PDA

View Full Version : Help mij aan 2 drive pedaaltjes!



carbon_hill
15 februari 2011, 23:43
Ik heb net de stap gemaakt van een multi effect naar losse pedalen, en voor de drive heb ik kort geleden een Blackstar HT-dual gekocht. Die beviel me uiteindelijk toch niet om verschillende redenen, daarom staat hij nu op marktplaats. Nu wil ik graag 2 losse pedaaltjes kopen en heb al wel zo een idee, maar weet nog niet zeker of deze combo geschikt is voor mijn smaak/eisen.

Waar ik ongeveer naar op zoek ben: 1 drive pedaal voor het stevigere akkoorden werk, en het andere pedaal die op zichzelf NET een randje geeft, dus een hele lichte overdrive, en die het 'lead-pedaal' ook kan boosten in solo's. Ik heb een budget van rond de 230 euro waar van het meeste geld natuurlijk naar het lead-pedaal gaat.

Voor de lead sound zat ik te denken aan een Fulltone OCD, ik heb alleen m'n twijfels of die wel genoeg gain heeft voor de hardere nummers ( denk Triggerfinger ) en of ik niet toch voor een distortion moet gaan. Aan de andere kant hou ik naar mijn idee toch meer van zware overdrive dan milde distortion.

Voor het 'lichte crunch' pedaaltje zat ik te denken aan een Tubescreamer kloon, eventueel zelfs tijdelijk de Bad Monkey wegens beperkt budget. Verder lijkt de Biyang od-10 me ook wel geschikt. Het moet echt net een klein randje geven, zoals bijvoorbeeld There There van Radiohead. ( waarschijnlijk wel ietsje meer ) verder moet hij dus als booster kunnen dienen voor m'n andere pedalen

Ik speel op een Gibson ES-335 uit '79, m'n versterker stelt nog niet veel voor, maar die kan ik niet meenemen naar optredens dus dat doet er nog niet toe. Denken jullie dat ik met een OCD en een TS kloon een goede keuze maak? of voor de Lead toch een distortion, en misschien de OCD voor het licht randje/boost? lastig lastig..

tomdiedom
15 februari 2011, 23:46
OCD en ts is wel prima mee te werken. Ik zou dan de ocd boosten met de ts als leadsound. De ocd op zichzelf zou ík niet gebruiken als lead. Daarvoor zou ik iets met meer compressie nemen.

Nielsje
15 februari 2011, 23:52
Hier kan je gewoon geen advies op geven.

Je noemt maar een sound die je wil bereiken (Triggerfinger), je vermeldt je versterker niet eens! Vergeet niet dat pedalen op verschillende versterkers heel erg verschillende resultaten kunnen hebben! Vox versterkers, om maar eens wat te noemen, zijn heel erg kritisch met pedalen, terwijl een OCD erg fijn werkt met een oude Fender. Ts werkt volgens velen goed op een marshall achtige, om je sound strak te trekken. (veel gebruikt voor en door metalheads).

Dus om nou zomaar twee pedalen aan te raden: neuh..

carbon_hill
16 februari 2011, 00:05
Hier kan je gewoon geen advies op geven.

Je noemt maar een sound die je wil bereiken (Triggerfinger), je vermeldt je versterker niet eens! Vergeet niet dat pedalen op verschillende versterkers heel erg verschillende resultaten kunnen hebben! Vox versterkers, om maar eens wat te noemen, zijn heel erg kritisch met pedalen, terwijl een OCD erg fijn werkt met een oude Fender. Ts werkt volgens velen goed op een marshall achtige, om je sound strak te trekken. (veel gebruikt voor en door metalheads).

Dus om nou zomaar twee pedalen aan te raden: neuh..

De versterker noemde ik bewust niet om de reden die ik gaf in het laatste stukje. ik heb een Vox Valvetronix VT10 die ik heel snel wil vervangen voor een mooie buizenbak, en aangezien ik die toch ook niet mee neem naar optredens vond ik dat dus niet zo nuttig om te zeggen, want voor de optredens koop ik ze. Ik speel dus vooralsnog elk optreden op een andere versterker..

Als ik qua lead sounds wat namen zou moeten noemen, mijn grootste inspiratie is Radiohead, maar ik speel zelf wat steviger in bepaalde nummers. Rock, maar nooit richting Metal. Wellicht komt het in de buurt van Triggerfinger, Pearl Jam, Queens of the stone age o.i.d. Voor de lichte drive sounds zoek ik het wat meer bluesy. Ik ben onder andere een fan van John Mayers drive sound, maar van mij mag het niets ietsje viezer/grauwer. Ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is, maar ik vind het zelf nog erg lastig om de sound te omschrijven die ik wil.

