PDA

View Full Version : Ibanez Egen8 Herman Li signature



McKaren
15 februari 2011, 11:35
Hoi,

Ik heb een review geschreven over de Ibanez Herman Li signature gitaar.
Een erg mooie gitaar als je van de standaard Herman Li setup met 009 snaartjes houdt. Zodra je dikkere snaren wilt, beginnen de problemen...

Hierbij het bijhorende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=MWumpXMO_EU

Ik ging drie setjes snaren halen toen ik ineens een piepstemmetje mijn naam hoorde roepen… "Hee, hier ben ik! He hallo, koop mij!" Het bleek een blonde Ibanez Egen8 te zijn. Met haar gouden hardware en mooi egaal gestreepte esdoorn top op een body van mahonie een erg mooie gitaar om te zien. Het blijkt de signature gitaar van Herman Li, gitarist van Dragonforce, te zijn. Wat direct de enige smet op deze verder prachtige gitaar verklaart… Waarom in hemelsnaam een handgreep in de bovenste hoorn!? Het doet me sterk aan de Jem-modellen van Steve Vai denken, en ook die vond ik altijd al erg lelijk. Enkele features van de gitaar, eigenlijk een variant van Ibanez' S-serie, zijn een Edge3 tremolo, 3-piece Wizard neck, de gebruikelijke superdunne body, en een nieuw schakelsysteem d.m.v. een push-pull volumepot. Tevens is de gitaar niet gelakt, erg mooi! Toch maar eens inpluggen dus…

Ik beluister de diverse geluiden in dit instrument en meteen vraag ik me af watvoor elementen hier eigenlijk inzitten. Ik verwacht dure DiMarzio's o.i.d., maar ben zwaar verbaasd als ik hoor dat het Ibanez' eigen V7, S1 en V8 zijn! Want, dit klinkt werkelijk fenomenaal! Zowel de hals- als brughumbucker hebben strakke bassen, net genoeg hoge tonen, en klinken vol en harmonisch. Het single-coil element daar tussenin is heerlijk in balans met de humbuckers en de tussenstandjes klinken verdacht 'Fender strat-achtig.' En dat waren nog enkel de vijf normale standen… Met de push-pull volumepot split je de humbuckers en krijg je nog eens vijf geweldige geluiden. Allemaal met iets minder output voor bijvoorbeeld een heerlijk dynamische crunch. Ik kan niet anders dan dit instrument mee naar huis nemen.

En dat is wanneer het gesodemieter begint! Grote vrind Herman Li speelt, zoals een echte shredder betaamt, natuurlijk op 009 snaren. En hoewel het soms heerlijk is eens flink los te gaan, ben ik geen echte shredder. Ik ben meer een rock n roll-, blues- en poprockmannetje. En speel enkel op D'Addario 011 snaren. Dikkere snaren vind ik meer 'zelfverzekerd' klinken door de vollere toon en die dunne snaren geven me te weinig weerstand bij bends. Maar simpelweg dikkere snaren erop zetten is er niet bij, iets wat wel kan bij mijn Gibson Les Paul. Twee bakken koffie later had ik de gitaar voorzien van een extra veer (thanx Dennis V.) en nieuwe snaren. Ook was een aanpassing van de hals nodig en moest ik opnieuw intoneren. Daarna de locking nuts op de Floyd Rose-style topkam weer vast en spelen maar!

