuur van, van wat je speelt? zal wel niet zo makkelijk zijn om het te kunnen spelen maar ik kan het altijd proberen.

bert k
21 mei 2003, 19:03
hoi Christian
bedoel je nou mijn muziekje, of de site van FunkyFlamenco? In het eerste geval, ik heb nix op papier, gewoon uit mijn hoofd geschreven, maar ik wil wel een schemaatje mailen.

christian
21 mei 2003, 19:08
ooh sorry het was een beetje onduidelijk maar ik bedoelde dus die van jou(vrolijkmineur stukje). als je dat zou willen mailen heel graag! mijn email is trouwens chris17jaar@hotmail.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: christian op 2003-05-21 19:12 ]</font>

FunkyFlamenco
21 mei 2003, 19:14
Dank je wel allemaal!

Ik heb nog geen keuze gemaakt, ben ook nog niet wezen kijken, waarschijnlijk dit weekend wat winkeltjes af!!

PS: Bert, echt leuk stuk het vrolijke mineur stuk!

bert k
21 mei 2003, 20:58
Hihi, dankjewel hoor, het ging eigelijk niet om de complimentjes, maar om met mijn Lakewood op te scheppen. Ik denk niet dat je er zo 1 2 3 eentje vindt, maar een Lakewood M1 past erg bij jouw spel, en kost ongeveer €1000,- Een Taylor is ook erg mooi, maar die zijn een stuk duurder.

Boer Bavo
24 mei 2003, 03:41
Een jaar of twee geleden zat ik in dezelfde "situatie" als waar jij je nu in bevindt. 12 jaar klassiek gespeeld en dan toch ook eens zin in andere stijlen gekregen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een steel string gitaar en die zoektocht heeft me geleerd dat het niet zo simpel was om echt een gitaar te vinden die me volledig aanstond. Ik wilde graag een gitaar met een vrij kleine body (OM/OOO -stijl - veel "comfortabeler" dan zo'n grote doos, meestal een iets bredere hals, iets meer geschikt voor fingerpicking en dergelijke dus). Toen bleek dat je dergelijke gitaren eigenlijk pas tegenkomt met een prijskaartje vanaf 1000-1500 euro.
Alles hangt er natuurlijk vanaf van wat je verwacht. Ik heb zelf ook een Asturias-klassieke gitaar. Die gitaren klinken goed en spelen gemakkelijk... dan wordt je ook kritischer tegenover steel strings uiteraard. Hoe verwender de gitarist, hoe meer hij/zij verwend zal moeten worden door de volgende gitaar hij/zij aankoopt.... &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Ik heb uiteindelijk beslist om mee geld uit te trekken om me een echt heel goede gitaar (een santa cruz) aan te schaffen en heb daar zeker geen spijt van.
Nou ja, als ik jou was zou ik een aantal middagjes in gitaarwinkels gaan doorbrengen en werkelijk alle gitaren die je daar kunt vinden eens proberen te bespelen,van alle mogelijke merken, uit alle mogelijke prijsklassen. Da's de enige echte manier om uit te vinden wat je precies zoekt en ook wat er voor hoeveel geld te krijgen is.
en 't is nog plezant ook! De meeste "aanraders" zijn natuurlijk al genoemd: de seagull S6, en een eind hoger op de prijsladder, Taylor (ik vind vooral de 314 echt wel zijn geld waard), Lakewood. Ik heb eigenlijk nog geen enkele gitaar bespeeld, met een prijs tussen die van de taylor en die van de Seagull, die ik echt "zeer de moeite" vond. Kan natuurlijk ook aan mij liggen...
Nog even iets over die versterking. Je kan je gitaar ook achteraf uitrusten met een pickup. Het voordeel daarvan is dat je zelf het systeem kiest dat je erin steekt. Je kan uiteraard je gitaar zo ook "in stukskes" kopen. Eerst de gitaar en er dan later, als je terug gespaard hebt, nog een bedrag tegenaan gooien voor die pickup.
Hehe... happy hunting alleszins!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Boer Bavo op 2003-05-24 03:42 ]</font>

FunkyFlamenco
24 mei 2003, 10:40
Jemig het valt idd niet mee! Ben deze week bij EMI in eindhoven geweest en NIETS van wat ik bespeeld had was ik tevreden mee! Erg he! Maar ik ga rustig verder kijken. Als ik er voor Augustus maar 1 heb :smile:
Ben er dus ook achtergekomen dat ik mijn prijsklasse limiet opschroef. Met die Asturias ben ik gewoon teveel verwend hehe. Dan maar hard werken in de vakantie! Volgende week ga ik naar Casa Benelly (waar ook mijn Asturias vandaan komt!)

FunkyFlamenco
24 mei 2003, 10:40
-dubbelpost sorry-

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FunkyFlamenco op 2003-05-24 10:40 ]</font>

bert k
24 mei 2003, 11:07
Hihi, lastig hè? Je merkt vanzelf dat met een hoger budget er opeens allerlei leuke merken opdoemen. Neem er vooral de tijd voor. Kijk eens op http://www.samusic.com , dat is een Amerikaanse winkel. Beetje uit de buurt, maar erg leuke site, met veel info.

