PDA

View Full Version : Weinig sustain bij 1 snaar boven 12e fret



snessiram
15 februari 2011, 11:51
Ik speel op een Cort X-6 (http://cortguitars.com/_webapp_2726519/X-6). Afgelopen weekend heb ik hem helemaal terug in orde gesteld, proper gemaakt, snaren vervangen,...

Het probleem dat ik nu heb is dat als ik noten op de 12e en hogere frets van de G-snaar speel, de sustain heel kort is (vergeleken met de andere snaren). Bij andere snaren heb ik het niet. Dit is ook als ik op de allerhoogste fret speel, dus kletteren tegen andere frets is niet de oorzaak. Ik heb gisteren het floyd rose zadeltje proper gemaakt met wat staalwol maar ook dat loste het probleem niet op.

Ik heb wel gemerkt dat de magneetjes van de middelste pick-up niet mooi vlak zijn met de pick-up, maar een beetje uitsteken. Voor de verschillende snaren steken ze op verschillende hoogtes uit, voor de 2 middelste snaren het hoogste (maar niet echt laag -> hoog -> laag met de snaren mee). Zou dit een invloed kunnen hebben? Ik heb de pick-up al zo laag mogelijk gevezen...

Heeft iemand nog suggesties?

Jeroen_K
15 februari 2011, 12:09
Sneller spelen!

The Running Man
15 februari 2011, 12:40
Heb je er dikkere snaren opgelegd?
Ome Keith had setje 0.10 op zijn Les Paul met actie 0.8 mm (!) op XII gelegd
Daarvoor altijd 0.09.
Sindsdien ook uitval, vanaf 12e fret, vooral bij dubbele bends.
Je hoort niet echt buzz maar het is er kennelijk wel gezien de demping.
Brug hoger wil ie niet dus gillend terug naar 0.09 :blast:

snessiram
15 februari 2011, 12:49
Wauw, snelle reacties!

Er liggen 0.09 snaren op ;).
En het is niet speciaal enkel bij bends.
En het ligt voor zover ik zie niet aan de action, anders zou ik het toch niet hebben op de allerhoogste fret.

The Running Man
15 februari 2011, 12:56
Wauw, snelle reacties!

Er liggen 0.09 snaren op ;).
En het is niet speciaal enkel bij bends.
En het ligt voor zover ik zie niet aan de action, anders zou ik het toch niet hebben op de allerhoogste fret.

Heb je extreem lage actie (miss toch nog wat stringpull)?
Als je brugzadels ook extreem laag staan staan je snaren misschien toch nog steeds te dicht boven die neck humbucker in de hoge posities

snessiram
15 februari 2011, 13:18
De actie is laag, maar niet extreem laag. Ik hoor in ieder geval geen buzz van snaren die tegen de frets kletteren.
De pull van de middelste pick-up lijkt me nog wel mogelijk, net omwille van die uitstekende magneetjes. Hoewel ik dan eigenlijk ook minder sustain verwacht op de D-snaar, waar het magneetje evenveel uitsteekt. Niet makkelijk om dat te testen (want lager kan de pick-up niet).
De andere pick-ups zijn zowat gelijk met de body, wat behoorlijk ver van de snaren af is, dus dat lijkt me niet meteen het probleem.

Exi
15 februari 2011, 13:43
De actie is laag, maar niet extreem laag. Ik hoor in ieder geval geen buzz van snaren die tegen de frets kletteren.
Dat betekent niet dat de snaren niet aanlopen.
Ik had hetzelfde bij mn Fender HM (Met Kahler Floyd Rose kopie). Toen ik de brug echt maar iets van een halve millimeter hoger zette was het probleem verholpen. De actie is nog steeds heel laag.
Ik had ook hetzelfde ondernomen bij een SG van een maat van mij. Die sloeg ook heel snel dood op de hogere frets. Ook hier de brug omhoog en het was gefixt.

Als de actie echt ver omhoog moet, dan kan het zijn dat enkele frets niet helemaal in orde zijn en dus gevlakt moeten worden of de buiging van de hals is verkeerd.

snessiram
15 februari 2011, 13:50
Ik zal nog wel eens testen met de burg hoger te zetten, maar het zou me een beetje verbazen dat het daaraan ligt aangezien ik het niet heb bij andere snaren, en het ook heb op men hoogste fret (dus als er geen frets zijn waar de snaren tegen KUNNEN kletteren)