PDA

View Full Version : nieuwe gitaar kopen green day, AC/DC



guitar beast
11 februari 2011, 21:58
Hallo,

Ik wil een nieuwe gitaar kopen, en ik speel vooral green day en AC/DC. Ik heb wel boven de 1000 euro te besteden. Ik zou graag willen weten wat jullie zouden aanraden.

rock on! :blast:

Thiez
11 februari 2011, 22:05
gibson sg, staat een mooie gibson sg ebony op marktplaats voor 750 euro. Leuk dingetje voor ac/dc. en greenday gaat daar ook zeker wel mee lukken.

guitar beast
11 februari 2011, 22:09
gibson sg, staat een mooie gibson sg ebony op marktplaats voor 750 euro. Leuk dingetje voor ac/dc. en greenday gaat daar ook zeker wel mee lukken. Een gibson sg standard?

Thiez
11 februari 2011, 22:11
Ja, specials vind ik persoonlijk niet zo denderend. Maar dat verschilt misschien per persoon.
Die standard kun je zeker geen miskoop aan doen lijkt me. Prima gitaartjes.

Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt, als je les paul mooi vind gaat dat ook prima lukken met ac/dc en greenday. Flying v ook, explorer ook.

Het gaat er ook voornamelijk om wat je verder voor gear hebt? versterker?

Venlonaer
11 februari 2011, 22:20
Gibson Les Paul:lp:

Sanderproductions
11 februari 2011, 22:24
Hallo,

Ik wil een nieuwe gitaar kopen, en ik speel vooral green day en AC/DC. Ik heb wel boven de 1000 euro te besteden. Ik zou graag willen weten wat jullie zouden aanraden.

rock on! :blast:

telecaster , da's duidelijk

RoelSmoel
11 februari 2011, 22:27
telecaster, da's duidelijk

Telecaster in je hol.

Iets met humbuckers zou wel leuk zijn.
Maar ga vooral overal testen en alles bespelen wat je ook maar leuk uit vindt zien, dan weet je in welke richting je het best kunt kijken.
€1000,- is niet echt weinig.. Een EvH Wolfgang Special is voor die prijs wel goed, heb 'm zelf, meer kan ik toch niet zeggen:soinnocent:

macwilliams
11 februari 2011, 23:08
Er zijn ook telecasters met buckers hoor!
Gewoon een paar blackouts in frotten en klaar:ok:

Sanderproductions
11 februari 2011, 23:16
het was geen serieus voorstel hoor, die tele
een mooie lp is het best denk ik, of een sg

RoelSmoel
11 februari 2011, 23:24
het was geen serieus voorstel hoor, die tele

Dan zeg gewoon niks man..

Squier4ever
11 februari 2011, 23:35
Dan zeg gewoon niks man..

Nooit een tele bespeeld zeker? Met een tele kun je echt wel ac/dc en green day spelen hoor. Niet als je met zoemendebijenmetalsoundkutamps speelt, maar met een dikke marshall gaat je dat echt wel lukken. Heerlijk bijtende sound, zoals AC/DC vroeger zelf ook had. Ook echt ideale punkbakkies (Green Day: "punk" *kuch*kuch*) die teles hoor. Kijk maar naar The Clash, maar dat was dan ook nog echte punk.

Kaïn
11 februari 2011, 23:42
Tele's zijn beesten van gitaren... Dikke amp erachter en hebt een rockbeest in je handen. Bijt overal doorheen!

geert1976
12 februari 2011, 00:03
Tja nokken nu met de Tele voorstellen.

AC/DC + Greenday = Gibson.

SG is een goede kanditaat.

Een Tele met humbuckers, produceert geen AC/DC of Greenday sound, einde uit klaar.

Squier4ever
12 februari 2011, 00:18
Tja nokken nu met de Tele voorstellen.

AC/DC + Greenday = Gibson.

SG is een goede kanditaat.

Een Tele met humbuckers, produceert geen AC/DC of Greenday sound, einde uit klaar.

