PDA

View Full Version : Master en volumeknop



beunklats
13 februari 2011, 12:15
hee

Op mijn versterker (VOX VT15) zit een master en een volumedraaiknop.
Bij allebij de knoppen kan ik het geluid harder of zachter zetten.
Wat is nou het verschil tussen die twee knoppen?

Gr Johan

Ferraririk
13 februari 2011, 12:30
je kan omdat in je vox een preamp buisje zit, die een beetje laten oversturen als je je gewone volume hoger zet, en met je mastervolume kan je dan het uiteindelijke volume afstellen :ok:

caliban
13 februari 2011, 14:12
je kan omdat in je vox een preamp buisje zit, die een beetje laten oversturen als je je gewone volume hoger zet, en met je mastervolume kan je dan het uiteindelijke volume afstellen :ok:

Het buisje in die vox is een phasedraaier, dus dan zou die master een PPIMV zijn. Kan zijn natuurlijk :)

Exi
13 februari 2011, 15:10
Dus volume vol en master aanpassen tot je een goed geluidsniveau hebt?
Op de VT-serie zit achterop de amp ook nog een knop om het wattage in te stellen. Dus Volume en Master vol en dan het wattage aanpassen?;)

Xnimez
13 februari 2011, 19:11
Ik heb geen Vox, maar op m'n Blues Jr. zitten ook die twee knoppen. Als ik volume hoog zet en master volume relatief laag --> geen clean geluid meer, overdriven. Master hoog en gewoon volume laag --> Het cleanste wat je uit je bak haalt. Dus je geluid kan op 100 manieren even hard zijn, maar het klinkt gewoon steeds weer anders.

Baker
13 februari 2011, 19:24
@beunklats.

Elke amp (ook je surround setje) heeft een pre-amp en een eindversterker.
De pre-amp maakt en kleurt je geluid, de eind trap maakt het geluid veel luider. Meestal zijn die twee geïntegreerd dus merk je het niet zo.

Bij een gitaarversterker heb je vaak aparte volumesknoppen. 1 voor je pre-amp. (volume) en een voor je eind trap. (Master)

De Master geldt vaak voor alle kanalen. Dus daarmee kun je je amp als geheel zachter zetten. Ook zul je enig onderscheid in klankkleur ervaren tussen "Master voluit en pre-amp zacht" en "Master zacht en pre-amp voluit".

Nog mooier is het als je beide voluit zet trouwens. :blast:

beunklats
15 februari 2011, 09:41
Oke bedankt voor de reacties

Riky
15 februari 2011, 09:51
*knip

Nog mooier is het als je beide voluit zet trouwens. :blast:

LOL!

Puik advies deze laatste zin;)