PDA

View Full Version : Bandmaster '64 vs. Dual Showman '74



Bolder
13 februari 2011, 12:27
Ik heb twee opties voor een koop op een Fender versterker.

De één is een Fender Bandmaster blackfaced uit 1964 (top + 2x12)
De ander is een Fender Dual Showman silverface uit 1974 (top + 2x12)

Bandmaster pro's:
- Blackface
- Lekker vintage (looks)
- Bandmaster

Dual Showman pro's:
- Reverb + vibrato
- goedkoper

Bandmaster con's:
- duurder
- geen reverb

Dual Showman con's:
- Silverface
- De top is bekleed met grijze stof en het cabinet met bruine stof
- Het is zo'n grote top

Wie kan aan de hand van deze voor- en nadelen een tip geven van welke ik moet kopen.

toneblo
13 februari 2011, 12:31
welke smaak muziek speel je?
Belangrijk voor blackface of silverface..

guitarnijboer
13 februari 2011, 13:23
Ik heb hier eens een Dual Showman gerepareerd en silverface of niet ik vond hem echt geweldig klinken. Echt een "can't stop playing' mooi geluid. Maar ze zijn inderdaad wel verschrikkelijk lomp qua uiterlijk.

Bolder
13 februari 2011, 13:58
welke smaak muziek speel je?
Belangrijk voor blackface of silverface..

Ik speel veel blues/rock en '60s gedoe, ik ga dus een overdrive gebruiken.

RF
13 februari 2011, 16:06
ik vind die silverface twins/showmans in het algemeen beter op pedalen reageren, blackface is vaak wat eenkennig met pedalen. Ook iets om rekening mee te houden dus.

gr robert

GretschGuy
13 februari 2011, 16:22
Ik speel veel blues/rock en '60s gedoe, ik ga dus een overdrive gebruiken.

Handige vraag om je van te voren te stellen: heb je reverb wel nodig?

Wat andere overwegingen.

Bandmaster:
- Blackface amps zonder reverb klinken wat minder dan die met (zelfs al gebruik je 't niet), vanwege extra gain stage in de laatsten;
- Ter compensatie kan je wel de kanalen doorverbinden (klinkt klote bij Fender's met reverb);
- Met wat simpele (en makkelijk terug te draaien) ingrepen kan je 't geluid rauwer en dikker maken. Vaak wel gewenst bij gebruik voor blues / rock.

Dual Showman:
- Zo'n beetje dezelfde amp als de Siverface Twin Reverb;
- Veel vermogen, veel headroom, gaat heel erg HARD als je 'm open draait. Maakt niet uit als je alleen in stadions speelt. Niet zo handig voor je gig in de plaatselijke kroeg.
- Clean en klinisch geluid t.o.v. Blackface equivalent. Valt wel te 'Blackfacen'. Maar da's vrij ingrijpend en dan is 'ie niet meer origineel = waarschijnlijk minder waard bij doorverkoop. Want om onbegrijpelijke redenen zijn SF Fender's nu ook al 'klassiekers'.

Ik zou nooit 'n (grote) SF kopen om over te spelen. Want ik vind ze allemaal vrij kut klinken. Maar sommigen zweren er bij.

Bolder
13 februari 2011, 17:51
Ik ga denk ik voor de Bandmaster.
Reverb kan ik altijd in een pedaaltje kopen en een randje vind ik fijn aan mijn geluid.

Funken doe ik soms ook, kan dat ook op een blackface?

Pepe
13 februari 2011, 17:59
Funken op een blackface? Nee, James Brown en Funkadelic hadden een kut geluid natuurlijk....


Ik zou nooit voor een dual head gaan wegens onhandig ook al komen er blote engeltjes uit zweven. Of het moet zijn dat die engeltjes hem ook in en uit het busje tillen.

muziekschuur
13 februari 2011, 18:01
De blackface is veel zeldzamer. In de 60ér jaren is er veeeeeeel minder geproduceerd. Dus vanuit waardevastheid is een Blackface de betere investering. Qua geluid kan ik je niet adviseren. Beide zijn mijn ding. Maar beter.... Ik zou je er niets over kunnen zeggen. Vibrato en reverb zijn simpel via voetpedaaltjes op te lossen...

toneblo
13 februari 2011, 18:12
Van die blackface ga je veel meer plezier beleven, al is het alleen al om zijn formaat.
Qua klank in mijn opinie beter en veelzijdiger in te passen dan silverface.
Heb beide modellen zelf ervaren voor langere periodes ( jaren ) en heb vele malen meer plezier van mijn blackface bandmaster '66 dan van mijn dual showman alles er op en er aan silverface uit '74.

Echter, de bandmaster is er nu nog steeds maar die silverface komt ooit nog eens terug... had wel iets.

Bolder
13 februari 2011, 18:33
Van die blackface ga je veel meer plezier beleven, al is het alleen al om zijn formaat.
Qua klank in mijn opinie beter en veelzijdiger in te passen dan silverface.
Heb beide modellen zelf ervaren voor langere periodes ( jaren ) en heb vele malen meer plezier van mijn blackface bandmaster '66 dan van mijn dual showman alles er op en er aan silverface uit '74.

Echter, de bandmaster is er nu nog steeds maar die silverface komt ooit nog eens terug... had wel iets.

Hier heb ik wat aan!

Bolder
14 februari 2011, 09:21
- Ter compensatie kan je wel de kanalen doorverbinden (klinkt klote bij Fender's met reverb);


GretschGuy,

Wat bedoel je hiermee? Hoe werkt dit en wat is het resultaat?

Rinze
14 februari 2011, 10:03
Ik heb een Silverface Bandmaster Reverb gehad (uit de overgangsperiode, zonder master en praktisch nog Blackface volgens de experts) en een 135 watt Dual Showman (met uittrekbare master). Allebei dus met reverb en allebei niet te tillen, ook doordat het zwaartepunt heel erg aan een kant zit.