Dikke BS geert. Een tele is een rockbak. En voor beide bands heb je in principe geen bakken met gain nodig. Billy Joe speelt zelf ook niet voor niets op Gibson LP Juniors, met een dikke single coil dus. Niets wat een tele ook niet kan. AC/DC is enerzijds Angus' SG, anders zijds Malcom's Gretsch. Een Gretsch is ook een waanzinnig bijtende rockbak, niets wat een tele ook niet kan. Dus IMO echt geen ireëel voorstel.

geert1976
12 februari 2011, 00:33
Dikke BS geert. Een tele is een rockbak. En voor beide bands heb je in principe geen bakken met gain nodig. Billy Joe speelt zelf ook niet voor niets op Gibson LP Juniors, met een dikke single coil dus. Niets wat een tele ook niet kan. AC/DC is enerzijds Angus' SG, anders zijds Malcom's Gretsch. Een Gretsch is ook een waanzinnig bijtende rockbak, niets wat een tele ook niet kan. Dus IMO echt geen ireëel voorstel.

Dikke BS? ik heb Tele's, Strats. LP's SG's Semi-Hollows en surf gitaren.

Een tele is een rockbak ja, maar een AC/DC en Greenday geluid?, lul op, dat ga je er niet mee krijgen.

Ik gebruik voor AC/DC ene SG in combinatie met een Hao Rust Driver + mijn Peavey versterker.

Voor Greenday pak ik mijn Gibby LP of MM met P90 of eentje met een humbucker (hangt er van af welke vooraan staat). icm een overdrive/distortion

Maar zeker geen Tele, dat klinkt gewoon niet dik en rond genoeg

heb je weleens een Tele?, welke amp heb je noem je gear eens op?

Squier4ever
12 februari 2011, 00:40
Dikke BS? ik heb Tele's, Strats. LP's SG's Semi-Hollows en surf gitaren.

Een tele is een rockbak ja, maar een AC/DC en Greenday geluid?, lul op, dat ga je er niet mee krijgen.

Ik gebruik voor AC/DC ene SG in combinatie met een Hao Rust Driver + mijn Peavey versterker.

Voor Greenday pak ik mijn Gibby LP of MM met P90 of eentje met een humbucker (hangt er van af welke vooraan staat). icm een overdrive/distortion

Maar zeker geen Tele, dat klinkt gewoon niet dik en rond genoeg

heb je weleens een Tele?, welke amp heb je noem je gear eens op?

London City Tele, Gretsch 5120 met TV Jones, Epi Dot met SD Pearly Gates in de brug, Strat met p90 in de brug, J&D Les Paul met de elementen uit mijn Epiphone.

Marshall JTM 30, gebruik alleen clean

Blackstar HT-Dist, Proco RAT, 2x SHO, Lovepedal Eternity clone. Geen enkel probleem met elk van bovenstaande gitaren om een sound te krijgen die in de buurt van beide bands komt. Ik streef ook niet naar 100% hetzelfde klinken, moet wel mijn sound zijn. Maar het kan zeer prima met een tele, is mijn ervaring, jouw ervaring kan en mag anders zijn uiteraard. Zand erover?

geert1976
12 februari 2011, 00:54
London City Tele, Gretsch 5120 met TV Jones, Epi Dot met SD Pearly Gates in de brug, Strat met p90 in de brug, J&D Les Paul met de elementen uit mijn Epiphone.

Marshall JTM 30, gebruik alleen clean

Blackstar HT-Dist, Proco RAT, 2x SHO, Lovepedal Eternity clone. Geen enkel probleem met elk van bovenstaande gitaren om een sound te krijgen die in de buurt van beide bands komt. Ik streef ook niet naar 100% hetzelfde klinken, moet wel mijn sound zijn. Maar het kan zeer prima met een tele, is mijn ervaring, jouw ervaring kan en mag anders zijn uiteraard. Zand erover?

Met een Tele AC/DC en Greenday, nee vind de Tele veel te snerpent (Zowel mijn Pro-Tone, Fender en Tokai Tele)

caliban
12 februari 2011, 01:11
Het gaat zeker met een tele, maar voor de genoemde bands zijn andere gitaren gewoon logischer.

geert1976
12 februari 2011, 01:13
Het gaat zeker met een tele, maar voor de genoemde bands zijn andere gitaren gewoon logischer.

Dat bedoel ik:ok:

Rock Bottom
12 februari 2011, 01:31
Een LP jr achtig geluid haal je imo sneller uit een tele dan een sg of zeker een lp met humbuckers.

DaveItUp
12 februari 2011, 08:16
Waarom, omdat het allebei sc's zijn? Totaal anders, maargoed....