Boer Bavo
24 mei 2003, 11:19
Uit nieuwsgierigheid: welke gitaren heb je zoal bespeeld tot nu toe?

Harald
24 mei 2003, 14:21
Hoi FunkyFlamenco, als het iets duurder mag worden (niet onverstandig in jouw geval) probeer dan evt. ook eens wat staalsnarige gitaren van Alhambra. Van volledig massief hout zullen die met element wat duurder zijn, maar ik kan me voorstellen dat de modellen met gelamineerde zij en achterkanten met elektronica ook al erg goed klinken. Zitten qua prijs tussen waar je aan denkt en de echt dure merken (Taylor etc. ) maar klinken erg goed.

renier
30 mei 2003, 16:20
Hey inge, lekker aan het afstuderen..?

anyways, ik zou zeker eens op een Seagull gaan spelen. die hebben echt een fantastisch geluid en spelen vreselijk soepel. nadeel is wel dat dat geluid onder meer te danken is aan de "satin" lak, die het bovenblad mooi laat trillen, maar echt zero bescherming geeft. niet geschikt voor kroeggigs dus.

ik hoor ook hele goeie dingen over furch (de nieuwe modellen dan, de oude zijn bagger) en simon & patrick, maar in mijn persoonlijk ervaring is de Seagull (s6 geloof ik) echt helemaal super. het enige nadel dat je zou kunnen noemen is dat het volume wat lager is dan bij modellen zonder cataway, maar daar kun je geloof ik ook voor kiezen bij dat model.

bert k
30 mei 2003, 18:25
Hey man, we hebben Inge net overtuigd om nog ff door te sparen voor een echte mooie, en dan kom jij met Seagull aanzetten... Da's betere middenklasse. :-D

FunkyFlamenco
2 juni 2003, 12:22
Lol ik heb me max bedrag opgehoogt naar 1500 euro :)

Ik heb nu een aantal muziekzaken gehad en tot nu toe is mijn grote favoriet de Takamine AN46 alleen moet daar nog versterking ingebouwd worden. Maar ik ben nog niet uitgekeken, maar deze gitaar was echt fantastisch!!!

De Martin D1 vond ik ook prettig, maar die Takamine was echt geweldig, wat een geluid!!! Als ik me niet ingehouden had had ik hem meteen gekocht :D

renier
3 juni 2003, 19:28
tja, voor 1500 moet je wel wat moois krijgen. hou er wel rekening mee dat een acoustische gitaar anders gaat klinken als je er versterking inbouwt..

bij een gitaartje van een paar honderd piek merk je dat niet, maar ik zou het niet doen bij een martin. een veel te grote gok en daarnaast is het ook niet goed voor de waarde van zo'n ding.

EDIT: haha bert, tja, voor meer geld krijg je nog iets beters inderdaad, gaf alleen even aan dat de Seagull een top gitaartje is voor dat geld.

maar het is mischien ook afhankelijk van het type gitarist dat je bent. de seagull is bij uitstek geschikt voor mensen die vanuit de electrische hoek komen, omdat de hals vrij veel wegheeft van een strat type gitaar (vrij smal en plat). ik weet dat inge alleen klassiek speelt, dus dan is de seagull mischien niets voor haar. maar goed, waarom zou je zomaar 1500 pop uitgeven zonde even zo'n S6 te pakken? ik was er erg van onder de indruk in ieder geval.

Typisch dat je hier ook alle gitaristen tegen komt trouwens. ik heb nog met inge samen een multi-user Airhockey spel ontwikkelt op de fontys vorig jaar :)

bert k
3 juni 2003, 19:36
Niet mee eens. Er zijn systemen die helemaal niet in de gitaar ingrijpen, zoals B-Band of K&K, en vele andere. Maar ik zou zeker niet de zaag in een mooie Taylor willen zetten voor een vaag bedieningspaneel.
Mijn gitaar heeft een plakelement binnenin, onder de brugplaat, en een nieuwe eindpin, eentje waar een gitaarsnoer in past. De klank is absoluut niet veranderd.

Ter overdenking: Je denkt over een Takamine; niet slecht op zich. Maar wat is beter? Het duurste model van een middenklassefabrikant of het instapmodel van een topfabriek. (Ik weet het zelf ook niet zeker, dit is echt ter discussie)

Renier: ja, je hebt gelijk hoor, een Seagull is heel erg veel waar voor zijn geld. supergitaartje. De bespeelbaarheid is prima, maar bij Taylors is dat ook wel dik oké. Ik probeer Inge maar op een Lakewood te laten spelen, omdat dat een HELE goede gitaar is. De mijne is vergelijkbaar met dure Taylors, en klinkt mooier (smaakkwestie) Hij speelt Furch, seagull en goedkopere Taylors volkomen zoek.
Btw, Airhockey????

renier
4 juni 2003, 09:26
tja, zo te horen weet je er meer van dan ik bert.. (is ook wel te horen op die mp3 tjes: ik ben al blij als ik een stukje jimi eruit krijg, dus wat dat betreft: baas boven baas :)

en over die discussie: is inderdaad een moeilijke vraag.