Dan blijkt echter dat er nogal wat problemen zijn ontstaan door de dikkere snaren… De gitaar is zonder de tremolo te gebruiken al niet op stemming te houden en wijkt na gebruik van de Edge3 tremolo soms zelfs een hele toonhoogte af. Ook hoor je af en toe de snaren onder de locking nuts van de topkam doorglijden, erg frustrerend en eigenlijk is de gitaar simpelweg onbespeelbaar geworden. Een dag later haal ik de locking nuts los en schroef een Ibanez snaargeleider op de headstock, iets wat lange tijd standaard op veel Ibanez gitaren zat. Sinds kort heeft Ibanez (Hoshino) echter besloten dat de snaargeleiders niet meer nodig zijn, en op nieuwe modellen kom je ze inderdaad niet meer tegen. Hierdoor is het probleem met de topkam, voor wat betreft het geven van bijgeluiden, opgelost. Alleen de gitaar blijft nog steeds totaal niet op stemming, ik word er helemaal gek van. Dit kan liggen aan het Edge3 systeem of de goudkleurige Ibanez topkam. Ik vermoed een combinatie van die twee.

Normaal geef ik het tegen deze tijd al lang op en eigenlijk zou deze gitaar rechtsomkeer naar de winkel moeten maken. Weg met die troep! Alleen ze is zo mooi en, nog belangrijker, klinkt zo geweldig dat ik nog een laatste poging wil doen… Ik koop een Schaller topkam met locking nuts en een Tremol-No, een geweldig innovatief systeem waarmee je in een handomdraai je tremolo vast zet. Echt een geweldig concept, ik ben fan! Zoiets zouden ze standaard op elke gitaar met zwevende tremolo moeten leveren. Het geheel is binnen een half uurtje geïnstalleerd en werkt feilloos. Alle problemen die je hebt met een zwevende tremolo behoren tot het verleden… Je bends in combinatie met doorklinkende noten zijn compleet zuiver, nooit meer minuten lang stemmen, en als je een snaar breekt blijft de gitaar gestemd. De Tremolo-No kent drie standen en geeft je de mogelijkheid om te schakelen tussen 'full floating' (de normale zwevende tremolo), tremolo met stopbar (zodat je niet omhoog kunt benden), of vaste brug.

Als ik vervolgens de Schaller topkam installeer blijkt dat Ibanez er eigenzinnige maten op nahoudt. De Schaller is iets hoger dan de Ibanez topkam en als even later de snaren weer op de gitaar zitten blijkt mijn vrees gegrond… Akkoorden op de eerste helft van de hals zijn zo vals als een kraai. Zucht..! Nu kan ik door een bouwer driekwart millimeter hout laten afvijlen, maar ik kies ervoor om de Ibanez topkam terug te plaatsen. Voordat de gitaar naar een bouwer gaat wil ik eerst nog proberen wat er gebeurt als ik de locking nuts van Schaller op de bodemplaat van Ibanez gebruik. En verdomt het werkt!

De bijgeluiden van de topkam zijn verdwenen en eindelijk heb ik een gitaar in m'n handen met een heerlijke sound, die goed gestemd blijft. Ook na heftig zwengelen aan de zwengelstengel. En met 011 snaren klinkt de Ibanez Egen8 nog beter dan dat ze al deed! Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Ik ben blij!

fret1979
15 februari 2011, 12:58
Goede review, ook op YouTube. En er wordt hard gerockt daar!
Ik had 'm ook gezien in de winkel, maar ben niet zo van de signature gitaren. Die Temel-No ga ik eens uitchecken, want ik heb meer last dan plezier van mijn EdgePro.

Veel plezier met je Egen!

Tankman
15 februari 2011, 13:14
Leuke gitaar, alleen jammer dat het de signature is van dat stumpertje van een Herman Li. Ik vind hem en zijn band nogal kansloos. Maar goed, hij heeft wel enige smaak in gitaren.

Het tremol-no verhaal vind ik ook erg interessant. Ik heb binnenkort (eindelijk!) een Charvel met floyd rose staan, en die mag van mij ook wel vast.

LucasDym
15 februari 2011, 19:07
Goede review, en zo te horen een leuke gitaar :)!