Thiez
12 februari 2011, 11:17
Je kunt ook ac/dc spelen op een banjo, maar het gaat nooit als ac/dc klinken.
Een tele is veel te twangy voor ac/dc.
Ik denk dat opzich alle gibson modellen wel zullen volstaan. Zo een gibson doublecut junior is ook wel heel vet vind ik zelf, meen dat die gitarist van greenday die speelt?
Maar zoals ik al vroeg, is het ook goed om te weten wat de rest van je gear is. Wanneer je een roland cube hebt staan kun je misschien beter je budget wat verdelen. Een gibson special (wat goedkoper dan de standard) en dan een leuk versterkertje erbij.

geert1976
12 februari 2011, 11:21
Je kunt ook ac/dc spelen op een banjo, maar het gaat nooit als ac/dc klinken.
Een tele is veel te twangy voor ac/dc.
Ik denk dat opzich alle gibson modellen wel zullen volstaan. Zo een gibson doublecut junior is ook wel heel vet vind ik zelf, meen dat die gitarist van greenday die speelt?
Maar zoals ik al vroeg, is het ook goed om te weten wat de rest van je gear is. Wanneer je een roland cube hebt staan kun je misschien beter je budget wat verdelen. Een gibson special (wat goedkoper dan de standard) en dan een leuk versterkertje erbij.

De zanger van Greenday speelt meestal op een Gibson LP Junior, met daarin een Gibson P100 humbucker.

DaveItUp
12 februari 2011, 11:51
Ja da's z'n signature, maar in z'n originele junior's zitten geen hb's lijkt me?

geert1976
12 februari 2011, 11:56
Ja da's z'n signature, maar in z'n originele junior's zitten geen hb's lijkt me?

Volgens mij wel, die dingen zijn verkrijgbaar in soapbar en dogear uitvoering, een switch is zo gedaan, effe solderen en klaar

munkie
12 februari 2011, 11:57
DE versterking is de helft van het verhaal. Ik heb wel eens een vrij bekende AC/DC coverband gezien met de verkeerde gitaren en de verkeerde versterking. Gibson SG op een ouwe JMP Marshall met een ouwe 4X12 box, opendraaien en klaar ben je.

geert1976
12 februari 2011, 11:59
DE versterking is de helft van het verhaal. Ik heb wel eens een vrij bekende AC/DC coverband gezien met de verkeerde gitaren en de verkeerde versterking. Gibson SG op een ouwe JMP Marshall met een ouwe 4X12 box, opendraaien en klaar ben je.

Klopt, daarom gebruik ik een Hao Rust Driver (imiteert de Marshall plexi)

caliban
12 februari 2011, 13:38
DE versterking is de helft van het verhaal. Ik heb wel eens een vrij bekende AC/DC coverband gezien met de verkeerde gitaren en de verkeerde versterking. Gibson SG op een ouwe JMP Marshall met een ouwe 4X12 box, opendraaien en klaar ben je.

Eigenlijk meer dan de helft :)

Malle Eppie
12 februari 2011, 14:07
Een elektrische...

Sanderproductions
12 februari 2011, 14:33
Een elektrische...

met snaren eh?

ja, denk toch dat een sg het beste voor je is

Thiez
12 februari 2011, 14:40
als je voor die sg van marktplaats gaat (ebony standard) dan moet je wat onder de prijs gaan zitten. Ik heb contact gehad met de verkoper en misschien is 700 wel te doen.

Chocola
12 februari 2011, 14:53
Mijn ervaringen:

Heb een goede SG gehad, was helaas erg kut qua evenwichtspunt waardoor de hals altijd naar beneden wilde. Dus heb ik hem verkocht, ook al klonk hij lekker en kwam er prima AC/DC geluid uit.

Nu heb ik een meerdere Les Pauls en hier komt eigenlijk ook een prima AC/DC geluid uit, maar toch net een stukje voller/warmer dan een SG, houd daar rekening mee.

Ook heb ik nu een Strat en god dat ding klinkt nog veel meer AC/DC dan mijn Les Pauls, helemaal bij Shook me all night long kunnen die Les Pauls gewoon niet dat perfecte geluid eruit krijgen en kan die Strat het wel. Uiteraard is sound subjectief en zullen anderen hun SG of Les Paul de heilige graal wat betreft AC/DC-sound vinden.

Overigens, ik speel normaal nooit Greenday maar heb het net even gespeeld en dan klinken de Les Pauls toch een stukje meer overtuigend "greenday", al vind ik die strat lekkerder klinken an sich.

Tele's vind ik al snel erg twangy, al zijn ze (met buckers) meer dan geschikt voor punk en rock e.d.