een voordeel van een instapper van een topfabrikant is dat je meeprofiteert van de techniek en ervaring dien ze hebben opgedaan bij de duurdere modellen. daarnaast kunnen ze zich gewoon geen fouten permiteren, daar is hun merk veel te duur voor.

een voordeel van een topklasse van een middenmoot fabrikant is weer dat je The full monty krijgt: alles erop en er aan, super afwerking en veel eyecatchers (speciaal gevormd einde van het fretboard, mooie toplaag, mooie inlays, dure electronica) en je waarschijnlijk niet betaald voor de naam.

ach we kunnen er veel over ouwehoeren, maar spelen is het enige dat erop zit...

mzzl,

renier

EDIT: ja airhockey, ken je wel, zo'n spelletje waar je een platte schijf die zweeft over een vlakke tafel met peddels in elkaars goal moet knallen. inge en ik studeren allebei mens en informatica in eindhoven, vandaar. we hebben wel eens samen in een projectgroep gezeten...

bert k
4 juni 2003, 10:38
Baas boven baas? Laten we vooral opletten dat het geen wedstrijd wordt :) Meer ervaring misschien.

Argument voor een simpel model van een duur merk: Taylor 300 serie (en nu de 100 serie), Martin DM, Lakewood M1/D1, het zijn allemaal heel simpel uitgevoerde gitaren. Geen inleg, geen dure binding, sobere instrumenten. Je hebt dan wel de kwaliteit maar niet de luxe. Mooie frutsels zijn erg leuk, maar komen voor mij op de tweede plaats.

Je betaalt waarschijnlijk wel meer voor een bekende naam. Toch zijn de onbekende bouwers ook vaak erg duur, hoor. Kijk eens bij Shoreline www.samusic.com daar zie je de mooiste exemplaren. Maar ik zag bij Lakewood dat ze inderdaad wel voordeliger zijn dan de grote namen, als je de specificaties vergelijkt.

(Airhockey, natuurlijk. Supergame! Heb het al in geen jaren gedaan, helaas...)

renier
4 juni 2003, 13:34
tja, ik heb eigenlijk niet op genoeg duurdere acoustics gespeeld om dat te kunnen beoordelen, en natuurlijk is het zo dat frutsels niet op de eerste plaats komen, maar goed, persoonlijk vind ik dan weer wel dat als je 1500 euro voor een stuk hout uitgeeft, de hele discussie over eerste en tweede plaats eigenlijk niet gevoerd zou moeten worden. voor zo'n bedrag wil je EN de bespeelbaarheid, EN de klank, EN de looks..

ik bedoel, we hebben het wel over 3300 piek hier..

maar even goed: wat links naar modellen in die prijsklasse..


lakewood M1CP (http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-157056.html)

Takamine EAN16C (http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-149706.html)

Ovation S778-4 (http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-144470.html)

Martin DC15e (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=GIT0000205-000)

Taylor 310 (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=GIT0001078-000)

heb even alleen bij thomann en musicstore gekeken, die hebben vaak de laagste prijs....

bert k
4 juni 2003, 18:05
Als je de kans heb, probeer eens wat moois... En ff iets recht zetten, 1500 euro is veel geld voor normale mensen als jij en ik, maar bij de topmerken kom je dus net kijken, en zijn prijzen van 3 tot 5000 EURO geen uitzondering. Dan heb je dus wel frutsels, hoor...

Andere vraag, Inge, ik zie in de bovenstaande links vier dreadnaughts en 1 Grand Concert (de Lake wood) Die verschillende bodymaten hebben nogal wat klankverschil. Een dread heeft een hoog volume, en vrij veel bas. De perfecte slaggitaar. Een GrandConcert is wat kleiner, vaak wat zachter, en heeft meer balans in het geluid, en heeft meestal de voorkeur van fingerpickers. Met je klassieke gitaarachtergrond zal je waarschijnlijk ook wel gaan doen.
Een andere keuze die je kan maken is het gebruikte hout. Weet ik niet zoveel van, maar daar is zat over te vinden op het net. Maar iedere houtsoort klinkt anders.

Grappig, je wilt meer uitgeven, en het wordt alleen maar moeilijker :D Maar als het om zoveel geld gaat, mag je er de tijd voor nemen.

renier
4 juni 2003, 18:13
... en zijn prijzen van 3 tot 5000 EURO geen uitzondering....



..... :o


holy guacamole... even voor de goede orde; ik wil alleen zo'n gitaar kopen, ik hoef geen aandelen in de fabriek...

dus het is OF een echte goeie steel string, OF een Ibanez RG Prestige met Marshall 100 watt buizenbak en wat effectenpedaaltjes...

maar goed, dan heb je wel wat, zullen we maar zeggen....

bert k
4 juni 2003, 19:58
Ja, het is DUUUUUR... :-( Maar om het even in perspectief te plaatsen: Ik heb twee jaar geleden een tweedehands auto gekocht voor 6000 gulden. Acht jaar oud, middenklasser, niks bijzonders. Ik denk dat hij nu nog twee, drie jaar meegaat.

