PDA

View Full Version : Mineur/Diminished/Chromatisch/Algerian "Theorievragen"



abyssofdeceit
13 februari 2011, 01:15
Ik heb een hele grote vraag voor theorie (althans, voor mij is het een hele grote vraag). Ik wil zelf muziek gaan composeren, wie niet he? Ik ben er van op de hoogte dat je je toonladders over je hals kan zetten en dat bepaalde tonen de zelfde "letter" hebben.

1. Ik speel in D, ik neem een toonladder "A Harmonisch Mineur" en ik spreid die over mijn hele gitaar uit. Ik schrijf een aantal riffjes die ik leuk vind, vervolgens merk ik dat ik ergens uit kom "buiten deze toonladder" en dat ik hier en daar chromatische patronen er door gooi om het beter te laten klinken. Waar licht de grens tussen waar het nog goed klinkt en niet?

En wat is het verschil tussen een A harmonisch mineur en een B harmonisch mineur in de toonladder zelf? Ik snap dat de patronen anders worden op je gitaar, maar wanneer veranderd het nou daadwerkelijk? Wanneer moet je je riff aanpassen van een A harmonisch mineur op een B harmonish mineur?

Ik snap dat het een beetje rommelen is en proberen, maar ik weet gewoon zeker dat er ook een theorie over is, ik heb regelmatig video's gekeken met uitleg over bijvoorbeeld 12 noten die ze over de hals gebruiken waarvan er 4 een accoord vormden en waarbij die weer uitgezet konden worden.

Waar haal ik die informatie vandaan?

aaronstonebeat
13 februari 2011, 02:47
Welkom!

Om te beginnen, ben ik van mening dat het 'componeren' is ipv 'composeren', maar laat dat niet tussen ons in staan.

Het verschil tussen Am harmonisch en Bm harmonisch is dat alles een toon hoger cq lager is, twee frets hoger of lager op de gitaar. Verder alles hetzelfde
Maar je speelt in D?
Wat bedoel je daarmee? Misschien dat je je E-snaar naar D hebt gestemd? Of speel je in D ionisch, D dorisch, D phrygisch, etc.?

Grenzen liggen, ze lichen niet. Uiteindelijk zouden je eigen oren je moeten kunnen vertellen wat wel en niet klinkt.

Componeren is voor zover ik het zie niet 'maar een beetje rommelen en proberen' doch een vorm van architectuur in klank waarmee je, als je het goed doet, geweldige werken kunt bouwen.

Het verandert daadwerkelijk als je een kerktoonladder wijzigt naar een harmonische mineurladder, of naar een melodische, of een Hongaarse etc; anders is het alleen maar opschuiven van posities cq het vervangen van open snaren door ingedrukte snaren waar dat aan de orde is.

Ik zou zeggen: leer eerst do, re, mi en ga daarmee aan de slag.

EuroCinema
13 februari 2011, 09:29
Waar haal ik die informatie vandaan?

Forumlid Jeroen heeft alles voor je op een rijtje gezet:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Verder wat aaronstonebeat zegt: beginnen bij het begin, anders wordt het nooit wat. Have fun!

terrasbeest
13 februari 2011, 09:41
Patroontjes op de gitaarnek zijn ' handig', maar je kan er geen muziek mee 'verklaren', nogal wat gitaristen lijken te denken, dat muziek werd uitgevonden speciaal voor hun instrument : vergeet het maar.

Dus : toonladders, akkoorden, begin inderdaad daar eerst mee, zoals zoals de anderen reeds aangaven. De lessen van Jeroen schijnen heel duidelijk te zijn, en je kan hier ook nog bijkomende vragen stellen. Dus je zit wel redelijk goed ;) , wat niet wegneemt dat het een echte ' studie' is, en dat je moet volhouden.

En er bestaan natuurlijk ook ouderwetse muziekscholen, he:soinnocent:

abyssofdeceit
13 februari 2011, 12:40
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie snelle reacties! Ik ga metteen met die lessen van Jeroen aan de slag. Er werdt ook gezegt dat ik met do-re-mi-fa-so aan de slag moest. Dan zijn deze modussen goed om mee te beginnen?