Mr. Dynamite
15 februari 2011, 19:42
Leuke gitaar :ok:
Dat tremol-no ding is echt een super uitvinding! :crazyhappy:

mesaman
15 februari 2011, 23:50
ik blijf me verbazen dat mensen niet met een tremmelo kunnen omgaan.....maar mischien ligt het ook aan mij of aan de desbetreffende gitaar,ik was er ook niet bij he ;) de gitaar is wel super gaaf he...en dat het een beetje is aangepast voor een of andere gitarist is toch niet zo probleem?

Squier4ever
15 februari 2011, 23:53
Tsja, het is en blijft een Ibbie, zal vast goed gebouwd zijn maar totaal niet mijn ding!

Bram+
17 februari 2011, 10:45
ik blijf me verbazen dat mensen niet met een tremmelo kunnen omgaan.....
Ik heb inderdaad ook geen problemen met de combinatie dikke snaren + zwevende tremolo. Misschien ligt het aan de Edge III, maar met de juiste afstelling is dat ding meestal nog wel op stemming te houden.

Wat ik begrepen heb is dat de EGEN8 wel een 'speciale' Edge III heeft aangepast aan Herman Li's wensen o.i.d., hoewel ik niet precies weet wat er speciaal aan is. Misschien dat deze daarom wat lastiger werkt met dikke snaren.

munkie
18 februari 2011, 10:51
Ik heb een tijdje geleden een vintage S540 gekocht met het omgekeerde probleem. De tremolo stond helemaal met de kont omhoog, er bleken 011 snaren op te zitten. Ik ben een hele middag bezig geweest om hem af te stellen met een gewoon 010 setje. Uiteindelijk heb ik een Richwood veer gemonteerd in het midden en pas toen had ik de goede veerspanning. Het is dus de veerspanning waarmee je de axie regelt.

Nu blijft ie 100% op stemming met die ouwe Edge trem, ook na Hair Metal momenten :blast:

kaptan kitarra
25 februari 2011, 15:10
Misschien een raar vraagje... maar waarom in godsnaam is de egen18 drie keer zo duur als de egen8?!?!:???:

egen18:
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/113034/Ibanez-EGEN18-Herman-Li-Dragonforce-Transparent-Violet-Flat.jpg

En nog de egen8 om ze naast elkaar te kunnen zien:
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/112470/Ibanez-EGEN8-Herman-Li-Dragonforce-Platinum-Blonde.jpg

Da's toch niet normaal. Zelfs al zitten d'r andere elementen in, dan moeten ze wel van puur goud zijn om die prijs zo belachelijk hoog te krijgen...

Bram+
25 februari 2011, 15:24
Het is eigenlijk niet zo heel gek hoor. De EGEN18 wordt gemaakt in Japan, heeft originele DiMarzio elementen, de Edge Zero brug en er wordt meer aandacht besteed aan de afwerking van bijvoorbeeld de hals. De EGEN8 daarentegen is daadwerkelijk bedoeld als budgetversie van de 18, wordt gemaakt in Indonesië, heeft de veel goedkopere Edge III brug, elementen gemaakt door Ibanez zelf in China/Indonesië en heeft hogere bouwmarges. Zo zijn er nog wel meer kleine verschillen.

Ik zeg niet dat de gitaren daadwerkelijk het bedrag waard zijn wat je er voor betaalt, maar het is in verhouding met andere gitaren van Ibanez. Signatures zijn duurder, Japan is duurder, etc.

McKaren
8 maart 2011, 02:20
We zullen het gaan merken hoe de Egen8 zich tegenover zijn grotere broer, de Egen18, houdt. De Egen8 is een erg veelzijdige gitaar en bevalt zeer goed. Binnenkort wil ik daarom de Egen18 kopen. Het zal nog even duren, maar als ie er is schrijf ik weer een reviewtje..

proguitar89
12 juli 2011, 22:43
mooie gitaar maar helaas heel duur

McKaren
13 juli 2011, 02:07
De Egen18 heb ik ook al een tijdje nu. Bevalt ERG goed, beste gitaar OOIT! Check mn Youtube voor korte samples van zowel de Egen8 als de Egen18.

