PDA

View Full Version : TABS: Wie helpt me?!



anoniem
7 januari 2002, 17:08
Ik kan behoorlijk mijn weg vinden op mijn akoestische gitaar, maar het lukt me maar niet om tabs te kunnen lezen! Waar op internet, engels of nederlands kan ik vinden waar er uitgebreid aandacht wordt besteed over TABS! Heel leuk dat er zoveel tabs zijn, maar ik kan er zo weinig mee als ik het niet snap! Bijv. ik wil een C/E spelen: C/E = 032010 (hoe moet ik dat zien?) of deze: D/F# = 2x0232

please wie helpt me uit de brand!

mijn dank is groot.

TaylorBaby

sickpunk
7 januari 2002, 17:48
E--0---
A--3---
D--2---
G--0---
B--1---
e--0---

christian
7 januari 2002, 21:09
C/E kan je zo spelen

E--0--------
A--3--------
D--2--------
G--0--------
B--1--------
e--0--------

en D/F# kan je ook zo spelen

E--2--------
A--0--------
D--0--------
G--2--------
B--3--------
e--2--------

veel succes

groetjes christian

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: christian op 2002-01-07 22:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: christian op 2002-01-07 22:33 ]</font>

anoniem
7 januari 2002, 21:53
Op 2002-01-07 21:09, schreef christian:
C/E kan je zo spelen

E--0--------
A--1--------
D--0--------
G--2--------
B--3--------
e--0--------

dan speel je de c andersom?? lijkt me een beetje vaag maar ok!! (klopt dus geen hol van)

sickpunk
7 januari 2002, 21:54
sorry bovenstaande was/is van mij vergat user name in te voeren

christian
7 januari 2002, 22:32
ja sorry dat is waar zal het ff corigeren

anoniem
8 januari 2002, 09:59
Zeg, hoe is het in godsnaam mogelijk dat je al wel redelijk overweg kunt met je instrument terwijl je zulke - logische - tabs niet lezen kunt?

-- Dirk --

Ps. Toegegeven, ik had er in het begin ook moeilijk mee..

PeArLjAm
8 januari 2002, 17:17
UHm sorry hoor jongens mar een c moet zo:

e --0--
B --1--
G --0--
D --2--
A --3--
E --0--

en niet omgedraaid zoals jullie deden

anoniem
9 januari 2002, 11:56
--------------------------------------------------------------------------------
Zeg, hoe is het in godsnaam mogelijk dat je al wel redelijk overweg kunt met je instrument terwijl je zulke - logische - tabs niet lezen kunt?

-- Dirk --

Ps. Toegegeven, ik had er in het begin ook moeilijk mee..



HEEL SIMPEL, IK SPEEL OP GEHOOR, AL VANAF MIJN 5E JAAR! IK HOEF GEEN NOTEN TE KUNNEN LEZEN OM MIJN WEG OP DE GITAAR TE VINDEN!
Maar tegenwoordig zij TABS nogal veel voorkomend, dus wil ik ze graag leren! capiche??

anoniem
9 januari 2002, 13:11
Om de ins en outs van Tabs te leren kun je wellicht een Total Guitar, Music Maker of elk ander gitaarblad kopen waar tabs in staan. Total Guitar heeft ALTIJD een volledige pagina waarin de uitleg over het lezen van tabs erg uitgebreid staat.
Er staat trouwens bij een groot aantal tabs die je van het Internet download ook een uitgebreide uitleg.
Tenslotte staat er op het Internet een demo programma genaamd TablEdit waar de tabs interactief worden voorgespeeld en je gelijktijdig de posities op de hals te zien krijgt. Inclusief een klassieke notenbalk.
Overigens speel ik zelf ook uitsluitend op gehoor, maar schrijf mijn muziek vervolgens in Tabulatuur op. Kan namelijk niet alles allemaal maar onthouden en ben al een aantal stukken verloren omdat ik ze niet opgeschreven had.

Mzzl


Cor Oldenburg

anoniem
9 januari 2002, 15:42
dat helpt! TablEdit ik snap er de ballen van! kun je nou niet gewoon iets simpels laten zien, hoe het werkt? sjeez die termen snap ik niets van:-(

anoniem
10 januari 2002, 07:56
Ik zal ook een poging wagen om je het uit te leggen, een tab (tabulatuur) is een manier om op te schrijven wat je gespeeld hebt of om te zien wat je moet spelen. In tegenstelling tot een notenbalk heeft een tab 6 lijnen, ivp 5 bij de notenbalk. Die lijnen zijn de snaren van je gitaar. In die 6 lijnen staan her en der cijfers. Als in de bovenste lijn een 2 staat wordt er bedoeld dat je de eerste snaar (hoge e) bij de 2e fret indrukt met je linkerhand en vervolgens aanslaat. Staan er op verschillende lijnen 2 cijfers echt boven elkaar dan moet je die 2 snaren tegelijkertijd aanslaan. Was dit het antwoord wat je zocht? Als dit allemaal duidelijk is en het lukt nog niet heb ik maar 1 ander advies : oefenen oefenen oefenen.
Als je flitsende stukken uit je hoofd kunt spelen en je moet ze dan voor het eerst van papier spelen zul je zien dat je er 3x zolang overdoet, maat oefening baart kunst.

succes

Steef
14 januari 2002, 18:32
Waar kan ik dat Tab|Edit ergens downlosden. Lijkt me wel een handig programmaatje!

anoniem
18 januari 2002, 11:29
Over een tijdje heb ik mijn geschreven gitaar les klaar; als je die doorneemt weet je precies hoe je alles moet doen.

CAPICHE? Grrr:)

Sjaak_H
18 januari 2002, 12:13
In aansluiting op de uitleg 3 berichten hierboven:
Als in de tab op een bepaalde snaar een 0 staat betekent dit dat je de snaar wel aanslaat, maar als losse snaar, dus geen Fret afklemmen. Staat er een X dan betekent dat dat je de snaar niet aanslaat.

Kortom als een C-accoord is omgezet tot
X32010 dan speel je daat als volgt

Lage e-snaar: niet aanraken
a-snaar: ringvinger op de 3e fret
d-snaar: middelvinger op de 2e fret
g-snaar: los spelen
b-snaar: wijsvinger op de 1e fret
hoge e-snaar: los spelen

Vervolgens aanslaan die hap!

N.B. welke vinger je op welke fret plaatst haal je niet uit de tabs!

Als het nu nog niet duidelijk is, kun je dan aangeven wat onduidelijk is?

Sjaak_H
18 januari 2002, 12:27
Kijk anders eens op http://www.chordfind.com. Daar worden alle accoorden ook gevisualiseerd. Misschien helpt dat je op weg.

Anno 1985
2 april 2002, 18:23
Je hebt 6 lijnen boven elkaar staan.. right?
een normale notenbalk heeft er 5, maar die hebben we nu niet. De onderste lijn geeft de 6e snaar aan (de dikste) die daar boven de 5e etc.. etc. de getallen op de lijnen geven aan in wel vakje je vinger moet plaasten..

bijv;

--------|
--------|
------2-|
------0-|
-0-3----|
--------|

en de plaats van links naar rechts geeft ongeveer de tijd aan wanneer de de noten aan moet slaan... en de | het einde van de maat.

fleta
3 april 2002, 22:07
Kijk eens op http://powertab.guitarnetwork.org/ . Hier kun je een tab editor downloaden, die normale noten en tabalatuur onder elkaar laat zien.