1 Ionisch, ofwel gewoon majeur do-re-mi-fa-sol-la-si-do
2 Dorisch re-mi-fa-sol-la-si-do-re
3 Frygisch mif-fa-sol-la-si-do-re-mi
4 Lydisch fa-sol-la-si-do-re-mi-fa
5 Mixolydisch sol-la-si-do-re-mi-fa-sol
6 Aeolisch, ofwel gewoon mineur la-si-do-re-mi-fa-sol-la
7 Lokrisch si-do-re-mi-fa-sol-la-si

Wat ik trouwens bedoelde met D was een complete toon naar beneden gestemd op iedere snaar van je gitaar. Ik zet dan een toonladder a mineur uit op die d stemming, en dan verschilt dat nattuurlijk weer vanuit welke gront toon je hem neemt. Kerktoonladders snap ik ook wel opzich, maar als je een B mineur uit zet over je D-stemming krijg je een andere samenstelling als dat je het met een A doet, dat was een beetje waar ik op doelde. Ik merk ook dat bands die ik cover zich ook niet houden aan één van deze uitgebouwde toonladders, maar wel met grond-tonen vaak terug komen op een mineur. Dus persoonlijk dacht ik het verband zou kunnen zien als ik dit zou weten, maar misschien denk ik wel te moeilijk.

Harald
13 februari 2011, 12:41
Componeren is voor zover ik het zie niet 'maar een beetje rommelen en proberen' doch een vorm van architectuur in klank waarmee je, als je het goed doet, geweldige werken kunt bouwen.


Klopt, maar in tegenstelling tot architectuur zijn de beste composities uiteindelijk vaak juist die stukken die min of meer compleet tot je komen. Soms heb je gewoon een nummer dat min of meer real time geschreven is.

En heel belangrijk, compositie staat helemaal los van het instrument. Op zich kun je een nummer schrijven terwijl je door een winkelstraat loopt. Of iig de beste gedeeltes. De stukken waar je lang over zit te puzzelen zijn meestal de stukken die het bij elkaar houden, niet de stukken die de gemiddelde luisteraar van het nummer onthoudt. De lijntjes die zo in je opkomen, en de basis leggen van waaruit je schrijft, dat zijn meestal ook de dingen die blijven hangen. Zo gauw je er bewust toonladders bij gaat halen, nadenkt over key changes, etc. ben je bij het ambachtelijke deel aanbeland. Dan wordt het werken. En dat is het stuk waar elk stukje kennis, en elk muziekstuk dat je ooit gehoord hebt van pas gaat komen.

Onderschat de 'simpele' lijntjes niet... Ik ben gek op complexe composities, of dat nu Bach of Zappa, kan allemaal. Maar, als ik gewoon eens een riff als die van Smoke on the water, Satisfaction, of Whole lotta Rosie zou kunnen bedenken waar nog niemand eerder is opgekomen. (en als het dan ook nog zo'n hit zou worden is het helemaal mooi meegenomen :D )

driftkop
13 februari 2011, 15:26
Nu ben ik wel heel benieuwd wat je met 'Algerian' in de topic titel bedoelt, want je rept er verder met geen woord over in je post :???:

abyssofdeceit
13 februari 2011, 15:50
Met algerian bedoelde ik die toonladder, behalve de diminished en chromatische "toonladders" zijn de harmonishe mineur en algerian veranderend als je de letter veranderd.

Ik zal toelichten wat ik hier mee bedoel.

Dit zijn die diminished scales:

http://www.mediafire.com/?njj7bf8h8jzfr29

Hier een voorbeeld van Algerian en Harmonisch Mineur:

http://www.mediafire.com/?1tnpwc2nezrn6h4

Nu snap ik dat in het 2e voorbeeld de beginpunten gewoon verschoven zijn, maar hoe er mee te werken is mij de vraag.

driftkop
13 februari 2011, 17:40
Bedankt, ik had nog nooit van de Algerijnse toonladder gehoord. Weer wat geleerd. Maar voor mij is het allemaal wat te theoretisch :makeup:

-=JEROEN=-
15 februari 2011, 10:39
Prachtig, dat enthousiasme. Heel herkenbaar. Ik wou destijds alleen maar meer info, en meer en meer. Onverzadigbaar. Ik wou ALLES weten. EN zo weet ik inmiddels een hele hoop, maar nog lang niet alles.

Wat wil je hier eigenlijk mee? Stel dat je weet hoe je zelf een toonladder maakt en de daarbij horende/passende akkoorden, wat wil je daar dan mee doen?

Als je een liedje wil maken met C algerian, laat iets of iemand een enkele C toon voor je spelen en speel daar zelf C algerian over. En let dan eens op welke tonen het zuiverst (makkelijk) klinken en welke wringen. Speel eerst zo'n wringende toon, en speel daarna de zuivere toon die er net voor of na ligt. Dit heet 'oplossen'. Hiermee zorg je voor spanning en ontspanning. Hoe meer spanning, hoe groter de smacht naar ontspanning.

Akkoorden maak je door 3 (of meer) tonen uit de ladder bij elkaar te spelen. Maakt niet uit welke combi's je maakt, maar de één zal wat mooier volgen dan de ander. Dit is een kwestie van ervaring.