Grt R!

proguitar89
13 juli 2011, 16:44
De Egen18 heb ik ook al een tijdje nu. Bevalt ERG goed, beste gitaar OOIT! Check mn Youtube voor korte samples van zowel de Egen8 als de Egen18.

Grt R!

jij bent zeker zo type die een stuk of 30 gitaren heb
ik mag niet eens een elektrische gitaar kopen ze zeggen dat ik op akoestische moet beginen
en jij vraagt zekker : mam mag ik alstubliefd een elektrische gitaar kopen
:moeder antwoord: ja hoor koop ze allemaal maar:

lucky basterd

Mr. Dynamite
13 juli 2011, 19:11
Aah jongen toch, welkom in deze harde wereld :makeup:

Ik ben zelf nog scholier, en heb al mijn gear gewoon zelf gekocht, mijn ouders vinden het leuk maar ik moet het toch echt gewoon zelf bekostigen. Als jij elektrisch wilt spelen koop je toch een elektrische? Jouw geld..

McKaren
14 juli 2011, 01:17
jij bent zeker zo type die een stuk of 30 gitaren heb
ik mag niet eens een elektrische gitaar kopen ze zeggen dat ik op akoestische moet beginen
en jij vraagt zekker : mam mag ik alstubliefd een elektrische gitaar kopen
:moeder antwoord: ja hoor koop ze allemaal maar:

lucky basterd


Iets zegt me dat je die you-tubes van me niet bekeken hebt. :)
Ik heb iets dat noemen ze 'werk' en daarmee verdien je 'geld.'

http://youtu.be/WZTk0BekjI4

Grt, R!

Iceman
14 juli 2011, 11:48
Die V8 elementen klinken erg goed. Ik lees eigenlijk altijd dat gitaristen deze V8 direkt uitwisselen voor een ander element.
Ola van het Sneapforum maakt de meest mooie geluiden met dit element. Heb de V8 nu zelf ook in mijn LTD EC1000 gezet, mooie dikke korrel, open en best wel een strakke palmmute.

jim__
14 juli 2011, 12:00
jij bent zeker zo type die een stuk of 30 gitaren heb
ik mag niet eens een elektrische gitaar kopen ze zeggen dat ik op akoestische moet beginen
en jij vraagt zekker : mam mag ik alstubliefd een elektrische gitaar kopen
:moeder antwoord: ja hoor koop ze allemaal maar:

lucky basterd
Moet je dit (http://www.youtube.com/watch?v=Ydhd17A5Jec) eens kijken, zal je goed doen!

Weeble
14 juli 2011, 12:38
jij bent zeker zo type die een stuk of 30 gitaren heb
ik mag niet eens een elektrische gitaar kopen ze zeggen dat ik op akoestische moet beginen
en jij vraagt zekker : mam mag ik alstubliefd een elektrische gitaar kopen
:moeder antwoord: ja hoor koop ze allemaal maar:

lucky basterd

Ik denk dat, wanneer jij eenmaal werkt en goed spaart (ipv een tientje in de week pinnen), jij van je moeder ook een elektrisch gitaar mag kopen;)

@McKaren: Mooi filmpje:ok:

J-P
14 juli 2011, 15:43
Moet je dit (http://www.youtube.com/watch?v=Ydhd17A5Jec) eens kijken, zal je goed doen!

http://www.youtube.com/watch?v=d5begHSoQ1s&feature=fvwrel

almarvk
17 juli 2011, 19:23
Ik ben het getrol van proguitar89 helemaal zat. Ontopic posten of je kan vakantie vieren.

proguitar89
17 juli 2011, 20:44
Ik ben het getrol van proguitar89 helemaal zat. Ontopic posten of je kan vakantie vieren.

wat bedoel je met getrol?