Overigens ben je er lang niet met enkel en alleen de gitaar. Amp + speakers zijn eigenlijk nog belangrijker voor je uiteindelijke sound. Vergeet die niet dus ;).

kapepper
12 februari 2011, 15:03
telecaster , da's duidelijk

;)


ac/dc = gibson sg

Thiez
12 februari 2011, 16:02
Ik snap nooit dat probleem van neck dive. Je hebt je hand toch aan die hals als je speelt? En anders pak je een suede gitaarband en dan glijd hij niet over je schouder. Niks aan het handje.
Om daar een gitaar voor te verkopen vind ik beetje apart maar goed ;)

Gretsch 5120
12 februari 2011, 16:03
Nope.....

AC/DC = Gretsch

Malcolm rules :blast:

DaveItUp
12 februari 2011, 16:16
Volgens mij wel, die dingen zijn verkrijgbaar in soapbar en dogear uitvoering, een switch is zo gedaan, effe solderen en klaar

Lijkt me zeer sterk dat hij dat doet bij z'n 50s juniors.

DaveItUp
12 februari 2011, 16:18
AC/DC is vooral Marshall. Niet echt een gecompliceerde tone natuurlijk.

nickofzo
12 februari 2011, 16:25
Ik snap nooit dat probleem van neck dive. Je hebt je hand toch aan die hals als je speelt? En anders pak je een suede gitaarband en dan glijd hij niet over je schouder. Niks aan het handje.
Om daar een gitaar voor te verkopen vind ik beetje apart maar goed ;)

dan ben ik niet de enige die dat vind. mijn sg en les paul hebben het overigens ook allebij, geen enkel probleem mee

kblanken
12 februari 2011, 17:36
Tja nokken nu met de Tele voorstellen.

AC/DC + Greenday = Gibson.

SG is een goede kanditaat.

Een Tele met humbuckers, produceert geen AC/DC of Greenday sound, einde uit klaar.

Greenday is oorspronkelijk toch echt een Fender (Fernandez..) geluid hoor! En ik kan me ook herinneren dat in ieder geval de helft van het geluid van AC/DC uit een Gretsch komt...

Een Gibson met p90's lijkt me een goede keuze, een LP Special of junior bijvoorbeeld.
Een (hardtail) strat met een humbucker in de brugpositie lijkt me ook geen verkeerde keuze!

Misschien allebei? Een junior vind je wel voor 650, een redelijke strat voor 500 moet ook lukken!

Of toch die Tele, heb je de rest van je leven geen andere gitaar meer nodig...

leroni
12 februari 2011, 17:37
Nope.....

AC/DC = Gretsch

Malcolm rules :blast:


jij snapt het



@ts
een tele met hb in de brug misschien een optie
een 2e hands gretsch jet
p90 les paul
elke iets dikkere sound kan volgens mij wel

die gast van greenday gebruikt volgens mij van alles wat
gibson, fender strat en gretsch hollow
en ac/dc sound is voor mij malcolm zn sound en niet die van angus
een les paul vind IK te voor ac/dc

MeneerJoost
13 februari 2011, 12:54
telecaster , da's duidelijk
?! The fuck:???:

Les Paul, SG wat een originaliteit maar weer:sssh:

En een leuk overdrivie derbij nooit verkeerd(:

caliban
13 februari 2011, 14:34
Topicstarter, wat voor amp ga je ermee gebruiken?

guitar beast
13 februari 2011, 16:28
Topicstarter, wat voor amp ga je ermee gebruiken?Ik ga waarschijnlijk een line 6 spider IV 75 erbij kopen, alleen dit weet ik nog niet zeker. Dit is vooral voor alle ingebouwde effecten en song settings die je erin hebt zitten. De looper is trouwens ook erg handig. Ik sta open voor suggesties voor betere versterkers.

Venlonaer
13 februari 2011, 17:03
Ik ga waarschijnlijk een line 6 spider IV 75 erbij kopen, alleen dit weet ik nog niet zeker. Dit is vooral voor alle ingebouwde effecten en song settings die je erin hebt zitten. De looper is trouwens ook erg handig. Ik sta open voor suggesties voor betere versterkers.

Ik zou eens kijken naar blackstar:ok:

Exi
13 februari 2011, 17:17
Dit is vooral voor alle ingebouwde effecten
Effecten heb je bij Greenday en AC/DC in ieder geval niet nodig.
Het is ook zonde om zo'n amp te gebruiken met een Gibson.

Wat heb je nu voor gear? En is de versterker voor alleen thuis of niet?

geert1976
13 februari 2011, 17:37
Effecten heb je bij Greenday en AC/DC in ieder geval niet nodig.
Het is ook zonde om zo'n amp te gebruiken met een Gibson.