Een gitaar is voor het leven :noob:

Boer Bavo
4 juni 2003, 23:24
Ach ja, als we gitaren zouden gaan vergelijken met piano's of violen, dan hebben we nog serieus geluk met hetgeen we moeten betalen hoor.... :-)

Nou ja, ik ben wel van mening dat de keuze van een gitaar meer en meer een kwestie wordt van smaak dan van echte "kwalitietsverschillen", naarmate de prijs omhoog gaat. Als je zo bv eens het Taylor-gamma naast elkaar zet, dan vind 'k de verschillen (ik heb het puur over klank en bespeelbaarheid, dus niet over de versierseltjes en toestanden...) tussen die 314 en de "hogere modellen" echt niet groot.. Er zijn nog wel dergelijke voorbeelden te vinden.

bert k
5 juni 2003, 00:40
Nee, je gaat in de hoge prijsklasse naar heel andere dingen kijken. Het zijn allemaal mooie, goeie gitaren. Maar je gaat naar klankverschillen luisteren. Martin en Taylor zijn allebei topklasse, maar klinken heel verschillend. En voor zoveel geld wil ik dat een gitaar precies klinkt zoals ik wil.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat we boffen. Gitaren zijn spotgoedkoop. Ik werk veel met blaasinstrumenten: de allergoedkoopste (bruikbare) hobo kost 2000 euro, de eenvoudigste fagor 4500... En ga vooral geen viool of cello spelen. Ik ken een cellist die heeft een strijkstok waarvoor wij in deze discussie al vijf gitaren kunnen kopen

angorawol
5 juni 2003, 09:36
Ach ja, als we gitaren zouden gaan vergelijken met piano's of violen, dan hebben we nog serieus geluk met hetgeen we moeten betalen hoor.... :-)

Daar ben ik het helemaal mee eens, zelfs een saxofoon of een dwarsfluit is duurder (zeker als je wil starten)

FunkyFlamenco
5 juni 2003, 14:08
Heee renier :D leuk je ook hier te zien!

Tja.. ik heb absoluut niet naar merk gekeken. Ben gewoon een middag bij Casa Benelly in Den Haag geweest heb zo'n 25 gitaren geprobeerd allemaal vanaf 1000 euro, en die takamine was echt gewoon zoooo fijn!!!!!! (takamine AN46)

Maar ik ga gewoon rustig door met kijken, spelen etc.

In die Takamine bouwen ze trouwens een fishman preamp. Alleen heb ik daar dus echt niet veel verstand van! Kost 242 euro extra..dan nog een koffer derbij...

bert k
5 juni 2003, 15:14
Hoi,
Ik heb ff gezocht op takamine AN46. Ik kende hem niet, maar wat een mooi gitaar... Spruce top, pallisander zijkanten, heb ik ook, mooi hoor. En die wat kleinere body bevalt me ook wel. Klinkt meestal wat helderder dan een dread. Dit is heel anders dan de oude Takamines die ik ken.

Wacht nog maar ff met dat element. Alstjeblieft, geen gat laten zagen voor een bedieningspaneeltje! Is zo zonde. En het kan je geluid aantasten. Koop ook geen Fishman. Tenminste geen Fishman met een element onder je brugzadel. Klinkt niet.

Als ik die gitaar tegenkom, zal ik hem zeker proberen.

FunkyFlamenco
5 juni 2003, 20:57
Hmmmm maar is zo'n bedieningspaneel niet veel handiger? En wat voor versterking raden jullie aan? Zal het geluid dan echt minder worden?

snoopafella
5 juni 2003, 21:47
Bij Luthiers in Den Bosch zweren ze bij Highlander, ik weet er zelf echter niks vanaf maar omdat je normaal alleen lr baggs, fishman en b-band voorbij ziet komen, wilde ik het toch even melden. Gert de Meijer heeft ook een highlander in een van zijn gitaren las ik hier laatst.

bert k
6 juni 2003, 00:23
Nou, je hebt ook externe bedieningspanelen, die aan je riem hangen. Dan heb je dus geen gat. Ook geen batterijen in je gitaar, die altijd losschieten.
Het andere voordeel is wat subtieler. Een gitaar gaat heel lang mee, tientallen jaren, als het goed is. Maar de elektronika niet, die wil je na een jaar of wat vervangen door iets nieuws, iets beters.
Voorbeeld: de eerste elementen voor akoestisch waren UST's (under Saddle Transducer) een dingetje onder je brugzadel. Fishman is er groot mee geworden. Sinds een paar jaar heb je AST's (Acoustic sound transducer) die zitten binnenin vastgeplakt, en ze klinken VEEL beter dan UST's. Als je nou een Fishman in je gitaar heb zitten met een bedieningskastje heb je een probleem, want het nieuwe systeem wat je graag wil hebben past dan net niet.
Ik heb geloof ik al eens een link gezet naar shoreline. www.samusic.com die hebben erg veel pick-ups. En goeie info.
Maar echt, een zijkant van pallissander! Dat is mooi hout, daar ga je niet in zagen! Dat is net zoiets als een gat in een Rembrandt knippen voor een lichtknopje :D

angorawol
10 juni 2003, 09:24
Als je de kans heb, probeer eens wat moois... En ff iets recht zetten, 1500 euro is veel geld voor normale mensen als jij en ik, maar bij de topmerken kom je dus net kijken, en zijn prijzen van 3 tot 5000 EURO geen uitzondering. Dan heb je dus wel frutsels, hoor...

