PDA

View Full Version : Cleane combo tot ~20 Watt



iWishmaster
14 februari 2011, 11:27
Ik speel al een tijdje met plezier op mijn zelfbouw versterker. 18W uit twee EL84, thuis en in een band helemaal prima. Maar deze versterker is echt gebouwd op een stevige oversturing, met wat gespeel met een booster, volumeknop, humbucker/single coil switch etc. komt er een hele mooie range aan geluiden uit, van 'dat randje' tot crunch en oldskool metal. Echter mis ik een echt heldere clean. Nu heb ik de laatste tijd overwegend GAS voor een klein combo'tje, iets dat makkelijk draagbaar en compact is.

Een combo met een heldere clean dus. Mijn eerste ingeving was een Vox AC15, maar mijn andere zelfbouw heeft al vrij veel weg van een 'hotrodded' vox met een Marshall sausje, dus ik dacht meer aan een Amerikaanse clean: Fender dus. Het zal sowieso een zelfbouw worden, maar ik wil wat inspiratie opdoen door naar wat amps te gaan luisteren. Eisen:
-Liefst iets in de trant van 15-30W met twee eindbuisjes (6V6 bijv.)
-Niet teveel fratsen nodig, volume, tone, bij voorkeur reverb en dat was t wel
-Compact en licht
Maar het belangrijkste:
-Qua tone zo clean mogelijk (headroom!) en goed met pedaaltjes (tubescreamer, fuzz).

Ik ga geen versterker exact nabouwen en kan nog eea tweaken na de bouw, dus de vooral de laatste eis is belangrijk. Dus, waar kan ik eens naar gaan luisteren? Fender blues .., Peavey Classic, ...?

1971Ad
14 februari 2011, 11:48
Fender Super Champ? Mooie buizenversterker. Niet teveel fratsen en Klassieke Fender Reverb. Weet alleen niet hoe deze versterker reageerd op je omschreven pedaaltjes. Maar zelf vind ik het een zeer fijne en pure versterker.

Super ChampIn 1983, in order to combat its decreasing amp sales, which at that time was selling 10,000 unit per year, Fender hired Paul Rivera (of Rivera Amplification fame) and ask him to help design amplifiers with a modern sound. He did not personally create the new designs but headed a design team. The end result is the 2-channel Super Champ, featuring a 10" speaker and a new circuitry, including Master Volume and a Mid Boost switch. In order to increase gain and cut cost, Super champ utilized 1x 12AX7 for the first and second stage preamp, a 1x 12AT7 for spring reverb driver tube, while a triple-triode 6C10 are used for three functions; one as a third stage preamp for even more gain, one as the phase inverter (instead of two for most class-AB circuits), and one as pickup tube for the spring reverb. When the volume knob is pulled, signals from the 12AT7 is routed, resulting in higher gain. Two 6v6 power tubes provide it with 18 RMS watt. The Super Champ was sold until CBS sold Fender.

[edit] SpecificationsAvailable as a 10" Combo, features an internal 8 ohm speaker output jack
18 Watts RMS
Controls: Volume (pull for lead), treble (pull for mid boost), bass, reverb, lead level, master.
1 Input, 2 Channel (Clean with Reverb; overdrive with no reverb)
1x 7025, 1x 12AT7, 1x 6C10 Triple triode and 2x 6V6
Solid State Diode Rectified
Accutronics 3-spring reverb
Class AB, push pull

Lexvandoef
14 februari 2011, 13:02
Ik heb het kleine broertje van de Super Champ, de Champ II. Inderdaad een lekker versterkertje, maar ik vond hem toch niet ietsie te stijf en fel.

Ik kan hem echter wel aanrader als mod-platform, als je niet al te veel geeft om resale waarde, heb ik met de mijne ook gedaan. Ik vind zelf het resultaat super, er zit nu een compleet andere preamp in en de eindtrap heeft ook wat tweaks ondergaan.

Houdt er wel rekening mee dat je uit 2 6v6'jes nooit zoveel cleane headroom zal halen als uit 2 6l6's bijvoorbeeld, ze breken een stuk sneller op. Desalniettemin doen ze dat wel fijn en breken ze voor mij laat genoeg op. Ik kan in de band volledig clean spelen met mijn amp (wel met low-output gitaren en en een funk/soul/rock band).

