PDA

View Full Version : Mexican standard vs American standard Stratocaster



gerbentempelman
15 februari 2011, 14:50
Heey mensen,

Ben nieuw hier op het forum, gelijk ff een vraagje..
Ik wil misschien in de toekomst een fender strat aanschaffen,

Alleen aangezien ik student ben en geen zin heb om gelijk de duurste uit te kiezen werd me Mexican standard aanbevolen. Ben zelf niet zo van de 'goedkopere' modellen en wil graag wel waar voor mn geld.
Het moet wel een beetje duurzaam zijn..
Zijn er grote verschillen in geluid en 'build quality' tussen Mexican en American standard? Of misschien American Special?

Wat zijn voor/nadelen en wat is jullie ervaring?

Ook is er uiteraard de keuze uit maple en rosewood.. wat zouden jullie
aanbevelen? of is dit puur persoonlijk?

Groetjes,

Gerben

Exi
15 februari 2011, 14:56
Er is al veel over geschreven, dus met een beetje zoeken op dit forum vindt je al snel veel antwoorden. Uiteindelijk komt het neer op "You get what you pay for". Je zal het verschil wel gaan merken, maar dat wil niet zeggen dat een Mex slecht is. Exemplarisch kan er ook ook veel verschil zitten tussen de gitaren.

Als je echt waar voor je geld wil dan kun je bijvoorbeeld kijken voor een tweedehandse USA of Jap. De high end Mexicanen (Classic Player?) zijn ook zeker niet slecht.

Maple/Rosewood is meer smaak en wat je het lekkerst vind spelen. Maple klinkt wel wat feller, Rosewood wat meer laag.

geert1976
15 februari 2011, 14:58
Er is al veel over geschreven, dus met een beetje zoeken op dit forum vindt je al snel veel antwoorden. Uiteindelijk komt het neer op "You get what you pay for". Je zal het verschil wel gaan merken, maar dat wil niet zeggen dat een Mex slecht is. Exemplarisch kan er ook ook veel verschil zitten tussen de gitaren.

Als je echt waar voor je geld wil dan kun je bijvoorbeeld kijken voor een tweedehandse USA of Jap. De high end Mexicanen (Classic Player?) zijn ook zeker niet slecht.

Yep, er is al een heleboel over gezegd en geschreven:ok:

Kim Wilson
15 februari 2011, 15:10
Mex en USA Standard vind ik niet voldoende waar voor hun geld bieden. Voor een paar honderd meer heb je de Classic (Player) serie, die absoluut prima zijn voor wat je betaalt. Ook de Lite Ash Korea en de Highway 1 zijn modellen die qua prijs-kwaliteit erg interessant zijn. Beter kan altijd, maar dan moet je echt dik betalen. Ook kun je eens bij de andere merken kijken. Blade maakt bijvoorbeeld hele lekkere gitaren voor relatief weinig.

Mijn advies is om tweedehands een Classic (Player) of Lite Ash op de kop te tikken, dan heb je voor het geld van een Standard een gitaar waar je voorlopig een hele poos mee vooruit kunt.

Tweede advies is om zoveel mogelijk gitaren te testen. Mijn Baja Tele heeft een hele dikke hals. Ik vind het super, maar anderen hebben daar weer moeite mee. Het is een zoektocht om de gitaar te vinden die jou lekker ligt, en door veel te proberen kom je erachter welke dat is.

Rosewood of maple is persoonlijk. Dat zul je dus eerst moeten testen.

Kortom, testen tot je er gek van wordt!

gerbentempelman
15 februari 2011, 15:50
bedankt voor de reacties ;)

Hoe zit het met de volgende modellen:
- Road worn 60's
- Classic Player 60's
- American Special..

Deze zitten ( in nieuwwaarde ) meer in mijn prijscategorie
Voor de rest probeer ik een goede 2de hands te spotten..

Exi
15 februari 2011, 16:50
Als je er van houdt is een Road Worn echt een gave strat. Ik vond hem beter dan een Classic Player. American Special nog niet bespeeld, maar ik hoor er gemengde reacties over.
Ik zou ze zelf eens naast elkaar gaan zetten als ik jou was.

LucasDym
15 februari 2011, 18:56
Er zit natuurlijk wel een verschil in, de Amerikaanse hebben betere soorten hout, betere mechanieken, en betere apparatuur. Natuurlijk is aan Mexicaanse van +- 550 euro nog steeds erg goed.

Ik zou zeggen, probeer ze beide en oordeel zelf :)