Grappig, je wilt meer uitgeven, en het wordt alleen maar moeilijker :D Maar als het om zoveel geld gaat, mag je er de tijd voor nemen.

Eerlijk gezegd als ik dat geld heb, laat ik mij er ééntje bouwen hoor. Door Leo Eimers, maar ja ik wil dan eigenlijk een Maccaferri-gitaar.:wink:

Toch even meegeven ook ik vind Lakewood toch zeer mooie gitaren, en lees er niets dan goeds over. Echter als je die even probeert, neem dan ineens eens een Santa-Cruz vast.

bert k
10 juni 2003, 15:25
Ja, als je precies weet wat je wilt is laten bouwen op maat zeker de moeite waard.
Ik heb nog nooit een Santa Cruz vastgehouden, maar iedereen roept erover dat ze zo mooi klinken. Maar (en dat is mijn smaak) ik vind ze zo lelijk... :( Zo is er altijd wat

angorawol
10 juni 2003, 18:15
Santa Cruz is een Amerikaans merk, en net als al die andere Amerikaanse merken dus dubbel zo duur (dus onbetaalbaar). Maar schijnt zeer mooi te klinken, De bedoeling is om zo eentje eens te vergelijken met een Lakewood, en dan weet je direct dat deze laatste een 'koopje' is.

Boer Bavo
10 juni 2003, 19:11
Nou nou. Ik denk dat je ze best gewoon eens uitprobeert... 't Zijn dure instrumenten, maar ik heb er nog geen enkele bespeeld die ik niet wilde hebben. Welk merk nu "het beste" is, is nogal een flauwe en zinloze discussie, maar ik zou ze toch maar eens bespelen voor je ze als te duur en zo afdoet. :-)
Misschien geblindoekt als je ze echt zo lelijk vindt. Ik vind ze er persoonlijk wel erg goed uitzien. Elegant en zonder "overbodige" versierselen. En met een erg elegante headstock (zeker vergeleken met die "pannenkoekendraaier" die ze bij taylor telkens op hun gitaren monteren....). Maar ja, smaken verschillen zeker en da's maar goed ook vind 'k. Maakt het allemaal wat minder saai.

bert k
10 juni 2003, 19:26
Waar bespeel jij Santa Cruz? Ik ben ze hier (West Nederland) nog niet tegengekomen. En hoewel ik helemaal tevreden ben met mijn Lakewood, ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig.
Je hebt gelijk, alle gitaren in dit segment zijn gewoon goed. Het is echt een smaakkwestie, en klankvoorkeur.
Ik vind de headstock op mijn gitaar wel mooi, beetje Martin-achtig. Ik zal eens goed naar Taylor kijken...

Boer Bavo
10 juni 2003, 20:43
Ik ben Belg, woon in Leuven. Bij Caerts in Leuven hebben ze doorgaans een vijf, zestal Santa Cruz gitaren tegen de muur hangen. Ik heb me er daar ook een gekocht (een OM/PW). Verder hebben ze er doorgaans ook bij Hill's Music in Brussel en ik heb er ook al bij Piens in Deinze gezien.
Maar ja, da's dus allemaal belgië. Om te weten waar je ze zoal in Nederland kunt vinden, kan je misschien eens naar de invoerder van Santa Cruz mailen/bellen. Voor de Benelux is dat Voerman. Meer gegevens zijn te vinden op: http://www.santacruzguitar.com/scgc_dealers.htm#benelux . Zijn erg vriendelijke mensen trouwens. toen 'k op zoek was naar mijn OM/PW heb 'k daar ook enkele keren gebeld en ze hebben me telkens erg vriendelijk te woord gestaan.... Geldt trouwens ook voor de mensen van Santa Cruz zelf. Als 'k ze mailde heb 'k telkens binnen enkele dagen een persoonlijk antwoord gekregen.

angorawol
10 juni 2003, 23:24
Nog in Belgie in Mortsel bij Artisan Music Shop. Mortsel ligt dicht bij Antwerpen, kan je ze vinden, naast de Lakewood en Larrivée trouwens. Maar ja dat is ook al in Belgie. Trouwens beste Boer Bavo, ik vind de Santa Cruz wel mooi, maar de Lakewood mooier. Zelf ben ik nogal voor een OOO of en OO, klein maar fijn.

bert k
11 juni 2003, 00:05
Dank voor de informatie. Ik woon in Rotterdam, dat is niet echt ver van Antwerpen. Als ik in de buurt ben ga ik zeker eens kijken en proberen.

