PDA

View Full Version : Fender Bl Junior, geen sound meer



Joppnl
12 februari 2011, 13:12
Goeden,

waar kan ik gaan zoeken:

Fender Blues Junio, modern type, staat op stevige tafel, heeft gespeeld, ik zet m gisteren weer aan, geen geluid.

Als ik gain en master hard zet bromt ie lichtelijk wat en als ik, met een loshangende gitaarkabel, de aarde oftewel buitenkant van de kabel aanraak dan verdwijnt de brom maar als ik de tip aanraak van de jack dan bromt ie niet en dus ook geen gitaargeluid.

Als ik m heel hard zet dan gaat ie wel rondzingen (zonder gitaar aangekoppeld).

Zouden dan de eindbuizen wel goed zijn?

Oh en als ik m erg hard zet hoor ik heel zacht een zwaar vervormd gitaargeluid.

Alle buizen gloeien, ik heb geen verstand van buizen maar betekent dat dat ze 99% zeker goed zijn? Of kunnen buizen toch defect zijn als ze wel gloeien?

Wat ik bij transistoramps nog wel eens doe is met een ongeïsoleerde schroevendraaier hier/daar prikken om te kijken of er een brom ontstaat maar met die spanningen in een buizenamp lijkt me dat niet verstandig?

Ik heb een schema op internet gevonden, heb ook een goede mmeter, ook een scoop, ook redelijk wat elektronika kennis alleen nou net niet met buizen kortom, waar zou dit probleem mee te maken kunnen hebben?

Oh, ook de 3 kleine buisjes in de voetjes rond laten gaan (dus buisje 1 in socket van 2, 2 in 3 en 3 in 1 etc) maar dat maakte geen verschil.


Thnx,

Joppnl
12 februari 2011, 14:22
Ondertussen heb ik een idee wat er defect zou kunnen zijn: de input-plug!

Als ik nl op R1 (ingangsweerstand naar het scherm van de eerste buis) een brom zet (eigen vingers, in schema gekeken, was nog laagspanning) dan bromt ie zoals t hoort.

Ik heb er daarna een gitaarsignaal op gezet en dan is het ok.

Zal m losmaken en eens kijken of het toevallig een slechte soldering is en anders kijken of ik een verv. exemplaar kan krijgen.

Maar over buizen: als die kapot zijn gloeit ie dan niet meer of kan je dat zo niet zeggen?

cluseau