Qua klank, tja de Bandmaster brak VEEL eerder op als je hem harder zette, was ook wat rommeliger in het laag. Schijnt zo te horen bij ouwe Fenders maar ik vond die DS leuker, die ging ont-zet-tend hard en bleef strak. 't Is maar net wat je zoekt en ik vermoed dat er per exemplaar ook nogal eens wat verschil in zit.

Van allebei heb ik spijt dat ik ze weg heb gedaan maar van de DS toch wel het meest.

Hoort er bij een Dual Showman trouwens niet een 2x15 kast? Bij die Bandmaster zat wel een 2x12, die vond ik niet best klinken, ontzettend rommelig. Op een kast met vier G12H's klonk ie veel beter.

O ja, voor de BM plus kast betaalde ik in '91 400 gulden en voor de DS in '83 1000 gulden met een London City kast met Celestions erbij :makeup:

GretschGuy
15 februari 2011, 00:04
GretschGuy,

Wat bedoel je hiermee? Hoe werkt dit en wat is het resultaat?

Je plugt je gitaar in ingang 1 (minste weerstand, meeste gain) van één van de kanalen. Ingang 2 van dat kanaal verbind je met 'n kabeltje met ingang 1 van 't andere kanaal. Je gitaarsignaal gaat nu (parallel) door beide kanalen. Resultaat: sterker signaal uit de voorversterking naar fasedraaier en vervolgens eindversterking.

Bij Fender amps met reverb werkt dit niet. Het reverb kanaal heeft 'n extra voorversterkingsfase t.o.v. 't 'normal' kanaal. De signalen van beide kanalen zijn daarom 'uit fase' met elkaar. Ze heffen elkaar op i.p.v. dat ze elkaar versterken.

Bolder
15 februari 2011, 09:02
ah super bedankt voor de uitleg.
Donderdag ga ik de Bandmaster ophalen :D

GretschGuy
16 februari 2011, 00:18
ah super bedankt voor de uitleg.
Donderdag ga ik de Bandmaster ophalen :D

Cool. Laat hier nog ff weten hoe 'ie bevalt. Dat is wel 't minste dat we verdienen.

muziekschuur
17 februari 2011, 14:17
Mijn fender Redknob The Twin head heeft een aparte input voor clean en crunch gecombineerd. De clean kun je dus gewoon bijmengen.. geeft een heel modern geluid. ik heb ook een Floyd en dan heb je de bekende 4 inputs waardoor je de twee ingangen kan doorverbinden.

Bolder
19 februari 2011, 14:21
Hier een kliekje!
http://img585.imageshack.us/img585/4217/imgp3624.jpg (http://img585.imageshack.us/i/imgp3624.jpg/)

Pepe
19 februari 2011, 14:25
Nou Bolder, heel veel beter gaat het niet worden he, zo raak je door de excuses van bad equipment heen.

movo.
19 februari 2011, 14:58
Wow netjes! :) Heb zelf ook een Bandmaster, een 66'/67' weliswaar. Alleen geen Bandmaster cabinet. Speel nu over een 1960A met V30's.

GretschGuy
19 februari 2011, 15:02
Als 'ie net zo cool klinkt als 'ie er uit ziet, is gitaarspel nauwelijks meer nodig. Met zelfverzekerd gezicht wat akkoorden aanslaan, is dan al genoeg om door 't verzamelde publiek tot muzikaal genie te worden uitgeroepen.

Roem, fortuin, gewillige vrouwen en 'n door overmatig cocaïne gebruik getriggerde persoonlijkheidsstoornis zullen je deel zijn.

Bolder
19 februari 2011, 15:07
Wow netjes! :) Heb zelf ook een Bandmaster, een 66'/67' weliswaar. Alleen geen Bandmaster cabinet. Speel nu over een 1960A met V30's.

Hoe klinkt dat?
In mijn hoofd lijkt dat een rare combi!

Bolder
19 februari 2011, 15:09
Als 'ie net zo cool klinkt als 'ie er uit ziet, is gitaarspel nauwelijks meer nodig. Met zelfverzekerd gezicht wat akkoorden aanslaan, is dan al genoeg om door 't verzamelde publiek tot muzikaal genie te worden uitgeroepen.

Roem, fortuin, gewillige vrouwen en 'n door overmatig cocaïne gebruik getriggerde persoonlijkheidsstoornis zullen je deel zijn.

Haha precies. Hij klinkt echt als een dijk. Ontzettend warm en gedetailleerd. Reageert goed op pedaaltjes. Gister bij een optreden heb ik hem voor het eerst goed opengezet, wauw, wat een sound.

movo.
19 februari 2011, 16:49
Hoe klinkt dat?
In mijn hoofd lijkt dat een rare combi!

Op slaapkamer niveau klinkt 't lekker, erg duidelijk zegmaar. Zo te zien heb je een 1960A met Rola's, misschien kun je die eens testen met je BM.


Haha precies. Hij klinkt echt als een dijk. Ontzettend warm en gedetailleerd. Reageert goed op pedaaltjes. Gister bij een optreden heb ik hem voor het eerst goed opengezet, wauw, wat een sound.

Ja ik moet m ook nog steeds een keer openzetten, binnenkort ff jammen met vrienden dan maar.

Bolder
19 februari 2011, 17:14
Op slaapkamer niveau klinkt 't lekker, erg duidelijk zegmaar. Zo te zien heb je een 1960A met Rola's, misschien kun je die eens testen met je BM.


Die staat beneden en word waarschijnlijk morgen verkocht en ik houd nu met iets grieperigs rust, dus dat gaat hem niet worden..