Boer Bavo
18 juni 2003, 19:03
Was daarstraks bij Artisan in Mortsel. Heb daar een Lakewood M1-CP bespeeld en ik moet zeggen.... schitterend instrument, zeker voor de prijs (1360 euro). Aangename nek, goed geluid... In juli zeker ook eens op zoek gaan naar een "gewone" M1 (geen pick-up en cutaway, maar wel 370 euro goedkoper). Als die me ook zo bevalt (blijkbaar is de nek iets dunner dan die van de CP), dan neem ik ze zeker mee naar huis....

bert k
18 juni 2003, 19:09
Voor zover ik weet heeft de cutaway uitvoering dezelfde nek als de gewone M1. Maar Lakewood levert zonder meerprijs (of heel weinig meerprijs) verschillende nekbreedtes en -profielen. Maar ja, dat wordt bestellen.

Boer Bavo
18 juni 2003, 19:19
Mja, op de website van lakewood staat dat er een verschil is (44 tegenover 46 mm). Normaal bevalt 44mm me wel (mijn om/pw heeft een nek van 44 mm), maar ja, zeker eerst eens testen. :-)
Anyway, ik was echt wel onder de indruk van die gitaar. aan die prijs heb 'k nog niets gevonden dat me beter beviel....

ikzeidegek
18 juni 2003, 20:09
[quote="bert k"]Waar bespeel jij Santa Cruz? Ik ben ze hier (West Nederland) nog niet tegengekomen. En hoewel ik helemaal tevreden ben met mijn Lakewood, ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig.
Je hebt gelijk, alle gitaren in dit segment zijn gewoon goed. Het is echt een smaakkwestie, en klankvoorkeur.
Ik vind de headstock op mijn gitaar wel mooi, beetje Martin-achtig. Ik zal eens goed naar Taylor kijken...[/quote

In Leeuwarden worden ook Santa Cruz gitaren verkocht (naam van de winkel weet ik zo 1,2,3 niet, i.i.g. niet m-store). Spelen geweldig en wat een geluid!!! Maar als we het toch over gitaren in deze prijsklasse hebben, Collings???

Boer Bavo
19 juni 2003, 14:36
Maar als we het toch over gitaren in deze prijsklasse hebben, Collings???
Mja, als jij weet waar ze hier in België/Nederland verkocht worden... Ik ben ze gewoon nog nooit tegengekomen. Naar 't schijnt zijn het idd ook geweldige instrumenten....

angorawol
19 juni 2003, 22:45
Maar als we het toch over gitaren in deze prijsklasse hebben, Collings???
Mja, als jij weet waar ze hier in België/Nederland verkocht worden... Ik ben ze gewoon nog nooit tegengekomen. Naar 't schijnt zijn het idd ook geweldige instrumenten....
Hoezo, hebben ze er dan geen bij Artisan in Mortsel? Ik dacht dat ik ze daar gezien had (maar kan me steeds vergissen natuurlijk)

Boer Bavo
19 juni 2003, 23:26
Zou straf zijn. Zou 'k er gewoon over gekeken hebben? Het kan hoor (die M1 boeide me nogal), maar het zou me verbazen... er hing oa wel een santa cruz om, maar ik heb geen collings gezien...

angorawol
21 juni 2003, 12:57
Sorry, het ging over een Collings, nee die heb ik daar niet gezien. Ik dacht dat je Santa Cruz bedoeld.
Erover gekeken? Artisan is nou niet zo'n grote winkel dat je erover zou gekeken kunnen hebben, denk ik. Meer het formaat van een grote bakkerij, toch. :wink:

Boer Bavo
21 juni 2003, 13:01
Klopt, maar ik ben tot veel in staat... :-) Anyway, geen grote winkel idd, maar 'k heb me er wel geamuseerd, hehe :-)

TaylorBaby
21 juni 2003, 22:14
Ik probeer Inge maar op een Lakewood te laten spelen, omdat dat een HELE goede gitaar is. De mijne is vergelijkbaar met dure Taylors, en klinkt mooier (smaakkwestie) Hij speelt Furch, seagull en goedkopere Taylors volkomen zoek.
Btw, Airhockey????


Ik vind het toch altijd wat jammer dat men neigt mensen naar een merk te praten. Met gitaren en zeker de klasse waarover het hier in gaat in dit topic, zou je toch een andere strategie moeten toepassen.

Ik zou gewoon Casa Benelly induiken en gewoon de hele dag gitaren proberen van goedkoop naar duur. Voordat ik mijn Taylor kocht heb ik ook echt alle merken en types gespeeld. Ik was gelijk verkocht toen ik op de Taylor speelde maar het is allemaal 'persoonlijk" zoals Bert zei: dat er een gitaar was die Taylor zoek speeld... nou never en nooit niet maar ja dat is weer mijn mening. Taylor behoort tot de uiterste top. Helaas is het ook nog zo dat je enig geluk moet hebben dat je in een muziekwinkel een Taylor aantreft die perfect is afgesteld.

Taylors zijn gemaakt voor en door perfectionisten. Ik heb al eens een Taylor bespeeld die anders en minder goed speelde dan een van hetzelfde type maar dan uit een andere winkel.