Ik denk dat ik er gewoon nog zelf achter moet komen welke pedalen mij echt liggen, maar wat ik wel weet is dat ik niet echt hou van te moderne drives, het mag wel lekker vintage, De Blackstar was te modern en high gain voor mij. Mijn vraag was dan misschien ook niet zo specifiek ''welke 2 pedalen passen perfect bij mij'' maar meer ''ben ik goed op weg qua lead sound om mee te beginnen als ik deze 2 pedalen neem'' Zo niet, dan hoor ik dus graag in welke richting ik moet zoeken want ik ben nog redelijk nieuw in pedalenland!

Nielsje
16 februari 2011, 00:09
Dan zou ik eerst gaan zoeken naar een goede versterker, en niet naar pedalen. Het is zo'n beetje onmogelijk om pedalen te vinden die overal goed op klinken.

tillens
16 februari 2011, 00:18
Ik zou de ltd kopen van Nielsje.

carbon_hill
16 februari 2011, 00:18
Ik heb helaas het geld niet voor een goede versterker, noch heb ik een auto of vervoer om een versterker mee te nemen naar optredens. Ik zit op een muziek opleiding en treed erg regelmatig op met eigen nummers, dus vandaar dat het nogal noodzakelijk is om m'n effecten goed voor elkaar te hebben. Dat het de ene keer minder zal klinken dan de andere zal ik even moeten accepteren tot ik een mooie versterker kan betalen ;)

Nielsje
16 februari 2011, 00:23
Spaar dan voor een M9. Veel sounds, en zeer compact.

Tankman
16 februari 2011, 00:25
De M9 is inderdaad een goede en veelzijdige optie met erg goede sounds. Voor mij heeft hij even teveel mogelijkheden en dan raak ik het overzicht kwijt. Een goede vind ik zelf de TC Electronic Nova System. Ook erg veelzijdig en een stuk overzichtelijker.

carbon_hill
16 februari 2011, 00:27
Spaar dan voor een M9. Veel sounds, en zeer compact.

Dankje, maar ik heb alles wat ik nodig heb al aan losse pedaaltjes, behalve dus de drives. Over een week of 3 moet ik beginnen met optreden, vandaar dat ik erg haastig op zoek ben.. Maarehh, die Barber LTD dan? had die een tijdje terug nog op het oog moet ik zeggen :)

marter544
16 februari 2011, 00:32
Ik zou een 2e hands randall rg combo kopen. Ik heb een rg75 naast mijn engl Blackmore, en ik gebruik de randall nog steeds veel. Dat ding klinkt echt goed, en gaat van een randje naar dikke metal, met een druk op de knop. Clean, 2 drive kanalen en een vintage/modern switch. Ook een boost op het clean maar die is nutteloos imo. Moet wel voor minder dan 200 te vinden zijn.

tillens
16 februari 2011, 00:32
Dankje, maar ik heb alles wat ik nodig heb al aan losse pedaaltjes, behalve dus de drives. Over een week of 3 moet ik beginnen met optreden, vandaar dat ik erg haastig op zoek ben.. Maarehh, die Barber LTD dan? had die een tijdje terug nog op het oog moet ik zeggen :)

Daar kan je je niet verkeerd aan kopen.. staat geloof ik voor low transparant drive... prima pedaal..

carbon_hill
16 februari 2011, 00:41
Maar die Barber LTD is minder geschikt voor het echte scheuren lijkt me? Qua budget zou dat helaas niet echt uitkomen denk ik, omdat ik toch vooral voor het hardere werk een pedaaltje zoek, dus een overdrive die neigt naar distortion. Zijn hier mensen die de OCD gebruiken als hun vaste basis-scheur pedaal ipv een lichtere overdrive? Als dat goed werkt ga ik waarschijnlijk toch voor daarvoor, met een tubescreamer o.i.d erbij voor de hele lichte drive en soms boost

tillens
16 februari 2011, 00:44
Maar die Barber LTD is minder geschikt voor het echte scheuren lijkt me? Qua budget zou dat helaas niet echt uitkomen denk ik, omdat ik toch vooral voor het hardere werk een pedaaltje zoek, dus een overdrive die neigt naar distortion. Zijn hier mensen die de OCD gebruiken als hun vaste basis-scheur pedaal ipv een lichtere overdrive? Als dat goed werkt ga ik waarschijnlijk toch voor daarvoor, met een tubescreamer o.i.d erbij voor de hele lichte drive en soms boost

Nou dan ga je het ook niet redden met de ocd? Wat wil je nu eigenlijk? Lichte drive kun je een ltd pakken, als het zwaarder moet kun je of een boost ( clean ) ervoor gebruiken.. Als je marshall in a can zoekt, moet je een dls van catalinbread kopen. En ja het kost centen. Beter nu wat uitgeven dan vijf keer een zeikpedaal kopen, en vier keer duurder uit zijn.

