PDA

View Full Version : Wanneer moet mijn versterker voor een grote beurt



even
11 februari 2011, 18:20
Ik heb een Mesa 22+ studio uit 1989, volgens mij één van de laatste modellen van deze serie. Toen ik het apparaat in 2002 kocht kon de eigenaar mij vertellen dat hij 'm vroeger had gekocht als oefenversterker voor thuis, hij had ook een Mark 3 die hij in zijn band gebruikte. Hij vertelde mij dat hij de versterker maar zelden had gebruikt. Ik moet zeggen dat ik mij nog goed herinner dat de versterker ook rook als nieuw, en dat bedoel ik letterlijk. En hij zag er ook echt als nieuw uit. Hierna werd het mijn "thuis versterker" en het ding is vervolgens weer zeker 6 jaar nauwelijks gebruikt. Drie jaar geleden heb ik besloten om mijn 19" rack vaarwel te zeggen en de Boogie 22+ te gaan gebruiken als mijn hoofd versterker. Ik heb de buizen vervangen en het geluid bevalt me goed. Nu hoor ik vaak dat elco's ook maar een beperkte levensduur hebben. Moet ik dat zien ik leeftijd of in gebruik, net als een buis bijvoorbeeld? Dat is mijn grote vraag. Toen ik het apparaat met mijn band ben gaan gebruiken heb ik onderin de behuizing een kleine fan gezet voor wat extra koeling. Ik had eens gelezen dat de printplaat van de Studio 22 nogal erg heet kon worden en hierdoor problemen kan krijgen. Ik wil nog 20 jaar over de Studio 22 spelen, dan ben ik 70 dus dat moet haalbaar zijn met goed onderhoud lijkt me.

muziekschuur
11 februari 2011, 22:41
Een visuele inspectie is een goed begin. Kijk of een van de tonnetjes allemaal recht zijn aan de bovenkant. Als ze bol staan of maar een ietsiepietsie. Dan gelijk vervangen.

In dit geval zou preventief onderhoud geen slechte zet zijn.

cluseau
11 februari 2011, 23:02
.....Nu hoor ik vaak dat elco's ook maar een beperkte levensduur hebben. Moet ik dat zien ik leeftijd of in gebruik, net als een buis bijvoorbeeld?

Een buis is voornamelijk afhankelijk van de branduren en het daarbij geproduceerde vermogen (geluid). Toch kan een buis ook achteruit gaan als je hem heel lang niet zou gebruiken. Voor elko's is het net andersom. Deze drogen uit na enkele jaren maar moet daarbij zeggen dat 50+ jaar voor een elko mogelijk is. Zeker hier geldt dat stilstand geen goed doet en voor degeneratie van de inhoud kan zorgen. Als je tevreden bent met het geluid en verder geen onregelmatigheden ziet / klachten hebt zou ik er voorlopig niets aan doen.

Frans.