Wat heb je nu voor gear? En is de versterker voor alleen thuis of niet?

Mee-eens, ik ben ook niet echt wild van die Line6 amps.

caliban
13 februari 2011, 19:00
Je hebt een redelijk groot budget voor alleen een gitaar. Je kan een gepaste gitaar voor minder vinden, dus heb je meer geld voor een versterker, zou ik zeker en vast wel voor een buizenamp gaan.

Thiez
13 februari 2011, 19:28
Zou dan idd ook kijken naar een Gibson special (deze zijn 2e hands aardig goedkoop te vinden, 500 moet wel lukken vaak) en dan houd je een mooie budget over voor een 2e hands buizenamp. Bijvoorbeeld boven genoemde blackstar. Of je kan ook kijken naar een zelfbouw marshall clone, deze komen vaak voorbij op marktplaats en zit toch wel de marshall sound in. Maar omdat het zelfbouw is kunnen ze er nooit veel voor vragen.

guitar beast
13 februari 2011, 21:08
Ok, ik ben wel een aardige marshall fan, dus zouden jullie een marshall versterker kunnen aanraden voor ongeveer rond de 500 euro. 2de hands vind ik niet erg. Ik speel trouwens voornamelijk thuis met mijn versterker en gitaar. En is er erg veel verscil tussen
de sg standard en special?

Jay75
13 februari 2011, 21:53
Gewoon een Marshall Haze 40 kopen of een Blackstar HT Club 40, in de range, zitte wel goed, SG Special erbij inderdaad, klaar!

Oudere JCM 800 van Marshall is ook altijd goed, combootje voor rond de 500 moet lukken.

Succes en rocknroll :)

Thiez
13 februari 2011, 21:58
Een marshall voor 500 zou ik zoiets pakken, een jcm800 combootje
http://link.marktplaats.nl/417698465

Of nog beter voor acdc is deze, een JMP combo denk dat met wat afdingen op de beschadigingen er best 500 van te maken is.
http://www.dijkmansmuziek.nl/online-winkel/8-occasion/occasion/699-marshall-jmp-master-model-100w-lead

De special is een goedkopere versie van de standard. Hij heeft geen bindingen bijvoorbeeld en je merk dat hij wat kwaliteit betreft wel iets lager zit dan de standard. Maar het is nog steeds een erg gave gitaar waar je jaren mee vooruit kan zo een special.
Ik kan wel aanraden de gitaren goed te testen, want er zit aardig wat verschil in de gitaren van gibson, zeker de specials naar mijn weten. Ik het een keer een zwarte in handen gehad die echt prima speelde, maar ook een keer een special faded die ik zelfs nog onder mijn epiphone verkoos.

Jay75
13 februari 2011, 22:10
Ja een JMP is helemaal goed natuurlijk, die heb ik, zou dan wel zoeken naar een 50 watter, 100 moet je veel te hard zetten om echt lekker te laten klinken ;)

Maar die JCM 800 is al een hele goede optie inderdaad!

Ik heb ons plaatje, zie linkje below, ingespeeld met een SG ( geen special maar ach..) en een JCM 800, type 4010, 1 keer 12 50 watt combootje. Krijg je een beetje een idee misschien.

guitar beast
13 februari 2011, 22:45
Gewoon een Marshall Haze 40 kopen of een Blackstar HT Club 40, in de range, zitte wel goed, SG Special erbij inderdaad, klaar!

Oudere JCM 800 van Marshall is ook altijd goed, combootje voor rond de 500 moet lukken.

Succes en rocknroll :)
Ok, maar heeft de haze 40 niet een beetje te hoog volume om thuis te spelen? Ik wou ook nog vragen of de sg special wel geschikt is voor een green day sound?

Chocola
13 februari 2011, 22:51
Ok, ik ben wel een aardige marshall fan, dus zouden jullie een marshall versterker kunnen aanraden voor ongeveer rond de 500 euro. 2de hands vind ik niet erg. Ik speel trouwens voornamelijk thuis met mijn versterker en gitaar. En is er erg veel verscil tussen
de sg standard en special?

Hoe zit het met ouders en geluid? Mag je flink blazen of hebben ze liever dat je helemaal niet speelt?

guitar beast
13 februari 2011, 22:57
Hoe zit het met ouders en geluid? Mag je flink blazen of hebben ze liever dat je helemaal niet speelt?

