PDA

View Full Version : Probleempje met Auto-Wah



TopRob
11 februari 2011, 19:14
Ik heb onlangs een tweedehands auto-wah aangeschaft (een Boss AW-2).
Ik loop nu tegen het volgende probleem aan: zodra ik de auto-wah inschakel, hoor ik meteen een wah-wah-geluid door m’n luidsprekers, terwijl ik nog geen snaar heb aangeraakt. Vooral bij hogere volumes is dat vrij irritant. Bij stille passages in nummers, hoor je 'm gewoon door-wah'en (wat een woord...)
Zou het kunnen zijn dat ik de AW-2 op een verkeerde plek in mijn effectketen heb staan? Hij staat nu vooraan, direct na m’n tuner. Ik heb de “volgorde van pedalen-FAQ” al geraadpleegd, maar daar ben ik, wat dit probleempje betreft, niet veel wijzer van geworden. Wie weet hier iets op?

Il_Falco
11 februari 2011, 19:24
Ik denk dat het te maken heeft met 'true bypass'. Dat het effect 'bloed' in je signaal. Dit komt vaak voor bij phasers, flangers.. Met mijn Micro Q-tron heb ik er geen last van. Ik heb er wel geen oplossing voor...

Tot zover mijn nuttige post :soinnocent:

Dealer
12 februari 2011, 16:42
ligt dat niet in canada?

sorry flauw en offtopic

robert-gitarist
12 februari 2011, 16:50
Wat is je volgorde nu dan van al je pedalen?
Ik zou gewoon eens allerlei combinaties uitproberen en kijken of je daar ergens de oplossing kunt vinden.

Il Falco, Boss heeft geen true bypass maar maakt gebruik van buffers ;)

Bernardduur
12 februari 2011, 18:51
Ik heb onlangs een tweedehands auto-wah aangeschaft (een Boss AW-2).
Ik loop nu tegen het volgende probleem aan: zodra ik de auto-wah inschakel, hoor ik meteen een wah-wah-geluid door m’n luidsprekers, terwijl ik nog geen snaar heb aangeraakt. Vooral bij hogere volumes is dat vrij irritant. Bij stille passages in nummers, hoor je 'm gewoon door-wah'en (wat een woord...)
Zou het kunnen zijn dat ik de AW-2 op een verkeerde plek in mijn effectketen heb staan? Hij staat nu vooraan, direct na m’n tuner. Ik heb de “volgorde van pedalen-FAQ” al geraadpleegd, maar daar ben ik, wat dit probleempje betreft, niet veel wijzer van geworden. Wie weet hier iets op?

Is normaal!

Het is namelijk niet een envelope filter maar een auto-wah. Het wah't ahw vanzelf zonder aanslaggebonden te zijn. Anders dan envelope filters en zo.......

Een wah pedaal heeft een beetje hetzelfde probleem

Il_Falco
12 februari 2011, 19:35
Wat is je volgorde nu dan van al je pedalen?
Ik zou gewoon eens allerlei combinaties uitproberen en kijken of je daar ergens de oplossing kunt vinden.

Il Falco, Boss heeft geen true bypass maar maakt gebruik van buffers ;)

Blijkbaar heb ik dan niets nuttigs gezegd ;)

tommus42
12 februari 2011, 20:09
Hee de AW-2, heb ik ook gehad, mooi ding.
Als je de speed op 0 zet, ben je als ik me goed herinner, dat probleem kwijt.
Je gebruikt dat modulerende effect dan niet.

robert-gitarist
12 februari 2011, 20:44
Ja, maar dan ben je ook meteen grotendeels van je effect kwijt ;) Is nou niet echt een hele denderende oplossing.
Ik heb ook een AW-2, zou morgen eens kijken als ik tijd heb. Ik weet wel dat als je hem heel subtiel insteld, dat je als ware meer een phaser achtig pedaal krijgt.

Tankman
12 februari 2011, 21:01
Ik heb er wel geen oplossing voor...



Heb je er nou wel of geen oplossing voor.:dontgeti:








:D

Il_Falco
12 februari 2011, 22:26
Heb je er nou wel of geen oplossing voor.:dontgeti:
:D

Als TS zijn pedaal uit de keten haalt, dan heb je het probleem niet meer... Telt dit als oplossing? :soinnocent:

Il_Falco
12 februari 2011, 22:28
On-topic: het heeft niets met je plaats van het pedaal te maken, meer met het feit dat hij niet true-bypass is. Als je niet speelt maar het pedaal staat aan, dan krijg je een beetje waheffect. Ik heb hetzelfde met mijn Flangerstand op de Marshall regenerater. Aan jou of het storend is of niet (en er eventueel iets aan te doen.)

Maleco
13 februari 2011, 13:29
Ik heb altijd wel een klein beetje ruis op m'n amp, zet ik vervolgens m'n flanger aan dan hoor je dat over die ruis. Word het probleem ook minder als je geen distortion aan hebt?

TopRob
17 februari 2011, 08:03
Het is namelijk niet een envelope filter maar een auto-wah.

Is dat niet precies hetzelfde, een auto-wah/envelope filter?

jasses
17 februari 2011, 10:44
ha, de aw2, nog wel ergens spijt dat ie weg is, hoewel ik 'm erg weinig gebruikte. Ik denk dat er erg weinig aan je probleem te doen is. Vanaf dat je'm aanzet, begint hij te wahen. Clean merk je dit niet echt, maar veel versterkers ruisen toch wat vanaf dat je drive hebt opstaan, en dan hoor je het inderdaad. Ik zou 'm trouwens ook vooraan in de keten zetten. je kan wat andere plaatsen proberen en zien of het je probleem helpt, maar denk eraan dat een wah heel anders klinkt voor of achter je drive.

Daarnaast denk ik trouwens dat het helemaal niets met true bypass of buffer te maken heeft. Als het een lek-probleem zou zijn, dan was de vraag als volgt volgens mij: mijn wah staat af en ik hoor nog steeds wah.

nog even een kleine aanvulling: ik herinner me dat het kan helpen als je je gitaarvolume dichtdraait wanneer je niet speelt.

en nog iets erbij: het is een poos geleden dat ik 'm had, dus misschien herinner ik het me niet helemaal juist, maar kon je met de manual- en/of sens-draaiknoppen de wah niet instellen dat ie eerder aanslaggevoelig werkt? Misschien valt daar wel wat mee te stoeien

Hallie
17 februari 2011, 12:17
misschien omslachtig.

maar als je een loop maakt met een a/b whatever pedaaltje?
zelf te maken voor misschien 20 euro? http://www.musikding.de/index.php/cat/c244_Looper--Switcher.html

op de momenten dat je niet speelt en het storend is, trap je de loop in.
tevens ben je dan meteen een "niet-true'bypass" pedaal kwijt in je keten.
en dan kan je dus meer van dat soort pedalen in kwijt!

Hallie
17 februari 2011, 12:19
overigens kan je dan ook zelf het pedaal uit trappen, maar dan heb je wel een niet-true-bypass pedaal in je keten. sommige mensen storen zich daaraan.

verder, als je toch pedalen hebt, wat is er mis met het snel on/off switchen?

als ik veel drive heb ik en speel niks, draai ik ook de volume pot dicht, of trap het stempedaal in.

kan toch ook met een auto wah?