Ohja, heb je ook echt reverb nodig? Ik heb het op geen enkele amp zitten en mis het ook niet, vond de directe feel niet fijn met veel reverb.

iWishmaster
14 februari 2011, 13:08
Ik heb het kleine broertje van de Super Champ, de Champ II. Inderdaad een lekker versterkertje, maar ik vond hem toch niet ietsie te stijf en fel.

Ik kan hem echter wel aanrader als mod-platform, als je niet al te veel geeft om resale waarde, heb ik met de mijne ook gedaan. Ik vind zelf het resultaat super, er zit nu een compleet andere preamp in en de eindtrap heeft ook wat tweaks ondergaan.

Houdt er wel rekening mee dat je uit 2 6v6'jes nooit zoveel cleane headroom zal halen als uit 2 6l6's bijvoorbeeld, ze breken een stuk sneller op. Desalniettemin doen ze dat wel fijn en breken ze voor mij laat genoeg op. Ik kan in de band volledig clean spelen met mijn amp (wel met low-output gitaren en en een funk/soul/rock band).

Ohja, heb je ook echt reverb nodig? Ik heb het op geen enkele amp zitten en mis het ook niet, vond de directe feel niet fijn met veel reverb.

Resale waarde maakt me weinig uit, het is toch een volledige zelfbouw. De versterker is in de eerste instantie voor thuis, maar ook om mee te kunnen nemen in de band: op oorlogsvolume clean is niet nodig en ik gebruik de amp voornamelijk met een strat (2 single coils, 1 humbucker). De reden dat ik voor 6V6's (of EL84's, in ieder geval relatief laag wattage) wil kiezen is dat ik met een kleine trafo kan werken en het gewicht kan beperken.

Reverb wil ik er wel op maken, maar dat wil niet zeggen dat'ie altijd aanstaat. Misschien (voet)schakelbaar ofzo.

iWishmaster
14 februari 2011, 15:40
Fender Super Champ? Mooie buizenversterker. Niet teveel fratsen en Klassieke Fender Reverb. Weet alleen niet hoe deze versterker reageerd op je omschreven pedaaltjes. Maar zelf vind ik het een zeer fijne en pure versterker.


Even eea opgezocht over de super champ. Erg interessant ontwerp! Ben heel benieuwd hoe dat klinkt, zal eens wat opnames opzoeken. Ik zou waarschijnlijk de extra schakelbare gain-stage eruit laten, wat het ontwerp flink simpeler maakt natuurlijk. Ook geen exotische buisjes nodig (gewoon 3 ECC8x'en).

Little Jay
14 februari 2011, 16:22
Fender Princeton Reverb? Er is me laatst een originele, ongemodde Blackface gedemonstreerd ('63er of '67er, weet niet meer) en van dat clean werd ik wel behoorlijk geil.... :-)

Viel me op dat 'ie erg luid kon. Ik heb geen oversturing gehoord (single coils) en nog harder had ik ab-so-luut geen behoefte aan, dus ik vermoed dat 't in een band wel overeind blijft ook.

iWishmaster
14 februari 2011, 16:33
Fender Princeton Reverb? Er is me laatst een originele, ongemodde Blackface gedemonstreerd ('63er of '67er, weet niet meer) en van dat clean werd ik wel behoorlijk geil.... :-)

Viel me op dat 'ie erg luid kon. Ik heb geen oversturing gehoord (single coils) en nog harder had ik ab-so-luut geen behoefte aan, dus ik vermoed dat 't in een band wel overeind blijft ook.

Aan het schema te zien heeft de Super Champ wel het één en ander 'geleend' van de Princeton. Er is een princeton re-issue die misschien wel ergens in de winkels te beluisteren is, bedankt voor de tip!

G.G.
14 februari 2011, 18:17
Heb zelf ook een Champ II gebouwd en die doet inderdaad redelijk wat je wil. Als je toch zelf wilt bouwen. Kijk eens naar het double six schema op de ampmakersite. Die ben ik nu aan het bouwen en dat kan ook wel interessant zijn, als je met minder power genoegen neemt.

iWishmaster
15 februari 2011, 09:22
Heb zelf ook een Champ II gebouwd en die doet inderdaad redelijk wat je wil. Als je toch zelf wilt bouwen. Kijk eens naar het double six schema op de ampmakersite. Die ben ik nu aan het bouwen en dat kan ook wel interessant zijn, als je met minder power genoegen neemt.