Het is dus gewoon een kwestie van winkels afgaan en al die gitaren te bespelen, pas dan zal je "de" gitaar voor jou vinden.

voor mij was dat een Taylor, voor een ander Furch/Lakewood etc


Succes!!!!

bert k
22 juni 2003, 00:19
[quote="TaylorBaby
Ik vind het toch altijd wat jammer dat men neigt mensen naar een merk te praten. Met gitaren en zeker de klasse waarover het hier in gaat in dit topic, zou je toch een andere strategie moeten toepassen.

!![/quote]

Ja, nou doe je het zelf ook! Ik snap je verhaal wel, en ik probeer best objektief te blijven, maar dan moet je niet een vette Benelly/Taylor reclame gaan ophangen. De reden dat ik op Lakewood doorga is omdat die NIET bij Benelly staan. Net als een aantal andere merken waarover in dit topic wordt gepraat. Verder noemde ik Lakewood omdat dat merk binnen het budget valt.
Als je goed had gelezen dan had je gemerkt dat ik de topicstarter op een Lakewood wil laten spelen, niet er een verkopen. Pas als je ergens op speelt weet je wat voor instrument het over gaat. En getuige de reactie van Boer Bavo hierboven kan dat nog wel eens een verrassing opleveren.

Het maakt mij niet uit wat iemand speelt, als het maar een overdachte keuze is.

Boer Bavo
22 juni 2003, 01:49
dat er een gitaar was die Taylor zoek speeld... nou never en nooit niet maar ja dat is weer mijn mening. Taylor behoort tot de uiterste top.

dat is idd jouw mening en je zal ons niet horen beweren dat taylors slechte gitaren zijn. Maar bon, nu moet 'k wel zeggen dat ik die bepaalde Lakewood M1/Cp die ik bespeeld heb beter vond dan de (duurdere) Taylor 314's die ik de afgelopen jaren tegengekomen ben (en dat zijn er toch wel al een aantal). Maar idd, wie weet is de volgende Lakewood van dat type die 'k tegenkom ineens minder overtuigend en is de voglende Taylor een fantastische gitaar. Maar dit is allemaal zo'n gezever....



Helaas is het ook nog zo dat je enig geluk moet hebben dat je in een
muziekwinkel een Taylor aantreft die perfect is afgesteld.

dit geldt voor alle gitaarmerken. Niet enkel taylors dienen afgesteld te worden... Ik probeer daar ook zo weinig mogelijk rekening mee te houden als 'k een gitaar "test". Afstellen is niet zo'n probleem en helaas zijn de meeste gitaren in België nu eenmaal niet echt naar m'n smaak goed afgesteld. Maar wat ik wil zeggen is dat dit voor alle gitaren die je in de winkel tegenkomt geldt.



Taylors zijn gemaakt voor en door perfectionisten.

Da's zo'n tekstje dat je recht uit een reclameboekje gejat lijkt te hebben. :-) Elk zichzelf respecterend gitaarmerk bouwt gitaren voor en door perfectionisten, duh!



voor mij was dat een Taylor, voor een ander Furch/Lakewood etc

Idd, 's voor iedereen anders.

Relax TAYLORbaby (zelfs met je forumnaam maak je al reclame... :-) ), er worden hier ook maar gewoon meningen verkondigd, niets meer dan dat... Het feit dat Taylor vaak vermeld wordt hebben ze ook aan zichzelf te danken: als ze nu is niet zoveel gitaren maakten, dan hingen die gitaren nu ook niet aan de muur van ongeveer elke gitaarzaak. :-) Nu gebruiken we ze half als "referentiepunt" (die is beter dan die taylor, die is slechter dan die taylor). Eigen schuld, dikke bult dus. :-)

TaylorBaby
22 juni 2003, 13:45
beetje kinderachtige reply op sommige punten.

- ik heb geen reclame slogan gebruikt, maar zelf verzonnen.... 8-)

- mijn naam verwijst naar Taylor, maar dat is nog niet echt reclame :-?

- Taylors zijn lang niet in alle winkels te vinden, echt de duurdere gitaarwikel heeft er een paar. Casa Benelly heeft verreweg de meeste aangezien ze de officiele importeur zijn.

that's it...

:D

Boer Bavo
23 juni 2003, 00:00
beetje kinderachtige reply op sommige punten.

Ach taylor, uiteindelijk zijn we allemaal gefrustreerde kleine kinderen met een veel te kleine penis. Ter compensatie spelen we gitaar ("Hey kijk, ik kan toch iets goed!") en komen we lullen over onze gitaren ("mijn gitaarcollectie is wél groot!")... Dit is ook de reden waarom er op het forum vooral mannen rondhangen. Maar goed, we wijden uit. Ik ben uiteraard de enige op dit forum die geen kleine penis heeft en dus niet gefrustreerd is, dat spreekt voor zich. 8-)



- ik heb geen reclame slogan gebruikt, maar zelf verzonnen.... 8-)

Proficiat

:-D

angorawol
23 juni 2003, 00:06
Dit wordt een vermoeiende discussie, hoor :???:

FunkyFlamenco
7 augustus 2003, 15:34
Jaaaaaaa!! Na heel wat proberen en wikken en wegen heb ik vanochtend eindelijk de gitaar gekocht: het is geworden:

