PDA

View Full Version : Blues Jr, buizen, bescherming, regen



Matthijs24
11 februari 2011, 22:34
Hallo even wat vraagjes over m'n Blues Jr. Hij kraakt/zoemt op clean nadat ik de versterker vervoerd heb. Zijn het de buisjes? Ze zitten nog wel op hun plek en heb ze even aangedrukt maar ze zijn door de regen geweest, kan het daaraan liggen? De 2 grotere en sneller heet-zijnde buizen (eindbuizen ofzo?:P) zijn op een plekje wat zwart, aangekoekt lijkt wel haha. Niet meer goed die buizen?
En hij is ongelofelijk gevoelig. Als ik hem verplaats zitten de buizen gelijk niet meer goed, moet er bescherming omheen als ik hem vervoer?

cluseau
11 februari 2011, 22:44
Ze zitten nog wel op hun plek en heb ze even aangedrukt maar ze zijn door de regen geweest, kan het daaraan liggen?

Lijkt me niet, je hebt hem toch niet laten zwemmen? Een paar druppels water kan niet zo gauw kwaad hoor, is verdampt voor je het weet. Als je buizen er zomaar uitzakken lijkt het meer op een paar brakke buisvoeten. Trouwens, buisvoetjes in de print gaat niet zo lang goed, daar zou wel eens de oorzaak kunnen liggen. Misschien een resolder job? Zwarte plek op het glas is normaal, dat is niet je probleem. Tik maar eens tegen je buizen. Als het reageerd zijn ze zeker aan vervanging toe.

Frans.

jutter
11 februari 2011, 23:01
Lijkt me niet, je hebt hem toch niet laten zwemmen? Een paar druppels water kan niet zo gauw kwaad hoor, is verdampt voor je het weet. Als je buizen er zomaar uitzakken lijkt het meer op een paar brakke buisvoeten. Trouwens, buisvoetjes in de print gaat niet zo lang goed, daar zou wel eens de oorzaak kunnen liggen. Misschien een resolder job? Zwarte plek op het glas is normaal, dat is niet je probleem. Tik maar eens tegen je buizen. Als het reageerd zijn ze zeker aan vervanging toe.

Frans.

Ik geniet elke keer weer van je snelle en goede antwoorden!;)

Alex

stikel
12 februari 2011, 02:32
moet er bescherming omheen als ik hem vervoer?

Nee, gewoon zo door de regen, vooral met nog warme buizen. Koelen ze lekker snel af wat weer noodzakelijk is voor vervoer. :soinnocent:

Little Jay
12 februari 2011, 11:16
Worden de buizen niet op hun plaats gehouden zoals op dit plaatje? Of is dat een mod?
http://www.charltoncustomshop.com/BJrMod_5_703x600.jpg

cluseau
12 februari 2011, 12:47
Worden de buizen niet op hun plaats gehouden zoals op dit plaatje? Of is dat een mod?


Nee, is geen mod, hebben alle jr's voor zover ik weet.

@jutter, doe het met plezier ;)

Frans.

FruscianteFan
12 februari 2011, 12:51
Tsjah, de Blues Junior is best een fijne versterker maar de (eind)buizen zitten er gewoon niet zo stevig in. Ik heb er echter geen problemen meer mee gehad sinds ik de buisvoeten van de eindbuizen heb laten vervangen door, naar ik meen, keramische exemplaren.

Matthijs24
12 februari 2011, 13:47
Bedankt voor de nuttige posts!
Ik snap deze zin alleen niet:

Trouwens, buisvoetjes in de print gaat niet zo lang goed, daar zou wel eens de oorzaak kunnen liggen.
Frans.

Ik weet niet wat de buisvoetjes zijn en wat ze doen. En ik weet ook niet echt hoe je deze zin bedoeld.

@FruscianteFan: Hoe kan je de buisvoetjes laten vervangen en wat maakt het anders als die vervangen zijn?