Ijselrobo 07
17 juli 2011, 21:38
wat bedoel je met getrol?

is het nu zo moeilijk om dat zelf op te zoeken? (http://lmgtfy.com/?q=betekenis+spreekwoord+%22trollen%22)

The Unforgiven
17 juli 2011, 21:42
is het nu zo moeilijk om dat zelf op te zoeken? (http://lmgtfy.com/?q=betekenis+spreekwoord+%22trollen%22)

Daarmee vind je de betekenis niet vriendelijke vriend. Als je bijdehand wil doen doe het dan goed.

bat
17 juli 2011, 22:09
Daarmee vind je de betekenis niet vriendelijke vriend. Als je bijdehand wil doen doe het dan goed.
De eerste hit is anders wel goed.

The Unforgiven
17 juli 2011, 22:17
De eerste hit is anders wel goed.

Maar de kans dat de persoon in kwestie dat begrijpt is dan weer vrij klein, een uitleg op een ander (lees: lager) niveau is mischien beter geschikt. Met alle respect uiteraard.

Liquid_Metal
17 juli 2011, 22:41
Trollen: met opzet offtopic posts plaatsen met de bedoeling om het topic te laten ontsporen of de voortgang te verlangzamen.
"Met opzet" is niet altijd aan de orde omdat mensen soms niet doorhebben dat ze daadwerkelijk trollen. Maar vervelend is het wel :).

proguitar89
17 juli 2011, 23:09
Trollen: met opzet offtopic posts plaatsen met de bedoeling om het topic te laten ontsporen of de voortgang te verlangzamen.
"Met opzet" is niet altijd aan de orde omdat mensen soms niet doorhebben dat ze daadwerkelijk trollen. Maar vervelend is het wel :).

ja sorry, hoor maar ik ben gewoon enthousiast verwegen me eerste gitaar en praat er gewoon over ik stond gewoon te trillen na het gebeuren in de muziek zaak en ik kan ook niks aan doen dat ik typ fouten maak en geen punt bij de juiste plek zet

wat ik all zij grammatica is geen sterke kant van me en begin het vervelend te vinden als ik een vraag stel en dat jullie er over gaan zeiken en dat van getrol ik doe toch ook niet zo tegen jullie ik zeg toch ook niet hjb ofzo waar moet ik anders naartoe gitaarforum.nl vind ik niks ik vind het hier gezellig en wil het ook zo houden. :makeup::makeup::makeup:

The Unforgiven
17 juli 2011, 23:15
ja sorry, hoor maar ik ben gewoon enthousiast verwegen me eerste gitaar en praat er gewoon over ik stond gewoon te trillen na het gebeuren in de muziek zaak en ik kan ook niks aan doen dat ik typ fouten maak en geen punt bij de juiste plek zet

wat ik all zij grammatica is geen sterke kant van me en begin het vervelend te vinden als ik een vraag stel en dat jullie er over gaan zeiken en dat van getrol ik doe toch ook niet zo tegen jullie ik zeg toch ook niet hjb ofzo waar moet ik anders naartoe gitaarforum.nl vind ik niks ik vind het hier gezellig en wil het ook zo houden. :makeup::makeup::makeup:

Je gaat al de fout in door te zeggen dat je niets aan je spelling kunt doen. Iets niet willen is iets anders dan iets niet kunnen. Als jij hier een goed opgebouwde, leesbare post neergooit, zijn we allemaal bereid je te helpen.

proguitar89
17 juli 2011, 23:43
Je gaat al de fout in door te zeggen dat je niets aan je spelling kunt doen. Iets niet willen is iets anders dan iets niet kunnen. Als jij hier een goed opgebouwde, leesbare post neergooit, zijn we allemaal bereid je te helpen.

ik zit ook nog op school maar daar hebben ze geen les grammatica.

The Unforgiven
17 juli 2011, 23:49
ik zit ook nog op school maar daar hebben ze geen les grammatica.

