PDA

View Full Version : Probleem snaren (G)



lisa1109
13 februari 2011, 16:58
Ik heb een Tanglewood TW1000 H SR
Mooi ding, prachtig, prachtig.
6 maanden geleden overgenomen van een man die wel genoeg had aan zijn 10 gitaren en de 11e niet meer hoefde, mede door de smalle hals (perfect voor mij, te smal voor hem) hij had er destijds voor mij nieuwe snaren op gezet en het klonk allemaal perfect.

Nu ben ik echter 3 maanden in het buitenland geweest en heb ik (dus) mijn gitaar 3 maanden niet aangeraakt, tot vandaag! En toen schrok ik even, want ojee wat klonk hij vals. Stemmen mocht niet baten want het klinkt nog steeds niet, en het vreemdste is nog: mijn G snaar wordt op mijn stemapparaatje als een F herkend?? Een f snaar bestaat niet, maar hij wordt maar niet herkend als een g en ik heb nu echt geen idee meer hoe en wat ik hem moet stemmen, iemand een advies?

Misschien moet ik alle snaren maar eens laten vervangen.... kan dat helaas zelf niet, durf ik ook niet haha. Maar ik ben vergeten welke snaren die man erop had gezet.
Het zijn brons/goudkleurige van Martin dat weet ik wel, en volgens die man was het de meest toegankelijke standaard dikte, iemand enig idee welke dikte hij hiermee bedoelde?

Even wat achtergrond informatie, nee ik heb inderdaad niet zo heel erg ontzettend veel verstand van gitaren, zou het dus fijn vinden als mensen me een beetje kunnen helpen.

The Unforgiven
13 februari 2011, 17:20
Ik heb een Tanglewood TW1000 H SR
Mooi ding, prachtig, prachtig.
6 maanden geleden overgenomen van een man die wel genoeg had aan zijn 10 gitaren en de 11e niet meer hoefde, mede door de smalle hals (perfect voor mij, te smal voor hem) hij had er destijds voor mij nieuwe snaren op gezet en het klonk allemaal perfect.

Nu ben ik echter 3 maanden in het buitenland geweest en heb ik (dus) mijn gitaar 3 maanden niet aangeraakt, tot vandaag! En toen schrok ik even, want ojee wat klonk hij vals. Stemmen mocht niet baten want het klinkt nog steeds niet, en het vreemdste is nog: mijn G snaar wordt op mijn stemapparaatje als een F herkend?? Een f snaar bestaat niet, maar hij wordt maar niet herkend als een g en ik heb nu echt geen idee meer hoe en wat ik hem moet stemmen, iemand een advies?

Misschien moet ik alle snaren maar eens laten vervangen.... kan dat helaas zelf niet, durf ik ook niet haha. Maar ik ben vergeten welke snaren die man erop had gezet.
Het zijn brons/goudkleurige van Martin dat weet ik wel, en volgens die man was het de meest toegankelijke standaard dikte, iemand enig idee welke dikte hij hiermee bedoelde?

Even wat achtergrond informatie, nee ik heb inderdaad niet zo heel erg ontzettend veel verstand van gitaren, zou het dus fijn vinden als mensen me een beetje kunnen helpen.

Je 3e snaar (die nu bij jou een f-noot is) moet je een stukje strakker draaien, dan wordt het weer een G.

Fingerpick
13 februari 2011, 17:21
Ik denk dat de snaren van je gitaar na 3 maanden gewoon een half toontje gezakt zijn, da's normaal hoor!
Gewoon de F terug naar G tunen (1/2 toon naar boven), en voor de andere snaren zal dat ook wel de oplossing zijn :-)
Om zelf het klusje "snaren vervangen" uit te voeren laat je het eerst even voor doen; heb je geen gitaristen in de kennissenkring?

lisa1109
13 februari 2011, 17:27
Hem wat hoger draaien heb ik geprobeerd, maar hij wordt nog steeds herkend als een F.. nouja, zometeen nog maar eens proberen. De rest staat nu volgens het stemapparaatje allemaal goed maar ik vind het nog steeds niet klinken.. kan aan mij liggen.

Ken wel een boel gitaristen... alleen heb ik die allemaal een tijd niet gesproken, (zo goed als verkast naar het buitenland)
maar was wellicht ook bang dat ik mijn gitaar verpest had door hem in de wintermaanden 3 maanden niet aan te raken, en dat ik even naar een prof moest, maar dat zal het wel niet zijn.

Weet overigens nog steeds niet welke dikte snaren het zijn. Wel dat het Martin Bronze Westernsnaren zijn.
Is .010 de meest toegankelijke dikte of zeg ik nu iets heel geks?

De snaren zijn overigens 6 maanden niet vervangen, om de hoeveel maanden vervangen jullie je snaren?

Ijselrobo 07
13 februari 2011, 17:47
hoi, ik vervang mijn snaren (van een Hanika uit 1980) ongeveer om het jaar..
maar het is niet heel erg als er oude snaren op liggen, want mijn oom heeft een basgitaar waar al zeker 15 jaar geen nieuwe snaren op zijn gelegd.

En als je stemapparaatje zegt dat het een F is, gewoon de snaar wat strakker draaien, er kan niets (ergs) gebeuren als je dat doet, dus niet bang zijn ;)

lisa1109
13 februari 2011, 18:00
Misschien ligt het wel aan mijn stemapparaatje, maar, als ik hem dus strakker en strakker draai, zegt 'ie enkel dat het een F is maar dan te hoog........ en nog steeds knettervals

maarrr, kan iemand me nog vertellen wat een standaard dikte is voor snaren... ik dacht aan .010 maar weet niet of dit correct is. ik ga er sowieso ergens voor de zomer nieuwe opzetten omdat ik dan een half jaar in the middle of nowhere zit en het dan niet meer kan doen x']

JohnLord
13 februari 2011, 18:22
Stem je G-snaar dan gewoon op gehoor gelijk aan D snaar positie 5.

