PDA

View Full Version : budget v30 cabs



Tooon
14 februari 2011, 22:00
Hello,

ik wil een jullie mening horen over een aankoop die ik zou willen doen...
ik wil namelijk een 412 cab kopen met v30's, maar wegens klein budget kan ik bv geen 1960 aanschaffen....
Mij oog is dus op 2 cabs gevallen, een fame 412 met v30 speakers (musicstore 444€) of een Harley Bentley 412 met v30' (Thomann 349€)...
Veel recencies vind ik over deze cabs niet, bij de fame zou de bedrading niet echt degelijk zijn, en bij de HB zou de bekisting te dun zijn en gft dus weinig bass...
Maar niemand spreekt echt uit ervaring.... Iemand hier op het forum dat hier wel ervaring mee heeft of een andere optie kan aanrijken?

cheers
toon

Jasper.
14 februari 2011, 22:05
Hello,

ik wil een jullie mening horen over een aankoop die ik zou willen doen...
ik wil namelijk een 412 cab kopen met v30's, maar wegens klein budget kan ik bv geen 1960 aanschaffen....
Mij oog is dus op 2 cabs gevallen, een fame 412 met v30 speakers (musicstore 444€) of een Harley Bentley 412 met v30' (Thomann 349€)...
Veel recencies vind ik over deze cabs niet, bij de fame zou de bedrading niet echt degelijk zijn, en bij de HB zou de bekisting te dun zijn en gft dus weinig bass...
Maar niemand spreekt echt uit ervaring.... Iemand hier op het forum dat hier wel ervaring mee heeft of een andere optie kan aanrijken?

cheers
toon

Bedrading lijkt me vrij gemakkelijk op te lossen. Moet een 2ehands Marshall cab voor dat budget niet te doen zijn?

caliban
15 februari 2011, 00:20
Wil je per se een 4*12? Je kan bijvoorbeeld ook voor een 2*12 gaan van een 'beter/duurder' merk. Ik heb in de studio met de band waar ik bas speelde even over de HB 2*12 gespeeld, en ik moet zeggen: prima cabinet. Ook de framus 2*12'kes vind ik goed klinken. En een 1960 vind ik ook niet direct een gemis. Betaal je eigenlijk veel voor wat het is (vind ik).

FruscianteFan
15 februari 2011, 01:05
Wil je per se een 4*12? Je kan bijvoorbeeld ook voor een 2*12 gaan van een 'beter/duurder' merk. Ik heb in de studio met de band waar ik bas speelde even over de HB 2*12 gespeeld, en ik moet zeggen: prima cabinet. Ook de framus 2*12'kes vind ik goed klinken. En een 1960 vind ik ook niet direct een gemis. Betaal je eigenlijk veel voor wat het is (vind ik).
Met alle respect, een studio met een HB cabinet?

caliban
15 februari 2011, 01:57
Met alle respect, een studio met een HB cabinet?

Eerst en vooral, wat een dikkenek-gedoe. Degene die de opnames deed had heel wat high-end spul, dure amps, en hij vond deze cab gewoon goed klinken, en ik persoonlijk ook. Verder had hij gewoon spullen meegenomen, en wij spullen meegenomen, de studio was gewoon een ruimte die we konden gebruiken. Veel is ook opgenomen met een orange 4*12. Maar echt, ik kan me voorstellen dat veel mensen het verschil op opname tussen die orange en de HB niet zouden horen. Het draait in beide gevallen om dezelfde speakers, en het is nu niet dat die HB van karton is gemaakt. Het resultaat van de opname was btw ook zeer goed.
http://www.myspace.com/prowlermetal
Ik heb bands gehoord die weet ik veel naar waar in Scandinavië gaan voor opnames maar waarvan het geluid hier zeker niet aan tipt. Naar mijn mening natuurlijk! (Ik kan trouwens niet juist vertellen welke amps en cab in de mix zitten, er zou een JCM800, een ENGL savage 120, en mijn zelfbouw preamp door een mesa poweramp moeten inzitten. Cabs dénk ik was vooral de genoemde orange, maar de HB kan er ook bij zitten.)
Dus ontopic, die HB 2*12 met v30's klinkt echt prima.