Mag ik je vragen op wat voor school je zit?

proguitar89
17 juli 2011, 23:57
Mag ik je vragen op wat voor school je zit?

ik zit op een zmlk school, (voor zeer moeilijk lerende kinderen)
dus ik denk dat het daar door komt.

ik kan er ook niks aan doen ik heb gewoon vragen en ik probeer heel normaal tegen iedereen te doen.

ook all zijn sommige vragen van mij vaag en bijna niet leesbaar door typ fouten ik probeer nu ook zonder fouten.

rijsberman
18 juli 2011, 00:15
Het is voor de meeste mensen die hier nieuw zijn wel even wennen. Vooral voor jongens die hier met veel enthousiasme binnen komen rollen, zoals jij. Als we aan elkaar gewend zijn gaat het snel beter.

En volgens mij ben jij al aardig aan het wennen. :)

proguitar89
18 juli 2011, 00:31
Het is voor de meeste mensen die hier nieuw zijn wel even wennen. Vooral voor jongens die hier met veel enthousiasme binnen komen rollen, zoals jij. Als we aan elkaar gewend zijn gaat het snel beter.

En volgens mij ben jij al aardig aan het wennen. :)

ik, ga proberen om wat rustig aan te doen ik denk dat ik morgen wat materiaal ga zoeken voor een bouw project. van een akoestische gitaar en ga ik jullie er wel van op de hoogte houden ik denk dat het dan wat beter is dan all die onzin post waar ik nu mee bezig ben.:satisfie::satisfie:

Gemberbier
5 juni 2021, 16:18
Hoi,

Ik heb een review geschreven over de Ibanez Herman Li signature gitaar.
Een erg mooie gitaar als je van de standaard Herman Li setup met 009 snaartjes houdt. Zodra je dikkere snaren wilt, beginnen de problemen...

Hierbij het bijhorende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=MWumpXMO_EU

Ik ging drie setjes snaren halen toen ik ineens een piepstemmetje mijn naam hoorde roepen… "Hee, hier ben ik! He hallo, koop mij!" Het bleek een blonde Ibanez Egen8 te zijn. Met haar gouden hardware en mooi egaal gestreepte esdoorn top op een body van mahonie een erg mooie gitaar om te zien. Het blijkt de signature gitaar van Herman Li, gitarist van Dragonforce, te zijn. Wat direct de enige smet op deze verder prachtige gitaar verklaart… Waarom in hemelsnaam een handgreep in de bovenste hoorn!? Het doet me sterk aan de Jem-modellen van Steve Vai denken, en ook die vond ik altijd al erg lelijk. Enkele features van de gitaar, eigenlijk een variant van Ibanez' S-serie, zijn een Edge3 tremolo, 3-piece Wizard neck, de gebruikelijke superdunne body, en een nieuw schakelsysteem d.m.v. een push-pull volumepot. Tevens is de gitaar niet gelakt, erg mooi! Toch maar eens inpluggen dus…

Ik beluister de diverse geluiden in dit instrument en meteen vraag ik me af watvoor elementen hier eigenlijk inzitten. Ik verwacht dure DiMarzio's o.i.d., maar ben zwaar verbaasd als ik hoor dat het Ibanez' eigen V7, S1 en V8 zijn! Want, dit klinkt werkelijk fenomenaal! Zowel de hals- als brughumbucker hebben strakke bassen, net genoeg hoge tonen, en klinken vol en harmonisch. Het single-coil element daar tussenin is heerlijk in balans met de humbuckers en de tussenstandjes klinken verdacht 'Fender strat-achtig.' En dat waren nog enkel de vijf normale standen… Met de push-pull volumepot split je de humbuckers en krijg je nog eens vijf geweldige geluiden. Allemaal met iets minder output voor bijvoorbeeld een heerlijk dynamische crunch. Ik kan niet anders dan dit instrument mee naar huis nemen.

