PDA

View Full Version : Fender Bl Junior, geen sound meer



Joppnl
12 februari 2011, 13:12
Goeden,

waar kan ik gaan zoeken:

Fender Blues Junio, modern type, staat op stevige tafel, heeft gespeeld, ik zet m gisteren weer aan, geen geluid.

Als ik gain en master hard zet bromt ie lichtelijk wat en als ik, met een loshangende gitaarkabel, de aarde oftewel buitenkant van de kabel aanraak dan verdwijnt de brom maar als ik de tip aanraak van de jack dan bromt ie niet en dus ook geen gitaargeluid.

Als ik m heel hard zet dan gaat ie wel rondzingen (zonder gitaar aangekoppeld).

Zouden dan de eindbuizen wel goed zijn?

Oh en als ik m erg hard zet hoor ik heel zacht een zwaar vervormd gitaargeluid.

Alle buizen gloeien, ik heb geen verstand van buizen maar betekent dat dat ze 99% zeker goed zijn? Of kunnen buizen toch defect zijn als ze wel gloeien?

Wat ik bij transistoramps nog wel eens doe is met een ongeïsoleerde schroevendraaier hier/daar prikken om te kijken of er een brom ontstaat maar met die spanningen in een buizenamp lijkt me dat niet verstandig?

Ik heb een schema op internet gevonden, heb ook een goede mmeter, ook een scoop, ook redelijk wat elektronika kennis alleen nou net niet met buizen kortom, waar zou dit probleem mee te maken kunnen hebben?

Oh, ook de 3 kleine buisjes in de voetjes rond laten gaan (dus buisje 1 in socket van 2, 2 in 3 en 3 in 1 etc) maar dat maakte geen verschil.


Thnx,

Joppnl
12 februari 2011, 14:22
Ondertussen heb ik een idee wat er defect zou kunnen zijn: de input-plug!

Als ik nl op R1 (ingangsweerstand naar het scherm van de eerste buis) een brom zet (eigen vingers, in schema gekeken, was nog laagspanning) dan bromt ie zoals t hoort.

Ik heb er daarna een gitaarsignaal op gezet en dan is het ok.

Zal m losmaken en eens kijken of het toevallig een slechte soldering is en anders kijken of ik een verv. exemplaar kan krijgen.

Maar over buizen: als die kapot zijn gloeit ie dan niet meer of kan je dat zo niet zeggen?

cluseau
12 februari 2011, 17:18
Alle buizen gloeien, ik heb geen verstand van buizen maar betekent dat dat ze 99% zeker goed zijn? Of kunnen buizen toch defect zijn als ze wel gloeien?


In een buis zitten nog drie of vijf elektroden waar de buis voor het grootste deel van afhankelijk is. De gloeidraad heeft slechts tot doel de kathode te verhitten maar zonder dat proces is er ook geen goede werking van de buis. De andere vijf elektroden doen de rest van het werk. Daarbij moet de buis ook een goed vacuum bezitten anders is het ook einde verhaal. Een werkende gloeidraad zegt dus alleen dat de kathode min of meer verhit wordt.

Een defecte input ligt voor de hand omdat je wel in staat bent de amp te laten rondzingen. Dit betekend zeker dat je eindbuizen werken maar ook je preamp buizen doen het want voor rondzingen zonder pickup is veel versterking nodig. Mogelijk heeft een microfonische buis wel een flinke bijdrage in het rondzingen. Ik denk dat je op de goede weg ben met de input te verdenken.

succes

Frans.

Joppnl
13 februari 2011, 18:25
bedankt voor je reactie.

Ondertussen die input plug van het board afgesoldeerd, ik hield 'm in m'n hand en op de kop en er komen wat metalen deeltjes uit.

Nog een keer geschud en er kwamen nog een paar deeltjes uit zetten kortom, die jack-input van Fender is knap waardeloos (zo heel veel is deze amp niet gebruikt.

Morgen eens kijken of ze een vervangend exemplaar hebben bij de elektronica winkel, een op-de-print passend exemplaar zullen ze wel niet hebben.

muziekschuur
13 februari 2011, 18:37
Bij Thomann hebben ze die op de print passende jack inputs wel.... Maar ze zijn ruk... Dus een ouderwetse met twee draadjes naar de print is een betere optie...

iWishmaster
14 februari 2011, 16:56
Als ik nl op R1 (ingangsweerstand naar het scherm van de eerste buis) een brom zet (eigen vingers, in schema gekeken, was nog laagspanning) dan bromt ie zoals t hoort.

Ik hoop niet dat je een schroevendraaier rechtstreeks op de buispin gezet hebt? Da's namelijk vlakbij de hoogspanning ... Wat over het algemeen goed werkt is een multimeter met goed geïsoleerde probes: de - aan het metalen chassis met een krokodillenbek oid, de + gewoon een pin en die op de grid van de buis zetten. De aardlus die je hiermee veroorzaakt pakt genoeg brom en overige storing op om hoorbaar te zijn.

Joppnl
15 februari 2011, 11:19
nee, dat idd niet gedaan.

Aan het rooster van de 1e buis zitten 2 weerstanden, een 1 Meg naar de grnd en een 10k naar de ingangsplug.

Op die 10k heb ik de 'brom' gezet.

Gelukkig klopte het schema wat ik gevonden had met de werkelijkheid...... (r1 in t schema zou in t echt maar eens aan de 300V hangen.....)

thnx voor de aardlustip, ik ga die straks eens proberen, kijken of dat ook met een digitale MM lukt met een hoge ingangsweerstand.