FruscianteFan
15 februari 2011, 02:03
Ik vond het gewoon een aparte keuze, da's alles. Daarbij ben ik zelf best nieuwsgierig naar HB. Misschien niet zo handig geformuleerd, maar ach.

caliban
15 februari 2011, 02:06
Ik vond het gewoon een aparte keuze, da's alles. Daarbij ben ik zelf best nieuwsgierig naar HB. Misschien niet zo handig geformuleerd, maar ach.

Oké, sorry in dat geval :). Het kwam een beetje snobby over, en ja dat zijn veel mensen op het forum wel af en toe ;)

Bolder
15 februari 2011, 09:21
een vriend van me heeft een Fame 2x12 met V30's. Ik heb dat ding een keer geleend voor een gig met mijn Marshall vintagemodern. en ik was bijzonder onder de indruk. heel open en strak met genoeg laag!

Tooon
15 februari 2011, 12:02
ik kan vanvond zo'n fame 4*12 testen, ben benieuwd, op andere forums prijzen ze deze hoger aan als de 1960...
het moet niet per sé een 4*12 zijn, en die framus zijn idd dik in orde... heb ook geen ervaring met 2*12 en volumewaarneming... ik moet namelijk wel onze andere gitarist met zijn MB oversized kunnen bijbenen....

marter544
15 februari 2011, 12:13
Ik heb ook een HB 2*12 V30, de cab is echt prima.. Ik erger me alleen aan de irritante hoog-mid piek, maar dat is denk ik door de V30 speakers.

caliban
15 februari 2011, 13:25
Ik heb ook een HB 2*12 V30, de cab is echt prima.. Ik erger me alleen aan de irritante hoog-mid piek, maar dat is denk ik door de V30 speakers.

Hoe oud is hij? En zijn ze al goed ingespeeld?

rudolf
15 februari 2011, 16:39
Zit zelf ook al een tijdje naar zo'n HB 2x12 te koekeloeren. Zou dat icm met een JCM 2000 TSL een goede combi zijn voor 80's & 90's rock?

Jasper.
15 februari 2011, 16:53
Weet niet of de TSL heel goed met V30's omgaat. (als je die versie tenminste bedoelt) Dus dat zou ik zeker wel testen. Probeer ook eens greenbacks.

guhlenn
15 februari 2011, 16:58
Een DSL klonk iig echt geweldig met de tall vintage cabinet met greenbacks. Echt super, beter dan alle andere cabs die de musicstore had (en dat zijn er best veel)

Rooker
15 februari 2011, 18:23
Volg dit aandachtig:supercool:

Ben ook in de markt voor een 2x12. Zit zelf te twijfellen tussen HB2x12v30, Fame2x12v30 of Laney 2x12 70's80's...

Luister verder stilletjes mee:soinnocent:

marter544
15 februari 2011, 18:36
Hoe oud is hij? En zijn ze al goed ingespeeld?


Ze draaien zo'n 5 uur per week, en dat doen ze al 3 jaar nu.. Dus ik denk wel dat ze goed ingespeeld zijn :sssh: V30's staan er om bekend he.

Mr. Dynamite
15 februari 2011, 19:11
Ik zou gewoon voor een 2e hands 1960 gaan :ok:

crapton
15 februari 2011, 19:17
Heb een Fame 2x12 V30 kastje gehad, zeer goede deal bij Musicstore.

Vrij kleine kast, maar helemaal niet slecht. Wel (zoals met elke nieuwe speaker) noodzakelijk om goed in te spelen, ik het begin klinkt het tamelijk dun. Maar echt vol vond ik ze ook weer niet klinken, volgens mij door de geringe grootte.

Heb nu de speakers overgezet in een wat grotere gesloten kast en dat geeft toch een iets voller geluid. Geen dramatisch verschil, maar wel iets.

Dus goed opletten met de grootte van de kast. Heb je een versterker en gitaar met veel lage tonen dan is een kleinere kast prima of zelfs beter (strakker) anders een iets grotere kast kiezen.

sjaak1990
15 februari 2011, 19:33
Dus goed opletten met de grootte van de kast. Heb je een versterker en gitaar met veel lage tonen dan is een kleinere kast prima of zelfs beter (strakker) anders een iets grotere kast kiezen.

Denk er ook aan dat de grote van de kast maar een deel van het geluid bepaalt.

Madcow
15 februari 2011, 20:32
Dus een Sovtek Mig 100 met een ENGL V30 oversized kast is overkill?

crapton
15 februari 2011, 22:30
Dat hangt van je smaak en muziekstijl af.

Ik speel zelf pop-rock dus iha standaard tuning en niet teveel laag, anders zit dat in de weg van de basgitaar. Mijn uitspraak boven moet je dus een beetje zien in verband met mijn smaak qua geluid.

Maar hou je van drop-D en heavy enz ga vooral je gang, flinke 212 kast pakken of beter nog een een 412.

jonn
17 februari 2011, 10:11
Ik zou ook liever voor een nieuwe 2x12'' gaan. Als je niet per se een 4x12'' kast wil, vind ik de Orange 2x12'' de beste keuze. Anders, zou ik voor een 2e-hands Marshall 1960 zoeken.

caliban
17 februari 2011, 13:58
Ik zou ook liever voor een nieuwe 2x12'' gaan. Als je niet per se een 4x12'' kast wil, vind ik de Orange 2x12'' de beste keuze. Anders, zou ik voor een 2e-hands Marshall 1960 zoeken.

Of een tweedehandse 2*12. Ivm Orange. Ik heb zo een 2*12, ergens vorig jaar gekocht als ik me niet vergis. Heel stevig, klinkt heel erg goed, maar bijvoorbeeld de crate 4*12 met v30's klinkt eigenlijk zeker even goed. Hier zitten marshall labelled v30's in, wat in principe hetzelfde zou moeten zijn maar de speakers zijn ook veel ouder, dus misschien dat ze daarom wat beter klinken. De Orange is wel zwaarder gebouwd, wat voor wat meer laag zorgt.

Rooker
18 februari 2011, 15:13
Ik heb nog een vraag gerelateerd aan dit topic..... Denk ik:dontgeti:

Ik wil een 212 cabinet kopen. Heb een Valveking top een strat en een les paul.
Hij moet all round zijn en tussen de 200,- en 300,- euro.

Wat ik al bekeken heb is:

Laney met seventy80's
Fame met v30's
Harley Benton v30's
Fender Bandmaster vm met p75g 80 (ofzo) (kan ik niet vinden op celestian site)
Framus V30

Welke moet ik kiezen:???:

guhlenn
18 februari 2011, 16:02
Buy everything. Then you'll be safe.

(beter goed gejat dan slecht verzonnen)

JohnLord
18 februari 2011, 20:19
Welke moet ik kiezen:???:

kuch, kuch, kuch...

Rooker
18 februari 2011, 22:01
Haha ja...heel attent. Maar ik wil toch een uit bovenstaand rijtje:). Al ben je nog zo'n goede zelfbouwer.

Maar ik geloof dat het zo een goede vraag is dat niemand er een antwoord op heeft:seriousf::seriousf:.

Kom er zelf ook niet uit...

Dan ga ik maar voor de Fender Bandmaster die vind ik het sexiest qua looks.
Of toch de Framus......huhhh

Geoff
18 februari 2011, 23:16
Hey,

Ik heb zelf ook de HB 2*12 v30 cab en ben er wel tevreden over.
Ik heb deze kast boven de Fame kast gekozen omdat...
- er 2 metalen handvaten langs de zijkant inzitten, ipv 1 bovenop.
- er een wit bindingeske (of hoe heet zoiets?) op zit, zo lijkt hij een beetje op de marshall kasten.
- toen waren de Fame kasten 222euro, en de HB's 198.

De HB kast is zeker en vast goed afgewerkt, en voelt heel solide aan. Ik heb niet echt het gevoel dat er door de kast te weinig laag uit zou komen...
Ik heb ze nog niet opengemaakt om de wiring te checken.

Maar moest ik rond de 400 euro te spenderen hebben aan een 4*12 kast zou ik zeker 2de hands rondkijken, een 1960 marshall is voor die prijs zeker te doen, en met wat geluk andere ook. Dan scheur je er minder je broek aan als je hem wil doorverkopen, en gitaar speakerkasten worden over het algemeen niet echt kapot gespeeld, het uiterlijk vaak wel.

Het moet natuurlijk niet alleen klinken naast de mesa van je medegitarist, het moet er ook mee op het podium staan, en het oog wil ook wat hč.


Greetz
Geoff

caliban
19 februari 2011, 14:55
Ik heb nog een vraag gerelateerd aan dit topic..... Denk ik:dontgeti:

Ik wil een 212 cabinet kopen. Heb een Valveking top een strat en een les paul.
Hij moet all round zijn en tussen de 200,- en 300,- euro.

Wat ik al bekeken heb is:

Laney met seventy80's
Fame met v30's
Harley Benton v30's
Fender Bandmaster vm met p75g 80 (ofzo) (kan ik niet vinden op celestian site)
Framus V30

Welke moet ik kiezen:???:

Uit dat lijstje zou ik die Framus kopen.

marter544
19 februari 2011, 15:13
Ik zou die van JohnLord kopen.

Fireburst
19 februari 2011, 15:21
Bij de Framus kan je nog wat spelen met 1/3 open of volledig gesloten.

Mijn mening : De HB, Fame en Framus zou ik blind durven kopen bij de respectievelijke internetshops, de Laney en Bandmaster zou ik toch eerst liever testen.

Mijn geheime tip ;) : als je pop, rock, blues... (geen metal dus) speelt, misschien eens kijken voor een Marshall 8412. Kleiner dan een 1960 en meer projectie dan een 2x12.

jonn
19 februari 2011, 15:43
Ik heb nog een vraag gerelateerd aan dit topic..... Denk ik:dontgeti:

Ik wil een 212 cabinet kopen. Heb een Valveking top een strat en een les paul.
Hij moet all round zijn en tussen de 200,- en 300,- euro.

Wat ik al bekeken heb is:

Laney met seventy80's
Fame met v30's
Harley Benton v30's
Fender Bandmaster vm met p75g 80 (ofzo) (kan ik niet vinden op celestian site)
Framus V30

Welke moet ik kiezen:???:

Ik heb kort geleden naar een paar kasten met Celestion Seventy80s geluisterd. Namelijk de Laney GS212 en de Ibanez TSA112. Het verschil in kwaliteit tussen een Seventy80 en een V30 is gewoon enorm. Met name wat betreft de gevoeligheid van de luidspreker (dB) en de helderheid van het geluid.
Dus volgens mij is een kast met Seventy80s het geld niet waard.

Toch je zegt dat je een all-around kast wil en ik zou vooral naar kasten met Eminence luidsprekers kijken. Misschien de HUGHES&KETTNER STATESMAN 212 met de Eminence Rockdriver.
Nu spel ik vaak met Epiphone Valve Junior kasten tijdens de repetities. Je kan twee aanschafen voor minder dan 250 euro en ze met elkaar aansluiten zoals een 2x12''. De Eminence Lady Luck luidspreker die daarin zit is echt goed.

Mr. Dynamite
19 februari 2011, 18:47
Een maat van me heeft die Laney cab, dit is echt een prutding vind ik. Lijkt net alsof hij van karton is gemaakt. Qua klank te doen maar niet echt mooi.
Hij is dan wel weer lekker licht.

Die Framus heb ik ook getest toen ik naar een 212 zocht. Deze klonk best lekker maar toch wat dun/oppervlakkig ofzo. Ik denk dat het door de kleine kast komt.

Verder sluit ik me aan bij Marter. Dit lijkt me gewoon het beste voor je geld. ;)

caliban
19 februari 2011, 22:44
Let er ook op dat oude v30's gewoon wat beter klinken. Nee, niet omdat ze toen niet door mensen met een gelige huid gemaakt werden, maar door mensen met een scheef gebit en een cockney-accent. Wel omdat v30's wat leuker klinken als ze goed veel zijn ingespeeld. Dat is dus een argument pro zelfbouw cabinet.