En dat is wanneer het gesodemieter begint! Grote vrind Herman Li speelt, zoals een echte shredder betaamt, natuurlijk op 009 snaren. En hoewel het soms heerlijk is eens flink los te gaan, ben ik geen echte shredder. Ik ben meer een rock n roll-, blues- en poprockmannetje. En speel enkel op D'Addario 011 snaren. Dikkere snaren vind ik meer 'zelfverzekerd' klinken door de vollere toon en die dunne snaren geven me te weinig weerstand bij bends. Maar simpelweg dikkere snaren erop zetten is er niet bij, iets wat wel kan bij mijn Gibson Les Paul. Twee bakken koffie later had ik de gitaar voorzien van een extra veer (thanx Dennis V.) en nieuwe snaren. Ook was een aanpassing van de hals nodig en moest ik opnieuw intoneren. Daarna de locking nuts op de Floyd Rose-style topkam weer vast en spelen maar!

Dan blijkt echter dat er nogal wat problemen zijn ontstaan door de dikkere snaren… De gitaar is zonder de tremolo te gebruiken al niet op stemming te houden en wijkt na gebruik van de Edge3 tremolo soms zelfs een hele toonhoogte af. Ook hoor je af en toe de snaren onder de locking nuts van de topkam doorglijden, erg frustrerend en eigenlijk is de gitaar simpelweg onbespeelbaar geworden. Een dag later haal ik de locking nuts los en schroef een Ibanez snaargeleider op de headstock, iets wat lange tijd standaard op veel Ibanez gitaren zat. Sinds kort heeft Ibanez (Hoshino) echter besloten dat de snaargeleiders niet meer nodig zijn, en op nieuwe modellen kom je ze inderdaad niet meer tegen. Hierdoor is het probleem met de topkam, voor wat betreft het geven van bijgeluiden, opgelost. Alleen de gitaar blijft nog steeds totaal niet op stemming, ik word er helemaal gek van. Dit kan liggen aan het Edge3 systeem of de goudkleurige Ibanez topkam. Ik vermoed een combinatie van die twee.

Normaal geef ik het tegen deze tijd al lang op en eigenlijk zou deze gitaar rechtsomkeer naar de winkel moeten maken. Weg met die troep! Alleen ze is zo mooi en, nog belangrijker, klinkt zo geweldig dat ik nog een laatste poging wil doen… Ik koop een Schaller topkam met locking nuts en een Tremol-No, een geweldig innovatief systeem waarmee je in een handomdraai je tremolo vast zet. Echt een geweldig concept, ik ben fan! Zoiets zouden ze standaard op elke gitaar met zwevende tremolo moeten leveren. Het geheel is binnen een half uurtje geïnstalleerd en werkt feilloos. Alle problemen die je hebt met een zwevende tremolo behoren tot het verleden… Je bends in combinatie met doorklinkende noten zijn compleet zuiver, nooit meer minuten lang stemmen, en als je een snaar breekt blijft de gitaar gestemd. De Tremolo-No kent drie standen en geeft je de mogelijkheid om te schakelen tussen 'full floating' (de normale zwevende tremolo), tremolo met stopbar (zodat je niet omhoog kunt benden), of vaste brug.

Als ik vervolgens de Schaller topkam installeer blijkt dat Ibanez er eigenzinnige maten op nahoudt. De Schaller is iets hoger dan de Ibanez topkam en als even later de snaren weer op de gitaar zitten blijkt mijn vrees gegrond… Akkoorden op de eerste helft van de hals zijn zo vals als een kraai. Zucht..! Nu kan ik door een bouwer driekwart millimeter hout laten afvijlen, maar ik kies ervoor om de Ibanez topkam terug te plaatsen. Voordat de gitaar naar een bouwer gaat wil ik eerst nog proberen wat er gebeurt als ik de locking nuts van Schaller op de bodemplaat van Ibanez gebruik. En verdomt het werkt!