Mijn ouders vinden het leuk als ik gitaar speel maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de buren.;)

Chocola
13 februari 2011, 22:57
Ja een JMP is helemaal goed natuurlijk, die heb ik, zou dan wel zoeken naar een 50 watter, 100 moet je veel te hard zetten om echt lekker te laten klinken ;)

Maar die JCM 800 is al een hele goede optie inderdaad!

Ik heb ons plaatje, zie linkje below, ingespeeld met een SG ( geen special maar ach..) en een JCM 800, type 4010, 1 keer 12 50 watt combootje. Krijg je een beetje een idee misschien.

Zie ik je nou in video's spelen met een Gretsch? Waarom live Gretsch en studio SG?

Chocola
13 februari 2011, 23:01
Mijn ouders vinden het leuk als ik gitaar speel maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de buren.;)

Ik zou dan in jouw geval wel zoeken naar een amp met master volume control. Ik weet nog hoe het hier ging op mijn kamer, en dat was nog net niet met een pincet de volume knop bewegen omdat het gewoon keihard was (veel te hard) en mijn kamer te klein was. Probleem is alleen dat je er geen lekkere crunch uit krijgt als je de voorversterker niet een beetje op zijn buizen trapt.

Dus een leuke 50 of 100 watt marshall kan wel, maar ik zou dan toch serieus kijken naar een MVC of een andere oplossing (attenuator bijv.).

guitar beast
13 februari 2011, 23:12
Ik zou dan in jouw geval wel zoeken naar een amp met master volume control. Ik weet nog hoe het hier ging op mijn kamer, en dat was nog net niet met een pincet de volume knop bewegen omdat het gewoon keihard was (veel te hard) en mijn kamer te klein was. Probleem is alleen dat je er geen lekkere crunch uit krijgt als je de voorversterker niet een beetje op zijn buizen trapt.

Dus een leuke 50 of 100 watt marshall kan wel, maar ik zou dan toch serieus kijken naar een MVC of een andere oplossing (attenuator bijv.).

Sorry, maar wat is een attenuator of MVC?:???:

JeroenP
13 februari 2011, 23:39
een powersoak. Lijkt een beetje op een volumeknop tussen je amp en je speakers. Wel het volle vermogen van de amp, maar niet de immense luchtverschuiving:ok:

Jay75
14 februari 2011, 00:37
Zie ik je nou in video's spelen met een Gretsch? Waarom live Gretsch en studio SG?

Ow, ik heb wel meer gitaren, maar voor de opnames alleen 2 SG's gebruikt, 1 Deluxe uit 1971 en de gedubbelde partij is een usa std die in de studio stond. Maar uh, die Gretsch had ik ten tijde van de opnames nog niet :)

guitar beast
14 februari 2011, 07:43
Zijn de gibson sg special en standard uberhaupt wel geschikt voor een green day sound?

Rembull1980
14 februari 2011, 09:34
Als je meer dan 1000 euro hebt haal je een Gibson LP Junior (nieuw €555) en een Gibson SG Special Faded (nieuw €599). Zit je op 1154 euro. Heb je voor beide "het" geluid. Wil je 1 gitaar, kijk dan eens door naar de winkel te gaan en speel alle soorten die mensen hier hebben aangedragen. Kies degeen die het lekkerst speelt en kies daarna welke geluid dan het beste is. En vergeet je versterker niet. Voor AC/DC is een pedal + Marshall Class 5 echt een goedkope optie. Voor Greenday is het een Marshall geluid, JCM 800 om precies te zijn (even in google gezocht is een youtube filmpje van wat hij gebruikt). Veel keuzes, maar gaat er uiteindelijk om wat jij hoort en wat jij lekker vind spelen!

DaveItUp
14 februari 2011, 14:14
En nog iets. Zo bijzonder is dat green day geluid niet en ac/dc eigenlijk ook niet echt. Dus waar hebben we 't over.

Exi
14 februari 2011, 14:40
AC/DC = Marshall, Greenday denk ik ook Marshall.
Ik denk dat je met de juiste versterker (Marshall sound dus) al een heel eind komt. Als de gitaar maar humbuckers heeft (met niet teveel output).
Billy Joe van Greenday heeft ook tig gitaren gebruikt van vele Fender modellen tot Gibson tot Gretch.
Ik zou een gitaar nemen die je zelf heel fijn in de hand vindt liggen en waar je zelf blij van wordt en niet omdat iemand anders die ook heeft.

