PDA

View Full Version : Clean kanaal oversturen in Kitty Hawk Junior klinkt fantastisch!



flo123
13 februari 2011, 18:09
Mijn Kitty Hawk Junior top, heeft een Clean kanaal dat zich moeilijk laat oversturen (net als de Fender Hotrod).
Ook zit het master volume alleen op het Lead kanaal.
Als het clean dus helemaal open staat is het enorm luid (50W) en dan is het nog (redelijk) clean!

Dus is een extra "master" volume knop nodig zodat het eind volume te regelen is voor het clean kanaal dat helemaal open staat.
Dat kan eenvoudig met een externe Volume Box in de FX loop.
Het is niet meer dan een 10k log potmeter in een doosje met input en output jacks.
Een van de eenvoudigste dingen om zelf te bouwen. Maar wel zeer bruikbaar!
Zie ook:
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm

Daarbij nog een neutrale (opamp) booster voor de versterker en hoor daar:
Een werkelijk fantastisch klinkend oversturend Clean kanaal. :ok:
Een "Landau" achtige blues klank of zoiets... Ik vind het te gek met mijn Strat!

Ik ga dat cleane kanaal eens helemaal tracen in de versterker om erachter te komen waarom dat overstuurt toch zo heerlijk klinkt ...

Fotos:
Schema Volume Box:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/volumeboxschema.gif
Volume Box Binnenkant:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/DSCI0002818x450.jpg
Volume Box aangesloten op Send Return van FX loop:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/DSCI0001844x633.jpg

Harry
14 februari 2011, 10:48
was dit met het crunch kanaal niet te bereiken? Of zie je het als een extra mogelijkheid? Dan is jouw Kittyhawk nog veelzijdiger dan ie al was.
Dus heb je clean, clean overstuurd, crunch, en crunch met extra boost.
4 kanaals dus!

G.G.
14 februari 2011, 11:12
was dit met het crunch kanaal niet te bereiken? Of zie je het als een extra mogelijkheid? Dan is jouw Kittyhawk nog veelzijdiger dan ie al was.
Dus heb je clean, clean overstuurd, crunch, en crunch met extra boost.
4 kanaals dus!

cleane kanaal zal een andere voicing hebben en door het gebrek aan een mv alleen knetter hard oversturen.

alias
14 februari 2011, 14:09
Als je nu op dat kastje behalve die volumeknop ook nog een voetschakelaar zet waarmee je die volumeknop kunt bypassen, dan is het helemáál goed.

flo123
14 februari 2011, 15:54
was dit met het crunch kanaal niet te bereiken? Of zie je het als een extra mogelijkheid?
Het clean kanaal klinkt overstuurt volkomen anders dan het Lead kanaal. Het is inderdaad echt een nieuw kanaal op deze manier en te gek voor een dikke blues achtige sound, helemaal met de gitaar in D gestemd.
Met de Lead Master vol open zijn de Clean overstuurd en Lead volumes redelijk goed te matchen en zo onstaan er inderdaad 4 verschillende sounds maar helaas is het niet makkelijk om te schakelen tussen Clean en Clean overstuurt, het zijn dus niet echt 4 kanalen.
Maar maakt niet uit want het Lead kanaal vind ik nu niet lekker meer klinken, helemaal clean speel ik eigenlijk bijna nooit, en gebruik nu alleen maar het clean overstuurt geluid, samen met het gitaar volume en booster pedaal. Witte broods weken waarschijnlijk. ;)


cleane kanaal zal een andere voicing hebben en door het gebrek aan een mv alleen knetter hard oversturen.

Precies, daarom moest ik een nieuw master volume toevoegen m.b.v. die "Volume Box" in de FX loop.


Als je nu op dat kastje behalve die volumeknop ook nog een voetschakelaar zet waarmee je die volumeknop kunt bypassen, dan is het helemáál goed.
Leuk idee als volume boost, maar dan wordt het volume verschil helaas te groot. Het volume op de Volume Box staat in de oefenruimte op 12u. In bypass zou de volle 50W uit de versterker knallen en da's wat teveel.
Een leuke uitbreiding zou een tweede volume knop zijn en dan met een voetschakelaar of relais heen en weer schakelen tussen de twee. Hiermee zou een mooie solo volume boost in te stellen zijn.

Harry
15 februari 2011, 15:13
het zijn in ieder geval lekkere versterkers, het is dat ik geen zin heb om met verschillende versterkers te gaan slepen, anders zou ik die van mij (combo) weer eens uitproberen.