TimS
16 februari 2011, 00:49
En ja het kost centen. Beter nu wat uitgeven dan vijf keer een zeikpedaal kopen, en vier keer duurder uit zijn.
Of je koopt het tweedehands en verliest er geen cent op :ok:

Buzzel
17 februari 2011, 12:40
IK heb zelf een fulltone OCD. Ik vind het een te gek pedaal waar van redelijk tot een hele berg gain uit te krijgen is. Wel heeft de OCD vrij veel bas als je de gain erg hoog zet. Ik denk dat opzich wel een lekkere scheur uit die OCD kunt krijgen, mits je versterker een goede basis is. Ik zelf gebruikt overigens een Fender bassman.

Een TS wil ik ook nog is halen binnen kort voor het wat lichtere blues en rock werk.

vinni
18 februari 2011, 10:11
Over die twee drive-pedaaltjes.....

Ik zou gaan voor een pedaal uit de Rockett-range of een wampler.
Zat Youtube filmpjes over deze pedalen.

Vinni

Buzzel
18 februari 2011, 15:30
Over die twee drive-pedaaltjes.....

Ik zou gaan voor een pedaal uit de Rockett-range of een wampler.
Zat Youtube filmpjes over deze pedalen.

Vinni

Wat is dit dan? Als ik ga zoeken bij google krijg ik alleen maar raket lanceer basissen.

Chiel
18 februari 2011, 16:45
Gebruik zelf een OCD als leadpedaal met een Xotic RC-Booster voor leadsounds. Werkt ook erg goed met de volumeknop van de gitaar.

Met jouw budget zou ik persoonlijk voor een 2de hands OCD gaan. Werkt perfect voor licht- tot middel overstuurd. Voor zwaardere oversturing zou je de TC MojoMojo of TC Dark Matter kunnen overwegen. Erg veel value for money.

vinni
18 februari 2011, 17:28
Wat is dit dan? Als ik ga zoeken bij google krijg ik alleen maar raket lanceer basissen.

Als ik Rockett invoer (met dubbel t dus) krijg ik meteen op de eerste pagina al de meeste rockett pedalen.

Vinni

elmoman
19 februari 2011, 02:39
Wat mij betreft kun je je geen buil vallen aan de OCD! Ik heb dat pedaal zelf al jaren en heb hem altijd op mn board gelaten omdat ie zo veelzijdig is. Ik heb gem gebruikt als boost, als randje/milde overdrive, als lekkere crunch, dik scheurgeluid, noem maar op!
Als je een TS-achtig pedaaltje of een andere boost erbij koopt, kun je er superveel kanten mee op. Chiel noemde al de RC-booster, ik gebruik zelf de AC-booster. Maar goed, dat valt waarschijnlijk buiten je budget, dus dan zou ik inderdaad voor een Bad Monkey gaan. Of een 2e hands TS-9 of TS-7 ofzo..

vinni
19 februari 2011, 09:24
De OCD is zeker een goed pedaal. Een fijn geluid. Dynamisch, transparant en een verlening van je buizenversterker. Klinkt niet als een kil transistor pedaaltje. De admiratie voor de RC en AC heb ik nooit zo goed begrepen.
Heb ze beide gehad hoor. De RC heeft zelfs een jaar of 3 mijn pedalboard bewoond. Maar was er nooit weg van. Te kil....niet zo dynamisch als de OCD en klinkt een beetje dozig (bij gebrek aan een beter woord)

Vinni

Chiel
19 februari 2011, 13:37
Ik gebruik de RC-booster puur als volume (clean)boost voor accentjes en leads. Puur voor deze taak is het een superpedaal, vooral ook omdat je de tone nog enigszins kunt tweaken. Op deze manier heb ik een super veelzijdig board dat op elke amp eigenlijk wel werkt.
Heb hem inmiddels ook in mijn grote set geïntegreerd. Heb 'm op een racklade gemonteerd achter een looper (als laatste schakel naar de FX return op m'n Hook). Via midi activeer ik deze loop en instant heb ik een volumeboost van + XXdB. Ideaal!

vinni
19 februari 2011, 14:42
Ok,

Daar heb ik de RC dus niet voor gebruikt. Meer voor het randje aan het clean. Meestal gebruik ik als boost het vierde kanaal op mijn TOL100.
Anders heb ik nog een FX-ENG MoaB booster. Die dingen zijn geweldig.

Vinni