Minder power juist liever niet: wil wel wat headroom overhouden. Champ II is in feite een princeton reverb zonder reverb/tremelo zo te zien.

Wat ik raar vind, in het schema worden beiden 12AT7's in serie gebruikt als eerste trap voor de reverb en de tweede helft van een 12AX7 als return. Waarom niet gewoon een 12AX7 als send en return (en dan de return wat afzwakken)? Dan kun je de amp met 3 preamp buisjes, namelijk 3x 12AX7 maken ... Eens even uitzoeken of dat allemaal kan ...

Kim Wilson
15 februari 2011, 09:29
Is de Deluxe Reverb niet wat? 22 watt en wordt ongeveer gezien als dé Fender sound.

iWishmaster
15 februari 2011, 10:34
Is de Deluxe Reverb niet wat? 22 watt en wordt ongeveer gezien als dé Fender sound.

Ook al weer een leuk schema ... Staat er niet toevallig ergens een soort van tijdlijn met alle types Fender amps door de jaren heen met een kort verhaaltje erbij ... Van Marshall's weet ik wel het eea, maar fender is een groot mysterie.

Midwolda
15 februari 2011, 10:41
Geen echte tijdlijn, maar wel veel info en links naar schema's: http://www.ampwares.com/fender.asp

muziekschuur
15 februari 2011, 12:40
De Fender deluxe Reverb is een van de meest begeerde kleine combo's van fender.

Hier wat meer info van een restauratie van zo'n vintage amp. Maar ze zijn ook nieuw te koop.

http://deluxereverb.waynereno.com/

iWishmaster
15 februari 2011, 12:57
Puur afgaande op yotube clipjes klinkt de deluxe reverb wel heel erg lekker. Maar binnenkort is langs een paar winkels rijden om eea te testen.

Wel heeft de amp wat veel fratsen voor mij. De vibrato kan eraf en de gelijkrichterbuis zie ik liever gewoon met diodes. Rest alleen het probleem mbt de reverb driver: ik heb dan namelijk 3.5 preampbuizen nodig. Dat wordt dus 4 en 1 'over' of zoals de super champ een triple triode gebruiken ... Of de reverb anders oplossen en lenen van een ander ontwerp zoals mesa boogie met 1 12ax7. Reverb is toch een 'extraatje' wat mij betreft, dus ik neig sterk naar het laatste.

(sorry voor de korte persoonlijke brainstorm trouwens :P)

Comfortably Daniel
15 februari 2011, 15:44
Ik zou met jou "eisen" inderdaad voor een Deluxe Reverb gaan.
Ik zou niet zo snel de tremolo of de reverb eruit design-en. 't Klinkt zo vreselijk lekker ;-)

iWishmaster
15 februari 2011, 16:04
Ik zou met jou "eisen" inderdaad voor een Deluxe Reverb gaan.
Ik zou niet zo snel de tremolo of de reverb eruit design-en. 't Klinkt zo vreselijk lekker ;-)

Reverb is wel een pre: die wil ik graag houden, maar vibrato ben ik geen fan van.

zeiler
15 februari 2011, 16:24
de optie H&K edition tube is misscihen ook wel wat? Clean gaat hij echt erg hard, hij blijft ook erg lang clean... Het drive kanaal... tjah ;)... Kan nog veel harder xD!!!

2 El84 en 2 12ax7!

http://www.youtube.com/watch?v=HVKwhAGwzNo&feature=related

G.G.
15 februari 2011, 17:13
Puur afgaande op yotube clipjes klinkt de deluxe reverb wel heel erg lekker. Maar binnenkort is langs een paar winkels rijden om eea te testen.

Wel heeft de amp wat veel fratsen voor mij. De vibrato kan eraf en de gelijkrichterbuis zie ik liever gewoon met diodes. Rest alleen het probleem mbt de reverb driver: ik heb dan namelijk 3.5 preampbuizen nodig. Dat wordt dus 4 en 1 'over' of zoals de super champ een triple triode gebruiken ... Of de reverb anders oplossen en lenen van een ander ontwerp zoals mesa boogie met 1 12ax7. Reverb is toch een 'extraatje' wat mij betreft, dus ik neig sterk naar het laatste.

