PDA

View Full Version : Hayden mini mofo head verslag



MarkV
12 februari 2011, 07:55
Ik heb gisteren van thomann de mini mofo head binnen gekregen. Aangezien ik er zelf weinig over kon vinden, hierbij even een verslagje.
Voor wie het niet kent, Hayden is onderdeel van Ashdown en heeft een aantal productlijnen waaronder de Mofo: http://www.thomann.de/nl/hayden_mini_mofo_15w_head.htm

De mini mofo is een 15 watt EL84 bakje met 1 kanaal. Voor thuisgebruik kan je de head terugschakelen naar 2 watt. Dit werkt, met gemak en zonder de buren boos te maken draai je de master volume op de helft. Voor het aansluiten van een cab heb je keuze uit een 8 en 16 ohm uitgang.

De head voelt erg solide aan, zeker net zo solide als de Tiny terror van Orange, misschien nog wel steviger. Qua looks, zie link naar thomann, niet geweldig, maar door het zwart valt 'ie niet teveel op :soinnocent:

Naast de gebruikelijke gain, EQ en master zit er een presence en een mofo knop op. De presence is goed bruikbaar want de voicing is redelijk donker. Al gauw zal je de presencevoluit zetten. De mofo knop is feitelijk een, misschien wel twee, extra gain stage(s). Deze boost is voetschakelbaar, maar de voetswitch zit er niet gratis bij.

Er zijn twee inputs: UK en US. UK geeft je iets meer midden georienteerd Marshall sound, met de US krijg je een modernere mid-scooped geluid met meer gain.

Clean is redelijk. Beetje plat en niet echt dynamisch, maar kan slechter (JetCity). Zeker geen Vox achtige cleans op de UK input, meer Orange achtig, maar in de US input met nadruk op meer bass en hoog, toch wel een soort Fenderig clean.
Weinig clean overhead natuurlijk op zo'n ding, dus clean giggen zit er echt niet in, zelfs niet met de 30watt versie denk ik. Maar goed voor cleans koop je dit, hopelijk niet.

Crunch dan! Ja dat is wel echt lekker. De UK input geeft een mooie korrelige Marshall sound. Plexi-achtig zelfs als je er niet teveel gain indraait. Met de gain op 10 een stevige overdrive met een lekker midden erin. Daarvoor moeten de mids wel bijna voluit en wat extra hoog erin. De mofo heeft erg veel bass, dus die staat praktisch op nul. Je moet dus even wat experimenteren met de EQ, maar dit kan ook door mijn oversized 1x12 komen met een jaren '80 Celestion welke nogal veel bass heeft.

Op de US input krijg je een stoot extra bass en treble erbij en worden de mids eruit gehaald. Beetje metal is dus geen probleem, maar niet mijn smaak. Voor metal heeft de mofo met alleeen de gain regelaar te weinig gain. Dan zou je permanent met de mofo knop gain erbij moeten draaien en is de boost dus niet meer bruikbaar.

Wat mij betreft een geslaagd dingetje als je een Marshall achtige zoekt met circa 15 watt. De head is iets veelzijdiger dan bijv. een tiny terror en de 2watt setting werkt erg lekker thuis en als je toch alleen maar met overdrive speelt, ook prima voor kleine gigs op 15 watt. Nadeel is de lastige serial fx loop, waar je stereo Y kabels voor moet gebruiken en het matige clean. Voorts cleant het geluid niet heel erg op als je de volume knop op de gitaar gebruikt. Dit werkt maar matig en lijkt gevoelsmatig effect te hebben op de EQ en minder het volume/gain.

Geoff
14 februari 2011, 02:35
Coole review, lijkt me inderdaad wel veelzijdig met de 2 inputs.

Ik heb 2weken geleden de Fame studio tube 15 head besteld bij musicstore, ik vond er ook weinig info over, maar ik heb hem dan toch maar besteld om hem zelf uit te testen, ik ben vol verwachting.

Met welke gitaar heb je de mini mofo getest?

Valt hij niet erg klein uit? De fame die ik bestelde heeft blijkbaar ongeveer dezelfde afmetingen, maar ik denk dat dit zal tegenvallen.

Greetz
Geoff

Ps veel plezier met je nieuwe aanwinst.

MarkV
14 februari 2011, 10:14
Ik heb de versterker nu thuis, dus ik heb er inmiddels met een Tele, LP en een junior (p90) op gespeeld. Met humbuckers toch wel de beste resultaten.

Klein issie zeker, maar dat is geen issue voor mij. Hier issie in alle glorie (heb inmiddels het logo eraf gesloopt, teveel bling):

https://doc-0k-0o-docs.googleusercontent.com/docs/secure/8e8cr01ttpdiao1m4db32o0qepvfa91u/f2fo176fsasuc5nbc5uh0lbpomgqvpjv/1297663200000/15834178727378942455/15834178727378942455/0B1fURRv9N4P8NWI1OTY5Y2QtOWFlMS00ZGZlLWE5Y2ItZjk0N jg2ZmI3Mjk1?nonce=9seld5di2hcic&user=15834178727378942455&hash=at5peg7c5huq8i32u3edvgmmmhc1lcdh

Ter vergelijking, de Hayden staat hier op een Orange AD5, ongeveer de grootte van een Marshall Class 5.

Squier4ever
15 februari 2011, 23:38
Vorig jaar speelde Jesse Hughes van EODM ook op zo'n Hayden, vond ik best een vette sound!

MarkV
18 februari 2011, 17:20
hmm foto doet ut helemaal niet, dus hierbij:
http://test.dahvo.com/MoFo.jpg