Pepe
15 februari 2011, 15:35
Hetzelfde had ik ongeveer met een Boogie Studio, oversturing op clean klonk beter dan die van het lead channel omdat die laatste op lead gevoiced was dus botte bijl met de mids, iets waar een hoop amps last van hebben trouwens.
Op zich ligt het voor de hand om iets wat goed klinkt met rust te laten en wat niet goed klinkt aan te pakken maw, het leadkanaal de cleanvoicing van het clean kanaal geven ipv het cleankanaal de ovedrive van de lead te geven.

flo123
15 februari 2011, 18:22
Da's een goed idee om i.p.v het Clean kanaal aan te pakken, juist het Lead kanaal te wijzigen zodat het meer als het Clean kanaal klinkt!

Ik heb de voorversterker al een heel eind doorgewerkt en getekend en ben nu het schema aan het analyseren.

Ik zal eens nadenken waarom het Lead kanaal zo anders en slechter klinkt dan het Clean kanaal en hoe dat te verbeteren is.
In ieder geval is me duidelijk dat het Lead kanaal een extra voorversterker trap gebruikt en dat er in het Clean kanaal meerdere delen zijn waarin het hoog "geboost" wordt (waar er "bright bypass" delen zijn), die in het Lead kanaal anders/niet aanwezig zijn.

Intussen zie ik al meerdere mogelijkheden om het Clean signaal eenvoudig harder te maken op verschillende punten, waardoor oversturing eenvoudiger wordt, zonder de klankkleur (voicing) te veranderen.
Zelfs een eenvoudige mogelijkheid om het Clean kanaal ook over de Master Volume potmeter te laten gaan net als het Lead kanaal. Dan heb ik de externe Volume Box in de FX loop niet meer nodig om het Clean volume terug te draaien.
Deze ga ik vandaag testen.

driftkop
15 februari 2011, 21:38
Het is niet meer dan een 10k log potmeter in een doosje met input en output jacks.
Een van de eenvoudigste dingen om zelf te bouwen. Maar wel zeer bruikbaar!
Zie ook:
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm

Volgens die link is het een 100k potmeter. Is die 10k een typo, of heb je die echt gebruikt?

Pepe
15 februari 2011, 21:38
Bravo, that's the spirit of progression.

Het boogie recept van trap1 Fender voiced door trap2 sturen en daarbij het hoog en laag af te kappen om de rafeltjes er uit te halen is niet veel anders dan wat een tubescreamer doet. Het is vals spelen maar goed, het werkt zolang je er geen clean geluid uit wil halen.

Wat dat betreft zaten de eerste Kitty Hawks anders in elkaar, het tweede kanaal was clean ook erg bruikbaar maar de broers hadden een tijdje Dumbles in elkaar gezet en dat is een ander verhaal.
Later werden ze sloppy, goedkope onderdelen en een generic lead sound. Maar potentie genoeg voor iemand met kennis, een stel goeie oren en tijd om handen.

flo123
15 februari 2011, 22:18
Volgens die link is het een 100k potmeter. Is die 10k een typo, of heb je die echt gebruikt?

De Send in de Kitty Hawk Junior wordt door een opamp IC aangestuurd.
Dit is zo laagohmig dat een 10k pot geen probleem is. Ook is de Return ingang met 33k redelijk laagohmig en dan is een 10k pot ervoor beter dan een 100k pot.

Als je een buizen FX loop hebt, gebruik dan een 100k pot.

flo123
20 februari 2011, 23:17
Ik heb het Lead kanaal zo kunnen veranderen, in een testopstelling, dat het (bijna) hetzelfde klinkt als het overstuurde Clean dat ik zo lekker vind. :)

Aangezien dit steeds meer technisch wordt heb ik een nieuw topic geopend in "de werkbank":
"Lead kanaal veranderen in Kitty Hawk Junior en meer geklooi"
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143899-Lead-kanaal-veranderen-in-Kitty-Hawk-Junior-en-meer-geklooi.

peter_heijnen
21 februari 2011, 12:20
Ik heb vroeger twee juniors gehad, maar die hadden 'gewoon' een attenuator achterop aan boord (L-pads of dergelijke?), maar blijkbaar zijn er meer types junior uitgebracht.

flo123
21 februari 2011, 13:54
Mijn Junior heeft helaas geen ingebouwde attenuator. :(
Moet toch een flinke L-Pad geweest zijn om 50W te dimmen!

flo123
14 juli 2011, 16:51
Update in:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143899-Lead-kanaal-veranderen-in-Kitty-Hawk-Junior-en-meer-geklooi.&p=2669030&viewfull=1#post2669030