Takamine EAN15c, geweldige volle klank, lekker te bespelen, kortom helemaal perfect!!!!!

http://www.boppinmusic.com/takamine/EAN15C.jpg

bert k
7 augustus 2003, 18:00
Mooi!!! Gefeliciteerd! Das een hele vette dread zo te zien. Bovenblad van ceder? Beetje donker voor spruce. Zal zeker wel een heleboel lawaai uit komen... :-D (MP3 snel, snel...)

gibls6
7 augustus 2003, 19:41
Jaaaaaaa!! Na heel wat proberen en wikken en wegen heb ik vanochtend eindelijk de gitaar gekocht: het is geworden:

Takamine EAN15c, geweldige volle klank, lekker te bespelen, kortom helemaal perfect!!!!!


Proficiat Funky, erg interessante gitaar! Als je het niet erg vind wil ik deze thread verder van je "kapen". Heb het met veel interesse gevolgd want ik ben sinds kort ook op zoek. Mijn baas dacht dat ik goed werk heb geleverd en kreeg zo maar een dikke bonus. Heb nu dus ineens tot zo'n 2500 euro tot de beschikking voor de ultime string :-D :-D :-D
Ben benieuwd wat dan de mening van dit forum is voor de meest geschikte gitaar in deze prijsklasse (allround dus zowel fingerpicking als akkoorden)???
(Overigens is prijs voor mij ook niet zaligmakend en ga ik die Takamine van jou ook zeker uitproberen :wink: Hou ik mischien nog wat over voor een nieuw amp of elektrische gitaar :-D )

FunkyFlamenco
7 augustus 2003, 19:44
prijsklasse van de topictitel klopt trouwens niet hoor :)
Hij was ietsie duurder (1300 euro...) hehe

renier
7 augustus 2003, 20:13
Hey inge, kreeg je MSN bericht nog.

mooie gitaar! zal wel helemaal brilliant spelen, of niet?.. neem binnenkort eens iets op, dan kunnen we de klank bewonderen!


is inderdaad wel een stevig prijskaartje, maar goed, als je toch iets koopt...


veel plezier ermee!

PS: heb je al werk gevonden, of ga jij doorstuderen?


mzz,


renier

diengeman
8 augustus 2003, 12:28
ik heb nog een cort MR 750 mx op gitaarmarkt staan. prijs valt over te praten. mischien is het iets voor je

Boer Bavo
8 augustus 2003, 21:44
Ziet er een erg keurige gitaar uit. Proficiat!!!
Ben ook best benieuwd naar een geluidsfragmentje.... ;-)

Harald
9 augustus 2003, 19:01
Hoi Funky, mooi instrument!, en voor Takamine erg sober, zo te zien zelfs zonder positiemarkers op de hals. Laat even horen als je er iets mee opgenomen hebt!

Bene
18 augustus 2003, 21:19
Hoe heb je die prijs van de Takamine EAN15c wel zo naar beneden gekregen ??? Heb even in Duitsland bij de echte prijzenrammers gekeken, maar die zitten allemaa nog hoger in prijs...

angorawol
18 augustus 2003, 22:50
Hoe heb je die prijs van de Takamine EAN15c wel zo naar beneden gekregen ??? Heb even in Duitsland bij de echte prijzenrammers gekeken, maar die zitten allemaa nog hoger in prijs...
Prijzenrammers???
graag een link!

Bene
18 augustus 2003, 23:55
www.musik-produktiv.de
dit is een erg goede winkel.

En je hebt zo'n gitaar 24 .de of zoiets. Je toetst gewoon met google de merk en type gitaar in, dan op Duitse taal, en ze komen allemaal bovenaan.
Maar aan de andere kant, als je bij je in de buurt een goede winkel hebt, met goede service, e.d., is dat natuurlijk ook heel wat waard. En met een beetje onderhandelen kun je toch soms een beetje in de buurt komen van die grote jongens. En dan zou ik voor de service van dichtbij kiezen.
Maar een keertje rondkijken daar, daar wordt je nooit dommer van.

angorawol
19 augustus 2003, 00:37
Bedankt voor de hint :lol:

FunkyFlamenco
25 augustus 2003, 13:10
Hoe heb je die prijs van de Takamine EAN15c wel zo naar beneden gekregen ??? Heb even in Duitsland bij de echte prijzenrammers gekeken, maar die zitten allemaa nog hoger in prijs...

Geen idee, het was gewoon de vaste prijs daar!! Ik zag op internet dat ik hem idd 'goedkoop' gevonden heb!

Arbz
25 augustus 2003, 18:12
Wat voorn werk doe je dat je als klein meisje zulke gitaren kunt kopen ;)

FunkyFlamenco
25 augustus 2003, 18:39
Wat voorn werk doe je dat je als klein meisje zulke gitaren kunt kopen ;)

heeeel lang sparen!!!! ;)

FunkyFlamenco
31 augustus 2003, 21:55
Fragmentje opgenomen!

Opnamekwaliteit is niet super maar goed.
Tis een stukje van Lenno (Sacksioni), hij staat in het forum bij sounds.