Harald
13 februari 2011, 18:27
Is ook handig als je ook een beetje op gehoor kunt stemmen soms... En snaren verwisselen moet je gewoon kunnen als gitarist. Als iemand je het eens kan voordoen, het is nu niet bepaald super string theory...

bassnaren willen idd. nog wel eens wat langer meegaan, als je geen hoog in je geluid hoeft. Maar op een gitaar is het toch een ander verhaal. Zelfs als je van een dode sound houdt is op een gegeven moment de oktaafzuiverheid weg. Of je eens per maand, eens per gig of eens per half jaar verwisseld hangt van een aantal dingen af, maar op een gegeven moment zijn ze gewoon op.

Wat die f betreft, stem je D snaar goed, en fret dan de d snaar bij de 5e fret. De G snaar zou hetzelfde moeten klinken.

De hele gitaar stand zouden ze van stemapparaatjes moeten slopen. Dat is bruikbaar zolang je al aardig in de buurt bent. Sta je ergens echt uit het lood werkt het alleen tegen je. Daarnaast willen de extra mogelijkheden zoals stemmen op aangepaste A (niet 440 maar bv. 444 hz) of getransponeerd stemmen nogal eens problemen opleveren als je niet in de gaten hebt dat die aan staan en waar ze voor zijn. Gebruik de chromatische stand en zorg dat je weet op welke tonen de verschillende snaren gestemd zijn. Als er bb in het schermpje staan zorg dan even dat dat verdwijnt.

The Unforgiven
13 februari 2011, 18:27
Misschien ligt het wel aan mijn stemapparaatje, maar, als ik hem dus strakker en strakker draai, zegt 'ie enkel dat het een F is maar dan te hoog........ en nog steeds knettervals

maarrr, kan iemand me nog vertellen wat een standaard dikte is voor snaren... ik dacht aan .010 maar weet niet of dit correct is. ik ga er sowieso ergens voor de zomer nieuwe opzetten omdat ik dan een half jaar in the middle of nowhere zit en het dan niet meer kan doen x']

Is het er eentje op batterijen? Mischien zijn die namelijk leeggegaan in die 3 maanden, vervang die eerst eens, voordat je nieuwe snaren gaat kopen.

Harald
13 februari 2011, 18:31
Voor een akoestische flattop is .010 ERG dun. .011 kan net, redelijk standaard is .012

En als je eenhalfjaar weg gaat, zorg dan dat je je laat voordoen hoe je snaren verwisselt, en zorg dat je een paar setjes bij je hebt. Reservesnaren zijn bij een gitaar geen overbodige luxe.

Hoe vaak je wisselt hangt er helemaal van af. Als je het niet erg vindt dat ze dood klinken, verwissel je ze als het lastig wordt ze te stemmen. Als je een helder geluid wilt, hangt het er bij ongecoate snaren helemaal vanaf hoe veel je speelt, en wat je budget is. Na een half uur hoor ik meestal al een behoorlijke teruggang. Vervolgens valt het een tijdje wat minder op, en als je ze dan verwisselt valt (zelfs na een week of 3,4) ineens op hoeveel doffer ze geworden waren.

ghost-rider2006
13 februari 2011, 18:35
en wat gebeurd er als je hem losser draait ?

blijft het dan nog een F ??

--=HANS=--
13 februari 2011, 18:41
Kijk HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) eens, een kind kan de was doen.
En idd wat de rest ook al zegt, leer stemmen op gehoor, er zit logica in hoe een gitaar gestemd is.
Ik vervang de snaren van m`n steelstrings gemiddeld 1 keer per twee/drie maanden afhankelijk van hoe veel ik speel, met nylonsnaren doe ik iets langer.

jimihattricks
14 februari 2011, 15:20
misschien helpt dit?

http://www.youtube.com/watch?v=gzKCgwvv-vw

succes!

iFender
14 februari 2011, 19:15
Blijf gewoon dat ding omhoog stemmen totdat er een G op je stemapparaat verschijnt xD
Als je snaar dan breekt, heb je nog een extra excuus om je snaren te vervangen.

mastermind
26 februari 2011, 22:27
Standaard zit op de Tanglewood TW1000 gitaar Elixir Nanoweb Light 12-53 snaren. Dus .12 setje. Speel lekker, gaan lang mee, zeer goede kwaliteit.

Heb ook begrepen dat Ernie Ball Earthwood snaren ook erg goed zijn, ga ik zelf binnenkort eens uitproberen.

lisa1109
27 maart 2011, 18:51
Snaren zijn inmiddels vervangen! Heb het zelf gedaan en was eigenlijk heel makkelijk. .012 snaren van Martin! klinkt weer goed hoor.

Eygen
27 maart 2011, 19:16
Valt best mee he ;)

Snaren vervangen en stemmen is handig om te weten als gitarist. Geen rocket science dus zonde om geld te besteden en het door een profesional te laten doen.

LaurentB
29 maart 2011, 18:32
Hoe vaak je wisselt hangt er helemaal van af. Als je het niet erg vindt dat ze dood klinken, verwissel je ze als het lastig wordt ze te stemmen. Als je een helder geluid wilt, hangt het er bij ongecoate snaren helemaal vanaf hoe veel je speelt, en wat je budget is. Na een half uur hoor ik meestal al een behoorlijke teruggang. Vervolgens valt het een tijdje wat minder op, en als je ze dan verwisselt valt (zelfs na een week of 3,4) ineens op hoeveel doffer ze geworden waren.

Maar ook vind ik dat een dag later een set vaak wat dieper klinkt, alsof ze even 'los' moeten komen.