PDA

View Full Version : schok van de microfoon met zang/gitaar spelen



johanb
13 februari 2011, 21:01
Geen schok als de microfoon en de basgitaar in hetzelfde mengpaneel worden gestoken ( noodoplossing ),wel een schok als de microfoon in het mengpaneel en de basgitaar in een harkte basversterker (transistor) wordt aangesloten. Alle versterkers worden in dezelfde haspel (geaard) aangesloten en de haspel gaat in een geaard stopcontact. Waarom krijgt de zanger/bassist een schokje aan de lippen ,heel vervelend zingen volgens de bassist.

roel-snip
14 februari 2011, 12:30
Toch een aarding probleem in 1 van de op de haspel aangesloten apparaten , of elders in het gebouw. Kan soms lastig zijn om het probleem te vinden.

aaronstonebeat
14 februari 2011, 17:13
Het is iets om goed op te letten. Keith Richards is in 1965 op een podium bijna om het leven gekomen door een probleem met aarding; en er zijn er die het helemaal niet hebben kunnen navertellen.

Mijn ervaring is dat je ook teveel kunt aarden. Lang geleden speelde ik met twee versterkers; die zaten beide in dezelfde geaarde stekkerdoos. Ik had altijd last van elektrische microfoons. Totdat ik me realiseerde dat maar één van de versterkers in een geaard stopcontact moet en de andere zijn aarde via de verbindende signaalkabel krijgt.
Of het nu een gevolg was van een door mijzelf aangelegde aardlus weet ik niet; maar ik weet wel dat ik van het probleem af was vanaf het moment dat ik één van de versterkers niet meer op een randaarde aansloot.

Plant
14 februari 2011, 17:47
Ik heb ooit precies hetzelfde gezien in een oefenruimte met een zanger/gitarist. De gitaarversterkers en de zanginstallatie zaten echt op hetzelfde geaarde stekkerblok, maarrrr...

er bleek naar een van de versterkers een zelfgemaakt 'geaard uitziend' verlengsnoer te zijn gebruikt, waarvan de stekker en het stopkontakt dus wel aardelipjes hadden langs de zijkant, maar het gebruikte ronde witte snoer bevatte geen aarddraad.

Bedenk dan dat veel versterkers intern lichtnet-ontstoorcondensatortjes hebben tussen faze/aarde en nul/aarde. Als je dan geen aarde aansluit, vormen die condensatortjes een spanningsdeler waardoor er op die onaangesloten aarde ongeveer halve lichtnetspanning staat. Met de hand kun je dat al als 'getintel' voelen, maar met je lippen is het veel onaangenamer.

Toch maar eens alle bedrading checken (meten en dus niet op uiterlijk afgaan!) of echt wel alles geaard is op hetzelfde potentiaal.

FruscianteFan
14 februari 2011, 18:24
Ik had er ook last van tijdens het eerste optreden van mijn band. Reactie van het personeel "jah... da's balen" - maar gelukkig hoefde ik nergens tegelijk te zingen en te spelen.

Han S
14 februari 2011, 19:02
Geen schok als de microfoon en de basgitaar in hetzelfde mengpaneel worden gestoken ( noodoplossing ),wel een schok als de microfoon in het mengpaneel en de basgitaar in een harkte basversterker (transistor) wordt aangesloten. Alle versterkers worden in dezelfde haspel (geaard) aangesloten en de haspel gaat in een geaard stopcontact. Waarom krijgt de zanger/bassist een schokje aan de lippen ,heel vervelend zingen volgens de bassist.

Vaak meegemaakt tijdens mijn werk als geluidsman en het komt omdat elk electrisch apparaat een klein deel van de stroom weglekt naar massa. Als die basversterker echt goed geaard is zou het niet mogen gebeuren, tenminste als hij op dezelfde geaarde groep zit als de PA installatie, maar dat is de vraag. Er is namelijk meestal een potentiaal verschil tussen de aardes van verschillende groepen, met een brom als gevolg.

Ik had eens een klus met Wolter Kroes, die presenteerde zijn eerste plaatje, Caroline Tensen deed de presentatie en er was een bandje die daar mochten spelen. Toen de gitarist mijn (geaarde) microfoon aanraakte kreeg hij een rotklap. Ik ging meten en tussen zijn gitaar en mijn microfoon meette ik 227 volt.

Bij zijn versterker aangekomen zag ik een boel in elkaar geknutselde stekkerdozen en zijn versterker was niet geaard.

De oplossing is simpeler dan je denkt: neem een plopkap van foam mee en trek die over de microfoon, of neem een meter of tien draad mee met twee krokodillenklemmen en zet die op de plug van het basgitaarsnoer aan de kant van de versterker en op de plug van de microfoon. De eventuele lekstroom gaat dan via dat draadje inplaats van het gebit van de bassist. :D

johanb
14 februari 2011, 19:38
Ik heb geleerd dat alle versterkers en apparatuur uit dezelfde wandcontactdoos moeten komen om deze problemen te voorkomen,daarom stond ik ook voor een raadsel.Maar de basversterker werd voor de eerste keer gebruikt,eerder plugde de bassist zijn gitaar in op het mengpaneel waar ook de microfoon ingeplugd wordt.Zou ik een aardlus gemaakt hebben die werd gesloten door de microfoon tegen de lippen? Bedankt voor de goede tip draadje met aan weerskanten een krokkedillenklem.

FruscianteFan
14 februari 2011, 20:10
Ik heb geleerd dat alle versterkers en apparatuur uit dezelfde wandcontactdoos moeten komen om deze problemen te voorkomen,daarom stond ik ook voor een raadsel.Maar de basversterker werd voor de eerste keer gebruikt,eerder plugde de bassist zijn gitaar in op het mengpaneel waar ook de microfoon ingeplugd wordt.Zou ik een aardlus gemaakt hebben die werd gesloten door de microfoon tegen de lippen? Bedankt voor de goede tip draadje met aan weerskanten een krokkedillenklem.
Tsjah, alles op dezelfde groep zetten kan dit probleem oplossen. Maar op die manier heeft mijn band eens tijdens een optreden de stoppen doen doorslaan, ook niet echt wenselijk. Wel een knallend einde van de eerste set.