(sorry voor de korte persoonlijke brainstorm trouwens :P)

wat betreft de gelijkrichter. Je kan hem makkelijk schakelbaar maken of de buis eruit trekken en een paar diodes aan de voet solderen. Volgens mij heb je ook adapters die je in de buisvoet kan prikken. Dat moet het probleem niet zijn.

iWishmaster
15 februari 2011, 18:09
wat betreft de gelijkrichter. Je kan hem makkelijk schakelbaar maken of de buis eruit trekken en een paar diodes aan de voet solderen. Volgens mij heb je ook adapters die je in de buisvoet kan prikken. Dat moet het probleem niet zijn.

Is ook geen probleem, het is een zelfbouw 'from scratch', kunst van het weglaten :soinnocent:.

G.G.
15 februari 2011, 21:57
Is ook geen probleem, het is een zelfbouw 'from scratch', kunst van het weglaten :soinnocent:.

Zelf heb ik juist voor beiden gekozen omdat het toch een iets andere klank geeft. Had bij mijn 5 watter wel wat creativiteit nodig (met hulp van o.a. Frans) Want om in beide standen moest vanwege de spanningen ook de Cathodeweerstand geschakeld worden.

Diodestand lijkt wat strakker te zijn in de attack (op hoger volume).

iWishmaster
15 februari 2011, 22:03
Zelf heb ik juist voor beiden gekozen omdat het toch een iets andere klank geeft. Had bij mijn 5 watter wel wat creativiteit nodig (met hulp van o.a. Frans) Want om in beide standen moest vanwege de spanningen ook de Cathodeweerstand geschakeld worden.

Diodestand lijkt wat strakker te zijn in de attack (op hoger volume).

Het hoeft natuurlijk niet, maar de buis zal met de diodes wel erg heet draaien. Kan me voorstellen dat dit een enkele 6V6 stevig over de rooie (rode platen wel te verstaan) helpt. Je kunt natuurlijk ook een stevige weerstand van 100-200 Ohm in serie zetten na de diodes, verlaagd het voltage redelijk zoals een gelijkrichterbuis dat zou doen, maar is wel een beetje een beunhaas oplossing ...

G.G.
15 februari 2011, 22:10
Ik kreeg met een schakelbare kathodeweerstand prima spanningen in beide standen. Het is goed te doen, maar met jou "less is more" zou ik die buis lekker weglaten.

iWishmaster
15 februari 2011, 22:23
Het is een lange termijn project: eerst info verzamelen en veel luisteren ... Aan de andere kant wil ik het mezelf niet te moeilijk maken: mijn eerste buizenamp was een enorme flop en die heb ik 3x compleet ontmanteld en opnieuw gebouwd, tot wat het nu is (en het klinkt nu wel erg goed al zeg ik het zelf). Die fout wil ik niet opnieuw maken.

Zoals het er nu uit ziet wil ik proberen het met 3 preamp buizen (1 preamp, 1 reverb, 1 fasedraaier) en 2x 6V6 te doen. Kom ik eigenlijk 1 triode tekort voor de reverb return, dus moet ik het proberen met 1 reverb send triode te doen. Moeten kunnen, maar dan niet met de reverb transformatoren die Fender gebruikt. Ofwel zal de reverb anders moeten: ik weet dat er verschillende versterkers zijn die het doen met een 12ax7, Mesa's Marks geloof ik, maar heb het wel vaker gezien. Wordt even zoeken, maar zou moeten kunnen, of het ook zo 'kerkelijk' klinkt als een oude fender betwijfel ik, maar voor mij is reverb een extraatje voor erbij, dus die hoeft niet de grootste galm te geven.

Jammin J
17 februari 2011, 07:22
Weet niet of je echt uitsluitend Fender zoekt, maar een Brunetti Singleman vind ik toch ook een erg lekkere clean hebben. Check in ieder geval youtube daarvoor eens. Succes!

Comfortably Daniel
18 februari 2011, 10:40
Ik vraag me inderdaad ook af of de reverb net zo lekker gaat klinken als met send en return buisje...je kan het proberen natuurlijk.