PDA

View Full Version : Synthesizer Gitaar



ChrisWMan
12 februari 2011, 15:17
Heeft er iemand ervaring met synthesizer gitaren zoals de Roland G-707, Ibanez X-ING, en diverse Casio modellen?
En is het mogelijk om een normale elektrische gitaar op een computer aan te sluiten en zo verschillende geluiden aan de gitaar toe te kennen?

Gothra
12 februari 2011, 16:32
Geen ervaring met synthesizer gitaren. Maar met bijvoorbeeld de line6 toneport reeks kan je je gitaar aansluiten op de PC, maar of je daar ook andere geluiden dan gitaar geluid uit kan halen weet ik niet.

HalfBlindLefty
12 februari 2011, 18:12
Ik gebruik zelf af en toe een Roland GR-50 guitar synth met de Hex pickup gemonteerd op een oude Stagg telecaster.

Werkt redelijk, ik moet de hex-pickup nog wel een keer dichter bij de "brug" monteren

Dit soort gekke dingen doe ik er soms mee :

http://www.box.net/shared/0mc9a2iv25

Gniffel, er zit ook nog een stukkie -not done in gitaarwinkels bij-

munkie
12 februari 2011, 19:02
De oude 24 pins serie zou ik laten zitten, kost veel geld en is achterhaalde techniek.

Van de nieuwe Roland serie vind ik de GI-10 guitar-to-midi interface het beste. Straatprijs 75 tot 100 euro. Snelle en betrouwbare tracking zonder valse triggers. Heb je uiteraard nog een 13 pins kabel (35 euro) en een GK-2 of GK-3 element nodig, straatprijs 50 a 60 euro. Element goed monteren, zo dicht mogelijk bij de snaren. GI-10 goed afstellen vooral qua gevoeligheid (sensitivity). Heb je USB nodig dan wordt het de GI-20.

Van de pedalenbakken vind ik de oudste, GR-1 de beste. Straatprijs 100 a 125 euro. Ik heb hem eens vergeleken met de jongere GR-30 en GR-2 en die vond ik qua tracking toch minder. Zelfde verhaal verder als bij de GI-10, het spul goed afstellen en instellen. Het is wel zo dat de tracking vd interen geluiden bij deze bakken niet met midi gaat en dus sneller is dan de tracking met externe midi.

Verder moet je een goede stabiele gitaar hebben liefst met een vaste brug. Gitaar zelf ook goed afstellen zonder gerammel. Netjes spelen. En je realiseren dat een GS een heel ander instrument is dan een gewone electrische gitaar.

Ik zou zeggen koop een Atari 1040 met ZW monitor en goede muis, 10 euro op MP. Cubase 3 erop. Midikabels aansluiten en gaan met die banaan. Dus geen USB maar midi.