Mening: Je hoeft het er niet mee eens te zijn

Bram+
14 februari 2011, 15:00
Zijn de gibson sg special en standard uberhaupt wel geschikt voor een green day sound?

De green day sound krijg je eigenlijk alleen maar met een Amerikaanse PRS (pre-factory) of een Nik Huber i.c.m. een Dumble versterker. Een originele '58-60 Gibson Les Paul is ook goed. Als alternatief kun je iedere willekeurige gitaar in de prijsklasse EUR 50 t/m EUR >5000 nemen (bij voorkeur met humbucker in brugpositie) en een versterker met enig volume.

Riky
14 februari 2011, 15:39
En nog iets. Zo bijzonder is dat green day geluid niet en ac/dc eigenlijk ook niet echt. Dus waar hebben we 't over.

Precies!
Ik kan op mn strat ook wel een vet rock/ AC/DC achtig geluid halen.
Precies het geluid krijg je toch nooit en moet je niet willen.
Je hoeft niet dezelfde gitaar te hebben of de intentie van de sound te krijgen die je graag wil bereiken.
Ga voor een gitaar waar jij je lekker bij voelt en die je tof vind klinken.
Als je zo'n gitaar te pakken hebt krijg je er alle geluiden wel uit die je wil.

Alles wat nog over blijft is gewoon je eigen skills. Vaker gezegd hier, maar zo is het in mijn ogen wel.

Rembull1980
14 februari 2011, 15:41
AC/DC = Marshall, Greenday denk ik ook Marshall.
Ik denk dat je met de juiste versterker (Marshall sound dus) al een heel eind komt. Als de gitaar maar humbuckers heeft (met niet teveel output).
Billy Joe van Greenday heeft ook tig gitaren gebruikt van vele Fender modellen tot Gibson tot Gretch.
Ik zou een gitaar nemen die je zelf heel fijn in de hand vindt liggen en waar je zelf blij van wordt en niet omdat iemand anders die ook heeft.

Mening: Je hoeft het er niet mee eens te zijn

Had de vrijheid genomen om het uit te zoeken.. zie op youtube een film erover van hun stage gear.
http://www.youtube.com/watch?v=A4xm9A2rkEQ

geert1976
14 februari 2011, 16:19
Is de Marshall jcm 800 goed voor green day en ac/dc?

Yup dat voldoet prima:ok:

guitar beast
14 februari 2011, 16:21
Yup dat voldoet prima:ok: Ehm... Ik speel voornamelijk thuis en mijn kamer is niet zo heel groot dus ik denk dat ik dat toch maar even niet doe. Ik denk dat ik voor de haze 40 ga. (Ik ga hem natuurlijk wel eerst uittesten.):gitarist:

Squier4ever
14 februari 2011, 16:30
Ehm... Ik speel voornamelijk thuis en mijn kamer is niet zo heel groot dus ik denk dat ik dat toch maar even niet doe. Ik denk dat ik voor de haze 40 ga. (Ik ga hem natuurlijk wel eerst uittesten.):gitarist:

Die gaat waarschijnlijk al veel en veel te hard voor op een kamertje. Er is ook een Haze 15 toch? Die gaat denk ik al meer dan hard genoeg. Je kan met een 15 watt buizenbak namelijk makkelijk optreden, mits goede speakers...

Sinner1980
14 februari 2011, 16:46
Beetje jammer dat Greenday tegenwoordig geasocieerd wordt met de les paul junior sig van BJ Armstrong.
Toen die gast nog echt rockte speelde hij op een Fernandes strat met een SD bucker in de brug. Live doet hij dit rouwesn nog steeds als de goede oude nummers gaat spelen. Als de nieuwere Greenday sound je ding is dan is die junior natuurlijk wel helemaal goed...dan nog ff een Mesa erbij en je bent het mannetje.
ACDC is helemaal de andere kant op; Marshall en een dikke Gretsch of een SG natuurlijk.

Beetje moeilijk dus maar goed; met een leuke Marshall en een SG of een les paul heb je een leuke middenweg. Budgettechnisch is de SG wel het handigst lijkt me,kun je daarna doorsparen voor de juiste amp (GEEN Line 6...bah)

guitar beast
14 februari 2011, 20:54
Zou het een goed idee zijn om de Marshall jcm 800 zonder cabinet erbij te kopen voor thuis?

Thiez
14 februari 2011, 21:06
als je geen geluid wilt wel haha. Als je een top koopt moet er altijd een cabinet aan hangen.
Ik denk dat je met die JCM800 combo van marktplaats een heel gaaf versterkertje hebt. die klinken op lager volume ook nog steeds goed, op hoger volume natuurlijk wel vetter.
Als je lager wattage zoekt voor thuis zou ik kijken naar de blackstar HT-venue serie.

guitar beast
14 februari 2011, 21:29
als je geen geluid wilt wel haha. Als je een top koopt moet er altijd een cabinet aan hangen.
Ik denk dat je met die JCM800 combo van marktplaats een heel gaaf versterkertje hebt. die klinken op lager volume ook nog steeds goed, op hoger volume natuurlijk wel vetter.
Als je lager wattage zoekt voor thuis zou ik kijken naar de blackstar HT-venue serie.
Welke advertentie op marktplaats bedoel je precies?

Sinner1980
14 februari 2011, 22:11
Zou het een goed idee zijn om de Marshall jcm 800 zonder cabinet erbij te kopen voor thuis?

Nee...sowieso is een buizenbak voor thuis niet echt handig. Ga eens testen in de winkel;weet je meteen waarom

Jay75
14 februari 2011, 23:20
Als het voor thuis is en je wilt buizen zou ik idd kijken naar die Haze 15 of de HT 5 van Blackstar.

caliban
15 februari 2011, 00:14
Van een kant zouden we hem twee verschillende gitaren aanraden om samen te kopen, om helemaal de juiste sound te kunnen krijgen, maar als het dan op de amp aankomt, zouden we toegevingen doen... Slaat echt nergens op. Als hij ACDC en GD sound wil hebben, zeker een JCM800 type versterker kopen, en daarbij een SG, LP, whateva achtige gitaar die hij zelf leuk vindt spelen. Dus net geen toegevingen qua amp, gezien naar mijn ervaring sound en zeker overdrivesounds erg bepaald worden door de amp. En een 50 watt JCM800 is toch thuis te gebruiken. Het is geen echte slaapkamer amp, maar komaan, slaapkamer en amp is een contradictio in terminis. Amps dienen om mee het beest uit te hangen :p. En eventueel een powersoak.

guitar beast
15 februari 2011, 07:33
Van een kant zouden we hem twee verschillende gitaren aanraden om samen te kopen, om helemaal de juiste sound te kunnen krijgen, maar als het dan op de amp aankomt, zouden we toegevingen doen... Slaat echt nergens op. Als hij ACDC en GD sound wil hebben, zeker een JCM800 type versterker kopen, en daarbij een SG, LP, whateva achtige gitaar die hij zelf leuk vindt spelen. Dus net geen toegevingen qua amp, gezien naar mijn ervaring sound en zeker overdrivesounds erg bepaald worden door de amp. En een 50 watt JCM800 is toch thuis te gebruiken. Het is geen echte slaapkamer amp, maar komaan, slaapkamer en amp is een contradictio in terminis. Amps dienen om mee het beest uit te hangen :p. En eventueel een powersoak.

Dus jij adviseerd om een jcm 800 met een cabinet erbij te kopen? Of bedoel je de jcm 800 combo?

G.G.
15 februari 2011, 07:50
Een tele is een rockbak ja, maar een AC/DC en Greenday geluid?, lul op, dat ga je er niet mee krijgen.
.....
Maar zeker geen Tele, dat klinkt gewoon niet dik en rond genoeg


Geen probleem hoor Geert :soinnocent: Zou best moeten kunnen met een tele, zolang het maar de juiste tele is.

http://img15.imageshack.us/img15/4739/15022011344.jpg (http://img15.imageshack.us/i/15022011344.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Thiez
15 februari 2011, 11:07
Welke advertentie op marktplaats bedoel je precies?

Een marshall voor 500 zou ik zoiets pakken, een jcm800 combootje
http://link.marktplaats.nl/417698465

Deze bedoel ik, van een paar posts geleden. Maar gezien de biedingen is deze inmiddels al weg.
Dit is een latere JCM800 met pre- en mastervolume en dus ook zeker een goede sound thuis geeft. Plus als je zo een versterker koopt kun je ook nog eens in een band spelen ooit misschien. Wanneer je blackstar HT-5 pakt is het leuk voor thuis maar bandwerk wordt het wat krap.

caliban
15 februari 2011, 13:25
Dus jij adviseerd om een jcm 800 met een cabinet erbij te kopen? Of bedoel je de jcm 800 combo?

Combo of halfstack moet je zelf kiezen :), beide geen slechte optie.