FruscianteFan
12 februari 2011, 14:43
Ok, buisvoeten zijn de onderdelen waar de buizen insteken. Oftwel, de dingen die de buizen verbinden aan de versterker. De Blues Junior heeft twee mankementen daarmee: ten eerste zijn ze van plastic. Buizen worden warm, zeker in de BJ die nogal heet staat afgesteld. Vooral de eindbuizen worden zo warm, dat de plastic buisvoeten het niet aankunnen. Als je ze laat vervangen door keramische exemplaren (zoals standaard is in de nieuwste BJ), kunnen ze veel meer warmte hebben.

Het andere mankement is dat de buisvoeten direct op een printplaat gesoldeerd zijn. Is nu eenmaal behoorlijk gevoelig...

Matthijs24
12 februari 2011, 15:37
Oke bedankt tof!
Kan je die gewoon in de winkel kopen of laten bestellen?
En is het echt een vooruitgang en nuttig?

cluseau
12 februari 2011, 15:41
Het andere mankement is dat de buisvoeten direct op een printplaat gesoldeerd zijn. Is nu eenmaal behoorlijk gevoelig...

FruscianteFan bedoeld dat de las waarmee de buisvoet in de print is gesoldeerd spoedig zal gaan scheuren. Van grote invloed daarop zijn trillingen, hoge temperatuur en zware onderdelen zoals een buis. Eigenlijk is het een onhoudbare zaak en zal binnen enkele jaren na ingebruikname storingen gaan geven. De veerdruk op de buizen heeft een gunstige invloed en ook een bias mod is besparend voor je buizen en genoemd verschijnsel.

Hieronder zie je zo'n las welke beginnende scheuring aan het vertonen is.
Belangrijk is om je amp regelmatig te (laten) checken op deze manko's. Wacht je daar te lang mee zou het hele ding zomaar kunnen uitfikken.


http://www.amps-unlimited.nl/images/print6.jpg

FruscianteFan
12 februari 2011, 16:03
Oke bedankt tof!
Kan je die gewoon in de winkel kopen of laten bestellen?
En is het echt een vooruitgang en nuttig?
Dat zou kunnen, ik heb er twee besteld bij tonefactory.nl.

Ik moet wel zeggen, ik heb geprobeerd ze zelf in te bouwen. Ik kreeg hem echter niet meer aan de praat (lag ook aan een paar andere dingen), maar toen heb ik hem voor €50 laten repareren en sindsdien doet hij het weer prima.

edit: ik zie dat ik de versterker sinds 1 juni 2010 weer terug heb, sindsdien dus geen problemen meer gehad. Wel een paar optredens mee gedaan...

Matthijs24
12 februari 2011, 16:08
Oke bedankt mensen:cheerup:.

@Cluseau:Die print? Wat is dat precies?, waar de puntjes (zo noem ik het maar) van de buizen in gaan? Het zwarte plastic?

En die checkups, doen winkels dat? of gitaarbouwer?

FruscianteFan
12 februari 2011, 16:10
Print is de printplaat.

Wie het doet, hangt er een beetje van af. Ik heb hem meerdere keren naar Schreeven gebracht, maar zij laten hem dan ophalen door hun mannetje.

http://www.tonefactory.nl/shop2/socket-polig-print-p-2660.html?osCsid=d2k4hs1l5jr505jn1ir23hib76

Dat zijn geloof ik de buisvoetjes die ik er nu in heb. En die worden dus op de printplaat gesoldeerd...

Matthijs24
12 februari 2011, 16:19
Dankjewel, dit is handig om voor alle 5 de buizen te doen?

cluseau
12 februari 2011, 16:50
@Cluseau:Die print? Wat is dat precies?

Wat je op de foto ziet is een detail opname van één laspuntje. In het midden zit het draadje van het te solderen component en het grote grijze oppervlak wat je ziet is in werkelijkheid maar één rond soldeereilandje van zo'n 3mm rond. Om het centrum heen zie je een crack lopen, het begin van een permanente breuk die wel of niet contact maakt. Als daar nu een hoge spanning op staat bij een relatief hoge stroom zoals in de anode leiding kan er werkelijk een vlamboogje ontstaan wat de hele print voorgoed beschadigd. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van een dergelijke storing