PDA

View Full Version : Subtiele gitaarlijnen met House/tech



ThaBluesBreaker
15 februari 2011, 22:28
Hai ik ben gevraagd om met een DJ die lichte house/tech nummers draait een avond in een eetcafe te spelen.

Ik nam de uitdaging meteen aan, omdat het toch iets aparts is wat ik nog nooit heb gedaan. Iemand hier ervaringen mee?

Het gaat om dit soort muziek: http://pakpak.virb.com/demos

Ik kan wel wat speel tips gebruiken voordat ik ontgroent wordt in deze voor mij nieuwe setting. Heb zelf het idee veel met effecten en delay te doen om toch beetje zweverig te doen maar tegelijkertijd subtiele lickjes erin te gooien.

(voorbeeldjes voor inspiratie?)

EuroCinema
17 februari 2011, 10:41
Ik heb hier wel enige ervaring mee. Eigenlijk zijn er 3 dingen om rekening mee te houden. Ten eerste dat als de DJ een plaat oppitcht, hij weleens tussen 2 toonaarden op de gitaar kan uitkomen. Oplossing: wah meenemen en op deze momenten gewoon even een droge gemute wakka-wakka. Ook lange slides met delay werken prima op zo'n moment. Het tweede is dat de DJ beperkt is in zijn improvisatieruimte. Ik heb zelf gedraaid, ook met muzikanten erbij, en niks is zo lullig als een muzikant die net een vette solo inzet op het moment dat de plaat naar een softe breakdown gaat. De DJ kent zijn platen, spreek met hem af wanneer jij wat meer uit kan pakken. Misschien kan-ie gewoon even knikken. Het derde ding: zeker bij wat "diepere" house en techno kan het soms best even duren voor je weet in welke toonsoort je moet spelen. Baslijntjes kunnen behoorlijk chromatisch zijn en de synths dissonant of een deel van een jazzakkoord. Idealiter zou je net als de DJ jzelf even moeten kunnen horen op een hoofdtelefoon zonder dat de zaal je hoort. Zo kun je dan bepalen wat je gaat spelen en voorkom je dat anderen meegenieten van jouw gezoek.

ThaBluesBreaker
17 februari 2011, 11:27
Ja dat zijn inderdaad wel een paar handige tips! Vooral met die toonsoort ja ik vroeg me al af of DJs nou wel op toon zitten of er tussen soms. :)

iWishmaster
18 februari 2011, 14:47
Luister eens naar de 'Gitaarmuziek' rubriek van Eddy Zoey, voorheen altijd op 3FM op zaterdag. Daar shred hij over wat dance en pop platen heen: erg leuk gedaan en af en toe best wel wat technische hoogstandjes.

Lexvandoef
18 februari 2011, 18:35
Inderdaad, vette stukjes waren dat best vaak!

ThaBluesBreaker
21 februari 2011, 04:14
Het was een geslaagde avond, maar aan het end vond ik het ook wel weer mooi geweest. Viel toch vaak op zelfde dingetjes terug, twas leuk maar zou het zeker niet elke week doen. Eens in de zoveel tijd is genoeg!

korte impressie:

http://www.youtube.com/watch?v=UsXewxrgn5I

dj plus elektrisch drumset met duizend sounds best grappige combi en gitaar dus.

EuroCinema
21 februari 2011, 10:46
:ok: Klonk heel lekker toch?

ThaBluesBreaker
21 februari 2011, 13:10
Ja ik was tevreden en ook allemaal positieve reacties gekregen van veel mensen dus het was geslaagd (: