PDA

View Full Version : Fretwear na krap 6 maanden?!



kaptan kitarra
14 februari 2011, 15:58
Hallo allemaal:),

Ik keek laatst even goed naar m'n gitaar... blijkt dat er gewoon groeven in de frets zitten:???:.
Het is een Yamaha TG121U.
Ik heb dat ding krap 6 maanden en ik ben pas 2 of 3 maanden bezig met bends en zo (Ik ben een noobje;)).

Maar dat is toch niet normaal?:???:
En als ik dan naar de snaren kijk (Het was een setje met een amp (ik heb reeds een nieuwe:punk:) en een pakje snaren) is daar geen spoor te bekennen van enige slijtage. (Ook al gebruik ik ze al 6 maanden:chicken:) (Ja, ik moet ze es vervangen)
Het lijkt net of er iemand met een vijl in de weer is geweest:mad:.

Moet ik nou gewoon de frets laten vervangen of is dit normaal?

Alvast bedankt;), Kaptan Kitarra.

sideburns
14 februari 2011, 16:50
Zou het zo kunnen zijn dat je gitaar dit al had bij aankoop ? Niet kwaad bedoeld, maar dit is toch een gitaar uit een zgn. startersset ?
Vaak zijn fretten van dergelijke goedkope gitaren niet echt goed afgewerkt.

Gezien het budget van de gitaar zou ik niet investeren in nieuwe frets / vlakken.

Tankman
14 februari 2011, 16:54
Ik denk ook dat de gitaar of gewoon slechte frets heet of vanaf de aankoop al de groeven had. Het is zo'n Lidl pakket. Het is algemeen bekend dat deze gitaren nogal crappy zijn. Je kan beter sparen voor een betere gitaar.

kaptan kitarra
14 februari 2011, 16:54
Zou het zo kunnen zijn dat je gitaar dit al had bij aankoop ? Niet kwaad bedoeld, maar dit is toch een gitaar uit een zgn. startersset ?
Vaak zijn fretten van dergelijke goedkope gitaren niet echt goed afgewerkt.

Gezien het budget van de gitaar zou ik niet investeren in nieuwe frets / vlakken.

Nee, ik weet wel zeker dat ze er nog niet opzaten;).
Ja, da's waar.
Aah, oké, daar was ik al bang voor eigenlijk.

Oké:), bedankt voor de tip:). Ik was zowieso al aan het denken over een nieuwe gitaar;), je kan dr niet genoeg hebben;).

kaptan kitarra
14 februari 2011, 16:56
Ik denk ook dat de gitaar of gewoon slechte frets heet of vanaf de aankoop al de groeven had. Het is zo'n Lidl pakket. Het is algemeen bekend dat deze gitaren nogal crappy zijn. Je kan beter sparen voor een betere gitaar.

Haha, yep;), van de Lidl, lekkuhr goedkoop;).
Tsja, dat wist ik toen nog niet:noob:;). Nou nog effe sparen:).

barno
14 februari 2011, 16:57
naargelang je speelstijl en gebruik kan het goed zijn dat je na half jaar al wat fretwear ziet. ik heb gitaren met fretwear die ik nog jaren heb gebruikt vooral ik buzz heb en ze herfret.

Tankman
14 februari 2011, 17:00
Tweedehand valt er erg veel goeds te halen onder de 200 euro. Nieuw zou ik kijken naar een Squier Standard Strat voor 279 of een Yamaha Pacifica 112 voor 289. Beide erg goede gitaartjes voor het geld. Als je iets langer doorspaart zou ik zelfs voro een Squier Deluxe Strat gaan voor 379 euro. Ik noem het altijd een Fenderwaardige Squier. Een erg fijne gitaar.

kaptan kitarra
14 februari 2011, 17:01
naargelang je speelstijl en gebruik kan het goed zijn dat je na half jaar al wat fretwear ziet. ik heb gitaren met fretwear die ik nog jaren heb gebruikt vooral ik buzz heb en ze herfret.

Hm, maar het zijn echt groeven... niet normaal gewoon;).
Maar ja, het was een goedkoop gitaartje dus eigenlijk is het niet zo erg;).
Hij speelt nog gewoon lekker... alleen is het me een doorn in het oog eigenlijk:mad:.

Maar ach, als ie nog wat verder afgeragd is geeft het ook wel een leuke look;).

kaptan kitarra
14 februari 2011, 17:03
Tweedehand valt er erg veel goeds te halen onder de 200 euro. Nieuw zou ik kijken naar een Squier Standard Strat voor 279 of een Yamaha Pacifica 112 voor 289. Beide erg goede gitaartjes voor het geld. Als je iets langer doorspaart zou ik zelfs voro een Squier Deluxe Strat gaan voor 379 euro. Ik noem het altijd een Fenderwaardige Squier. Een erg fijne gitaar.

En een epi LP? Want die wil ik eigenlijk graag:).
Ik ben toch eigenlijk wel fan van single-coils;). En dan ben ik ook goedkoper uit:cheerup:.

Tankman
14 februari 2011, 17:07
Je bent fan van single coils, maar je wilt een Epi Les Paul?

Ik vind persoonlijk Epiphone's niet de meest geweldig aan. Het voelt zo plastic aan. Voor een goede Les Paul copie zou ik kijken naar Tokai. Als je van Les Paul Customs houdt is de LS53 echt te gek. Persoonlijk vind ik de LS50QM de mooiste en best klinkende van allemaal. Kijk eens op hun website.

muziekschuur
14 februari 2011, 17:15
Kan ook zijn dat je gewoon continue aan het spelen ben. Dan is enig fretwear niet gek...

Goed man... Lekker mee doorspelen... Enne... Misschien staan je snaren te laag..../sla je "metal" aan.... M.a.w. leren wat zachter aan te slaan. Betekent meer toon, minder fretwear en een beter contact met de gitaar waardoor je meer noten kan spelen in dezelfde tijd...

suc6....

kaptan kitarra
15 februari 2011, 17:39
Kan ook zijn dat je gewoon continue aan het spelen ben. Dan is enig fretwear niet gek...

Goed man... Lekker mee doorspelen... Enne... Misschien staan je snaren te laag..../sla je "metal" aan.... M.a.w. leren wat zachter aan te slaan. Betekent meer toon, minder fretwear en een beter contact met de gitaar waardoor je meer noten kan spelen in dezelfde tijd...

suc6....

Ja, soms wel:blast:;).

Dat zou wel eens kunnen... Ik heb m'n versterker niet te hard want dat vinden m'n ouders niet leuk;).
Dus als ik dan wat meer volume wil heb ik nog wel eens de neiging toch wat harder aan te slaan ja:soinnocent:.

Dat moet ik even gaan oefenen dan:), bedankt voor de tip!:p

kaptan kitarra
15 februari 2011, 17:47
Je bent fan van single coils, maar je wilt een Epi Les Paul?

Ik vind persoonlijk Epiphone's niet de meest geweldig aan. Het voelt zo plastic aan. Voor een goede Les Paul copie zou ik kijken naar Tokai. Als je van Les Paul Customs houdt is de LS53 echt te gek. Persoonlijk vind ik de LS50QM de mooiste en best klinkende van allemaal. Kijk eens op hun website.

Ja, dat model vind ik echt geil:D.

Tsja, ik moet ze nog proberen:soinnocent:. Ik zal zeker kijken naar die Tokai's dan:). (maar toch vooral luisteren;))

Ik vind het geluid van single-coils lekker in m'n oren klinken, alleen ik vind strats niet zo classy als LP's, dus vandaar;).
En ik vind de gebonden nek van die Epi LP ook mooi:lp:.

Toch ben ik vooral op zoek naar een mooie gitaar met een snelle nek;).
En dan niet te duur;).

muziekschuur
15 februari 2011, 17:56
Yamaha gitaren zijn gewoon goed.... Of ze nou bij de Aldi, Lidl of dat custom zaakje op de hoek vandaan komt. het kan zijn dat er een batch met zachter staal is gebruikt, maar dat zou misschien misschien kunnen. Er zijn gewoon een berg CNC machines in een aantal fabriekshallen in Japan en die kuchen gewoon continue gitaren uit. Het is wat minder geweest qua verkoop, dus jij hebt voordeel. Goedkoop of niet. Ik heb nog nooit, en ik meen nog nooit, een slechte Yamaha gitaar gezien.... Qua prijs zitten ze in de middenmoot. Maar stuk voor stuk goed gebouwde gitaren. Maar.... er zitten knopjes en schroefjes op, zodat de thuisgebruiker ze zelf af kan stellen. Dan kan het zijn dat je hem laag, laag, laag afstelt en dus voordurend je fretten aan het slaan bent. DAAAR zijn ze dus niet voor gemaakt. Ben je een stevige speler, zet je snaren dan wat hoger. Niet veel, maar gewoon 1 mm of 2mm hoger dan nu. En volg ook de hals. Neem zo'n kneedbaar potlood. En vouw dat over de hals. Leg op een stuk karton en teken met een ander potlood de radius (kromming) ter hoogte van de 20e fret. Die radius op je brug zetten en je zadeltjes met imbus of kruiskop afstellen zodat die radius gevolgd wordt. Daarna, neem een schuifmaat. Meet de hoogte boven de 20e fret. Neem de laagste snaar en stel die een millimeter hoger af. volg nu met de radius boven de zadeltjes de die hoogte. (Tel het aantal draaitjes die je aan zadeltje 1 gaf). En stel de andere zadeltjes ook 1 mm hoger af.

Nu spelen... Luister zonder versterker. Hoor je nog kletteren? Zoja, hoger afstellen. Bijna niet? Je speelstijl iets rustiger houden en voila. Zeker kun je nu nog 10 jaar met je fretten doen....

Maleco
15 februari 2011, 17:57
Wat voor muziekstijlen speel je?
Is een ibanez niks (snelle hals)

kaptan kitarra
15 februari 2011, 18:51
Wat voor muziekstijlen speel je?
Is een ibanez niks (snelle hals)

Metal (slaggitaar loopjes enzo), rock en blues (tenminste, dat probeer ik;)).
Maar zeker geen death metal ofzo, of power metal:).

Ja, daar heb ik ook wel over nagedacht. Maar dan hebben de meesten een strat-body. En de ART/ARZ-serie vind ik niet mooi.

Echt fan van al die andere vormen die ze maken ben ik ook niet (Explorers en Flying V's en dat soort vormen spreken me niet echt aan).

Al zijn die semi-akoestische wel mooi om te zien:).

En die ik wel mooi vind (JEM- en sommige Prestigegitaren) zijn dan eigenlijk te duur voor een noobje als ik;).

Misschien ben ik een beetje een zeikerd, maar de klant is koning;).

kaptan kitarra
15 februari 2011, 19:01
Yamaha gitaren zijn gewoon goed.... Of ze nou bij de Aldi, Lidl of dat custom zaakje op de hoek vandaan komt. het kan zijn dat er een batch met zachter staal is gebruikt, maar dat zou misschien misschien kunnen. Er zijn gewoon een berg CNC machines in een aantal fabriekshallen in Japan en die kuchen gewoon continue gitaren uit. Het is wat minder geweest qua verkoop, dus jij hebt voordeel. Goedkoop of niet. Ik heb nog nooit, en ik meen nog nooit, een slechte Yamaha gitaar gezien.... Qua prijs zitten ze in de middenmoot. Maar stuk voor stuk goed gebouwde gitaren. Maar.... er zitten knopjes en schroefjes op, zodat de thuisgebruiker ze zelf af kan stellen. Dan kan het zijn dat je hem laag, laag, laag afstelt en dus voordurend je fretten aan het slaan bent. DAAAR zijn ze dus niet voor gemaakt. Ben je een stevige speler, zet je snaren dan wat hoger. Niet veel, maar gewoon 1 mm of 2mm hoger dan nu. En volg ook de hals. Neem zo'n kneedbaar potlood. En vouw dat over de hals. Leg op een stuk karton en teken met een ander potlood de radius (kromming) ter hoogte van de 20e fret. Die radius op je brug zetten en je zadeltjes met imbus of kruiskop afstellen zodat die radius gevolgd wordt. Daarna, neem een schuifmaat. Meet de hoogte boven de 20e fret. Neem de laagste snaar en stel die een millimeter hoger af. volg nu met de radius boven de zadeltjes de die hoogte. (Tel het aantal draaitjes die je aan zadeltje 1 gaf). En stel de andere zadeltjes ook 1 mm hoger af.

Nu spelen... Luister zonder versterker. Hoor je nog kletteren? Zoja, hoger afstellen. Bijna niet? Je speelstijl iets rustiger houden en voila. Zeker kun je nu nog 10 jaar met je fretten doen....

Ja, ik moet toegeven , hij speelt lekker:). Beter dan je voor de prijs zou verwachten;).

Maar ik heb hem nog nooit bijgestelt... ik heb er alleen straplocks op gedaan, verder niks.

Oké, dat zal ik doen:). Want ik wil em nog wel minstens een paar jaartjes gebruiken natuurlijk;).

Hartstikke bedankt voor de tip:ok:.

Vr. gr. Jeroen.

Maleco
15 februari 2011, 19:33
Metal (slaggitaar loopjes enzo), rock en blues (tenminste, dat probeer ik;)).
Maar zeker geen death metal ofzo, of power metal:).

Ja, daar heb ik ook wel over nagedacht. Maar dan hebben de meesten een strat-body. En de ART/ARZ-serie vind ik niet mooi.

Echt fan van al die andere vormen die ze maken ben ik ook niet (Explorers en Flying V's en dat soort vormen spreken me niet echt aan).

Al zijn die semi-akoestische wel mooi om te zien:).

En die ik wel mooi vind (JEM- en sommige Prestigegitaren) zijn dan eigenlijk te duur voor een noobje als ik;).

Misschien ben ik een beetje een zeikerd, maar de klant is koning;).

Je zou tweedehands kunnen kijken, stuk goedkoper.
En een JEM is gewoon een RG met een handvat he :P

kaptan kitarra
15 februari 2011, 20:34
Je zou tweedehands kunnen kijken, stuk goedkoper.
En een JEM is gewoon een RG met een handvat he :P

Goed idee;), ik ga toch maar es rondkijken:).
Haha, dat krijg je als je probeert te doen alsof je weet waar je over praat:chicken:.

LucasDym
15 februari 2011, 20:57
Het zijn en blijven natuurlijk beginnersgitaren, waarschijnlijk door kinderen gemaakt in China of zo. Maar na 6 maanden moet het fretwerk nog wel in orde zijn, eventjes een belletje plegen misschien?

ಠ_ಠ

Duhsjaak
15 februari 2011, 22:23
Heer Kapitein,
Die instapmodelletjes zullen vast iets minder solide in elkaar zitten dan het overige Yamaha werk.
Maar ik heb hier een Pacifica Tele, zonder meer een budget dingetje, die al jaaaaren lang trouwe dienst doet. Muziekschuur merkt terecht op dat het ook weer niet totale bagger is.

Die Lidl spullen zijn als ik het mij goed herinner met 2 jaar garantie verkocht. Zo niet, des te beter, want de wet consumentenkoop geldt hier in NL, dus ze mogen niet zonder meer je wettelijke rechten inperken. En eigenlijk is 2 jaar al errug aan de korte kant. Een gitaar gaat normaal toch minimaal 10 jaar mee, dus 2 jaar garantie is 8 jaar gejat van hun klanten.

Ik heb op een andere plaats hier op het forum een vrij uitgebreide uitleg eraan gewijd. Iemand merkte subtiel op dat het wel een hoop woorden waren, maar dat krijg je ervan als je wetten uit gaat leggen.

Kortom:
- ofwel je vindt het een lekker gitaartje en je leeft met de kwaal
- ofwel je gaat op zoek naar je pinbonnetje en met de gitaar naar de winkel, waar je (naar jouw keuze staat er in de wet) een nieuwe mag vragen of een refund. Met andere woorden je poen terug. Je poen terug is de automatische keuze, wanneer ze je geen nieuwe kunnen leveren. In dat geval: Gratis gespeeld!!!

Deze wet geldt voor iedereen die zaken (vroeger: goederen) levert aan consumenten in winkels. Voor aankopen via het net geldt een iets andere wetgeving. Wet koop op afstand.

Maar voor jou en je Yama geldt de wet consumentenkoop. Go for the kill. Maak ze af die gruttters.

Vriendelijke groet, Gus


The text is derived from Cicero's De finibus bonorum et malorum (On the Ends of Goods and Elvis)

Maleco
15 februari 2011, 23:22
Ik werk zelf bij de Lidl, en volgens mij klopt die 2 jaar garantie wel.
Als je hem terug gaat brengen dan zou ik als ik jou was het geld terug vragen.
Meestal krijg je dan direct het aankopbedrag terug na het zetten van een krabbel, wil je een nieuwe gitaar dan moet de Lidl contact op gaan nemen met de leverancier en bureaucratie heeft niet echt bewezen snel te zijn :)

apekop
16 februari 2011, 00:05
Volgens mij houdt kaptan kitarra van smiles.
Na iedere zin een smiley hoeft nu ook weer niet.

M@rtijnd
16 februari 2011, 00:34
Dat je zelf al aangeeft dat je snaren aan vervanging toe zijn, zegt eigenijk al genoeg. Roestige snaren zorgen ook sneller voor fretwear.

M

harrie-beton
17 februari 2011, 09:33
We hebben het over de fret (het ijzer) of over de toets, het hout.
In beide gevallen lijk het me dat je wel terug naar de winkel moet en garantie claimt. Ik speel redelijk veel en heb tussen de 10 en 15 jaar deukjes in sommige fretten.
Vooral de noten die je veel speelt zoals de E op de B snaar positie 5.