De bijgeluiden van de topkam zijn verdwenen en eindelijk heb ik een gitaar in m'n handen met een heerlijke sound, die goed gestemd blijft. Ook na heftig zwengelen aan de zwengelstengel. En met 011 snaren klinkt de Ibanez Egen8 nog beter dan dat ze al deed! Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Ik ben blij!


Je schrijft in feite dat je zelf je eigen probleem met deze gitaar hebt gecreëerd door krampachtig vast te houden aan het idee dat jij iedere gitaar met 011 moet bespelen.
Dat is volslagen onzinnig.
Je mensuur is geen 24.75" zoals van je Les Paul, maar 25.5" zoals van een Fender Strat EN je hebt geen vaste brug maar een vibratosysteem dat een balans verlangt tussen je SNARENpanning en je VERENspanning.

Jij gooit je SNARENspanning met TWEE stappen omhoog en verwacht dat er vervolgens niks verandert aan de bespeelbaarheid. Wat jij wilt, kan met hetzelfde aantal veren GEWOON NIET, tenminste niet als je het instrument in E stemt. Als je naar D of C gaat, lost het probleem zich grotendeels op.
Je moet waarschijnlijk dan wel de intonatie op je brug opnieuw afstellen, maar het kan.
Ik speel een Hiram Bullock II in E met 009 en eentje in D met 011.

Je had voor het gevoel eventueel naar 010 kunnen overstappen en in E stemmen, dat kan zo'n Ibanez Edge met een beetje intoneren wel hebben. En anders zet je er gewoon een veer bij of je draait de klauw wat vaster.

Het idee om een Schaller nut bij te kopen en naar een gitaarbouwer te gaan voor een probleem dat je zelf creëert met te zware snaren en een daarvoor te hoge stemming is buitenproportioneel. Een eerlijke gast zoals Patrick Koopmans zal je daarop wijzen, maar menigeen trekt je genadeloos het vel over de oren.
En je hebt het ZELF IN HANDEN. Dit is geen rocket science!

Met 010 valt het instrument nog in balans te krijgen, maar met 011 moet je een veer bijplaatsen en minstens een VOLLE stap omlaag naar D. En dan een capo in II als je in E wilt spelen.

De goedkoopste oplossing is: dat waanidee dat iedere gitaar met 011 bespannen moet worden GEWOON LOSLATEN!
Ik speel alles door elkaar 009, 010, 011, 012 en het maakt allemaal geen flikker uit, zolang de snaardikte maar correspondeert met je mensuurlengte en je tuning.

Laat het losssss.... en alles komt goed :harmony:

Btw: je kunt voor voor meer volume ook nog omhoog en omlaag met je pickups, en je kunt je compressor intrappen.

Fobo
5 juni 2021, 17:37
De kans dat Mckaren jouw bericht leest is in beginsel mogelijk, maar gezien het feit dat zijn laatste activiteit op dit forum in 2014 plaatsvond, acht ik die kans bijzonder klein...:makeup:

Rinze
5 juni 2021, 17:58
De kans dat Mckaren jouw bericht leest is in beginsel mogelijk, maar gezien het feit dat zijn laatste activiteit op dit forum in 2014 plaatsvond, acht ik die kans bijzonder klein...:makeup:Volgens mij is ie zelfs geband.. Maar kan me vergissen

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Tabula Rasa
7 juni 2021, 20:58
Zo, een topic van net geen 10 jaar oud. Waar heb je die nou weer gevonden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
7 juni 2021, 21:12
Volgens mij is ie zelfs geband.. Maar kan me vergissen

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Nee want dan stond er "banned" onder zijn naam.


Zo, een topic van net geen 10 jaar oud. Waar heb je die nou weer gevonden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En gevonden door iemand die al 10 posts op z'n naam heeft in de afgelopen 4 jaar ;)